2020-09-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stortorsk
Ångrar mig inte, som någon nämnde tidigare är det en jäkla frihetskänsla att veta att allt fungerar numera.

Däremot så har jag tappat känsel, det är lite "sämre" ur ett rent fysiskt perspektiv. Men nej, ångrar mig inte.

Vad har du för stil? Frenelum kvar? Vissa säger att det bara är annorlunda och att sex är jättebra medans andra säger sex är jättedåligt. Det måste finnas en förklaring till detta.
Citera
2020-09-07, 20:34
Medlem
Gör ingen omskärning fören ni provar denna lösningen https://www.wikihow.fitness/Do-Phimosis-Stretching

Jag tänkte först göra omskärning men efter jag gjorde dom här övningarna i 1 månad så blev det mycket bättre.
Citera
2020-09-08, 17:07
Medlem
Jag har till slut fått kallelse till operation efter att ha varit i kontakt med en läkare för nästan ett år sedan. Jag vill dock egentligen ha kvar min förhud, men kontaktade läkare då det var rätt tight sedan en tid tillbaka.

Det började med att min förhud av oklar anledning började spricka upp och blöda vid sex, och läkte ihop gång på gång vilket uppenbarligen gjort den tightare än den tidigare varit, då jag för två år sedan inte hade några som helst problem med detta. Till slut kontaktade jag läkare, och har nu inte haft sex på snart ett år då det tidigare gjort ont och spruckit när jag haft det. Samtliga gånger det sprack var med samma partner dock, och vi träffar inte varandra längre.

Hursomhelst, jag har lite kalla fötter inför operationen och tänkte att jag kan kolla med er här vad ni tror.

Förhuden har inte direkt blivit bättre under det gångna året, och jag kan dra ner den halvvägs på ollonet ungefär utan några större problem när penis är erekt. Efter det börjar det strama, men jag får ner den så att hela ollonet exponeras utan några större problem. Det är när jag fortsätter dra det längre som det börjar göra ont, jag kan "stretcha" ner det längre men det blir rött och irriterat och penisen börjar typ "pulsera" lite.

Vad tror ni här? Är det operation som gäller eller kan det finnas något annat som kan hjälpa mig (vill som sagt helst inte opereras, men om det är den enda lösningen så är det så). Jag provade dermovat i 4-6 veckor om jag minns rätt, för nära ett år sedan efter jag varit i kontakt med läkaren men det blev ingen skillnad överhuvudtaget.

Övrig fråga, då jag sökt runt men inte hittat några bra svar. Hur långt ner ska en fullt fungerande förhud kunna dras när penis är erekt? Jag vill minnas att min tidigare gick en hel del längre ner än den kan göra nu utan några problem alls, men jag har även ett förbannat dåligt minne..
Citera
2020-09-10, 11:19
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Jag har till slut fått kallelse till operation efter att ha varit i kontakt med en läkare för nästan ett år sedan. Jag vill dock egentligen ha kvar min förhud, men kontaktade läkare då det var rätt tight sedan en tid tillbaka.

Det började med att min förhud av oklar anledning började spricka upp och blöda vid sex, och läkte ihop gång på gång vilket uppenbarligen gjort den tightare än den tidigare varit, då jag för två år sedan inte hade några som helst problem med detta. Till slut kontaktade jag läkare, och har nu inte haft sex på snart ett år då det tidigare gjort ont och spruckit när jag haft det. Samtliga gånger det sprack var med samma partner dock, och vi träffar inte varandra längre.

Hursomhelst, jag har lite kalla fötter inför operationen och tänkte att jag kan kolla med er här vad ni tror.

Förhuden har inte direkt blivit bättre under det gångna året, och jag kan dra ner den halvvägs på ollonet ungefär utan några större problem när penis är erekt. Efter det börjar det strama, men jag får ner den så att hela ollonet exponeras utan några större problem. Det är när jag fortsätter dra det längre som det börjar göra ont, jag kan "stretcha" ner det längre men det blir rött och irriterat och penisen börjar typ "pulsera" lite.

Vad tror ni här? Är det operation som gäller eller kan det finnas något annat som kan hjälpa mig (vill som sagt helst inte opereras, men om det är den enda lösningen så är det så). Jag provade dermovat i 4-6 veckor om jag minns rätt, för nära ett år sedan efter jag varit i kontakt med läkaren men det blev ingen skillnad överhuvudtaget.

Övrig fråga, då jag sökt runt men inte hittat några bra svar. Hur långt ner ska en fullt fungerande förhud kunna dras när penis är erekt? Jag vill minnas att min tidigare gick en hel del längre ner än den kan göra nu utan några problem alls, men jag har även ett förbannat dåligt minne..

Har tyvärr haft samma problem : sprickorna kommer göra att det blir ärrvävnad och med tiden blir den tränger och tränger, och som i mitt fall blev det helt ohållbart så jag begärt operation och fått den.
Som jag förstått doktorn kan det även bildats Lichen sclerosus , ser onekligen ut så.
Och då är enda lösningen ta väck hela förhuden enligt doktorn.

Tycker du skall ta operation, för det kommer bara bli värre och värre.
Citera
2020-09-10, 19:51
Medlem
Jag vill berätta någonting som jag varken sett i tråden tidigare (har inte läst exakt alla inlägg, men merparten gissar jag på, så med förbehåll att jag ev missat att det redan nämnts skriver jag detta) eller lyckats söka mig fram till på internet. Ursäkta lång text, den tilltalar nog i huvudsak människor dagarna innan en eventuell operation eller som söker information om alternativa ingrepp.

De huvudsakliga råden för en trång hud är när man letar som jag har förstår det;
1. Stretching samt behandling med starkare steroidsalva liknande Dermovat i X tid.
2. Dorsalsnitt alt- Preputioplasty - Ett-Tre snitt samt x stygn snittar och syr ihop förträngningen i förhuden så att den vidgas. Kombineras post-op med stretching för att såret inte ska läka ihop och bli mindre än tidigare.
3. Halv- till Hel Omskärelse. Där delar eller hela förhuden på i stort fyra olika sätt avlägsnas. (High-Tight/High-Loose/Low-Tight/Low-Loose, som alla verkar ha olika fördelar/nackdelar som jag inte vidare kommer att gå in på).

Jag led av ganska/skapligt kraftig fimosos som jag delvis lidit av hela livet. För ca 20 år sedan gjorde jag en frenulumplastik, men ändå har jag varit trång, fått sprickor och ärrvävnad till den dagen jag sökte hjälp. Igen. Lång tid tog det även denna gång. Jag har vid ett tillfälle försökt och 'lyckats' en gång att stretcha upp öppningen, men som ganska snart utan fortsatt 'uthållande' stretch återgick till ca 1-2kvadratcentimenters förhudsöppning. Illa alltså. Men med vetskap att jag kunde lägga några månader på att stretcha upp det igen, sprack nu huden ganska ofta och det var obekvämt i allmänhet, så jag gjorde mig på något vis redo att ändå offra den om det var mitt enda alternativ, och bokade tid hos Urologen.

Väl hos Urologen (igår) gjorde hon en koll där det konstaterades en nyutvecklad (?) typ av operation, som om man inte bestod av extremt mycket lichen kunde utföra likt en preputioplasy, fast utan stygn och i ett rutmönster kring hela förträngningen. Hon liknade den vid en hudtransplantations förmåga att skapa nytt skinn i sitt försök att beskriva ingreppets funktion innan hon gjorde mig redo.

Då jag var sjukt nervös och har ganska stark (av olika orelevanta anledningar) rädsla för denna typ av ingrepp så hade jag ändå närvaro att be om lugnande, och jag fick 10mg stesolid och 2 alvedon, samt den berömda bedövningen, som helt ärligt är rätt så jäkla cool om man har normal smärttröskel, ca en halvtimme innan proceduren sattes igång.

Jag blev lagd på ett operationsbord, alla filtar och skydd så jag inte skulle se sattes opp, och de började inledningsvis att känna efter känsel i toppen. Jag kände såklart allting de gjorde, så jag fick 4 sprutor till. Detta var tydligen väldigt ovanligt, och att 2 av dem bara var för säkerhets skull. Dessa kändes knappt.

Därefter började operationen, och knappt 10-15 minuter sedare så började min otroligt professionella läkare att linda in paketet i olika typer av bindor och konstaterade att det var klart och såg bra ut. Jag var tvärspänd genom hela ingreppet, men hade absolut inte behövt vara det.

Nu till läkningen;
När jag skulle byta förband imorse, så sved det lite och blödde, men efter att ha applicerat vaselin och nytt förband är det HUR lugnt som helst, och den här förhuden ser ut att lätt kunna dras över huvudet när det läker (på ett bra sätt). Jag är bara liiiite svullen och har några blåmärken efter sprutorna, men inget groteskt köttsår med svullen badring tex. Tror det kommer läka ihop så gott som osynligt med bibehållen funktion och känsel utan problem även om jag måste vänta 6 månader som alla andra på färdigt resultat.

Fördelar;
1. Laga BARA det som är trasigt och behåll resten. Jag tycker personligen att omskärelse bör vara sista alternativet när man väl provat allt annat.
2. Om problemen inte avtar eller det blir värre av någon anleding finns det fortfarande fler möjligheter.

Nackdelar:
Man kan ju behöva återvända och göra ännu ett ingrepp om det inte löser problemet. För mig ser det dock helt otroligt bra ut efter redan andra dagen, och jag trodde att jag var långt bortom räddning.

Lycka till alla ni på den här stigen i livet <3

TLDR; Trång förhud, trodde jag skulle behöva omskära mig, fick ny typ av förhudsvidgning. Kan rekommendera so far.
Senast redigerad av squiddarn 2020-09-10 kl. 20:16.
Citera
2020-10-15, 14:40
Medlem
Ja ska opererar om 2 veckor, först ville läkaren på dåligt svenska ta bort frenulum, vilket ja ej ville, sedan har ja på undersidan av ollonet när man drar tillbaka förhuden växt fast förhud eller vad det är 1 cm upp på ollonet på högra sidan och mindre på vänstra, knappt nått där.
Är det ärrbildningar som gjort detta eller? Har ofta problem med ärr på förhuden o så.

Är sjukt jävla nervös över detta och jag har inte hittat en bild som ser ut som det gör på mig, då min frenulum är helt ihopsmält med resten av penis, finns ingen sträng men ändå så börjar sig ollonet neråt lite när ja har stånd o drar tillbaka förhuden.

Så för det första så vet ja inte vad läkaren ska göra o för det andra så tror ja att frenulum är för kort eller rättare sagt insmält, så hur fan ska man kunna fixa det?
Citera
2020-10-16, 20:33
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Ja ska opererar om 2 veckor, först ville läkaren på dåligt svenska ta bort frenulum, vilket ja ej ville, sedan har ja på undersidan av ollonet när man drar tillbaka förhuden växt fast förhud eller vad det är 1 cm upp på ollonet på högra sidan och mindre på vänstra, knappt nått där.
Är det ärrbildningar som gjort detta eller? Har ofta problem med ärr på förhuden o så.

Är sjukt jävla nervös över detta och jag har inte hittat en bild som ser ut som det gör på mig, då min frenulum är helt ihopsmält med resten av penis, finns ingen sträng men ändå så börjar sig ollonet neråt lite när ja har stånd o drar tillbaka förhuden.

Så för det första så vet ja inte vad läkaren ska göra o för det andra så tror ja att frenulum är för kort eller rättare sagt insmält, så hur fan ska man kunna fixa det?

Du skriver inte om läkaren sagt att han skall ta bort hela förhuden? (omskärning)
för om ja så ryker ju strängen med, eller rätta sagt delar av den blir kvar.

Har själv för ett tag sedan gjort operation pga Lichen sclerosus så fanns varken alternativ eller möjlighet behålla förhuden.
Dagkirurgi man åker hem efter några timmar.
Kan säga kort att Hela omhändertagandet på operationsdagen och själva operationen var kanonbra. och kände inte minsta oro för operation mera att det var en surralistisk upplevelse att komma in i en operationsal .
Kände ingen större smärta alls förutom då Kirurgen gjorde dom två första "testen" efter sprutorna sats, efter det känner man inget, bara att dom trycker och har sig.
Tog en timme från du kom in i op salen tills du rullades ut till uppvaket/övervakningsenheten, själva operationen tog säkert inte mer än 20minuter övrig tid är förberedelser osv.
Däremot var eftervården en viss besvikelse , dvs helt egenvård, så se till fixa bandage, steril sårtvätt, ipren,alvadon , kirurg tejp för bandage
Senast redigerad av Tystnad 2020-10-16 kl. 20:44.
Citera
2020-10-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du skriver inte om läkaren sagt att han skall ta bort hela förhuden? (omskärning)
för om ja så ryker ju strängen med, eller rätta sagt delar av den blir kvar.

nej vägrar omskärning, dock så ville han ta strängen ändå men vi bestämde oss för att ta o sära på huden som sitter fast under ollonet, kan dock dra tillbaka förhuden men det som sitter fast gör ju så att ollonet pekar neråt lite.

mycekt märkligt, vettefan hur han ska lyckas dock för det är som att de smält ihop helt och frenulan med, får panik om ja bara tänker på skiten
Citera
2020-11-10, 19:18
Medlem
Efter år och år av strul med både förhud och sträng har jag nu äntligen slagit slag i saken där en operation för omskärelse väntar här om några veckor.

Har opererat mig vid två tillfällen tidigare, är idag runt 30.

Den första operationen gjorde jag vid 18 där man helt enkelt försökte åtgärda strängen. Den andra operationen desamma, då den varit ständigt spänd. Har dock fortsatt varit rätt tight, speciellt vid stånd.

Efter sex är jag oftast helt förstörd. Antingen har det spruckit i förhuden eller strängen, vilket påverkat livet med sambon rejält. Varit livrädd varje gång någon ska röra därnere och man har väldigt svårt att slappna av.

Har därför känt att jag inte orkar mer turer kring det här.

Läser jag dock här i tråden så verkar många tycka att omskärelse ska vara sista utvägen. Och visst förstår jag vad det innebär. Går inte att få tillbaka huden. Blir antagligen inte lika smidigt att onanera, man blir mer härdad etc.

Nu är operationstiden någon vecka bort, men borde jag tänka om?

Och alla dessa alternativ? High, low, loose, tight. Vilken djungel.
Senast redigerad av MZW 2020-11-10 kl. 19:23.
Citera
2020-11-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Efter år och år av strul med både förhud och sträng har jag nu äntligen slagit slag i saken där en operation för omskärelse väntar här om några veckor.

Har opererat mig vid två tillfällen tidigare, är idag runt 30.

Den första operationen gjorde jag vid 18 där man helt enkelt försökte åtgärda strängen. Den andra operationen desamma, då den varit ständigt spänd. Har dock fortsatt varit rätt tight, speciellt vid stånd.

Efter sex är jag oftast helt förstörd. Antingen har det spruckit i förhuden eller strängen, vilket påverkat livet med sambon rejält. Varit livrädd varje gång någon ska röra därnere och man har väldigt svårt att slappna av.

Har därför känt att jag inte orkar mer turer kring det här.

Läser jag dock här i tråden så verkar många tycka att omskärelse ska vara sista utvägen. Och visst förstår jag vad det innebär. Går inte att få tillbaka huden. Blir antagligen inte lika smidigt att onanera, man blir mer härdad etc.

Nu är operationstiden någon vecka bort, men borde jag tänka om?

Och alla dessa alternativ? High, low, loose, tight. Vilken djungel.

Gjorde min operation för 2 veckor sedan, förlängde de frenulan på dig då? sen kan du ju vara så att du har hud sjukdomen lichens o då är nog omskärelse ända utvägen ändå
Citera
2020-11-10, 20:46
Medlem
Detta från min journal :

Patient med problem med förhud, har växt fast ganska mycket under ollonet, dvs frenulum området.

Friar all förhud med penisblockad, man är oxo tvungen att förlänga frenulum för det finns ingen möjligthet att låta frenulum vara kvar då pga kraftig överväxt.

haha jag runkade sönder frenulan o allt haha men nu känns det bra, läker ju fortf iof.
Citera
2020-11-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Gjorde min operation för 2 veckor sedan, förlängde de frenulan på dig då? sen kan du ju vara så att du har hud sjukdomen lichens o då är nog omskärelse ända utvägen ändå

Den har blivit förlängd. Vet inget om någon hudsjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in