Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Jag är egentligen helt enig med dig på den här fronten. Så överdrivet svårt är det inte att bete sig på ett moget sätt. En tråd i ett delforum som Integration och invandring innehåller oftast mer invektiv och allmän sörja än vettiga ord och meningar som för diskussionen framåt. Däremot måste jag motvilligt erkänna att jag till viss del kan se en vinning i forumets tämligen toleranta policy när det gäller kränkande tillmälen. Det är bland annat det som karaktäriserat forumet och gjort det till en charmig utstickare bland dagens nätbaserade diskussionsforum.

Som tidigare påpekats är den höga toleransen sannolikt inget som lockar till sig en större mängd sponsorer eller några positiva omdömen från etablissemanget men det blir å andra sidan en större variation bland medlemmarna och därmed en mindre likriktad ton i diskussionerna. Bara en sådan detalj är en stor vinst i sig.

Tycker du att det blir mindre likriktad diskussion i forumet för att man tillåter förolämpningar ?!! Det är ju helt tvärtom!
Jag tycker att det är en helt otrolig rundgång och man får verkligen leta för att hitta något att diskutera som känns intressant och inte automatiskt halkar in i samma gamla hjulspår - feminister är skit, invandrare är skit, SD är toppen. Jag tror tvärtom att fler olika användare hade vågat sig på att skriva på forumet om de inte vore oroliga för att bli påhoppade av elaka typer.
Jag vet att om jag skriver EN kommentar som är kritisk mot SD eller på annat sätt går emot strömmen så får jag omedelbart 20 andra användare på mig med exakt samma kommentarer och samma personliga förolämpningar om och om igen. De ger inte upp och om man själv tröttnar på att förklara samma sak om och om igen så heter det att man ger upp i brist på argument. Sjukt tröttsamt.
Jag önskar att det fanns fler användare här som var intresserade av fler ämnen och startade upp trådar som tog fart för att det fanns folk som ville diskutera nya saker. Kanske kunde moderatorerna plocka fram lite gamla trådar då och då för det måste ha diskuterats massor av kul grejer genom åren som inte jag vet om som relativt ny användare
Citera
2020-09-09, 22:25
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Tycker du att det blir mindre likriktad diskussion i forumet för att man tillåter förolämpningar ?!!

Det jag menar är att färre regler och direktiv möjliggör det för fler människor med marginaliserade och stigmatiserade åsikter att komma till tals. Då blir debatten inte lika likriktad som på många andra nätbaserade forum där många av medlemmarna har likartade åsikter. Jag tänker till exempel på forum som Familjeliv.

Invektiv och kränkande tillmälen förekommer ju från båda sidor och inte enbart från personer som befinner sig på högerkanten. Men självklart kan det ligga en sanning i att en del användare kan känna sig obekväma att dela med sig av sina åsikter om de vet med sig att åsikterna med stor sannolikhet kommer resultera i otrevliga bemötanden från övriga debattanter.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-09-09 kl. 22:37.
Citera
2020-09-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Det jag menar är att färre regler och direktiv möjliggör det för fler människor med marginaliserade och stigmatiserade åsikter att komma till tals. Då blir debatten inte lika likriktad som på många andra nätbaserade forum där många av medlemmarna har likartade åsikter. Jag tänker till exempel på forum som Familjeliv.

Invektiv och kränkande tillmälen förekommer ju från båda sidor och inte enbart från personer som befinner sig på högerkanten. Men självklart kan det ligga en sanning i att en del användare kan känna sig obekväma att dela med sig av sina åsikter om de vet med sig att åsikterna med stor sannolikhet kommer resultera i otrevliga bemötanden från övriga debattanter.

Jag tycker att många av medlemmarna på Flashback har likartade åsikter eftersom de skrämmer bort alla som inte tycker som de gör och som inte vill få skit för det i parti och minut.
Familjeliv är sönderspammat av troll och reklam. Jag gillar Flashback bättre för att det finns fler ämneskategorier och fler användare i olika faser av livet (tror jag i alla fall) medan familjeliv är väldigt inriktat på just vad det heter.
Citera
2020-09-10, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lotus3
Hej Flashbackare !

När Flashback för sällsynthetens skull nämns i mainstream media så upplever jag att det ofta är med en skeptisk eller nedlåtande ton. Man verkar tro att det är något suspekt som sker på Flashback, som om vi konspirerade rörande en kupp mot staten.

Det lär ha varit så att säkerhetstjänsten fysiskt skuggade Jan Axelsson när Flashback var ungt. Kanske var det när det bara fanns en tidning med det namnet, innan internet, men det vet nog ni bättre än jag.

Fråga : Hur upplever du att Flashback ses på av det så kallade etablissemanget ?

Av DN:s kulturchef Björn Wiman eller den ännu värre Per Svensson på samma tidning samt av andra inom etablissemanget?

Anser dom att det är en kloak?

Många tror att Flashback endast består av I&I forumet.

Jag skall göra annat ikväll så jag hinner inte deltaga så mycket i diskussionen men jag läser allt och skall kommentera om jag hinner. Era åsikter är intressantare än mina.

Vänliga hälsningar Lotus.

Om kulturchefer på stora svenska tidningar tycker att detta är en kloak så är det bra. Det betyder att det sägs sanningar här som de vill tiga ihjäl.
Citera
2020-09-10, 08:29
Medlem
Saltkilles avatar
Citat:
Trams. Det är fullt möjligt att diskutera alla möjliga ämnen utan att fastna i idiotiska cirkeldiskussioner med samma argument om och om igen som framförs på ett ointelligent språk och rena rasistiska eller kvinnohatiska kommentarer.
Flashback skulle haft fler användare och varit mer populärt om inte vissa användare förstörde för alla andra. Incels, troll, rasister och kvinnohatare kanske skulle trivas sämre om diskussionerna blev mer nyanserade och mindre hatiska men det skulle inte vara en förlust för någon att bli av med dem.

Absolut har du rätt i att man inte måste skriva skräp, men hör det inte till ämnet så finns ju redan regelverk att ta till som jag förstår det. Sen handlade mitt inlägg om mer än tillmälen och hat i I&I. Det handlade även om skvaller om mer eller mindre kända personer och känslig information kring aktuella brott/brottslingar. Det är också sånt som jag tror gör Flashback populärt bland användare men mindre populärt bland annonsörer, politiker och media.

Tar man bort allt som media och och annonsörer ogillar så tror jag inte det finns mycket kvar för någon att annonsera i. Jag är säker på att Flashback är vad det är just för att det inte accepterats av etablissemanget. Att då ändra på denna affärsmodell i grunden vore att ta digitalt självmord som jag ser det.
Citera
2020-09-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkille
Absolut har du rätt i att man inte måste skriva skräp, men hör det inte till ämnet så finns ju redan regelverk att ta till som jag förstår det. Sen handlade mitt inlägg om mer än tillmälen och hat i I&I. Det handlade även om skvaller om mer eller mindre kända personer och känslig information kring aktuella brott/brottslingar. Det är också sånt som jag tror gör Flashback populärt bland användare men mindre populärt bland annonsörer, politiker och media.

Tar man bort allt som media och och annonsörer ogillar så tror jag inte det finns mycket kvar för någon att annonsera i. Jag är säker på att Flashback är vad det är just för att det inte accepterats av etablissemanget. Att då ändra på denna affärsmodell i grunden vore att ta digitalt självmord som jag ser det.

Ja, det är säkert så att skvaller och känslig information gör att politiskt korrekta källor inte kan koppla ihop sig med Flashback. Och att den grävande, nyfikna biten är den som tilltalar många (inklusive mig själv) är helt klart. Men den biten kan existera utan rena påhopp ändå, så elaka förolämpningar fyller ingen funktion någonstans. Det är innehållet som är det viktiga, inte pyntet med svärord och öknamn.
Citera
2020-09-10, 10:41
Bannlyst
EFTERSOm jag den senaste tiden behövt spendera mer tid än nödvändigt på flashback så anser jag att forumet tappat allt. Känns som att det är en användare med 100 olika konton som publicerar dåliga kommentarer. För mkt rasism (så klart) och sen rätt ointilligenta inlägg.

Ibland ser man nån bra och roliga kommentar men inte ofta. Ska besöka forumet mindre nu
Citera
2020-09-10, 14:59
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Men Flashback är ju ändå mer accepterat idag, än vad det var för ca 10 år sedan. Flashback är mer mainstream nu för tiden och mindre underground så att säga.
Citera
2020-09-10, 19:15
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Jag tycker att många av medlemmarna på Flashback har likartade åsikter eftersom de skrämmer bort alla som inte tycker som de gör och som inte vill få skit för det i parti och minut.

Då får vi helt enkelt enas kring det faktum att vi inte är av samma åsikt i den här frågan. Jag kan förvisso hålla med om att det finns en klick högljudda och aggressiva användare i exempelvis Invandring och integrationsforumet och även i Relationsforumet. Dessa användare är glada i invektiv och sprider mer än gärna sin främlingsfientliga och kvinnofientliga dynga utan större eftertanke. Deras framfart har säkerligen skrämt oliktänkande användare till tystnad och även skadat Flashbacks rykte bland de etablerade journalisterna och mediekanalerna i Sverige.

Däremot tycker jag ändå det finns många andra delforum här som håller en förhållandevis hög diskussionskvalitet och där användarna har förmågan att hålla diskussionerna sakliga, utan att för den skull vara eniga om det mesta.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-09-10 kl. 19:22.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in