2020-09-08, 20:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jag vet inte exakt vem Jesus hänsyftar till i denna undervisning.
Men i Matt 12:49,50 står:
"Och han räckte ut sin hand mot sina lärjungar och sa: Se, min mor och mina bröder! För var och en som gör min Faders vilja, som är i himlarna, han är min bror och syster och mor."

Så han skulle kunna mena att var och en som gör Hans Faders vilja är en av dem för vem han ger evigt liv bara genom att vara god och barmhärtig mot. (jag bråkade lite med den meningen och det blev nog sådär ändå, jaja)
Så vad är då Faders vilja?
Det står så här i Joh 6:40
"Och detta är hans vilja, som har sänt mig, att var och en som ser Sonen och tror på honom ska ha evigt liv, och jag ska uppväcka honom på den yttersta dagen."

I så fall skulle de Jesus pratar om som "sina minsta bröder" kunna vara de som tror på Sonen och har evigt liv, de som har rättfärdighet genom tro.
Eftersom vi inte kan se sonen idag gällde detta de samtida. Men budskapet gick vidare och gäller alla som tror Joh 3:16 enligt liknelsen om bröllopet i Matt 22.
Tyvärr ratar du det budskapet trots att resten av NT handlar om just detta.

Men jag tror att de får Jesus pratar om gäller en annan tidsålder. Han talar ju om tidens slut och om sådana som inte kände till Matt 25:31.
Dina problem med vilka du ska vara barmhärtig mot borde få en varningsklocka att ringa.
2020-09-08, 21:03
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Dina problem med vilka du ska vara barmhärtig mot borde få en varningsklocka att ringa.
Du missförstår mig!
Jag är inte barmhärtig och god mot människor för att vara eller visa mig rättfärdig.
2020-09-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jag kunde ha skrivit mer ser jag nu.
Bigbang som den förklaras är i stort sett bara förenlig med skapelseberättelsen i det att universum hade en början, punkt.

Fine tuning osv. är ju indicier för att universum är skapat men inte bevis för det då man alltid kan hitta andra fantastiska förklaringar, åtminstone i det naturalistiska paradigmet.

Men vad i bigbang kolliderar med Bibeln? Förutom detaljer om ordningsföljden som saker skapades, och tiden det tog. om man tämker sig att gud skapade naturlagarna. Och därmed indirekt allt det andrs.

Du har rätt. Komplicerade multiuniversateorier är också en möjlig förklaring till fine tuned universe.
Senast redigerad av guru1966 2020-09-08 kl. 22:36.
2020-09-08, 22:32
Medlem
Citat:
Jag har inte skrivit något om min barmhärtighet utan om de rättfärdigas barmhärtighet. Och min strävan efter sanning trotsar inte Gud. Men många som hycklar missbrukar Guds namn och ger Jesus budskap ett dåligt rykte.

Det kan finnas perioder när man inte är redo att läsa/förstå allt som Herren vill att man ska ta del av, men det känner Herren till och leder dig tillbaks den dagen du är redo.

Men du verkar ha stängt den vägen, tex vad gäller Daniels bok (och Jesus hänvisning dit i evangeliet). Då tvivlar du på Gud eftersom du tvivlar på hans ord och går din egen väg.

Det har du din fulla rätt till. Men tro inte att barmhärtighet ska hjälpa dig vidare. Trohet är ett större krav och att inte tro på det Herren själv säger är faktiskt en slags otro.

Att medvetet välja ut det som passar ens egen agenda är inte att följa Jesus. Sen är ingen människa perfekt, så det är OK att snubbla ibland, men man måste vara öppen för att förändra sig och låta Herren leda en tillbaks på vägen igen.
2020-09-09, 07:30
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Men vad i bigbang kolliderar med Bibeln? Förutom detaljer om ordningsföljden som saker skapades, och tiden det tog. om man tämker sig att gud skapade naturlagarna. Och därmed indirekt allt det andrs.

Du har rätt. Komplicerade multiuniversateorier är också en möjlig förklaring till fine tuned universe.
Tidsaspekt och ordningsföljd är helt avgörande för att bedöma trovärdighet i allt annat, så varför inte även där det gäller som mest - vårt ursprung?
2020-09-09, 12:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det kan finnas perioder när man inte är redo att läsa/förstå allt som Herren vill att man ska ta del av, men det känner Herren till och leder dig tillbaks den dagen du är redo.

Men du verkar ha stängt den vägen, tex vad gäller Daniels bok (och Jesus hänvisning dit i evangeliet). Då tvivlar du på Gud eftersom du tvivlar på hans ord och går din egen väg.

Det har du din fulla rätt till. Men tro inte att barmhärtighet ska hjälpa dig vidare. Trohet är ett större krav och att inte tro på det Herren själv säger är faktiskt en slags otro.

Att medvetet välja ut det som passar ens egen agenda är inte att följa Jesus. Sen är ingen människa perfekt, så det är OK att snubbla ibland, men man måste vara öppen för att förändra sig och låta Herren leda en tillbaks på vägen igen.
Jag tvivlar inte på Gud, just nu i varje fall, men är inte intresserad av Daniels bok. Jag tittade lite i den när jag sökte efter en uppenbarelse där någon sett en ängel som liknat ett hjul, men hittade varken det eller något annat intressant.

Du tillskriver mig tvivel som jag faktiskt inte har. Av någon anledning.
2020-09-09, 16:49
Medlem
lejongaddens avatar
AskMeAboutJesus och vinkelhak, jag vill att ni svara mig i det jag berättar, hur ni se på det från erat perspektiv..

Mitt största intresse är människans behov, hur dem fungera och även problemlösning. Har 3 års utbildning inom Software Engineering vilket ändrat mitt tänkande helt och hållet. Ett av mina stora problem är att jag ha ett väldigt djupt tänkande och befinner mig alltid på en djupare nivå än vad som räknas normalt.

Orka inte berätta hela min livshistoria men ett av mina favoritämnen är just religion. Jag ändra gärna min tro om den motbevisas på ett sätt där den nya informationen måste vara mer troligare än vad jag tidigare kommit fram till, alltså jag är open minded för att jag lyssnar gärna för att komma vidare.

Jag försöker verkligen förstå hur Jesus, Gud och den heliga anden verkligen skapades genom evolutionen. Samtidigt jag försöker hålla mig och relatera till religionens texter. Ska försöka hålla mig kort..

Starten började med en energi som kom och försvann för att sedan fortsätta likadant, detta är solen som snurra runt Jorden. Denna lilla outvecklade cell kunde märka skillnad när den utvecklades och när allt stod still. Cellen utvecklades vidare till något som liknar ett grodyngel för att sedan ta sig upp på land för att fortsätta söka sitt svar. Detta blev ormen som en idag lever inom oss, hjärnan tillsammans med vår ryggrad är den ormen. Ormens önskan och syn på livet skapade alla olika ryggradsdjur vi lever med idag..

Ormen inom människan gav aldrig upp sitt sökande till att få komma till den energin som skapat oss. Vi slingrade oss genom generationer för att komma närmare solen, vi utvecklades till ödla för att det är lättare att ta sig till sitt mål. Snabbare än att åla sig samt det krävs mindre energi..

Samtidigt utvecklade vi vår känsla, på natten när allt var mörkt utvecklade vi rädsla. Rädslan har utvecklat känslan av hat de senaste X antal tusen år. På dagen när solen lös utvecklade vi Kärlek och glädje.

När vi insåg att vi inte kunde ta oss till Himlen där solen fanns började vi sortera allt vi gick igenom i upp och ner. Det som var bra ansågs uppåt och det dåliga ansåg vara nedåt. När solen är uppe är bra, och när solen gå ner för att bli mörkt är dåligt.

Såhär fortsätter det hela tiden och detta skapade Himlen och Helvetet. Allt som är sorterat i Himlen gynnar oss och allt som är sorterat i Helvetet skadar oss. När vi se den blå himlen är när solen lyser, vi kan också se allt omkring oss i dess sanna färg. När solen gå ner är allt becksvart och vi kan knappt se våra egna händer. Mörkret gör oss rädda och ensamma, det är bara att testa att ställa sig själv mitt i en mörk skog utan att veta vägen hem.

Detta skapade Gud och Satan/Djävulen och att Jesus visar den levande generationen den rätta vägen.

Alltså Jesus stå närmast Gud eftersom Jesus är den första människan, den har genom generationer försökt ta sig till himlen där solen är och omedvetet sorterat in alla binära påståenden i vad som är bra och dåligt. Precis som vi gör idag, det är dåligt och det är bra. Jesus sorterade allt bra som upp för att han själv ansåg att det måste vara skapat hos sin Far i himlen. Alltså Jesus Far i himlen är sant eftersom ljuset från solen är det som skapat oss och vi kan själva förstå detta när vi känner av glädjen av att stå i solen.

Den heliga anden skapades på samma sätt som våra infödda känslor som rädsla och glädje. Eftersom Jesus ansåg sig själv tillhöra sin Far i Himlen som i nutid ha gjort att de som följer Jesus också känner av den heliga anden när de försöker följa Jesus fotspår. Eftersom Jesus väg är vår sanna historia vi ha bakom oss och den vägen ge oss känslan att detta är den jag är. Förstå ni?

Jag prata mycket om Viskleken vi alla kört, där en viskar en mening till någon annan som sedan viska vidare den genom ett antal personer tills den nå sista personen som säger meningen högt. Meningen bli aldrig densamma och likadant gäller med religion, eftersom den ha överlevt under flera generationer och någon gång måste ändras för att ge mer makt åt någon annan eller som "JAG" tro idag, ha ändrats på ett sätt för att mänskligheten ska ta avstånd och bli inlurade i dagens system vi lever i. Dagens system vill inte att vi ska hitta oss själva utan ge oss olika alternativ om att det här kan du bli som gör dig lycklig. Istället mår dagens människor dåligt eftersom vi aldrig finner vårt sanna jag utan vi ständigt letar efter det gröna gräset på andra sidan.

Den som förstå viskleken bäst kommer långt eftersom den som förstå vår sanna historia kan alltid se om någon annans påstående är från hjärtat eller om det kan vara någon annan som viskat i dens öra. Tex Gud vandra på molnen, Bibeln är en sagobok. Dessa människor förmedla vidare det som passar deras ego bäst.

De som följer Jesus fotspår bli räddade eftersom vägen leder dem till sitt sanna jag. De som synda kommer mår dåligt eftersom de följer vägen mot helvetet. De som synda allt för mycket kommer gå vilse och känna sig ensamma i mörkret eftersom själen finns inte där. Evigt liv är de som följer Jesus där vår själ finns och de som visar empati och kärlek är de som ha störst chans att hitta kärleken, för de ses som mest attraktiva i kvinnan ögon. Jag få nog avsluta här, vad säger ni två och andra?
2020-09-09, 17:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
AskMeAboutJesus och vinkelhak, jag vill att ni svara mig i det jag berättar, hur ni se på det från erat perspektiv..

Mitt största intresse är människans behov, hur dem fungera och även problemlösning. Har 3 års utbildning inom Software Engineering vilket ändrat mitt tänkande helt och hållet. Ett av mina stora problem är att jag ha ett väldigt djupt tänkande och befinner mig alltid på en djupare nivå än vad som räknas normalt.

Orka inte berätta hela min livshistoria men ett av mina favoritämnen är just religion. Jag ändra gärna min tro om den motbevisas på ett sätt där den nya informationen måste vara mer troligare än vad jag tidigare kommit fram till, alltså jag är open minded för att jag lyssnar gärna för att komma vidare.

Jag försöker verkligen förstå hur Jesus, Gud och den heliga anden verkligen skapades genom evolutionen. Samtidigt jag försöker hålla mig och relatera till religionens texter. Ska försöka hålla mig kort..

Starten började med en energi som kom och försvann för att sedan fortsätta likadant, detta är solen som snurra runt Jorden. Denna lilla outvecklade cell kunde märka skillnad när den utvecklades och när allt stod still. Cellen utvecklades vidare till något som liknar ett grodyngel för att sedan ta sig upp på land för att fortsätta söka sitt svar. Detta blev ormen som en idag lever inom oss, hjärnan tillsammans med vår ryggrad är den ormen. Ormens önskan och syn på livet skapade alla olika ryggradsdjur vi lever med idag..

Ormen inom människan gav aldrig upp sitt sökande till att få komma till den energin som skapat oss. Vi slingrade oss genom generationer för att komma närmare solen, vi utvecklades till ödla för att det är lättare att ta sig till sitt mål. Snabbare än att åla sig samt det krävs mindre energi..

Samtidigt utvecklade vi vår känsla, på natten när allt var mörkt utvecklade vi rädsla. Rädslan har utvecklat känslan av hat de senaste X antal tusen år. På dagen när solen lös utvecklade vi Kärlek och glädje.

När vi insåg att vi inte kunde ta oss till Himlen där solen fanns började vi sortera allt vi gick igenom i upp och ner. Det som var bra ansågs uppåt och det dåliga ansåg vara nedåt. När solen är uppe är bra, och när solen gå ner för att bli mörkt är dåligt.

Såhär fortsätter det hela tiden och detta skapade Himlen och Helvetet. Allt som är sorterat i Himlen gynnar oss och allt som är sorterat i Helvetet skadar oss. När vi se den blå himlen är när solen lyser, vi kan också se allt omkring oss i dess sanna färg. När solen gå ner är allt becksvart och vi kan knappt se våra egna händer. Mörkret gör oss rädda och ensamma, det är bara att testa att ställa sig själv mitt i en mörk skog utan att veta vägen hem.

Detta skapade Gud och Satan/Djävulen och att Jesus visar den levande generationen den rätta vägen.

Alltså Jesus stå närmast Gud eftersom Jesus är den första människan, den har genom generationer försökt ta sig till himlen där solen är och omedvetet sorterat in alla binära påståenden i vad som är bra och dåligt. Precis som vi gör idag, det är dåligt och det är bra. Jesus sorterade allt bra som upp för att han själv ansåg att det måste vara skapat hos sin Far i himlen. Alltså Jesus Far i himlen är sant eftersom ljuset från solen är det som skapat oss och vi kan själva förstå detta när vi känner av glädjen av att stå i solen.

Den heliga anden skapades på samma sätt som våra infödda känslor som rädsla och glädje. Eftersom Jesus ansåg sig själv tillhöra sin Far i Himlen som i nutid ha gjort att de som följer Jesus också känner av den heliga anden när de försöker följa Jesus fotspår. Eftersom Jesus väg är vår sanna historia vi ha bakom oss och den vägen ge oss känslan att detta är den jag är. Förstå ni?

Jag prata mycket om Viskleken vi alla kört, där en viskar en mening till någon annan som sedan viska vidare den genom ett antal personer tills den nå sista personen som säger meningen högt. Meningen bli aldrig densamma och likadant gäller med religion, eftersom den ha överlevt under flera generationer och någon gång måste ändras för att ge mer makt åt någon annan eller som "JAG" tro idag, ha ändrats på ett sätt för att mänskligheten ska ta avstånd och bli inlurade i dagens system vi lever i. Dagens system vill inte att vi ska hitta oss själva utan ge oss olika alternativ om att det här kan du bli som gör dig lycklig. Istället mår dagens människor dåligt eftersom vi aldrig finner vårt sanna jag utan vi ständigt letar efter det gröna gräset på andra sidan.

Den som förstå viskleken bäst kommer långt eftersom den som förstå vår sanna historia kan alltid se om någon annans påstående är från hjärtat eller om det kan vara någon annan som viskat i dens öra. Tex Gud vandra på molnen, Bibeln är en sagobok. Dessa människor förmedla vidare det som passar deras ego bäst.

De som följer Jesus fotspår bli räddade eftersom vägen leder dem till sitt sanna jag. De som synda kommer mår dåligt eftersom de följer vägen mot helvetet. De som synda allt för mycket kommer gå vilse och känna sig ensamma i mörkret eftersom själen finns inte där. Evigt liv är de som följer Jesus där vår själ finns och de som visar empati och kärlek är de som ha störst chans att hitta kärleken, för de ses som mest attraktiva i kvinnan ögon. Jag få nog avsluta här, vad säger ni två och andra?
Dina människotankar har kanske ett poetiskt värde, men.

Gud har alltid funnits och har alltid haft ofattbar makt. Han har makt över varje cell i varje levande varelse. Jesus kom från Gud och var inte någon person som gick omkring och ljög för att få makt, pengar eller sex. Han kom för att föra fram budskapet att vår värld skulle gå under men att alla som var värdiga ett evigt liv skulle räddas. Och han visste att detta skulle leda till att han dödades.

Tänk på barn som föds inom kriminella organisationer som maffian. Vi föds alla till en värld där Satan och hans lögner styr. Världen har lika lite chans att förbättras som maffian. Våra människotankar är vad Satan tillåter oss tänka. I evangelierna kan man få kunskap om vår värld från Guds eviga perspektiv.
2020-09-09, 20:58
Medlem
Citat:
Jag tvivlar inte på Gud, just nu i varje fall, men är inte intresserad av Daniels bok. Jag tittade lite i den när jag sökte efter en uppenbarelse där någon sett en ängel som liknat ett hjul, men hittade varken det eller något annat intressant.

Du tillskriver mig tvivel som jag faktiskt inte har. Av någon anledning.

Det är du själv som tillskriver dig tvivel. DET är anledningen.

Citat:
Jag hittar inget intressant i Daniels bok. Daniel nämns som profet två gånger i evangelierna (Mark+Matt) i ett avsnitt som tillskrivs Jesus men som är tvivelaktigt:

Matteus
24:15 När I nu fån se 'förödelsens styggelse', om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats -- den som läser detta, han give akt därpå

Jesus skrev ingenting så här har någon varit klåfingrig och dum.

De som befann sig i Babyloniens fångenskap räknade Daniel som profet, men han intresserar inte mig.

Citat:
Man kan inte bygga tro. Det skrivna innehåller i bästa fall vägledning för dem som är benägna att komma på avvägar. Man behöver inte ens kunna de tio budorden omman ändå håller dem med hjärtat.

Allt i Bibeln kommer ifrån människor. Människor har betättat historierna i generationer innan de nedtecknades. Men profeternas berättelser innehåller viktig information från Gud.

Annan undervisning hosdig som inte fallit i god jord är:
Den som upphöjer sig blir förödmjukad medan den som ödmjukar sig blir upphöjd.
2020-09-10, 15:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Här ett diagram med förändringar på jorden sedan tiden för Jesus födelse:

https://1.bp.blogspot.com/-mIiTUptdaVA/X1or-NKsGHI/AAAAAAAABO4/oXEfO3eDnEkok3AIIKaSC1DcuKTVH1klgCLcBGAsYHQ/s780/20200910_153546.jpg
2020-09-10, 16:36
Bannlyst
Vi är absolut precis innan den stora vedermödan. Präster har för första gången gått ut i Jerusalem och sagt sig ha haft konversationer med den judiska "messiah" alltså bibelns antikrist.

https://www.israeltoday.co.il/read/israeli-rabbi-says-hes-already-holding-meetings-with-messiah/

https://www.israel365news.com/145395/israels-top-rabbi-im-currently-in-discussions-with-the-messiah-himself/

De har hittade hösten 2019 en röd kalv som hittills är felfri och vi väntar spänt på bekräftelsen. Som ni säkert vet måste en felfri röd kalv födas för att slaktas och brännas. Askan sprids sedan över platsen där det tredje templet ska byggas för att rena marken. Därefter byggs det tredje templet på marken.

Man började i Oktober 2019 bygga ett tillfälligt altare såsom det byggdes förr i tiden och enligt samma mått, där offrades sedan gryn som inom månader gick över i djuroffer. Som ni också säkert vet kommer detta sluta i barnaoffer i det tredje templet där antikrist/den laglöse kommer sitta och kalla sig själv Gud. Han ordnar fred på jorden i 3,5 år varefter helvetet på jorden brakar loss och hade inte Gud gått in och stoppat detta, hade "inget kött blivit kvar"

Vissa av oss tror att templet kommer byggas i år men vi kan självklart inte vara säkra. Rabbina i Jerusalem är dock oerhört rastlösa om att få till detta bygge och när de nu går ut med att de vet vem han är (sådant sägs inte i en handvändning, de är säkra) måste det vara nära.

Vi har våra teorier om alla från Trump till Macron men jag tror det blir ett helt nytt ansikte ingen någonsin tidigare skådat och att han kommer vara ovanligt grym men ge sken av att vara en fredens man och därför bli väldigt omtyckt. Världen ska ju älska honom..
Senast redigerad av Vildblom 2020-09-10 kl. 16:53.
2020-09-10, 17:20
Medlem
En naturlig följfråga är ju; vad spelar det för roll vad Bibeln säger?
Att böcker påstår saker är ju irrelevant tills det klarlagts att det finns bra belägg för påståendena.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in