2020-09-10, 05:45
Medlem
Jag jobbar på en firma som har förmånsbilar.

Våra förra bilar hade en gräns på 5000 mil per år men dom nya vi skaffade i somras har nu 3000 mil gräns. Jag kör i snitt 300 mil i månaden så vad händer efter 10 månader när jag når max gränsen?

Bilarna är ett måste i jobbet men personligen tycker jag att det är företagets problem när det gäller tjänsteresor att dom får lösa en bil till det. Men jag har noll intresse att betala förmån på en bil när den inte får köras längre.

Kan jag bara parkera bilen i firma garaget efter månad 10 och ta bussen till kontoret och säga att dom inte ska dra för förmån dom 2 månaderna?

Eller kan dom säga "Aha! du gick med på förmånsbil med max 3000 mil per år så nu drar vi förmån ändå!"
Citera
2020-09-10, 06:00
Medlem
tnems avatar
Prata med den ansvarig/din chef det borde vara möjligt att justera avtalet.
Citera
2020-09-10, 06:10
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
För oss så skulle inte något hända iaf, det som sker är att företaget får betala för övermil i slutet på leasingen eller att bilen byts ut fortare. Har du en förmånsbil så antar jag att du kör den privat annars är det ju värdelöst, och kör du 300 mil i tjänsten varje månad så kommer du ju över 3000 mil/år i tjänsten och ska ha ditt förmånsvärde nersatt så du ska givetvis inte parkera bilen och sluta köra.

Vår deal säger x antal år eller si och så många mil så ska vi byta bil.
Citera
2020-09-10, 07:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Antingen betalar företaget en förhöjd avgift för övermilen eller så kommer bilen bytas ut tidigare.
Citera
2020-09-10, 07:36
Medlem
Aldrig hört talas om någon dylik begränsning på tjänstebilar, men måste vara ett problem att lösa för företaget. Förmånsvärdet är ju lika om du kör 3000 eller 5000 mil, det är tydligen ett leasingavtal som har dessa begränsningar.
Citera
2020-09-10, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Aldrig hört talas om någon dylik begränsning på tjänstebilar, men måste vara ett problem att lösa för företaget. Förmånsvärdet är ju lika om du kör 3000 eller 5000 mil, det är tydligen ett leasingavtal som har dessa begränsningar.

Har företaget ett TCO upplägg så görs upphandlingen utifrån hur många mil bilen beräknas gå, är ju rätt självklart om man tänker efter. Hur ska man kunna lämna ett pris på kostnad för en bil om man inte vet hur den kommer att köras?

Leasingbolagen får lämna anbud (månadskostnad) på bil x som beräknas köras 3000mil/år, lägst anbud får leverera bil. Allt ska ingå i priset.

Så funkar det hos oss. Vi behöver givetvis inte parkera bilen om vi råkar köra mer än vad vi gissat.
Citera
2020-09-10, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Har företaget ett TCO upplägg så görs upphandlingen utifrån hur många mil bilen beräknas gå, är ju rätt självklart om man tänker efter. Hur ska man kunna lämna ett pris på kostnad för en bil om man inte vet hur den kommer att köras?

Leasingbolagen får lämna anbud (månadskostnad) på bil x som beräknas köras 3000mil/år, lägst anbud får leverera bil. Allt ska ingå i priset.

Så funkar det hos oss. Vi behöver givetvis inte parkera bilen om vi råkar köra mer än vad vi gissat.
Sällan leasingavtal är begränsade till mil annat än privatleasing, detta eftersom det i de flesta fall är finansiell leasing som tillämpas för företag, alltså inget ingår förutom bilen, den skall när leasingtiden passerats lösas av företaget med ett förutbestämt belopp oavsett miltal och värde på på bilen då. Tydligen någon annan form som gäller, men återigen, det är inte förmånstagaren som skall lösa problemet.
Citera
2020-09-10, 08:36
Medlem
Citat:
Sällan leasingavtal är begränsade till mil annat än privatleasing, detta eftersom det i de flesta fall är finansiell leasing som tillämpas för företag, alltså inget ingår förutom bilen, den skall när leasingtiden passerats lösas av företaget med ett förutbestämt belopp oavsett miltal och värde på på bilen då. Tydligen någon annan form som gäller, men återigen, det är inte förmånstagaren som skall lösa problemet.

Har jag påstått att det ska vara TS problem? Vi är inte begränsade av det, det trodde jag framgick, men kostnaden är beräknad på en uppskattad körsträcka, sen är det bolagets potatis att lösa om det blir mer. Börjar bli rätt vanligt att använda sig av TCO idag, (total cost of ownership).

https://www.leaseplan.se/page/total-cost-of-ownership?lang=SE
Citera
2020-09-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Har jag påstått att det ska vara TS problem? Vi är inte begränsade av det, det trodde jag framgick, men kostnaden är beräknad på en uppskattad körsträcka, sen är det bolagets potatis att lösa om det blir mer. Börjar bli rätt vanligt att använda sig av TCO idag, (total cost of ownership).

https://www.leaseplan.se/page/total-cost-of-ownership?lang=SE

Vilket gör att körsträckebegränsningen inte borde ha kommunicerats ut till de anställda alls, de kan ju troligen inte själva påverka hur mycket som körs i tjänsten och är deras förmån av bil milbegränsad bör det i så fall ha framgått av avtal mellan företag och anställd.
Citera
2020-09-10, 10:06
Medlem
Citat:
Vilket gör att körsträckebegränsningen inte borde ha kommunicerats ut till de anställda alls, de kan ju troligen inte själva påverka hur mycket som körs i tjänsten och är deras förmån av bil milbegränsad bör det i så fall ha framgått av avtal mellan företag och anställd.

Det kan ju vara så enkelt att du får sköta den biten själv, så är det för oss. Jag sköter själv kontakten vid beställning av bil, ingen gör det åt mig. Jag får således frågan, hur långt kommer du köra bilen? Är jag då lite bakom flötet så kanske jag inte ifrågasätter på vilket sätt det påverkar om jag kör mer, men så funkar inte jag utan jag tog reda på det.

TS bör ju fråga sin arbetsgivare, FB kan ju inte direkt hjälpa till på riktigt.
Citera
2020-09-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Jag jobbar på en firma som har förmånsbilar.

Våra förra bilar hade en gräns på 5000 mil per år men dom nya vi skaffade i somras har nu 3000 mil gräns. Jag kör i snitt 300 mil i månaden så vad händer efter 10 månader när jag når max gränsen?

Bilarna är ett måste i jobbet men personligen tycker jag att det är företagets problem när det gäller tjänsteresor att dom får lösa en bil till det. Men jag har noll intresse att betala förmån på en bil när den inte får köras längre.

Kan jag bara parkera bilen i firma garaget efter månad 10 och ta bussen till kontoret och säga att dom inte ska dra för förmån dom 2 månaderna?

Eller kan dom säga "Aha! du gick med på förmånsbil med max 3000 mil per år så nu drar vi förmån ändå!"
Börjar tolka din text annorlunda: Är det din förmånskörning, privata alltså, som är begränsad till 3000 mil per år eller är det totala körsträckan för bilen på ett år?
Citera
2020-09-10, 11:39
Medlem
Förstår inte riktigt vad du menar faktiskt, vadå "börja dra förmån" vid 3000 mil?

En företagsägd bil som används privat ska anses vara en förmån om du kör privat mer än 100 mil, inte 3000 mil. Om bilen endast används i tjänst ska det inte vara en förmån oavsett om du kör 10 000 mil så länge det bara är arbetsrelaterat. Du ska såklart inte behöva skatta för att du använder en bil i tjänsten. Försöker de dra något på lönen för det är det bara att gå raka spåret till facket.

Om det är så att de har något sorts leasingavtal där det endast ingår 3000 mil så får de antingen omförhandla avtalet om det visar sig att du återkommande har behov att kunna köra mer, eller så får de betala för de extra milen du kör. Återigen, inget som ska förmånsbeskattas på något sätt.
Senast redigerad av Stiber 2020-09-10 kl. 11:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in