Citat:
Ursprungligen postat av
TonyDRarSiffrorUrA
När jag läste din rubrik, misstänkte jag att du inte riktigt fick vad du ville i artikeln.
Det är väl just detta som folk inte trott på!
Att barn kan sprida smittan har ju ingen förnekat, men de verkar ju faktiskt sprida i mindre utsträckning.
”We investigated the transmission risk from primary cases by age, and found an increasing risk with age of primary cases for adults, while the risk seems to decrease with age for children.”
Det är väl ingen som har sagt något annat. Vad åtminstone jag har sagt är att det är direkt livsfarligt att avfärda det vilket många i denna tråd gör och har gjort. Vad värre är, är att vår ansvariga myndighet i Sverige också sällar sig till den skaran:
/.../Although there is agreement that transmission from and between children is not the main driver in this epidemic (Ludvigsson, 2020), transmission from sick children to parents in the household domain may represent a hitherto overlooked risk factor.
Detta är kärnan i studien. Man är också inne på andra mekanismer baserat på barns annorlunda beteendemönster i sociala sammanhang:
However, children (younger than 15 year of age) also have an elevated transmission risk, likely due to closer contact with parents (Figure C.2), indicating that children may represent an overlooked risk.
Så visst, bara det att barn andas mindre mängder luft och är kortare gör att de till viss del sprider viruset mindre effektivt. Men flera studier (inte den här) har visat att även om barn får mildare symptom eller rent av blir asymtomatiska kan virusreplikationen i de övre luftvägarna vara stor d.v.s. deras viral load blir jämförbar med vuxnas. Det gör naturligtvis att de också är effektiva smittspridare på deras sätt och kan t.o.m. vara superspridare.
Låt oss därför begrava föreställning om barn som icke-smittsamma.