2020-09-09, 21:48
Medlem
Hegamons avatar
Jag vill lägga ut ett mobilnummer på diverse sidor, forum på internet. Jag vill inte att telefonförsäljare från Sverige och utlandet börjar ringa. Jag tänker jag lägger mitt telefonnummer på en hemsida jag gör. Sedan skapar jag annonser lite här och var, craiglist etc, på internetforum tänkte jag slänga ut mitt nummer också (inte här såklart).

Det går väl? Eller rekommenderas jag skaffa ett separat telefonnummer? Jag är rädd för att säljare ska ringa och störa.
Citera
2020-09-09, 21:57
Medlem
FiniteLifes avatar
dom lär ju inte manuellt sitta o gräva nummer så du kanske kan maskera det för robotar beroende på hur du skriver ut numret

typ 073-991818
kanske kan skrivas [073-991818] eller nåt annat så folk fattar men inte robotarna

annars får du väl köpa en billig kontantkortstelefon
Citera
2020-09-09, 22:15
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
dom lär ju inte manuellt sitta o gräva nummer så du kanske kan maskera det för robotar beroende på hur du skriver ut numret

typ 073-991818
kanske kan skrivas [073-991818] eller nåt annat så folk fattar men inte robotarna

annars får du väl köpa en billig kontantkortstelefon

Just robotarna som jag är rädda för, det var min tanke bakom. Jag bör nog googla och se om ditt förslag kan vara en lösning. Jag tänkte skaffa ett annat nummer på sikt, om det visar sig folk ringer överhuvudtaget, det är kunder som jag vill ska ringa mig.
Citera
2020-09-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Just robotarna som jag är rädda för, det var min tanke bakom. Jag bör nog googla och se om ditt förslag kan vara en lösning. Jag tänkte skaffa ett annat nummer på sikt, om det visar sig folk ringer överhuvudtaget, det är kunder som jag vill ska ringa mig.
Kunder skriver du, dylika måste givetvis få en väg in om man uttrycker det så. Det står ju telefonnummer på i stort sett alla företagssidor, lär inte vara något problem med det, har det på den sida jag har för eget företag också. Undvik mobilnummer, använd helst i möjligaste mån fastnätsnummer, ser bättre ut och visar vilket område du har verksamheten i, många söker företag med lokal förankring.
Citera
2020-09-09, 22:56
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Undvik mobilnummer, använd helst i möjligaste mån fastnätsnummer, ser bättre ut och visar vilket område du har verksamheten i, många söker företag med lokal förankring.

Hur kan jag få ett sådan nummer? Jag har kontoret på fickan. Kan det gå skaffa ett lokalt förankrat nummer till en mobiltelefon? Vilken operatör då?

Det stämmer annars att kunderna är relativt lokala. Det är egentligen så att kunderna kommer från några olika län som ligger bredvid varandra, olika städer i dom länen. Kunderna är äldre/pensionärer oftast.

Citat:
Det står ju telefonnummer på i stort sett alla företagssidor, lär inte vara något problem med det, har det på den sida jag har för eget företag också.

Det är klar, jag tänkte inte i dom banorna.
Citera
2020-09-09, 23:04
Medlem
Citat:
Hur kan jag få ett sådan nummer? Jag har kontoret på fickan. Kan det gå skaffa ett lokalt förankrat nummer till en mobiltelefon? Vilken operatör då?

Det stämmer annars att kunderna är relativt lokala. Det är egentligen så att kunderna kommer från några olika län som ligger bredvid varandra, olika städer i dom länen. Kunderna är äldre/pensionärer oftast.

Det är klar, jag tänkte inte i dom banorna.

Men du har väl en vanlig telefon hemma? Eller vill du ha ett nummer kopplat till mobilen, det brukar gå bra även det.
Citera
2020-09-09, 23:05
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Men du har väl en vanlig telefon hemma? Eller vill du ha ett nummer kopplat till mobilen, det brukar gå bra även det.

Har ingen vanlig telefon hemma. Jag begriper nu, jag kan säkert ordna ett vanligt nummer kopplat till min mobil. Det var ett bra förslag.
Citera
2020-09-09, 23:10
Medlem
Citat:
Har ingen vanlig telefon hemma. Jag begriper nu, jag kan säkert ordna ett vanligt nummer kopplat till min mobil. Det var ett bra förslag.

Hemma brukar man vilja ha en "riktig" lur att lyfta när det ringer, men jag har upptäckt att det börjar finnas de som inte ens har ip-telefoni numera.

Ett "bra" nummer med riktnummer som stämmer överens med orten där du verkar är att föredra, om man inte vill dölja det av någon märklig orsak. Jag har även gjort så att det visas ett fastnätsnummer när jag ringer från mobilen, den jag har kontakt med behöver inte veta mer än ett nummer och det är då givetvis ett ip-nummer som sedan har vidarekopplingsfunktion.

Vad har du för mobiloperatör?
Citera
2020-09-09, 23:17
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Hemma brukar man vilja ha en "riktig" lur att lyfta när det ringer, men jag har upptäckt att det börjar finnas de som inte ens har ip-telefoni numera.

Ett "bra" nummer med riktnummer som stämmer överens med orten där du verkar är att föredra, om man inte vill dölja det av någon märklig orsak. Jag har även gjort så att det visas ett fastnätsnummer när jag ringer från mobilen, den jag har kontakt med behöver inte veta mer än ett nummer och det är då givetvis ett ip-nummer som sedan har vidarekopplingsfunktion.

Vad har du för mobiloperatör?

Okej mycket nytt.. Jag har Telenor.
Citera
2020-09-09, 23:20
Medlem
Citat:
Okej mycket nytt.. Jag har Telenor.
Har annan operatör som använder Telenors nät, grunden i abonnemanget är dock ip-telefoni.

Har du samma nummer privat som för ditt företag?
Citera
2020-09-10, 00:28
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Har annan operatör som använder Telenors nät, grunden i abonnemanget är dock ip-telefoni.

IP-telefoni ja, tackar.

Citat:
Har du samma nummer privat som för ditt företag?

Ja, samma nummer privat som till businessen. Jag funderar på om jag egentligen inte bör ha två telefonnummer. Det kan bli störigt med två telefoner tänker jag. Eller så har jag ip-telefoni på företaget och sim-kortet till privata samtal i samma telefon. Det är så jag tror du menar.
Citera
2020-09-10, 00:38
Medlem
Citat:
IP-telefoni ja, tackar.

Ja, samma nummer privat som till businessen. Jag funderar på om jag egentligen inte bör ha två telefonnummer. Det kan bli störigt med två telefoner tänker jag. Eller så har jag ip-telefoni på företaget och sim-kortet till privata samtal i samma telefon. Det är så jag tror du menar.
En vanlig kontorstelefon för ip kan hantera minst två nummer, det indikeras även vilket nummer det ringer in på. Mobiler finns det sedan även flera som kan hantera multipla simkort.

Ip-telefon går ju också att ha via en ATA-box, du har säkert kvar några vanliga telefoner, Diavox exempelvis, dessa fungerar bra i kombination med ATA-box. Dialog eller Diavox med pulsval går inte däremot, tonval erfordras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in