2020-09-09, 22:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Känner mig lite som en papegoja men i och med andelen positiva tester fortfarande är på nergång så är situationen är fortsatt gynnsam i Sverige. Självklart hade man gärna sett att antalet uppdagade fall fortsatte minska men det är inte realistiskt om man utökar provtagningen så kraftfullt som Sverige nu gjort.
Andelen positiva är alltså lägre än tidigare. Vi testar bredare och bättre och fler fångas upp.
Att vi inte ser en mer markant ökning, är alldeles förträffliga nyheter och var även det FHM och Johan Carlsson meddelade igår. Betänk även att vi i detta läge borde se resultat av att industrisemestern är över på samtliga håll och att skolorna varit öppna sedan länge.
Ja, lite papegojit kanske, vet inte hur många gånger jag fått det skrivit till mig idag och jag lyssnade på presskonferensen i tisdags och då fick vi ju också detta tydligt förklarat för oss. Låt oss hoppas att det bara är så. Men med dessa minus fall och minus dödsfall som vi har haft senaste tiden blir allt ännu oklarare. I dag hade vi t.ex. ett minus smitt fall . I tisdags så matades vi också med att vi bara har ett dödsfall om dagen nu och FoHM hänvisade till sin icke fullständiga kurva. Vi minns väl alla ”60 om dagen” att de bara orkar fortsätta med att hänvisa till denna kurva och bara ta bort de senaste 10 dagarna. Fast all som har lite koll vet att det tar bra mycket längre tid en 10 dagar fören kurvan är fullständig. Detta går ju lätt att se på covidstatistik.se.
Citera
2020-09-09, 22:25
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vilket är precis vad FHM pratat om. Svårigheten att backa ur restriktioner.

Det är precis tvärtom i verkligheten. Man börjar med hårdare restriktioner som man lätt kan öppna upp successivt istället för att strama åt efter att skadan redan skett och folk redan förlorat respekten för reglerna. De skulle lärt folk från början hur det är och sen öppnat upp alla delar av landet med låg smitta. Inte ha någon jävla diskussion om munnskydd och om man smittar eller inte.
Citera
2020-09-09, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är precis tvärtom i verkligheten. Man börjar med hårdare restriktioner som man lätt kan öppna upp successivt istället för att strama åt efter att skadan redan skett och folk redan förlorat respekten för reglerna. De skulle lärt folk från början hur det är och sen öppnat upp alla delar av landet med låg smitta. Inte ha någon jävla diskussion om munnskydd och om man smittar eller inte.
Men så funkar det kininet i verkligheten, eller hur. Bevisen hoppar sig, Sverige valde den vettiga vägen.
Citera
2020-09-09, 22:30
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Det verkar inte ha fungerar så bra i många länder i Europa.
Citera
2020-09-09, 22:34
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, lite papegojit kanske, vet inte hur många gånger jag fått det skrivit till mig idag och jag lyssnade på presskonferensen i tisdags och då fick vi ju också detta tydligt förklarat för oss. Låt oss hoppas att det bara är så. Men med dessa minus fall och minus dödsfall som vi har haft senaste tiden blir allt ännu oklarare. I dag hade vi t.ex. ett minus smitt fall . I tisdags så matades vi också med att vi bara har ett dödsfall om dagen nu och FoHM hänvisade till sin icke fullständiga kurva. Vi minns väl alla ”60 om dagen” att de bara orkar fortsätta med att hänvisa till denna kurva och bara ta bort de senaste 10 dagarna. Fast all som har lite koll vet att det tar bra mycket längre tid en 10 dagar fören kurvan är fullständig. Detta går ju lätt att se på covidstatistik.se.

Ja tyvärr så är det fungerar med statistik, du kan ha en hand på spisplattan som är kall osv.. Det måste beror på prestige emellan grannländer och att visa att man är duktig som ett land.

Ganska löjligt egentligen men så fungerar diplomati och sedan pratar man och kommer överens att vi ljög lite tillsammans men det kommer aldrig ut.
Citera
2020-09-09, 22:36
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det verkar inte ha fungerar så bra i många länder i Europa.

Det är du som har en extremt svag intellektuell förmåga som gör den analysen. Vilka länder då? Det är bara 12 länder i hela världen som lyckats sämre än Sverige. Varför väljer du att jämföra med dem och inte med något av alla de andra länderna som lyckats bättre?

Vi säger att Sverige kom näst, näst sist i fotbolls-VM och du envisas med att jämföra Sveriges strategi med de som kom sist och näst sist istället för de som vann och hävdar att Sverige valde rätt strategi för att vi inte kom sist. Det är en typ av intellektuell oärlighet att hålla på så och det får mig att undra vad du är för en filur som håller på och skitpostar så här. Är det för att du inte vet bättre eller är du ett politiskt troll ute på mystiskt uppdrag?
Citera
2020-09-09, 22:39
Medlem
Citat:
Fast nu läste du inte vad hon/han skrev (eller så förstod du inte).

Påståendet att immunitet inte går att läsa ut från antikroppstester motsägs inte av 90% får antikroppar.

Nu trasslar du in dig i saker du inte förstår. Hobby-immunologerna verkar fler än de som har antikroppar i den här tråden. Antalet korkade inlägg verkar vara en rätt god indikator på det.
Citera
2020-09-09, 22:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är väl bara så att jag absolut inte vill ha tillbaka hur det var i våras. Nu har vi 6 dagar med ökad smittspridning. Men enligt FoHM har vi fortfarande gynnsamt läge och ökningen beror på ökat testande. Nåväl det kan ju vara så fint men det påminner för mycket om hur det var i våras. Ökad smittspridning och nonchalans från FoHM och inget agerande fören det redan blivit för sent. Kanske mitt förtroende är förbrukat, men jag hade tyckt bättre om FoHM sa att situationen ser lite oroande ut och bett befolkningen vidtagit försiktighet medans de var observanta på situationen. Men att ständigt bli lugnande av myndigheter samtidigt som de nonchalerar situationen är allt annat en betryggande för mig.

Samma här. Att Folkhälsomyndigheten inte är bekymrad, gör mig mer bekymrad.

Att avstå från att agera, för att inte skapa oro, är en idiot-strategi.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag skall fundera på det. Kanske ”OnkelKostiaBehöverEnKram”

Tack för omtanken. Användarnamnet skulle vara smickrande, men jag tror det är bättre med ett namn som inte refererar till andra medlemmar.
Citera
2020-09-09, 22:40
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det räcker kanske om hon gör som med lockdown, tvingar på alla vaccinet. Hon verkar var väldigt totalitär, tog ifrån dem sina ar-15 också efter terrorbrottet.

Jamen du kan inte skjuta ett virus med en Ar-15, så vad är ditt problem?
Citera
2020-09-09, 22:40
Medlem
Citat:
Det är du som har en extremt svag intellektuell förmåga som gör den analysen. Vilka länder då? Det är bara 12 länder i hela världen som lyckats sämre än Sverige. Varför väljer du att jämföra med dem och inte med något av alla de andra länderna som lyckats bättre?

Vi säger att Sverige kom näst, näst sist i fotbolls-VM och du envisas med att jämföra Sveriges strategi med de som kom sist och näst sist istället för de som vann och hävdar att Sverige valde rätt strategi för att vi inte kom sist. Det är en typ av intellektuell oärlighet att hålla på så och det får mig att undra vad du är för en filur som håller på och skitpostar så här. Är det för att du inte vet bättre eller är du ett politiskt troll ute på mystiskt uppdrag?
Matchen är inte slut än.
Citera
2020-09-09, 22:41
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Jaså. Är vi 12:e sämst i hela världen?
Citera
2020-09-09, 22:42
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Roppa inte hej fören vi är förbi det hela, både Norge och Danmark har börjat få problem nu och även Grekland har börjat få problem.

Me det sagt så vet ingen hur det hela ser ut när vi äntligen kan börja återgå till det normala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in