2020-09-08, 00:56
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är lite nyfiken på vad det beror på, om man jämför med Brasilien exempelvis. De har ungefär samma antal smittade men Brasilien leder med typ 50 000 döda, varför? Båda är förhållandevis fattiga länder., där man nog får säga Indien är värst. Är det för att de kan bada i Ganges och överlever?

Nä indien är värre och ingen har gjort något på länge, det stör mig att ingen vet eller bryr sig.

De har ingen Twittwer utan de ska bara överleva, det finns inget på nätet och det finns inga kameror.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-09-08 kl. 00:59.
Citera
2020-09-08, 00:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nä indien är värre och ingen har gjort något på länge, det stör mig att ingen vet eller bryr sig.

De skiter ju i sitt eget folk, varför ska någon annan bry sig då? Deras kastsystem är förkastligt, kan tänka mig att de lägre kasterna lider oerhört i en pandemi. Men vem bryr sig liksom?
Citera
2020-09-08, 00:59
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
De skiter ju i sitt eget folk, varför ska någon annan bry sig då? Deras kastsystem är förkastligt, kan tänka mig att de lägre kasterna lider oerhört i en pandemi. Men vem bryr sig liksom?

Ja det är hemskt. Jag är inte den enda som bryr men det spelar ingen roll, det finns flera hoppas jag...
Annars kommer jag att ha svårt att sova.
Citera
2020-09-08, 01:02
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

Ja, Indien är väldigt speciellt vad gäller klass. Det finns avgrundsdjup fattigdom men för andra indier finns det bra utbildning och jobb man blir rik på. De flesta fattiga länder har inte den typ av rikedom och faktiskt även en medelklass som Indien har.

Från extremt rika till extremt fattiga i samma land.

Indien har råd att föda sitt folk. Det är bara det att de rika inte vill dela med sig.
Citera
2020-09-08, 01:07
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Jamen du ser inte hur man får mat på tallriken i såna länder, man arbetar i stan och sedan räcker resten till eventuellt familjen. Så här är det att kan du inte tjäna något i stan så åker du hem. Och alla åker hem samtidig. Tyvärr och byarna som stadsarbetarna arbetade inom är nu utan inkomster.
Citera
2020-09-08, 01:09
Medlem
Citat:
Vi har ett stort problem framför oss, det är sjuksköterskor som inte orkar mer och säger upp sig.
Lönen motsvarar inte insatsen om man ska förklara för de som inte förstår.
Så nu har vi utmärkt personal som kastar in handduken för att det är inte värt det längre!!!

Jag frågar mig själv hur i H-vetet ska vi ordna upp detta för ett problem som detta löses inte av sig självt!

Det kan väl knappast vara lönen som varit problemet nu under pandemin. De som jobbat enligt krislägesavtal har haft 220% av ordinarie timlön samt jobbat minst 20% fler timmar. Dvs deras månadslön har därmed hamnat på 264% av ordinarie lön. Gissningsvis runt 80-100k i månaden. Såklart ett påfrestande jobb men nog har de fått betalt för det.
Citera
2020-09-08, 01:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jamen du ser inte hur man får mat på tallriken i såna länder, man arbetar i stan och sedan räcker resten till eventuellt familjen. Så här är det att kan du inte tjäna något i stan så åker du hem. Och alla åker hem samtidig. Tyvärr och byarna som stadsarbetarna arbetade inom är nu utan inkomster.

Ja så är det, och på en del ställen så tog de säkert med sig covid-19 hem. Ingen bra kombo.
Citera
2020-09-08, 01:13
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Det kan väl knappast vara lönen som varit problemet nu under pandemin. De som jobbat enligt krislägesavtal har haft 220% av ordinarie timlön samt jobbat minst 20% fler timmar. Dvs deras månadslön har därmed hamnat på 264% av ordinarie lön. Gissningsvis runt 80-100k i månaden. Såklart ett påfrestande jobb men nog har de fått betalt för det.

Skitsnack, de var få som fick någon högre lön utan de fick arbeta under semestern med extra tusenlappar innan skatt för varje semestervecka.
Citera
2020-09-08, 01:17
Medlem
Citat:
Skitsnack, de var få som fick någon högre lön utan de fick arbeta under semestern med extra tusenlappar innan skatt för varje semestervecka.

Vad är fel, att de som fått krislägesavtalet aktiverat fått ersättningen jag påstår, eller menar du att få har fått avtalet aktiverat?
Citera
2020-09-08, 01:21
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Vad är fel, att de som fått krislägesavtalet aktiverat fått ersättningen jag påstår, eller menar du att få har fått avtalet aktiverat?

Det gäller olika sjukhus men det vet du väl redan.
Citera
2020-09-08, 01:22
Medlem
Citat:
Det gäller olika sjukhus men det vet du väl redan.

Ja
Citera
2020-09-08, 05:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ska man vara ärlig så stod inte Tysken vid dörren 1939, Sverige har aldrig varit ett hot emot Hitler utan en tyst bundsförvant som inga rosa Bussar kan ursäkta, men den sanningen läser du inte i skolböckerna.
Nja men vi hade mobiliserat rejält. Dock fanns det inga vapen till vårt folk och de fick öva med träbössor.
Samma dåliga beredskap som man då ljög om som nu.
Jag höll på att tappa hakan (talesätt) när jag hörde socialminister Lena Hallengren dra motsvarande lögn igen då vi visste hur läget var inom sjukvården. Besparingsprogram och folk som då redan jobbade massa övertid.
Hur man ostraffat kan få ljuga svenska folket rakt i fejan igen är ofattbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in