2020-09-09, 18:22
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Se bara till att multivitaminet som du käkar innehåller D3 och inte D2. D3 är D-vitaminets aktiva form. Kroppen kan använda 100% av D3 som du käkar. Om du käkar D2 kan kroppen bara använda 10-15 % av det.

Har läst D3 är 5 gånger effektivare än D2, så det skulle vara runt 20% isf. Man måste väl dock äta fett samtidigt.
Citera
2020-09-09, 18:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Snickrade ihop denna i brist på vent-ritning av Mann Lion City blåa S'l-bussar i Sth
https://ibb.co/pKwXRKs
Gul friskluft in via spaltventil ovan fönster riktad nedåt.
Röd uppåt är utgående använd luft.
Orange är luftriktning från golvmonterad värmefläkt
Blå pilar är de fönster som går att öppna

Som ni ser så kommer luften att cirkla runt och under denna cirkel sen sugas bakåt/framåt till närmsta sugande takventil. På vintern hjälper värmefläkten till att cirkulera än kraftigare. Oftast slår den till/av vid varje dörröppning av bakdörrarna.

Exempelvis en kärring nedsmetad med en stickande vaniljparfym som steg på via bakdörrarna, kändes framme hos chaffisen efter bara typ 30 sekunder under vårkanten med fläktarna på, detta innan plexiglaset kom upp. Men dom känner fortfarande av parfymer från folk även med plexiglaset uppe eftersom dom också har ventiler hos sig, både på vä sida ovanför förarstolen, samt att defrosterventilerna pumpar luft mot framrutorna.

Tack! Det är alltså den här dödsfällan jag åker med varje dag... Vilket får mig att tro, att jag måste vara immun nu efter alla dessa månader av det här...

Din uppgift om vaniljparfymen väckte en annan tanke. Jag har också märkt att man ibland kan känna folks lukt på längre avstånd än två meter. Då borde man även kunna få deras virus, på samma avstånd som man känner lukten - eller? I båda fallen är det ju pyttepartiklar det rör sig om - viruspartiklar, respektive partiklar från en substans som våra näsor och hjärnor omvandlar till en doftupplevelse.
Citera
2020-09-09, 18:29
Medlem
Merwinnas avatar
Expressen har precis haft en chatt med en immunitetsforskare. Det här får mig att fundera:

Marcus Buggert - EXPRESSEN
20 min
Hej Jeanethe,
Nej, jag tror inte att viruset är mindre farligt nu än tidigare. Det finns fler personer som är yngre nu som smittas och tror att det kan ha byggts upp viss immunitet i samhället mot viruset som gör att man få lättare symtom. Vill dock belysa att man fortfarande ska ta covid på allvar och följa de restriktioner som råder. Det gäller alla - även de med antikroppar.

Vad menar han - att de som får lättare symptom nu, redan har stött på viruset förut och därför har viss (men inte fullständig) immunitet kvar? För det kan ju inte spela roll för den enskilda individen annars, som faktiskt BLIR smittad, hur många andra samhället som är immuna. Jag menar: DET kan inte påverka individens symptom. Jag tycker att han uttryckte sig oklart där (och det är hans egna ord också, inte någon journalist som skriver ner det han säger).
Citera
2020-09-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har du den inställningen så förefaller det ju dumt att fråga mig.
Du uttalar dig ju så kategoriskt om immunitet.
Citera
2020-09-09, 18:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack! Det är alltså den här dödsfällan jag åker med varje dag... Vilket får mig att tro, att jag måste vara immun nu efter alla dessa månader av det här...

Din uppgift om vaniljparfymen väckte en annan tanke. Jag har också märkt att man ibland kan känna folks lukt på längre avstånd än två meter. Då borde man även kunna få deras virus, på samma avstånd som man känner lukten - eller? I båda fallen är det ju pyttepartiklar det rör sig om - viruspartiklar, respektive partiklar från en substans som våra näsor och hjärnor omvandlar till en doftupplevelse.
Parfym sprids nog som rätt små molekyler vilka bör ha längre räckvidd, hålla sig svävande betydligt längre och spridas snabbare än virusdroppar som i jämförelse är betydligt tyngre.

Lite som att jämföra äpplen med päronträd.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-09-09 kl. 18:35.
Citera
2020-09-09, 18:32
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har läst D3 är 5 gånger effektivare än D2, så det skulle vara runt 20% isf. Man måste väl dock äta fett samtidigt.

Ja, om man inte har gjort det tidigare kan det vara bra att börja med LCHF. Då äter man mycket fett och mindre socker. Då minskar man risken att få covid 19. Som vi vet ger socker näring åt virus och onda bakterier och låter virus spridas. Dessutom försvagar socker immunförsvaret.
Citera
2020-09-09, 18:33
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jodå-helt riktigt antagande, folk som stinker vitlök är i princip också samma grej.
Vitlökslukten brukar sitta i 20-30min i en ordinär plåthiss med plåtdörr för 3 personer/280kg maxvikt,
men forkarna har mätt upp till 2-3 tim i ett trångt utrymme typ hiss, så då betyder det att det krävs mindre virusmängd per m3 luft, än vitlöksmolekyler per m3 som våra näsor kan detektera.
Citera
2020-09-09, 18:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Parfym sprids nog som rätt små molekyler vilka bör ha längre räckvidd, hålla sig svävande betydligt längre och spridas snabbare än virusdroppar som i jämförelse är betydligt tyngre.

Lite som att jämföra äpplen med päronträd.

OK, hoppas att det är sant.

Fast luftströmmarna i en buss - som vi har fått beskrivna för oss nu - kan nog också virvla upp aerosoler rätt bra. SÅ tunga är de ju inte - de är ju mikroskopiska de också. Jag läste t.ex. någonstans, att eftersom utandningsluften är varmare än den omgivande luften, så stiger den först - innan den sjunker. Och aerosolerna med den. Det gör att man borde vänta betydligt längre, innan man går fram till te.x. en kassa där den före har stått och betalat. Tills hans utandade aerosoler hinner sjunka under ens egen näshöjd...
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-09 kl. 18:39.
Citera
2020-09-09, 18:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Ja, om man inte har gjort det tidigare kan det vara bra att börja med LCHF. Då äter man mycket fett och mindre socker. Då minskar man risken att få covid 19. Som vi vet ger socker näring åt virus och onda bakterier och låter virus spridas. Dessutom försvagar socker immunförsvaret.
Just fruktos lär kunna hämma omvandlingen i kroppen till aktiv form av vitamin D, så man ska akta sig för skräpmat med högt fruktosinnehåll. Finns viss mycket av fruktos i "corn suryp" som är vanligt i skräpmat och slisk. Det var en medcram-video som tog upp det, kommer inte ihåg vilken.
Citera
2020-09-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Fel och fel . .. det går inte att säga att något är rätt eller fel i ett läge där man inte ved vad som är rätt.

Läkaren tar även upp detta i intervjun.

Det här är en löjligt viktig poäng. Att älta det förflutna gör inte mycket annat än att förhindra lärande och förbättring.
Citera
2020-09-09, 18:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Elever smittade i Bergen Norge.
Så här gör Norge nu för att det inte ska öka
  • Det blir forbudt med private arrangement med mer enn 10 personer. Tidligere har det vært lov med inntil 20.
  • Offentlige arrangementer kan ikke samle mer enn maksimalt 50, der det nasjonalt er anbefalt inntil 200.
  • Bruk av munnbind anbefales på buss, tog og bybanen i byen.
  • Barene og restauranter må føre lister over besøkende.
  • Det strammes inn igjen for besøk på sykehjem og sykehus.
  • Alle bedrifter og institusjoner bes innføre hjemmekontor de neste ti dagene.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WOLl0r/42-nye-smittetilfeller-i-bergen-innfoerer-strengere-tiltak
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Och ändå ökar det!

Märkligt va?

Du behöver begrunda orsak och verkan. Ökar smittspridning som ett resultat av restriktionerna? Eller har restriktionerna införts som ett resultat av ökad smittspridning?

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men nu har du valt ett användarnamn för att kränka en annan användare och ständigt ger dig på denna med ibland mycket fula kränkande ord.

Nervärderande ord kan vara befogat, ifall det handlar om att ge svar på någon annans nervärderande ord. Men ifall motparten upphör med fula ord, så ska man själv göra detsamma. Det är olämpligt att välja ett användarnamn som förnedrar en annan medlem. Ett användarnamn är permanent, och namnet består även ifall motparten upphör att vara otrevlig.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Från där jag sitter ser det snarare ut som du vill skapa en mobbing mot en annan användare och inte komma med sanningar. För det är ingenting som hindrar dig att komma med en sanning.
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vad tycker du är viktigast? Någons användarnamn, eller att någon som utger sig för att tillhandahålla dagens siffror, hittar på och förvanskar för att sätta Sverige i sämre dager?

Ditt användarnamn sätter dig i sämre dager. Jag anser att Virvelbagg har rätt.
Citera
2020-09-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Det här är en löjligt viktig poäng. Att älta det förflutna gör inte mycket annat än att förhindra lärande och förbättring.
Ja, absolut. De är dessutom lika löjligt självklar som viktig . . . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in