2020-09-09, 07:45
Medlem
Astra Zeneca pausar vaccin – testperson sjuk

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39jkO0/astra-zeneca-pausar-vaccin--testperson-sjuk
Citera
2020-09-09, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad vill du komma med detta. Du frågade om var Tony tog sina siffror i från men alla platser som visade Norges siffror visade på det Tony skrivit.

OK du hade fortfarande mycket fel! Du gissade på 140!

Och du har valt ett användarnamn för att plåga en annan användare som du ständigt ger dig på här i tråden.

Jag gissade på 140 ja. Lägg märke till ”gissade”
Tony presenterar sina gissningar som fakta.
DET är oärligt!

Alla vet vid detta laget att Norges siffror inte blir kompletta förrän vid midnatt..
Så varför presentera dom tidigare som en jämförelse med Sverige?
Citera
2020-09-09, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/astra-zeneca-pausar-vaccin-utreder-oforklarlig-sjukdom/

Jaha, det var klart - verkar inte som det kommer att bli något vaccin från Astra Zeneca i brådrasket. En testperson har drabbats av en "oförklarlig sjukdom", men dom säger inte vilken sjukdom det är. Förstår dom inte, att folk bara kommer att bli ännu mer oroliga, om dom inte kör med öppna kort? Det där avgör saken för mig i alla fall. Jag hade inte tänkt ta skiten ändå, men nu kommer jag ABSOLUT INTE att ta det.
Bevare mig väl. Jag tror vi kommer få leva med restriktioner ett bra tag framöver. Vissa påstår att årsskiftet och månaderna därefter är den magiska punkt när allt upphör. Känns ytterst tveksamt. Hoppas jag har fel.
Citera
2020-09-09, 07:47
Medlem
Meeis avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/astra-zeneca-pausar-vaccin-utreder-oforklarlig-sjukdom/

Jaha, det var klart - verkar inte som det kommer att bli något vaccin från Astra Zeneca i brådrasket. En testperson har drabbats av en "oförklarlig sjukdom", men dom säger inte vilken sjukdom det är. Förstår dom inte, att folk bara kommer att bli ännu mer oroliga, om dom inte kör med öppna kort? Det där avgör saken för mig i alla fall. Jag hade inte tänkt ta skiten ändå, men nu kommer jag ABSOLUT INTE att ta det.

Ser inte varför någon frisk under 50 hade velat ta det där vaccinet inom det närmsta året. Känns som riskerna är lika höga eller mer än corona.
Citera
2020-09-09, 07:50
Medlem
Citat:

Det här är väl att köra med öppna kort? Bolaget har varit ärliga och gått ut med vad som hänt, trots att man fattar att det här kommer göra folk osäkra på viruset och aktiekursen kommer rasa.

Sen står det ju exakt vilken sjukdom det rör sig om.

Biverkningen, eller reaktionen, beskrivs vara ”allvarlig”. Richard Bergström, vaccinsamordnare, beskriver reaktionen:

– Det är transversell myelit. En nervinflammation och den ger utryck i att man kan få en delvis förlamning, eller smärta i delar av kroppen. Det är ofta återgående – men det vet vi inte ännu. Det är precis den här typen av biverkningar som man letar efter. Vissa vacciner har en sällsynt biverkning som är liknande den här, säger han.

Testet tar en paus för att utreda om det kan finnas en underliggande sjukdom bakom reaktionen.
Citera
Medlem
Astra Zenecas coronavaccin pausas.

Anledningen är att man behöver undersöka en ”potentiellt oförklarlig sjukdom” som drabbat en av testpersonerna. Biverkningen ses som ”allvarlig”.

– Enligt rapporterna fick den här personen en obehaglig nervinflammation, säger Richard Bergström, vaccinsamordare.
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Läkaren Benjamin Kalischer Wellander visar att vi inte har någon underdödlighet att tala om efter pandemin, till skillnad från vad många gjort gällande.
https://twitter.com/lindbergpolemik/status/1303191913210753025/photo/1
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10164009323430263&id=55155526 2

Om vi inte har någon underdödlighet, så måste det vara ännu fler som har dött i covid (eller där covid varit en betydande orsak bland flera) än vad vi har trott. Eftersom de åtgärder vi har haft, har gjort att människor sluppit få en massa andra sjukdomar i stället. Och att många som skulle ha dött i t.ex. bil- och cykelolyckor inte gjorde det, för att den där festen de skulle hem ifrån mitt i natten aldrig blev av. Inte heller har slagsmålen utanför krogen klockan 3 skett. Och för att äldre människor inte har varit ute på biografer, teatrar och operahus sent på kvällarna, och därför inte blivit rånade på vägen hem och dött till följd av chocken eller skadorna.

Finns många andra exempel också, på saker som folk skulle ha dött av om samhället inte varit så nedstängt som det ändå varit i år.
Citera
2020-09-09, 07:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Sverige testar extremt mycket mer än tidigare och ökningen är knappt ens märkbar, vilket förvånar en aning. 126000 tester genomfördes. Samhällssmittan i Sverige verkar för tillfället låg.
Betyder det att vi kommer se mer en 150 nya smittade i dag och det är bara bra?

Att vi testar mycket är jätte bra. Det var en av de stora problemen i våras, Det var ointressant enligt FoHM att veta hur många som var smittade, de har varit en bromskloss i bra test och smittspårning. Så att vi testar bra är något vi alla kan vara tacksamma för, hoppas att det räcker bara, det kan göra det.
Citera
2020-09-09, 07:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag gissade på 140 ja. Lägg märke till ”gissade”
Tony presenterar sina gissningar som fakta.
DET är oärligt!

Alla vet vid detta laget att Norges siffror inte blir kompletta förrän vid midnatt..
Så varför presentera dom tidigare som en jämförelse med Sverige?
Men om alla vet det, varför var det då oärligt?

Jag kommer inte svara dig mer, men jag kan inte låta bli att försvara personer som bli trakasserade.

Du har en osund fokusering på en annan användare, du har ju till och med valt ett användarnamn bara för att plåga denna användare. Vad fan är det?
Citera
2020-09-09, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
De genomför fas III i coronaförpestade länder som Brasilien. De som de nödvaccinerat i Kina är sjukvårdspersonal, militär, tullen, personal som reser utomlands men de ingår inte i något av vaccintesterna som pågår. Alltså två saker pågår parallellt idag: nödvaccinering personal i risk och fas III-studier på 30-50 000 försökskaniner för att fastslå vetenskapen.
Jo, studierna är en sak. Men jag förstod det inte som att just detta baserades på en slumpad fas 3 studie med kontrollgrupp?

Det är väl bara en handfull importfall om dagen? Utan att ha kollat upp det, så måste det ju vara tiotusentals kineser som flyger in varje dag? En mycket liten andel av de inflygande är vaccinerade, och en försvinnande liten andel har COVID-19. Frågan är hur man kan påvisa ett statistiskt samband och överlapp mellan dessa små, små grupper.

Det känns inte heller seriöst att påstå att vaccinet skulle skydda personer i tre år. Vad kom det ifrån? De har ju nyligen vaccinerat de här personerna, och så lång immunitet är inte i linje med våra erfarenheter av andra coronavirus. Dessutom verkar de företrädesvis ha vaccinerat yrkesverksamma personer och militär personal. Det låter som personer med ett piggt immunförsvar, som svarar bra på vaccin i allmänhet, och som kanske inte egentligen skulle behöva vaccineras.
Senast redigerad av aw 2020-09-09 kl. 08:05.
Citera
2020-09-09, 07:56
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Det här är väl att köra med öppna kort? Bolaget har varit ärliga och gått ut med vad som hänt, trots att man fattar att det här kommer göra folk osäkra på viruset och aktiekursen kommer rasa.

Sen står det ju exakt vilken sjukdom det rör sig om.

Biverkningen, eller reaktionen, beskrivs vara ”allvarlig”. Richard Bergström, vaccinsamordnare, beskriver reaktionen:

– Det är transversell myelit. En nervinflammation och den ger utryck i att man kan få en delvis förlamning, eller smärta i delar av kroppen. Det är ofta återgående – men det vet vi inte ännu. Det är precis den här typen av biverkningar som man letar efter. Vissa vacciner har en sällsynt biverkning som är liknande den här, säger han.

Testet tar en paus för att utreda om det kan finnas en underliggande sjukdom bakom reaktionen.

I den artikel jag läste stod det att de inte hade gått ut med det. Men det var ju bra.

En nervinflammation som man kan bli förlamad av, är ju väldigt allvarligt. Så där går det när man hastar fram något nytt och komplicerat.

Jag måste säga, att jag egentligen inte ser problemet med att framställa ett vaccin. Kan man inte bara ta virus, låta dem ligga och svälta i en behållare ett dygn eller två så att de inte orkar infektera några celler mer, hälla på koksaltlösning, suga upp i en spruta och injicera? Jag undrar om inte forskarna försöker göra framställa en produkt, som är mer komplicerad än vad som är nödvändigt, för att försöka få Nobelpriset eller något? Det viktiga nu är ju att det går FORT.
Citera
2020-09-09, 07:59
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Bevare mig väl. Jag tror vi kommer få leva med restriktioner ett bra tag framöver. Vissa påstår att årsskiftet och månaderna därefter är den magiska punkt när allt upphör. Känns ytterst tveksamt. Hoppas jag har fel.

Nej, du har nog rätt. Vi får nog vänja oss vid restriktionerna, helt enkelt. De flesta av oss har nog redan gjort det, det är väl de unga man kan tycka lite synd om för att de missar mycket nu.

En fördel är att vi slipper andra sjukdomar också under tiden...

Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Ser inte varför någon frisk under 50 hade velat ta det där vaccinet inom det närmsta året. Känns som riskerna är lika höga eller mer än corona.

Håller med här också. Är man inte i riskgrupp, så är risken större att man blir sjuk och kanske dör av vaccinet, än av en naturlig infektion.
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-09 kl. 08:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in