2020-09-09, 12:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det var länder med stor samhällssmitta och många döda i våras som jag jämförde med. Spanien ( Madrid området ), Italien och Frankrike t. ex.

Vad är annorlunda i Sverige? NurseRatched säger T-celler men varför har bara svenskarna dem?

Svenskar har högre nivå d vitamin än spanjorerna o fransmännen
Citera
2020-09-09, 12:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Märkligt, detta borde väl våra skickliga ingenjörer, som arbetar åt fordonstillverkarna, kunna fixa?
Njae, det är väl inte så märkligt egentligen. I och med att man vill kunna kontrollera klimatet inuti fordonet så är det tilluftens temperatur man behöver kontrollera, vilket i sin tur är oerhört mycket enklare att göra med genom att trycksätta kupén med en tilluftfläkt.
Att göra det genom undertryck skulle kräva ett hermetiskt tillslutet fordon, och om det ens skulle gå att bygga på det viset så är frågan hur stor skillnad det skulle göra. Luftströmmar måste ändå användas och hela systemet skulle dessutom göras obrukbart av minsta läckage.
Citera
2020-09-09, 12:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Eftersom det verkar kutym att mörka all smittspridning inom skolorna efter SR:s inslag, bifogas ett foto taget från matkön i en skola i Sth som håller strikta Corona-regler både för klassrum, toaletter, matkön och gymnastik-timmar.

Vi kan bara konstatera att utsagorna om kontroll är ren bullshit: https://ibb.co/48sm5bD
SR:s inslag: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7547987&fbclid= IwAR1Fp3zYQ_yZlwpWoxCqwE6A3T9yqZYv2NEW4Bee0F4TAlKJ LCW4BVlKqzU
Mitt barn berättade för mig att de bara får köa tre st i taget för att få mat. Vilket låter bra men innan de släpps in i matsalen köar samtliga barn för att få handsprit, vilket sabbar ju hela grejen. Vet inte om det förbättrats dok den senaste tiden. Tror att det är olika från skola till skola.

Sedan var det ju detta med att testa barn. Har inte försökt det själv men en väninna ville testa sina barn då de var hemma med hosta men blev nekad detta då min region fortfarande enbart testar personer över 16, detta var förra veckan så det kan ju också ha ändrats.

Dok är detta inte ens egna erfarenheter utan andra hand erfarenheter som jag inte kan bevisa.
Citera
2020-09-09, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nationalekonomi är ett sammanflätat område. Det delas traditionellt in i mikro- och makroekonomi. En förutsättning är att man besitter matematiska färdigheter i den högre skolan. Med tanke på en del material som FHM presenterat finns det många som hyser en del tvivel kring kompetensläget inom myndigheten. Det tycks brista på flera rätt grundläggande plan tyvärr.
Jaja, huvudsaken du förstår att Folkhälsomyndighetens ansvarsområde sträcker sig långt utöver att endast ta hänsyn om epidemiologiska skeenden.
Citera
2020-09-09, 12:45
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Njae, det är väl inte så märkligt egentligen. I och med att man vill kunna kontrollera klimatet inuti fordonet så är det tilluftens temperatur man behöver kontrollera, vilket i sin tur är oerhört mycket enklare att göra med genom att trycksätta kupén med en tilluftfläkt.
Att göra det genom undertryck skulle kräva ett hermetiskt tillslutet fordon, och om det ens skulle gå att bygga på det viset så är frågan hur stor skillnad det skulle göra. Luftströmmar måste ändå användas och hela systemet skulle dessutom göras obrukbart av minsta läckage.

Hur tänkte du nu ?

Tjuvrökande chaffisar brukar ALLTID öppna upp bakre kanten på takluckan, fartvinden gör då undertryck så att stora mängder luft från bussen sugs ut via takluckan. Luften in går dels via chaffisens sidofönster samt sidofönster vid barnvagnsplatserna.

I vanliga fall är takluckorna stängda, luft pumpas in via fläktar och skjuts spikrakt ned med spaltventiler i aluminium längs med fönstren utefter hela bussens längd på båda sidor. Sen sitter utsug mitt i taket samt vid några säten nära golvet. Till detta adderas sen extra värmefläktar som sitter helt lösa 20cm ovanför bussgolvet placerade nära bakre dörrar som skjuter ut varmluft snett uppåt. Dessa suger in luften bakifrån i golvnivå och skjuter ut luften, de är kopplade till bussens kylsystem med vamvattenmatning.

Då får vi alltså en cirkulerande luftström inuti bussen med stängda takluckor. Hade det inte funnits spaltventiler vid fönstren hade rutorna immat igen ganska så snabbt redan när bussen blir halvfull.
Citera
2020-09-09, 12:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Hur tänkte du nu ?

Tjuvrökande chaffisar brukar ALLTID öppna upp bakre kanten på takluckan, fartvinden gör då undertryck så att stora mängder luft från bussen sugs ut via takluckan. Luften in går dels via chaffisens sidofönster samt sidofönster vid barnvagnsplatserna.

I vanliga fall är takluckorna stängda, luft pumpas in via fläktar och skjuts spikrakt ned med spaltventiler i aluminium längs med fönstren utefter hela bussens längd på båda sidor. Sen sitter utsug mitt i taket samt vid några säten nära golvet. Till detta adderas sen extra värmefläktar som sitter helt lösa 20cm ovanför bussgolvet placerade nära bakre dörrar som skjuter ut varmluft snett uppåt. Dessa suger in luften bakifrån i golvnivå och skjuter ut luften, de är kopplade till bussens kylsystem med vamvattenmatning.

Då får vi alltså en cirkulerande luftström inuti bussen med stängda takluckor. Hade det inte funnits spaltventiler vid fönstren hade rutorna immat igen ganska så snabbt redan när bussen blir halvfull.
Det var minsann en utförlig förklaring. Låter som om det är ett sjuhelvetes blandande av luft i en busskupé.
Du har inte händelsevis tillgång till en illustration över hur luftströmmarna ser ut?
Citera
2020-09-09, 12:58
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tror att det beror på turism och resande. Sverige är inget turist land och många kunde inte åka hit p.g.a. karantäns krav. Vi har säkert haft få turister i år och jämfört med Spanien har vi alltid haft få. Liksom många turister som kommer hit gör det för att vara i naturen, nattklubb besök är värre en kanot turer i smittosynpunkt. Vi har dok sett en ökning av smittade i Halland och Skåne, platser med mycket Svensk turism i sommar.
Jag tror att helt klart är fri rörlighet den största boven i pandemin, det går helt enkelt inte att hålla nere smittan och ta i mot mängder av turister.

Jag skulle gissa på att många turister undvek Stockholm och Göteborg, både inhemska och utländska i år.

Du har glömt att nämna att en del svenskar har kommit tillbaka från Frankrike, Spanien och andra högriskländer. Eftersom de inte har testats eller var tvungna att sitta i karantän kan de ha potentiellt bidragit till smittan i Sverige.
Citera
2020-09-09, 13:04
Medlem
78% svarar Nej på AB:s fråga hurvida man "kommer vaccinera sig så fort det går". 60000 svarande. Förvisso ligger frågan strax under artikeln om personen som fick allvarlig bieffekt. Ändock, jag tycker mig notera samma trend ute verkligheten. Många, väldigt många, kommer inte vilja vaccinera sig på ett bra jävla tag.
Citera
2020-09-09, 13:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du har glömt att nämna att en del svenskar har kommit tillbaka från Frankrike, Spanien och andra högriskländer. Eftersom de inte har testats eller var tvungna att sitta i karantän kan de ha potentiellt bidragit till smittan i Sverige.
Ja, det tror jag med. Turismen har två sidor. Det drabbar de länderna som tar i mot turister och sedan de länderna som turister återvänder till.
Den där ökningen vi såg i slutet av sommaren är jag övertygad om var till stor del hemvändande turister. Det verkar dok vara lite värre att ta i mot turister en att ha invånare som turistar i andra länder.
Norge har också denna enligt mig hemvändande turist våg och de verkar inte ha klarat den vidare bra trots att de försökt. Nej turism och pandemier passar dåligt i hopp och är svårt att få att fungera. Spanien försökte ju också att ha turister och göra det på ett bra sett men det funkade inte heller.

Jag vet att WHO, FoHM och ja, nästan hela övriga världen ser ”fri rörlighet” som viktigast av allt att upprätthålla. Men jag tror inte vi kommer att få någon form av kontroll över smittan så länge vi inte är beredda att offra den, temporärt.
Citera
2020-09-09, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Den där ökningen av fall vi hade innan tror jag var hemkommande turister. Vi ser ju att våra grannländer också fått liknande fall. Vickigt att man då fångat upp de flesta. Läste att Skåne testat jätte många och fortfarande gör det och nu så ökar inte fallen längre. Så kanske de klarar sin ”turist våg”.

Däremot ser vi en ny ökning av fall de senast 5 dagarna här i Sverige. Dessa kan inte sägas bero på turism och hemvändande turister utan måste förklaras med något annat. Ja, vi testar mer, och hoppnings klarar vi detta men om smittan ökar mer borde man börja fundera på distansundervisning på universitetet och gymnasium. Samt lokaltrafiken och vissa arbetsplatser. Vi får ju inte låta det gå så långt som det gick i våras innan vi handlar.

Det är det som man hoppas på, nu ska det väl vara upp till regionerna att agera till största del och ser man på kollektivtrafiken hur det sköts regionalt får man inte så höga förhoppningar
Citera
2020-09-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
78% svarar Nej på AB:s fråga hurvida man "kommer vaccinera sig så fort det går". 60000 svarande. Förvisso ligger frågan strax under artikeln om personen som fick allvarlig bieffekt. Ändock, jag tycker mig notera samma trend ute verkligheten. Många, väldigt många, kommer inte vilja vaccinera sig på ett bra jävla tag.

Det verkar väl vettigt, 78% är säkert långt ifrån att vara i någon riskgrupp.
Citera
2020-09-09, 13:45
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nationalekonomi är ett sammanflätat område. Det delas traditionellt in i mikro- och makroekonomi. En förutsättning är att man besitter matematiska färdigheter i den högre skolan. Med tanke på en del material som FHM presenterat finns det många som hyser en del tvivel kring kompetensläget inom myndigheten. Det tycks brista på flera rätt grundläggande plan tyvärr.

Gällande kompetensförsörjning handlar det väl främst om hur regeringen tillför resurser till respektive myndighet . Och få politiker pratade om pandemi innan 2020 ?. Säger alltså inte mot dig utan konstaterar att vi får vad vi betalar för ...
Senast redigerad av Flugpappa 2020-09-09 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in