Citat:
Ursprungligen postat av
AttCza
Du har glömt att nämna att en del svenskar har kommit tillbaka från Frankrike, Spanien och andra högriskländer. Eftersom de inte har testats eller var tvungna att sitta i karantän kan de ha potentiellt bidragit till smittan i Sverige.
Ja, det tror jag med. Turismen har två sidor. Det drabbar de länderna som tar i mot turister och sedan de länderna som turister återvänder till.
Den där ökningen vi såg i slutet av sommaren är jag övertygad om var till stor del hemvändande turister. Det verkar dok vara lite värre att ta i mot turister en att ha invånare som turistar i andra länder.
Norge har också denna enligt mig hemvändande turist våg och de verkar inte ha klarat den vidare bra trots att de försökt. Nej turism och pandemier passar dåligt i hopp och är svårt att få att fungera. Spanien försökte ju också att ha turister och göra det på ett bra sett men det funkade inte heller.
Jag vet att WHO, FoHM och ja, nästan hela övriga världen ser ”fri rörlighet” som viktigast av allt att upprätthålla. Men jag tror inte vi kommer att få någon form av kontroll över smittan så länge vi inte är beredda att offra den, temporärt.