2020-09-09, 11:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Där ser man, tack! Den bussen var tydligen dåligt ventilerad. Här i vår stad drar det ordentligt i bussarna - man får bara hoppas att luftdraget inte vispar runt viruset mera, i stället.
Vill man undvika att "virvla runt" luft så är det ventilation genom utsug som skapar undertryck som krävs. Vad jag vet så ventileras alla sorters fordon istället med övertryck och passiv frånluft, vilket naturligtvis kommer "virvla runt" luften bland passagerarna.
Citera
2020-09-09, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det var länder med stor samhällssmitta och många döda i våras som jag jämförde med. Spanien ( Madrid området ), Italien och Frankrike t. ex.

Vad är annorlunda i Sverige? NurseRatched säger T-celler men varför har bara svenskarna dem?

Ja, det är konstigt. Samtidigt har även en stor del av landet inte haft jättehög smittspridning där man nu kan anta att kluster borde uppstå (även vissa delar i Stockholm har varit rätt förskonade). Varken t-celler eller antikroppar kan ju hjälpa där.
Citera
2020-09-09, 12:05
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vill man undvika att "virvla runt" luft så är det ventilation genom utsug som skapar undertryck som krävs. Vad jag vet så ventileras alla sorters fordon istället med övertryck och passiv frånluft, vilket naturligtvis kommer "virvla runt" luften bland passagerarna.

Märkligt, detta borde väl våra skickliga ingenjörer, som arbetar åt fordonstillverkarna, kunna fixa?
Citera
2020-09-09, 12:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Kompetens inom vad? Hälsoekonomiska bedömningar?

Nationalekonomi är ett sammanflätat område. Det delas traditionellt in i mikro- och makroekonomi. En förutsättning är att man besitter matematiska färdigheter i den högre skolan. Med tanke på en del material som FHM presenterat finns det många som hyser en del tvivel kring kompetensläget inom myndigheten. Det tycks brista på flera rätt grundläggande plan tyvärr.
Citera
2020-09-09, 12:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ja, det var länder med stor samhällssmitta och många döda i våras som jag jämförde med. Spanien ( Madrid området ), Italien och Frankrike t. ex.

Vad är annorlunda i Sverige? NurseRatched säger T-celler men varför har bara svenskarna dem?
Jag tror att det beror på turism och resande. Sverige är inget turist land och många kunde inte åka hit p.g.a. karantäns krav. Vi har säkert haft få turister i år och jämfört med Spanien har vi alltid haft få. Liksom många turister som kommer hit gör det för att vara i naturen, nattklubb besök är värre en kanot turer i smittosynpunkt. Vi har dok sett en ökning av smittade i Halland och Skåne, platser med mycket Svensk turism i sommar.
Jag tror att helt klart är fri rörlighet den största boven i pandemin, det går helt enkelt inte att hålla nere smittan och ta i mot mängder av turister.

Jag skulle gissa på att många turister undvek Stockholm och Göteborg, både inhemska och utländska i år.
Citera
2020-09-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast då råkar jag veta, att i alla fall boendestödjarna har arbetat som vanligt (här i min kommun i alla fall). Så de psykiskt sjuka har fått sina besök som vanligt. Och som sagt - att gå en promenad har aldrig varit förbjudet; har de suttit stilla nu så skulle de nog ha gjort det även utan coronan.

Detta med trafikolyckorna var konstigt. Kan det vara så, att folk kör bil som ett nöje, när de inte kan göra andra saker? Bara för att komma ut litet?

Angående morden på gatan, så är det gängvåldet som har ökat. Det blir bara värre och värre hela tiden. Om annat folk håller sig inne om kvällar och nätter, så har de i alla fall bara varandra att skjuta och kniva - och det är ju en fördel. Good riddance, liksom.
Psykisk hälsa omfattar många fler än de som har en psykiatrisk sjukdom. Det är depression, ångest, utmattning m.m. som drabbar miljontals svenskar någon gång i livet, och som inte sällan utvecklas till en kronisk nedsättning i arbetskapacitet. Folk kan fnysa åt det, men om du bara kan jobba halvtid och mår dåligt hela tiden så är det lika handikappande som att bli förlamad från midjan nedåt.

Tydligen har trafiken varit ute och snurrat ungefär som vanligt, ja. Det kan också ha att göra med att dödsolyckor i trafiken är vanligare utanför storstäderna, där livet inte har påverkats av COVID-19 i samma utsträckning som i Stockholm. Stockholms län har en fjärdedel av landets befolkning, men bara en tiondel av dödsolyckorna i trafik. Sen ska man komma ihåg att dödsolyckor i trafik är ovanliga. Även om alla trafikolyckor försvann så skulle man inte kunna se det på överdödligheten.

I ännu större utsträckning gäller det mord. Det är väldigt få som mördas, i snitt färre än två personer i veckan. De som mördas är oftast personer som rör sig i skumma kretsar själva, eller så mördas du av en närstående i hemmet. Det finns mycket lite som talar för att en lockdown skulle skydda någon i dessa kategorier från att bli mördad. Tvärtom, skulle jag säga.

Förra året dog 223 personer i trafiken, och 111 personer mördades. Samtidigt dog 1800 personer av olyckor i hemmet, och 1269 personer tog livet av sig. Så föreställningen att man skulle rädda människors liv genom att stänga in dem i sitt eget hem, är inget annat än en feluppfattning. Att man hör personer slänga sig med sånt i media är för att de är okunniga om var/hur människor faktiskt dör, och i vilken utsträckning.
Senast redigerad av aw 2020-09-09 kl. 12:21.
Citera
2020-09-09, 12:13
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Det ÄR faktiskt så, att olika folkslag har olika färdiga "mallar" att börja tillverka antikroppar ifrån. (Jag vet dock inte om dessa mallar är detsamma som T-cellerna.) Det gör att ett adoptivbarn ifrån malariaområden snabbt kommer att börja producera antikroppar mot malaria, och bara få lindriga attacker, om familjen åker till dom trakterna där det förekommer - medan resten av familjen inte hinner med, utan blir rejält sjuka. Likaså med indianerna som dog som flugor av de - för oss - oftast banala sjukdomarna (t.ex. mässlingen), som erövrarna tog med sig till den nya världen. De hade ingen som helst beredskap för att börja producera antikroppar mot mässlingviruset.

Så sådant KAN vara en förklaring. Svenskar lär ju inte ha stora skillnader i immunförsvaret jämfört med norrmän och finländare, men det går inte att jämföra med dem eftersom deras regeringar stängde ner. När det gäller spanjorer och italienare, så kan det kanske finnas en genvariant som skiljer oss från dem (eller som är mer vanlig här i Norden, i alla fall - alla européer är ju lite släkt med varandra).
Citera
2020-09-09, 12:14
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Luften i Stockholms blåa bussar typ dragspel virvlar runt som i en torktumlare. Också sjukt att ett luftutblås sitter hos chaffisen så då tjänar inte plexiglaset någon större roll när fläktarna går.
Ett trick att motverka är att snedställa upp takluckorna bakåt, så att det blir undertryck i bussen när fartvinden gör sitt, men då lär många klaga på att det drar kallt, numera öppnar man inte ens takluckorna när det är närmare +25-30 varmt
Citera
2020-09-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tror att det beror på turism och resande. Sverige är inget turist land och många kunde inte åka hit p.g.a. karantäns krav. Vi har säkert haft få turister i år och jämfört med Spanien har vi alltid haft få. Liksom många turister som kommer hit gör det för att vara i naturen, nattklubb besök är värre en kanot turer i smittosynpunkt. Vi har dok sett en ökning av smittade i Halland och Skåne, platser med mycket Svensk turism i sommar.
Jag tror att helt klart är fri rörlighet den största boven i pandemin, det går helt enkelt inte att hålla nere smittan och ta i mot mängder av turister.

Jag skulle gissa på att många turister undvek Stockholm och Göteborg, både inhemska och utländska i år.

Tror också att det kan påverka. De jag talat med som jobbar i Stockholm säger att generellt är det mycket mindre folk i centrum, så folk verkar fortfarande jobba hemma, och även att det knappt är några turister där när det vanligtvis brukar vara rätt många den här tiden på året.
Citera
2020-09-09, 12:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Luften i Stockholms blåa bussar typ dragspel virvlar runt som i en torktumlare. Också sjukt att ett luftutblås sitter hos chaffisen så då tjänar inte plexiglaset någon större roll när fläktarna går.
Ett trick att motverka är att snedställa upp takluckorna bakåt, så att det blir undertryck i bussen när fartvinden gör sitt, men då lär många klaga på att det drar kallt, numera öppnar man inte ens takluckorna när det är närmare +25-30 varmt
Att chauffören sitter vid friskluftintaget är ju ingen nackdel för honom/henne så länge luften inte återcirkuleras.
Citera
2020-09-09, 12:20
Medlem
vinlands avatar
Eftersom det verkar kutym att mörka all smittspridning inom skolorna efter SR:s inslag, bifogas ett foto taget från matkön i en skola i Sth som håller strikta Corona-regler både för klassrum, toaletter, matkön och gymnastik-timmar.

Vi kan bara konstatera att utsagorna om kontroll är ren bullshit: https://ibb.co/48sm5bD
SR:s inslag: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7547987&fbclid= IwAR1Fp3zYQ_yZlwpWoxCqwE6A3T9yqZYv2NEW4Bee0F4TAlKJ LCW4BVlKqzU
Citera
2020-09-09, 12:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Tror också att det kan påverka. De jag talat med som jobbar i Stockholm säger att generellt är det mycket mindre folk i centrum, så folk verkar fortfarande jobba hemma, och även att det knappt är några turister där när det vanligtvis brukar vara rätt många den här tiden på året.
Den där ökningen av fall vi hade innan tror jag var hemkommande turister. Vi ser ju att våra grannländer också fått liknande fall. Vickigt att man då fångat upp de flesta. Läste att Skåne testat jätte många och fortfarande gör det och nu så ökar inte fallen längre. Så kanske de klarar sin ”turist våg”.

Däremot ser vi en ny ökning av fall de senast 5 dagarna här i Sverige. Dessa kan inte sägas bero på turism och hemvändande turister utan måste förklaras med något annat. Ja, vi testar mer, och hoppnings klarar vi detta men om smittan ökar mer borde man börja fundera på distansundervisning på universitetet och gymnasium. Samt lokaltrafiken och vissa arbetsplatser. Vi får ju inte låta det gå så långt som det gick i våras innan vi handlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in