Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-09-08, 20:33
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
Nej jag kommer installera om Windows snart och då tar jag hem 2004an

Det kom nya uppdateringar idag som kanske kan hjälpa upp ditt problem.
Citera
2020-09-08, 22:22
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det kom nya uppdateringar idag som kanske kan hjälpa upp ditt problem.
jahadu..inte för att jag tror att det hade hjälpt men jag sitter i alla fall nu med nyinstallerat os.
jag var tvungen för jag provade att göra om min systemdisk till mbr istället för gpt i MiniTool Partition Wizard och det tog bort mitt os helt så jag fick installera om.

jag försöker använda min systemavbildning som jag gjorde i easeus men det går inte av någon anledning.
står att jag inte har tillräckligt med utrymme eller nått sånt. se bilder här:
först bild på källan :https://imgur.com/a/eE6KplU

och här destinationen med felmedelanden: https://imgur.com/a/VxMcgEi

hur kan det bli så här?
Citera
2020-09-09, 09:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
jahadu..inte för att jag tror att det hade hjälpt men jag sitter i alla fall nu med nyinstallerat os.
jag var tvungen för jag provade att göra om min systemdisk till mbr istället för gpt i MiniTool Partition Wizard och det tog bort mitt os helt så jag fick installera om.

jag försöker använda min systemavbildning som jag gjorde i easeus men det går inte av någon anledning.
står att jag inte har tillräckligt med utrymme eller nått sånt. se bilder här:
först bild på källan :https://imgur.com/a/eE6KplU

och här destinationen med felmedelanden: https://imgur.com/a/VxMcgEi

hur kan det bli så här?

Du vill alltså skriva över nyinstallationen med Easusavbilden?

Bocka ur - sector by sector - och prova igen.
Att göra den typen av återställning är i 99% av fallen helt onödigt att göra.
Citera
2020-09-09, 09:34
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Du vill alltså skriva över nyinstallationen med Easusavbilden?

Bocka ur - sector by sector - och prova igen.
Att göra den typen av återställning är i 99% av fallen helt onödigt att göra.
Jag valde det och det var då som det andra felmeddelandet kom upp
Senast redigerad av NightWalker1 2020-09-09 kl. 10:11.
Citera
2020-09-09, 13:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag valde det och det var då som det andra felmeddelandet kom upp

Ok.
Ja följ anvisningarna och radera den partitionen du inte ser på backupbilden. "Other". Den fyller ingen funktion hursom.

Men du vill alltså överskriva nyinstallationen med Easusavbilden, är det rätt uppfattat?
Citera
2020-09-09, 14:27
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ok.
Ja följ anvisningarna och radera den partitionen du inte ser på backupbilden. "Other". Den fyller ingen funktion hursom.

Men du vill alltså överskriva nyinstallationen med Easusavbilden, är det rätt uppfattat?
mm det gick när jag tog bort "other"
ja det var precis det jag ville. av flera olika skäl:
1. behövde komma åt några filer som jag sparat på systemdisken
2. har inte tid och ork just nu att börja om från början med alla inställningar och att installera all progs igen
3. tycker inte om 2004:ans installation. man måste ha microsoft-konto för att kunna installera
4. jag vill lösa problemet med att inte kunna uppdatera från befintlig version av windows till den senaste. tänkte prova att installera om med usb:et fast använda alternativet uppdatera och behålla alla inställningar och program istället för att göra en ren ominstallation
5. jag vill ha mbr istället för gpt på min c disk så jag ser windows-loggan vid uppstart. ja det är därför jag har asus-loggan istället för win10. jag testade först att installera med ett usb-media som har mbr-partion scheme istället för gpt och då såg jag win10 loggan istället vid uppstarten
Senast redigerad av NightWalker1 2020-09-09 kl. 14:32.
Citera
2020-09-09, 16:04
Medlem
1FFs avatar
Citat:
2. har inte tid och ork just nu att börja om från början med alla inställningar och att installera all progs igen
3. tycker inte om 2004:ans installation. man måste ha microsoft-konto för att kunna installera
4. jag vill lösa problemet med att inte kunna uppdatera från befintlig version av windows till den senaste. tänkte prova att installera om med usb:et fast använda alternativet uppdatera och behålla alla inställningar och program istället för att göra en ren ominstallation
5. jag vill ha mbr istället för gpt på min c disk så jag ser windows-loggan vid uppstart. ja det är därför jag har asus-loggan istället för win10. jag testade först att installera med ett usb-media som har mbr-partion scheme istället för gpt och då såg jag win10 loggan istället vid uppstarten

Framgång, grattis.

Det går att ignorera och hoppa över det där Ms-kontot. Var mer uppmärksam under installationen så ser du den möjligheten.

Punkt 4:a har du väl redan provat för några dagar sedan. Uppgradera eller rep.installation är samma sak sa jag då. Kommer du ihåg?! Men hoppet står väl till att de ALLRA senaste uppdateringarna kommer med nu och då löser det hela.
Senast redigerad av 1FF 2020-09-09 kl. 16:21.
Citera
2020-09-09, 16:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Tips angående nyinstallation - (FB) Modifiera och förenkla en Windowsinstallation.

Ja texten i inlägget är självförklarande. Det gör en nyinstallation, sååå mycket smidigare.
Citera
2020-09-09, 16:32
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Framgång, grattis.

Det går att ignorera och hoppa över det där Ms-kontot. Var mer uppmärksam under installationen så ser du den möjligheten.

Punkt 4:a har du väl redan provat för några dagar sedan. Uppgradera eller rep.installation är samma sak sa jag då. Kommer du ihåg?! Men hoppet står väl till att de ALLRA senaste uppdateringarna kommer med nu och då löser det hela.
nej! hur fan då? jag har alltid hoppat över det med tidigare installationer men jag kunde inte se den möjligheten nu.
ja du sa det men det är värt ett försök. och jag gör det med hjälp av usb:et denna gång.
ja jag kan ju prova uppdateringarna först men det lät ju inte hjälpa. dom andra hjälpte ju inte alls
Citera
2020-09-09, 17:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
nej! hur fan då? jag har alltid hoppat över det med tidigare installationer men jag kunde inte se den möjligheten nu.
ja du sa det men det är värt ett försök. och jag gör det med hjälp av usb:et denna gång.
ja jag kan ju prova uppdateringarna först men det lät ju inte hjälpa. dom andra hjälpte ju inte alls

Det går inte att göra via usb, den möjligheten är bara för "vanliga" installationer. Uppgradering/reparation kan endast göras genom att starta exe`en PÅ datorn. Kolla nätet.

Det kanske hjälper, kom igen nu!

Det var ett tag sedan jag ominstallerade men gör så här annars - https://www.howtogeek.com/442609/confirmed-windows-10-setup-now-prevents-local-account-creation/

Det här hjälper också till att göra ominstallationer snabbare - https://www.builtbybel.com/ms-apps/cloneapp. Hela sidan är faktiskt intressant.
Senast redigerad av 1FF 2020-09-09 kl. 17:50.
Citera
2020-09-09, 20:31
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Det går inte att göra via usb, den möjligheten är bara för "vanliga" installationer. Uppgradering/reparation kan endast göras genom att starta exe`en PÅ datorn. Kolla nätet..
då är det ju konstigt att den funktionen finns med på mitt usb
Citera
2020-09-09, 20:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
då är det ju konstigt att den funktionen finns med på mitt usb

Vi talar uppenbarligen om olika metoder.
Hursom, lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in