2020-09-09, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Även sådana områden som spänner utanför deras kompetensområde?

Jag vet ärligt talat inte men jag hoppas att de har kunskap om hur dålig privatekonomi till exempel påverkar hälsan. I en pandemi till exempel med trångboddhet och så vidare.
Citera
2020-09-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQv0Pl/grafik-sa-sprids-smittan-pa-bussen

Detta är ju väldigt intressant, för oss som faktiskt måste åka buss. Någon som kan berätta lite vad det står? (Betalartikel.)

Håller med! Mycket intressant.
Misstänker att bussar knappast är utrustade med någon speciellt avancerad ventilation.
Lär ju vara som en Corona-visp som ser till att alla får en släng av sleven..
Är jävligt tacksam att jag inte åkt buss på 20 år
Citera
2020-09-09, 08:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns inte bra det här, men behöver heller inte vara något allvarligt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39jkO0/astra-zeneca-pausar-vaccin--testperson-sjuk

Vad innebär det att Astra "pausar" sin FAS3-studie? Kan vi förvänta oss förseningar?

Hur ligger det till med övriga vaccinutvecklares FAS3-studier? Har de stött på liknande problem?
Kanske inget som offentliggjorts ännu?
Jag hoppas ändå att tidsschemat kan hållas så vi får ett slut på denna pandemi någon gång.

Ja, vaccin vill vi ha nu.. Det är väl så att det alltid kan uppstå problem när immunförsvaret aktiveras. Både av levande virus och av vaccin. Dock är ju riskerna lägre med vaccin så att man hittar ett fall kanske bara resulterar i att man inte vaccinerar de som har större risk för komplikationer.
Citera
2020-09-09, 08:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är bra det inte mörkas kring biverkningar. Spontan tanke är hur många bieffekter det ryska och kinesiska vaccinet haft men som inte sett ljuset än. Jag tror personligen att vaccin-skepsismen kommer vara ordentligt omfattande när och om vaccin massproduceras och levereras.

Antivaxxers är ett problem ja. Märkligt hur många är rädda för osannolika biverkningar av vaccin men orädda för covid19.
Citera
2020-09-09, 08:47
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Oroväckande minst sagt. Det verkar som folk som satt utspridda i bussen också blev smittade, och man kunde inte se tecken på att de som satt inom 2 meter från mannen löpte större chans att smittas eller att de blev mer sjuka.

Väldigt oroväckande. Jag har typ trott att det är safe om man kan hålla 1,5 - 2 meters avstånd åt alla håll. Eller i alla fall framåt och åt sidorna. (Igår blev jag inklämd mellan några somaliskor; det var helt fullt i bussen på väg hem. Det känns inte bra alls... )
Citera
2020-09-09, 08:50
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Håller med! Mycket intressant.
Misstänker att bussar knappast är utrustade med någon speciellt avancerad ventilation.
Lär ju vara som en Corona-visp som ser till att alla får en släng av sleven..
Är jävligt tacksam att jag inte åkt buss på 20 år

Ja, det kanske är så illa, att ventilationen till och med hjälper virusen att spridas?

Förstår det, men alla har ju inte något val. Och vissa har gjort sig av med bilen av miljö- och klimatskäl... Tror tyvärr att det kommer att bli en backlash på det området nu, när folk har börjat känna att de är tryggare i var sin avgasutsprutande bil, när det kommer till kritan.
Citera
2020-09-09, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det låter som att man försöker att hålla tidsplanen även fast man har stött på det här problemet. Det behöver inte vara något ''allvarligt'' men det är bra att man är öppen med det här så att vi inte åker på en upprepning av vaccinet för svininfluensan.

Som Anders Tegnell har sagt, man kommer vara glad om ens 1 av 5 personer väljer att ta vaccinet. Oavsett om vaccinet kommer inom en överskådlig framtid eller inte så kommer vi behöva leva med det här viruset runtom oss. Vaccinet kommer inte vara slutet på den här pandemin.

Virus från Kina, vaccin från Ryssland. Konspiratorikern i mig blåser varningspipor. Jag kommer tyvärr känna att jag måste idka försiktighetsprincip gällande vaccin. Men det är bra att man är öppen med problem som uppstått vid tester, vi får hoppas alla vaccinutvecklare är lika öppna så att inget släpps ut för fort. Vet inte hur det går med det där undantaget läkemedelsföretagen ville ha från EU, att man inte kunde stämma dem för eventuella biverkningar från vaccin osv. Minns inte exakt men lät inte bra, särskilt inte om de skulle få igenom det heller
Citera
2020-09-09, 08:55
Medlem
Citat:
Väldigt oroväckande. Jag har typ trott att det är safe om man kan hålla 1,5 - 2 meters avstånd åt alla håll. Eller i alla fall framåt och åt sidorna. (Igår blev jag inklämd mellan några somaliskor; det var helt fullt i bussen på väg hem. Det känns inte bra alls... )

Det har nog de flesta av oss trott. Och när det bara krävs en person för att smitta nästan en hel buss, kan det gå riktigt illa, särskilt när trängseln i kollektivtrafiken fortfarande verkar vara ett stort problem.
Citera
2020-09-09, 09:02
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Det har nog de flesta av oss trott. Och när det bara krävs en person för att smitta nästan en hel buss, kan det gå riktigt illa, särskilt när trängseln i kollektivtrafiken fortfarande verkar vara ett stort problem.

Ja, här är det samma trängsel som vanligt i rusningstid. Ingen tar något ansvar för det.
Citera
2020-09-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Antivaxxers är ett problem ja. Märkligt hur många är rädda för osannolika biverkningar av vaccin men orädda för covid19.
Om man inte har några problem med att ta den årliga influensa-sprutan men passar sig för ett snabbt framtaget Covid-19 vaccin, definineras man då som en antivaxxer per automatik? För om det är så blir den rörelsen nog jävligt stor rätt snabbt, min egen bild av den nuvarande anti-vaxx rörelsen är att det främst handlar om genuint obildade white-trash kufar på samhällets botten. Kring Covid-19 vaccinet ändock verkar skepsisen hög från många olika håll.
Citera
2020-09-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

I denna tråden har vi samlat alla typer!

Vissa tror att det handlar om förkylning, som dödat 6000, trots ganska stora inskränkningar enligt mig.
Andra tror att domedagen är här.
En annan grupp tror på en jättelik konspiration iscensatt av illuminati.
Och några får bara utlopp för sitt hat mot Sverige.
Osv osv.

Hur galen jag än blir av folk som jag tycker är idioter, så är jag glad att det finns ett forum som detta..
Citera
2020-09-09, 09:09
Medlem
Citat:
Fast det undrar jag. Jag tror att den gruppen inte kommer ut särskilt mycket annars heller. Att gå en promenad har för övrigt inte varit förbjudit i Sverige, eller många andra länder heller (bara man promenerar ensam och håller avstånd). Jag vill se någon tydlig, mätbar källstudie innan jag tror på det.

Själv känner jag folk, som säger att dom aldrig har mått så bra, som när dom har sluppit vara på arbetet respektive i gymnasieskolan, utan fått sköta detta hemifrån i stället. Alla människor mår nämligen inte bra av att umgås med en osorterad samling människor, som de inte kunnat välja, 40 timmar i veckan. Vidare vet vi från Storbritannien att både hjärt- och hjärninfarkter minskade massor under deras lockdown, vilket forskarna tror berodde på mindre stress. Och särskilt att slippa bli väckt av en väckarklocka.

Jämförde du perioden januari-augusti båda åren?

Samma sak har hänt i Sverige men här tror vi att det istället är villigheten att söka hjälp vid t ex en hjärtinfarkt som är anledningen.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/14/farre-soker-vard-for-hjartinfarkt-efter-coronakrisen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in