2020-09-09, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så 1 miljon jobb har redan försvunnit i Australien och det lär knappast stoppa där med tanke på hur dom håller på. Hursomhelst så förtjänar dom vad som kommer då dom bara har sig själva att skylla.

Helt otroligt hur rörigt det är i Australien.. Har en del vänner där, Melbourne är i lockdown samtidigt som det arrangeras events på nattklubbar i andra delar av landet..
Citera
2020-09-09, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kommer bli än värre med framtida biverkningar från vaccineringar runt om i världen.

Det är många med hälsoångest här i tråden som bekymrar som väldigt mkt över mkt ovanliga komplikationer/nedsättningar i långtidsförloppet pga Covid-19 . Hur många promille som drabbas är ju omöjligt att svara på eftersom corona bara funnits knappt ett år.

Men en fråga; hur kan motsvarande fråga vara besvarade til typ våren 2021 då många avser att ha vaccin framme? Behöver man inte testa längre för att upptäcka biverkningar av vaccinet i långtidsförloppet? Någon som kan förklara? Jag är lekman på området, men i mina öron låter det fullkomligt idiotiskt/mkt risk att massvaccinera på dessa premisser då corona är ett förhållandevis ofarligt virus. För personer under 50 i princip försumbart i förhållande till andra vardagliga risker.
Senast redigerad av jerka11 2020-09-09 kl. 07:08.
Citera
2020-09-09, 07:05
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Folk som bor i förorterna (invandrartät) Är det dom som bor med flera människor i lägenheter och drabbas hårdast? Och om det är så, varför?

Beror främst på hur de umgås. Inga rekommendationer accepteras. De umgås väldigt mycket över generationsgränserna och i stora grupper. Varje medlem i en grupp kan i värsta fall även vara medlem i en annan stor grupp.

Då är det inte så svårt att fatta hur det sprids. Svenskar umgås oftast med samma folk hela tiden och i mindre grupper.
Citera
2020-09-09, 07:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vi kan inte åka ut till omvärlden (utanför vissa EUländer) - vi är inte välkomna. Sverige = Wuhan i omvärldens ögon. Vi har blivit ökända. Det finns någon enstaka alt-rightanhängare som tycker att Sverige gör rätt - alla andra tittar på Sveriges dödssiffror, skakar på huvudet och tycker att vi är knäppa.

Nu börjar det ju bli snack mellan olika länder som har haft smittan under kontrol med max något hundratal dödsfall om så kallade "resebubblor".

Vet ni ett land som ingen vill öppna en bubbla med? Sverige.

Vad är problemet med munskydd och sopor förresten? Det är samma sak som.med plastsugrör - du behöver inte slänga dem i havet, ok? Lägg både sugröret och munskyddet i soptunnan när dom är färdiganvända,så Eldar vi upp dem. Gör dig inte dummare än du är - ingen nedskräpning tack.

Vi ligger väl på plats 13 vad gäller avlidna i covid-19 per miljon invånare, (våra dödsfall kommer dessutom att skivas ned med, minst 15 procent). Iof ingen smickrande placering, men det blev när smittan fick leta sig in på de speciella boendena och hemtjänsten, speciellt i vissa regioner.

Du kommer att få det allt svårare i debatten ju längre tiden går.
Citera
2020-09-09, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Oj nästan 100 fel, kanske du borde börja lita på Tony, han har ju bättre koll en du!

Tycker du?

Det er det siste døgnet registrert 104 nye tilfeller med coronaviruset i Norge, viser VGs oversikt.

Jag tycker det är märkligt att Tony presenterar felaktiga siffror varje dag.
Det märkligaste är ju ändå vissa tror på dom..
Citera
2020-09-09, 07:29
Medlem
Citat:
Så vi har haft en ökad smittspridning i Sverige i 5 dagar i rad. Ändå är situationen gynnsam i Sverige enligt FoHM. Vi ser länder runt om kring oss som förbereda sig och införa restriktioner för att hantera ökad smitta. Medans i Sverige vaggar minus-tal från förra veckan och veckan före det in oss i en falsk trygghet. Vi snittar på två avlidna om dagen medans vi matas av FoHM som tittar på icke fullständiga kurvor av en om dagen. Har någonting överhuvud taget ändrats? Ska vi sitta här med en inkompetent FoHM en runda till?
Vi testar mer denna gång är det tillräckligt för att klara av smittan, låt oss hoppas det liksom att vi inte ökar mer i dag och får ett tal på under 153 ny smittade.
Sverige testar extremt mycket mer än tidigare och ökningen är knappt ens märkbar, vilket förvånar en aning. 126000 tester genomfördes. Samhällssmittan i Sverige verkar för tillfället låg.
Citera
2020-09-09, 07:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Tycker du?

Det er det siste døgnet registrert 104 nye tilfeller med coronaviruset i Norge, viser VGs oversikt.

Jag tycker det är märkligt att Tony presenterar felaktiga siffror varje dag.
Det märkligaste är ju ändå vissa tror på dom..
Vad vill du komma med detta. Du frågade om var Tony tog sina siffror i från men alla platser som visade Norges siffror visade på det Tony skrivit.

OK du hade fortfarande mycket fel! Du gissade på 140!

Och du har valt ett användarnamn för att plåga en annan användare som du ständigt ger dig på här i tråden.
Citera
2020-09-09, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ska vi slå vad om att exempelvis Thailand INTE kommer vilja öppna upp en resebubbla med Sverige till vintern? Thailand - Tyskland?Antagligen. Thailand - Sverige? Inte en chans. Dom vill inte ha en massa Svenskar som springer runt utan munskydd och sprider sin SARS.

Tror inte jag heller!

Dock kommer varken Norrmän, danskar eller några andra föredömen enligt dig heller vara välkomna, så varför drar du då up Sverige?
Pajas
Citera
2020-09-09, 07:35
Medlem
Citat:
När jag kollar Norge använder jag VG. Vet naturligtvis inte var Tony kolar men VG säger 41.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/
104
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/
Citera
2020-09-09, 07:38
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/astra-zeneca-pausar-vaccin-utreder-oforklarlig-sjukdom/

Jaha, det var klart - verkar inte som det kommer att bli något vaccin från Astra Zeneca i brådrasket. En testperson har drabbats av en "oförklarlig sjukdom", men dom säger inte vilken sjukdom det är. Förstår dom inte, att folk bara kommer att bli ännu mer oroliga, om dom inte kör med öppna kort? Det där avgör saken för mig i alla fall. Jag hade inte tänkt ta skiten ändå, men nu kommer jag ABSOLUT INTE att ta det.
Citera
2020-09-09, 07:40
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Helt otroligt hur rörigt det är i Australien.. Har en del vänner där, Melbourne är i lockdown samtidigt som det arrangeras events på nattklubbar i andra delar av landet..

Det behöver ju inte vara fel att dela in ett land i olika områden, beroende på hur stor smitta det är i respektive område, och sedan köra olika restriktioner. Nattklubbar borde dock inte vara öppna någonstans i hela världen detta år...
Citera
2020-09-09, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men de har ju en väldigt omfattande smittspridning oavsett striktare restriktioner. Spanien, Italien, Frankrike osv.

Jag tycker att ditt svar är svårt att förstå rent logiskt.
Nej visst jag kanske är litet väl kategorisk och litet provokativ.

Jag ser det så här: Vi kan se att immunitet uppstår. Det kan vi veta eftersom vi inte ser återinfektion.

När smittkurvorna går ned trots att semestrar är slut och skolorna öppnar måste det finnas någon orsak till det.

Occhams rakkniv säger mig att det är immunitet som är den orsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in