2020-09-08, 15:18
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är en sak att trådens deltagare inte kan eller orkar testa själva men det värsta är att IT-forensikern inte verkar ha gjort det. Han spekulerade och gissade att Drivesynkningen kan ha orsakat 23.34-händelsen, varför inte bara testa, som jag gjort.
Nej kunskap e oviktigt,bättre att slita av sig håret och försöka komma runt det.

Men idag vet vi att bara SD vet om han är mördaren=att ingen kan var medhjälpare till han och om 23.34 händelsen är riktig så är det bara han som sitter bakom datorn.

Ja men han har ju mordhotat och strösslet säger tråddeltagarna då,men även det e tröstlöst
Citera
2020-09-08, 15:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Eller så ere jag som e idioten,vem vet.
Jag tror att åk kan ha dragit alla datorns aktiviteter " över en kam " och det vore inte konstigt om det blir en blunder i FU som nu kan kanske rättas till.Sen hur det påverkar rättengången i slutändan har jag ingen aning om.

Överallt annars på planeten jorden så kollar man vilka som har alibi först, o sen drar man vidare till nästa. Det är liksom öht rätt döfött att få exv examinerade jurister och en hel del polisutbildade att intressera sig för folk som är bevisligen oskyldiga. (På sina håll är det rent av svårt att få dessa att intressera sig för annat än bevisat skyldiga, som det ser ut.) Dessutom är det lite ohederligt som allmänt förhållningssätt.

Sen då här har det då retrospektivt en tid funnits en reell möjlighet att GM skyddat en annan GM än sig själv. Så att alibifrågan kompliceras en aning. Då skulle MGM kunna vara mer eller mindre skyldig och faktiskt ha suttit vid datorn. Den idén känns ju nuförtiden rätt passé.

Så nej.

Men frågan är ju potentiellt öppen o levande iom HR kanske? MGM anlitar kanske massor med experter i saken i skrivande stund.
Citera
2020-09-08, 16:32
Medlem
Lonnrots avatar
Den här hade jag missat, event från Örebro 2016. Utlagd 2 okt. 2018. Från CiRCA 3:11 och sen framåt där tjugo sek och mer. För dramatikens skull: https://youtu.be/CZpn8peZpSs

Sen kan man backa om man vill höra mer av mgm.

Ja jo och sen har ju peterflack o unosvenningsson visst alibi.
Citera
2020-09-08, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I så fall är it-forensikerns slutsatser otillräckliga. Så kanske det är.

Det finns två signifikanta faktorer då, som skulle kunna faktorera in:
1. Om datorn spontant genomför en sådan aktivitet borde man kunna anta att den sker med någon regelbundenhet. (I så fall kunde man förvänta spår av både spontant och mänskligt ingrepp, alltså multipla poster).
2. Datorn genomför sådan aktivitet som följd av aktivitet som skett i någon närtid dessförinnan, dvs efter en specifik tidigare händelse, och med något intervall. (Det beror då på specifik aktivitet på datorn tidigare under kvällen)

I det senare kan hypotetiskt det skickade mejlet ha genererat en sådan aktivitet eller bidragit till att det ägde rum.

Jag tycker f.ö. att aktiveringen av en nedstängd dator eller dator i standbyläge borde ge specifika spår i registret som forensikern kunde bekräfta som sådana.

Apropå blixten så är det ännu färre än 5 som träffas av 17 slag av ett vasst tillhygge 300-ish meter från den där datorn...
Stefan var ofokuserad på jobbet och hade inte koll på alla dokument, någonting som inte var likt honom.
Dessutom åkte han till kontoret, trots att han skulle vara ledig iom usa-resan...
Har man fastställt var hans mobiltelefon befann sig då det magiska dokumentet öppnades?
Det synkas ju olika beroende på hur man gör inställningarna, mellan olika enheter.
Nu har det gått så lång tid så Stefan med säkerhet kunnat jobba bort de eventuella digitala spår som troligtvis finns, i cyberrymden. Varför inte ge polisen sina inloggningsuppgifter för att rentvå sig själv?
Är inte hans barn värda det? Nej förresten, glömde att de mest är för den perfekta statistiken, villa, fru, två barn, det perfekta livet
Någonstans tror jag att han har sparat en egen liten mysth.. med Lenas ring, mobil, kanske en hårlock? Bara han vet om han är oskyldig eller inte...
Citera
2020-09-08, 17:42
Medlem
Handlrs avatar
C:\Users\sdn\GoogleDrive\Packlistor\USA 2018.gsheet
Skulle han kolla om hon hade en puls ? och hade LW en pulsklocka ?
Pinsamt..
2018-05-14 22:50:48.680 +0200 INFO pid-7260 7844:SyncClientlmpressionsThread impression_logger.py:278 Heartbeat was added.
Nu kan han inte se SPACECAMP.. kanske köpt nu .. end_of_life_date': 2019-11-01'
Googles automatiska refresh helt enkelt.

ref: B2705-18 Aktbilaga 163 IT-protokoll SD Del B (s. 515-893).pdf sid. 68.
Blixt från klar himmel?

edit:
Kanske är impression_logger.py som säger så.. :s
Senast redigerad av Handlr 2020-09-08 kl. 17:51.
Citera
2020-09-08, 19:21
Medlem
Honan6s avatar
SD delade sin vardag med LW
I rättegångens förhör berättar SD att han och LW delade sin vardag med varandra genom att skicka bilder till varandra. Citat SD: ”En vanlig dag 50 bilder och nästa inga”.
Det var deras sätt att kommunicera och det handlade om ”Samhörighet”…

SD håller distans från sitt Jag
När åkl ställde frågor om SD googlat på Plötslig Spädbarnsdöd när yngsta dottern hade ont i magen ville inte SD kännas vid att han skulle ha gjort det. När åklagaren trycker på med frågor svarar SD:
”Man har säkert tänkt såna tankar” ”Varför skulle man skaffat den här dottern”
”När man inte sovit tänker man dåligt” ”Det kändes som jag inte sovit på ett halvår”
Svaren visar tydligt hur han distanserar sig med att välja ordet ”Man”. Fenomenet uppstår när han svarar på obekväma frågor, för annars svarar han ”Jag hade, Jag gjorde, Jag har inte…”

”Teknikern som utrett det här har inte förstått något av vad han håller på med”
”Åh, jag har en lista”, ”Ni utreder jättekonstiga saker”

SD dumförklarade den tekniska utredaren och det är möjligt att han hade rätt i det han sa, men det är inte särskilt smart att som misstänkt för mord säga dessa saker i rättssalen. Nu kan det vara på det sättet att den digitala forensiska undersökningen blir mer komplett till HR om de sett till att undersöka fler delar som har betydelse i den digitala utredningen.

I extraheringen av SD:s mobil kunde ses att han raderat 38 ljudfiler i Telegram. Flera i tråden som återkommande har tittat på konversationen mellan honom och LW upplever att det fattas delar och jag tänker att det som fattas kan ha varit röstsamtal som fanns bland de raderade ljudfilerna. Dessa gick inte att återskapa och det beror antagligen på den medvetna manövern SD tog till då han såg till att skriva över sitt mobilminne med 16% då han väntade några minuter på att bli insläppt till förhör.
SD påstår att han har gymmat, men under den tiden ses det ske synkningar i hans dator då app-relaterade krypterade filer registreras kl 21.44. Det ses inga utgående samtal eller chattmeddelanden från hans mobil, så jag misstänker att han då använder Telegram eller Google Hangouts för video- eller röstsamtal med LW.

SD:s mobil kopplar inte upp i hemnätverket förrän kl 02.49 efter registreringen kl 20.49. Mobilen verkar ha automatiska sökintervaller var 180 minut. Det innebär att mobilen bör ha kopplat upp på hemnätverket kl 23.49 om han varit hemma med wifi påslaget.

-----------

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Exempel på hur SD medvetet gjorde sin vän JG orolig
https://forumbilder.com/i/roI7

Se förteckning på vilka som sökte LW per telefon. SD gjorde det inte av någon anledning...
https://forumbilder.com/i/ro6E

NA:s rapportering från rättegången
https://embed.scribblelive.com/Embed...&overlay=false

------------

Länk för eventuella nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp72675230
Citera
2020-09-08, 19:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
C:\Users\sdn\GoogleDrive\Packlistor\USA 2018.gsheet
Skulle han kolla om hon hade en puls ? och hade LW en pulsklocka ?
Pinsamt..
2018-05-14 22:50:48.680 +0200 INFO pid-7260 7844:SyncClientlmpressionsThread impression_logger.py:278 Heartbeat was added.
Nu kan han inte se SPACECAMP.. kanske köpt nu .. end_of_life_date': 2019-11-01'
Googles automatiska refresh helt enkelt.

ref: B2705-18 Aktbilaga 163 IT-protokoll SD Del B (s. 515-893).pdf sid. 68.
Blixt från klar himmel?

edit:
Kanske är impression_logger.py som säger så.. :s

Med "Heartbeat" på packlistan menade han gissningsvis att han skulle ta med sig sin travelbug "H*nnas Heartbeat" på USA-resan. (Detta spårbara objekt/travelbug består av ett smyckeshjärta som han loggar i samband med andra geocacher som han hittar).

Se t.ex. detta inlägg avseende hans spårbara objekt "H*nnas Heartbeat":

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-09-08, 19:59
Medlem
Citat:
Det är en sak att trådens deltagare inte kan eller orkar testa själva men det värsta är att IT-forensikern inte verkar ha gjort det. Han spekulerade och gissade att Drivesynkningen kan ha orsakat 23.34-händelsen. Varför inte bara testa, som jag gjort.

Det var ju det jag berättade att han gjort och då hade dessa cache records skapats i intervaller utan att han hade rört datorn,detta gjorde han helgen före hans vittnesmål. Ska tillägga att jag tycker att försöken borde visas upp i print Så att man kan se det.
Senast redigerad av Chica16 2020-09-08 kl. 20:07.
Citera
2020-09-08, 20:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Det var ju det jag berättade att han gjort och då hade dessa cache records skapats i intervaller utan att han hade rört datorn,detta gjorde han helgen före hans vittnesmål.
Okej, jag orkar inte argumentera längre, jag har dragit det så många gånger.

Förklarade han också varför det inte fanns några sådana på SD-datorn om man bortser ifrån då SD var aktiv på den, dvs 20.29/23.34? Det är ju trots allt det som hände, eller inte hände, på SD-datorn som är det intressanta.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-09-08 kl. 20:11.
Citera
2020-09-08, 20:17
Medlem
Citat:
Okej, jag orkar inte argumentera längre, jag har dragit det så många gånger.

Förklarade han också varför det inte fanns några sådana på SD-datorn om man bortser ifrån då SD var aktiv på den, dvs 20.29/23.34?

Han sa att de fanns vid flera tillfällen men att inga av dessa visade på aktivitet i synkloggen dvs att filer öppnats, ändrats vid dessa tillfällen. Han sa att dessa kunde uppkomma oberoende av annan aktivitet som skedde på datorn.(cache records alltså) Jag kan inte testa själv, har ej dator, det är ju därför jag ställer massa frågor så jag kan får svar på det jag undrar över. Inte för att argumentera.
Citera
2020-09-08, 20:24
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Han sa att de fanns vid flera tillfällen men att inga av dessa visade på aktivitet i synkloggen dvs att filer öppnats, ändrats vid dessa tillfällen. Han sa att dessa kunde uppkomma oberoende av annan aktivitet som skedde på datorn.(cache records alltså) Jag kan inte testa själv, har ej dator, det är ju därför jag ställer massa frågor så jag kan får svar på det jag undrar över. Inte för att argumentera.
Ja man undrar ju vad som var syftet med den där uppvisningen vid rättegången. Uppenbarligen lyckades han vilseleda rätten (med flera) men jag tror inte det var avsiktligt. Man märker av det han skriver i fup att han inte har riktigt koll på läget så det det var nog mer okunnighet än ont uppsåt.
Citera
2020-09-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ja man undrar ju vad som var syftet med den där uppvisningen vid rättegången. Uppenbarligen lyckades han vilseleda rätten (med flera) men jag tror inte det var avsiktligt. Man märker av det han skriver i fup att han inte har riktigt koll på läget så det det var nog mer okunnighet än ont uppsåt.

Så kan det kanske vara, men han har jobbat med IT i 23 år var av 8 för polisen så en del koll bör han väl ha. NFC ville ju inte ens göra några undersökningar, men om deras förmåga vet jag inget heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in