2020-09-08, 12:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Måste de?

Jag skummade igenom smittskyddslagen lite snabbt och hittade inget.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

Det som framgår är att smittspårning ska utföras men det sker av läkare.
Den debatten har redan förekommit då äldreboenden vägrade informera anhöriga huruvida de hade smitta eller inte.
Citera
2020-09-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det är ju den enskilde som får ta det ansvaret idag vad jag sett och hört ..en sjuk person ska behöva ringa runt alla den haft kontakt med..i mina öron låter det inte "normalt"

Ja.

Följande gäller:

Citat:
2 § Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.

Den som vet att han eller hon bär på en allmänfarlig sjukdom är skyldig att lämna information om smittan till andra människor som han eller hon kommer i sådan kontakt med att beaktansvärd risk för smittoöverföring kan uppkomma.

Då är ju frågan vad beaktansvärd risk betyder.
Citera
2020-09-08, 12:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vad exakt är det etiskt förkastliga i denna hypotetiska fråga kring frivilliga?

För mig är det ungefär samma som de som ställer upp i en fas2-studie gällande vaccin..
Ett nytt virus vars konsekvenser på lång sikt vi inte känner, eller kände, till? Att då föreslå något så arrogant är på gränsen till människoförakt.
Citera
2020-09-08, 12:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Och vad gäller influensa så mäts dödsfallen på samma sätt som vi mätt de som dött MED covid-19

Så analogt med ditt inlägg borde det bli att ingen dör av influensa heller. (asgarv)

Läste precis att riksdagen öppnar idag efter sommarledigheten.
När sjukhuspersonal jobbar skiten av sig och inte fått normal semester sitter landets politiker på sommarledighet.
Fy katten vad ruttet.
Inte heller har de fattat att kriminella tar över landet (OT)

Ja, mycket som känns tragiskt i Sverige och i resten av världen nu för tiden. Tycker det bara blir mer elände hela tiden.
Citera
2020-09-08, 12:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag som har mörkare humor än dig kan förklara vad som är roligt. Att en hel jävla värld av människor plötsligt går runt som idioter med munskydd och är livrädda för precis allting är roligt, och att de dör ändå är ironiskt.

Det är helt enkelt ett sånt jävla enormt misslyckande för jordens befolkning.

Det är alltså inte kul när folk dör. Precis som när alarmister skrattar åt Tegnell så betyder det ju inte att de skrattar åt de dödsfall de anser att Tegnell är ansvarig för.

- Som sagt. Jag ser ingen ironi eller komik alls i att folk världen över avlider i Covid19. Att folk försöker skydda sig tycker jag bara är bra. Sedan att det inte räcker fullt ut är ju bara tragiskt.

Nu kan vi bara hoppas på ett vaccin så denna mänskliga tragedi får ett slut så snart som möjligt. Jag ser fram emot den dagen.
Citera
2020-09-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja.

Följande gäller:

Då är ju frågan vad beaktansvärd risk betyder.
Det här hittade jag
https://internetmedicin.se/page.aspx?id=2226
Smittspåra
Den behandlande läkaren är ansvarig för smittspårningen. Den kan utföras av läkaren själv eller av annan hälso- och sjukvårdspersonal med särskild kompetens. Se vidare under avsnittet "Vad innebär smittspårning?"
Citera
2020-09-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ett nytt virus vars konsekvenser på lång sikt vi inte känner, eller kände, till? Att då föreslå något så arrogant är på gränsen till människoförakt.

Är det någon som föreslagit detta? Eller är det en hypotetisk fråga?
Citera
2020-09-08, 13:05
Medlem
Citat:
Och vad gäller influensa så mäts dödsfallen på samma sätt som vi mätt de som dött MED covid-19

Så analogt med ditt inlägg borde det bli att ingen dör av influensa heller. (asgarv)

Läste precis att riksdagen öppnar idag efter sommarledigheten.
När sjukhuspersonal jobbar skiten av sig och inte fått normal semester sitter landets politiker på sommarledighet.
Fy katten vad ruttet.
Inte heller har de fattat att kriminella tar över landet (OT)

Japp, du har förstått helt!
Självklart har de 3 månaders semester..
Dom har ingen annat för sig än att vänta på ceremonin för riksdagens öppnande.

Vad får du allt ifrån? Är du möjligtvis efterbliven?
Citera
2020-09-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det här hittade jag
https://internetmedicin.se/page.aspx?id=2226
Smittspåra
Den behandlande läkaren är ansvarig för smittspårningen. Den kan utföras av läkaren själv eller av annan hälso- och sjukvårdspersonal med särskild kompetens. Se vidare under avsnittet "Vad innebär smittspårning?"
Uppsala smittspårning, artikel
Vården och sjuka samarbetar om smittspårning (10.8.2020)

Nu blir Region Uppsala ännu mer aktivt med att spåra covid-19-smitta. Om du har sjukdomen kan du få hjälp att smittspåra. Men du måste fortfarande göra en del av jobbet.

Region Uppsala har under pandemin i hög grad överlåtit till upplänningarna med positivt provsvar för covid-19 att smittspåra själva. De har fått i uppdrag att ta kontakt med dem som de kan ha smittat. Nu har regionen skjutit till extra resurser för att hjälpa till med smittspårningen.
https://via.tt.se/pressmeddelande/varden-och-sjuka-samarbetar-om-smittsparning?publisherId=3235664&releaseId=328054 8
Citera
2020-09-08, 13:22
Medlem
Citat:

Sanningen är väl snarare att covid-avdelningar haft massor att göra under våren men att inom övriga sjukvården har man bara suttit och rullat tummarna pga "pandemi", allt som kunnat skjutas upp har skjutits upp.
Citera
2020-09-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar fortfarande inte varför lite stramare åtgärder skulle orsaka en ekonomisk recession? Menar du på riktigt att Sverige skulle drabbats hårt av en recession om man tvingat på svenskarna munskydd och stängt ner restauranter som inte klarat av 2 meter mellan borden?

Nä det är rätt, du fattar inte.
Sorry, nu var jag elak men den bjöd du faktiskt på...

Problemet med att "endast" tvinga på folk munskydd (vilket jag hoppas aldrig kommer ske) samt öka lite avstånd mellan borden är inte de faktiska åtgärderna utan mer signalvärdet det skapar.

Driver ett företag där allt vändes upp och ner på några veckor i mars. Helt plötsligt gick vi från full sysselsättning till att inte få komma ut och besöka några kunder alls.
Pratade även med andra företagare och det var samma för dem, paniken i stadens företagare var total!!
Utan möjligheten till korttidsarbete så hade vi fått säga upp 30-40% av kollegorna vilket i dessa tider varit förödande för deras privatekonomi- och liv.

Företaget hade klarat sig i alla väder men ett antal människor hade fått gå ut i arbetslöshet.

Nu 6 månader senare har allt lugnat sig, folk är tillbaka i tjänst och hjulen snurrar återigen.

Antalet avlidna i Covid-19 nu är försvinnande lågt och kan aldrig motivera den panik som skapades i våras.
Att då börja trycka på med fler restriktioner såsom munskydd m.m. kommer bara oroa människor igen - till ingen nytta!!

Samhället har så sakta börjat komma igång igen, att bromsa upp detta garanterar jag orsakar befolkningen mer skada än ett fåtal personer som får lämna jordelivet några månader i förtid.
Citera
2020-09-08, 13:42
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Samhället har så sakta börjat komma igång igen, att bromsa upp detta garanterar jag orsakar befolkningen mer skada än ett fåtal personer som får lämna jordelivet några månader i förtid.

Du har inte fattat att man får permanenta skador av viruset? Att man inte bara blir sjuk ett par månader och sen kommer tillbaka som vanligt utan kanske blir infertil, får skador på hjärtat och lungor, förlorar testorsteron, inte kan träna osv?

Vad är det för företag som du driver som är så jävla viktigt för Sveriges ekonomi? En restaurant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in