Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag fattar fortfarande inte varför lite stramare åtgärder skulle orsaka en ekonomisk recession? Menar du på riktigt att Sverige skulle drabbats hårt av en recession om man tvingat på svenskarna munskydd och stängt ner restauranter som inte klarat av 2 meter mellan borden?
Nä det är rätt, du fattar inte.
Sorry, nu var jag elak men den bjöd du faktiskt på...
Problemet med att "endast" tvinga på folk munskydd (vilket jag hoppas aldrig kommer ske) samt öka lite avstånd mellan borden är inte de faktiska åtgärderna utan mer signalvärdet det skapar.
Driver ett företag där allt vändes upp och ner på några veckor i mars. Helt plötsligt gick vi från full sysselsättning till att inte få komma ut och besöka några kunder alls.
Pratade även med andra företagare och det var samma för dem, paniken i stadens företagare var total!!
Utan möjligheten till korttidsarbete så hade vi fått säga upp 30-40% av kollegorna vilket i dessa tider varit förödande för deras privatekonomi- och liv.
Företaget hade klarat sig i alla väder men ett antal människor hade fått gå ut i arbetslöshet.
Nu 6 månader senare har allt lugnat sig, folk är tillbaka i tjänst och hjulen snurrar återigen.
Antalet avlidna i Covid-19 nu är försvinnande lågt och kan aldrig motivera den panik som skapades i våras.
Att då börja trycka på med fler restriktioner såsom munskydd m.m. kommer bara oroa människor igen - till ingen nytta!!
Samhället har så sakta börjat komma igång igen, att bromsa upp detta garanterar jag orsakar befolkningen mer skada än ett fåtal personer som får lämna jordelivet några månader i förtid.