Citat:
Ursprungligen postat av
Pope666
Har hört att det kan bli svårt att få ut uppsatser eftersom om de inte är publicerade på nätet) är hos studenterna och de har inga skyldigheter att ge ut uppsatserna, skolan kan begära att få in dem men tja studenten kan bara säga att den inte kommer lämna in den så är det sen slut.
Men betygen på uppsatserna borde jag kunna få ut, lite osäker på lönerna.
Jag tror du blandar samman tentasvar och inlämningsuppgifter med C-uppsatser (examensuppgifter, motsv.). Uppsatser (examensuppgift) är definitivt offentlig handling, av flera bra skäl. Vanligen sparas de i utskriven form (om de inte lagras elektroniskt och åtkomligt), och det brukar gå alldeles utmärkt att be att få ut dem.
Däremot kan vanliga prov och inlämningar (duggor etc) vara problematiska, eftersom de ofta rättas och återlämnas. Här får man nöja sig med betygsuppgifterna.
Betygen är en offentlig uppgift, men med reservation att persondata (personnummer, adress etc) skyddas (liksom för anställda). Vill du ha specifika uppgifter kopplade till enskild går det bra, men då får begäran ställas "andra vägen" (vad har student X fått för betyg?" - inte "Vilka har fått betyg på kurs Y". LADOK är kanske bekant?
Nu antyder du att du vill jävlas med systemet, och det är du inte den förste som försökt. Det jävelaktiga är förstås att överbelasta expeditionspersonalen och tvinga dem till onödigt arbete, och där har myndigheten två motmedel: Det ena är att det kostar att få uppgifter utskrivna (typ, 150 uppsatser a 150 sidor, där du kommer att finansiera institutionens kopieringskostnader för terminen via avgiften ("självkostnad" betyder inte marginalkostnad, utan "vad det kostar"), eller beskedet att "du är välkommen att söka informationen och läsa på plats i arkivet, kom på onsdagar 06.30".
Du får väl fundera på vad du kan vinna och om din hämnd på din institution drabbar vaktmästaren och expeditionsvakten snarare än (som jag föreställer mig) dina professorer och lärare.