2020-09-08, 09:18
Medlem
Pope666s avatar
Vill jävlas tillbaka och undrar hur mina möjligheter ser ut.

Kan jag begära ut information om de anställdas löner och information om hemmaadresser m.m. till de anställda på en speciell institution på ett universitet?

jag vill även begära ut alla c-d uppsatser från samma institution från de senaste fyra terminerna samt vilka betyg de fick.

Jag har inga personnummer men skolan vet ju om vilka som gått de kurserna.
Citera
2020-09-08, 09:41
Medlem
Tror inte hemadresser osv innefattas men absolut kan du begära ut offentliga handlingar.

Men varför? Bara släpp din grudge istället så mår alla men framförallt du bättre. Gå vidare.
Citera
2020-09-08, 09:47
Medlem
miikoss avatar
Det borde gå bra att få ta del av de uppgifterna.

Om du vill ha kopior så kan de ta ut avgift, enligt avgiftsförordningen.

Om de exempelvis endast ger kopior på papper, så kan det nog kosta en del, då uppsatserna kan vara ganska långa, i alla fall om man tar med bilagor. Och det kan ju vara ett stort antal uppsatser.
Citera
2020-09-08, 09:53
Medlem
Brottinators avatar
Hur ska du jävlas? Är du incel?
Citera
2020-09-08, 09:58
Medlem
Pz.Kpfw.VI-Tigers avatar
Du kan ställa din begäran till det universitet som du vill få handlingarna från, enklast är att göra det per e-post. Oftast har de någon sorts registratorsadress som tar hand om dessa förfrågningar.

Utan att veta vad de har för handlingar eller för möjlighet att skapa handlingar maa din begäran, är jag övertygad om att de har möjlighet att ge dig dessa handlingar då de bör anses som allmänna enligt 2 kap. 8-9 §§ TF.

Enligt min bedömning kan du få ut uppgifterna, även löneuppgifter, utan sekretessbeläggning, förutom såvitt avser hemadresserna och personnummer till de anställda, se 39 kap. 3 § andra stycket OSL.

"Vidare gäller sekretess i personaladministrativ verksamhet för uppgift om en enskilds bostadsadress, privata telefonnummer och andra jämförbara uppgifter avseende personalen, uppgift i form av fotografisk bild som utgör underlag för tjänstekort eller för intern presentation av myndighetens personal samt uppgift om närstående till personalen, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående lider men."

Som framgår av den sista satsen finns det en presumtion för sekretess för dessa uppgifter.
Citera
2020-09-08, 10:02
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det borde gå bra att få ta del av de uppgifterna.

Om du vill ha kopior så kan de ta ut avgift, enligt avgiftsförordningen.

Om de exempelvis endast ger kopior på papper, så kan det nog kosta en del, då uppsatserna kan vara ganska långa, i alla fall om man tar med bilagor. Och det kan ju vara ett stort antal uppsatser.

Har hört att det kan bli svårt att få ut uppsatser eftersom om de inte är publicerade på nätet) är hos studenterna och de har inga skyldigheter att ge ut uppsatserna, skolan kan begära att få in dem men tja studenten kan bara säga att den inte kommer lämna in den så är det sen slut.

Men betygen på uppsatserna borde jag kunna få ut, lite osäker på lönerna.
Citera
2020-09-08, 11:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Har hört att det kan bli svårt att få ut uppsatser eftersom om de inte är publicerade på nätet) är hos studenterna och de har inga skyldigheter att ge ut uppsatserna, skolan kan begära att få in dem men tja studenten kan bara säga att den inte kommer lämna in den så är det sen slut.

Men betygen på uppsatserna borde jag kunna få ut, lite osäker på lönerna.

Jag tror du blandar samman tentasvar och inlämningsuppgifter med C-uppsatser (examensuppgifter, motsv.). Uppsatser (examensuppgift) är definitivt offentlig handling, av flera bra skäl. Vanligen sparas de i utskriven form (om de inte lagras elektroniskt och åtkomligt), och det brukar gå alldeles utmärkt att be att få ut dem.

Däremot kan vanliga prov och inlämningar (duggor etc) vara problematiska, eftersom de ofta rättas och återlämnas. Här får man nöja sig med betygsuppgifterna.

Betygen är en offentlig uppgift, men med reservation att persondata (personnummer, adress etc) skyddas (liksom för anställda). Vill du ha specifika uppgifter kopplade till enskild går det bra, men då får begäran ställas "andra vägen" (vad har student X fått för betyg?" - inte "Vilka har fått betyg på kurs Y". LADOK är kanske bekant?

Nu antyder du att du vill jävlas med systemet, och det är du inte den förste som försökt. Det jävelaktiga är förstås att överbelasta expeditionspersonalen och tvinga dem till onödigt arbete, och där har myndigheten två motmedel: Det ena är att det kostar att få uppgifter utskrivna (typ, 150 uppsatser a 150 sidor, där du kommer att finansiera institutionens kopieringskostnader för terminen via avgiften ("självkostnad" betyder inte marginalkostnad, utan "vad det kostar"), eller beskedet att "du är välkommen att söka informationen och läsa på plats i arkivet, kom på onsdagar 06.30".

Du får väl fundera på vad du kan vinna och om din hämnd på din institution drabbar vaktmästaren och expeditionsvakten snarare än (som jag föreställer mig) dina professorer och lärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in