2020-09-08, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag får en obehaglig känsla att åtminstone 1 förälder var närvarande vid alla möten/ utredningar m.m. med barnen?
Den där O verkar ha varit som ett tuggummi under en sko, kontrollbehov de luxe. Ryser....😰
.

Det är intressant att när kvinnor engagerar sig för sina barn beskrivs det i helt andra termer än när män gör det.

Jag väntar fortfarande på den dag man beskriver en mamma som "ett tuggummi under skon" för att hon aktivt deltar och intresserar sig för sina barns lärande och hälsa. Uppgiften blir ju heller inte mindre viktig när barnet är sjukt och inte klarar av att gå till skolan.

Om man ska fundera över något är det varför Hanna, mamma till två dokumenterat mycket sjuka barn som inte kunde gå till skolan, är så frånvarande när det kommer till att sörja för deras hälsa och inlärning. Hon finner inte ens anledning att prata om barnen utanför hemmet och är enligt vittnesuppgift undvikande när de kommer på tal. Hon vill hellre prata om Dylan..
Senast redigerad av Kranskalle 2020-09-08 kl. 09:06.
Citera
2020-09-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Herre gud...

De hade vänner på insta och As väninna är där varje söndag.
Det är vad vi vet.
Fattar du öht inte vad hon skriver och hur hon framställer A?

Men de råkar ha ME och orken blir därefter.
Det är lärare därvarje dag.
I mån av ork kan det väl varit andra där. Likaväl som släkten.

Vad är skolgång för problem i din värld när du antingen pratar om tråkiga ämnen el studieuppehåll i grundskolan?
Tvinga sina barn..
Det är viktigt med betyg inför gymnasium.

Du VET att båda var intresserade av att gå i skolan, att de var duktiga.
Även om orken inte fanns där.

Risk för isolering och ingen insyn. Å ena sidan.
Det ska rapporteras frånvaro.

Sen ska de ha helt ledigt?

Det är väl ingenting öht som pekar på nån ansiktsmask.
Men de är uppenbart inte tillräckligt friska att klara av ordinär skolgång.

Skolgång blir väl ett problem om man är väldigt sjuk, och om man har så begränsat med krafter att man måste prioritera väldigt hård i fråga om vad krafterna ska användas till?

Föräldrarna upplevde att barnens liv inte var tillräckligt meningsfulla för att de (barnen) skulle fortsätta att leva. Av det drar jag slutsatsen att barnen verkligen var mycket svårt sjuka.

Samtidigt bedrivs en omfattande, lärarledd undervisning i hemmet, vilket gör att man som utomstående har svårt att tänka sig in i att barnen verkligen var så svårt sjuka.

Resonemanget går inte riktigt ihop, tycker jag. Barnen var så sjuka att livet var meningslöst - bättre att vara död. Skulle då dessa så svårt sjuka barn verkligen ha kämpat på med den undervisning som de hade?

Och om man vänder på det: eftersom barnen tydligen kunde klara av undervisningen, och skolan fortsatte att erbjuda den, så bör barnen inte ha varit alltför illa däran. Då blir det ännu mer obegripligt att barnen skulle behöva dö i brist på liv i egentlig mening.

Ja, barnen sägs ha varit duktiga och för att komma in på gymnasiet krävs det godkända betyg. Tydligen siktade man på gymnasiestudier för Agnes. Det fanns - eller hade i varje fall funnits - en planering för en framtid. Som sagt var, därmed ofattbart att alla skulle dö.
Citera
2020-09-08, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Skolgång blir väl ett problem om man är väldigt sjuk, och om man har så begränsat med krafter att man måste prioritera väldigt hård i fråga om vad krafterna ska användas till?

Föräldrarna upplevde att barnens liv inte var tillräckligt meningsfulla för att de (barnen) skulle fortsätta att leva. Av det drar jag slutsatsen att barnen verkligen var mycket svårt sjuka.

Samtidigt bedrivs en omfattande, lärarledd undervisning i hemmet, vilket gör att man som utomstående har svårt att tänka sig in i att barnen verkligen var så svårt sjuka.

Resonemanget går inte riktigt ihop, tycker jag. Barnen var så sjuka att livet var meningslöst - bättre att vara död. Skulle då dessa så svårt sjuka barn verkligen ha kämpat på med den undervisning som de hade?

Och om man vänder på det: eftersom barnen tydligen kunde klara av undervisningen, och skolan fortsatte att erbjuda den, så bör barnen inte ha varit alltför illa däran. Då blir det ännu mer obegripligt att barnen skulle behöva dö i brist på liv i egentlig mening.

Ja, barnen sägs ha varit duktiga och för att komma in på gymnasiet krävs det godkända betyg. Tydligen siktade man på gymnasiestudier för Agnes. Det fanns - eller hade i varje fall funnits - en planering för en framtid. Som sagt var, därmed ofattbart att alla skulle dö.
Tror du fortfarande att det bara var pga barnens sjukdomar som föräldrarna förintade sin familj?
Då förstår jag att det hela blir obegripligt för dig. Det går liksom inte ihop.
Senast redigerad av Kranskalle 2020-09-08 kl. 09:36.
Citera
2020-09-08, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det var väldigt länge ett osant påstående i tråden att barn-ME hade dålig prognos. Idag vet vi att det inte är sant - barn-ME klassas som en sjukdom med god prognos. Majoriteten av barnen tillfrisknar avsevärt eller helt, i snitt efter ca tre år. De allra flesta kan leva ett normalt liv som unga vuxna med studier, jobb och egna barn.

En av orsakerna till trådens felaktiga vinkling av sjukdomen barn-ME har just varit postare som ägnade massvis med inlägg åt att beskriva sin egen närståendes sjukdom. Det var en handfull postares erfarenheter som då skulle ställas mot en av de stora senare studierna som följde 830 barn med ME. Det blir väldigt lätt fel när någon bara har - och hela tiden framhåller - sin egen ”en-persons-studie” som referens.

Det gick därför inte heller att på ett vettigt plan i tråden diskutera hur föräldrarna i Bjärred, som rimligen torde ha varit väldigt pålästa om sjukdoms förloppet för barn-ME, kunde efterlämna en textrad där de konstaterade att barnen inte skulle kunna få ett framtida liv i egentlig mening.
Det är ju faktiskt en helt felaktig slutsats om den, som polisen uppgett, baserades på barnens ME-sjukdom.

Men på grund av ständiga inhop från postare som ville berätta om just sina, eller sin anhöriges besvär, både för vuxen-ME och barn-ME kunde tråden aldrig diskutera det inkonsekventa resonemanget i avskedsbrevet. Till och med postaren ”Armstark” som deltagit länge i tråden ifrågasatte bara för några veckor sedan om prognosen för barn-ME verkligen skiljer sig från den vid vuxen-ME - vilket den ju gör avsevärt.

Jag har studerat väldigt mycket litteratur om ME sista åren, dessutom pratat mycket med ett stort antal ME-sjuka. Så nej - en handfull postare på ett anonymt forum har för min del inte mer att tillföra än den mycket större grupp ME-sjuka jag kunnat diskutera betydligt mer ingående med.
Om du inte har andra referensramar än denna tråd förstår jag varför du bara hänvisar till postare på FB, men för min del är det inte så.

Just därför har jag manat till försiktighet kring tvärsäkra påstående om hur sjuka Moa och Agnes egentligen var. Vi vet faktiskt inte - då kan vi inte heller utgå från att de hade jättestora besvär. De allra flesta ME-sjuka har faktiskt inte jättestora besvär hela tiden. Att Agnes sedan 2 1/2 år hade haft hemundervisning säger faktiskt inte så mycket om hur hon mådde sista tiden. En tidsperiod där hon dessutom redan kan ha börjat tillfriskna.

ME är fortfarande en ren uteslutningsdiagnos som används när ingen annan förklaring hittas till varför patienten uppger sig varat trött och må dåligt av att anstränga sig.
Det finns fortfarande inga patognoma/sjukdomsvisande tester som kan hitta sjukdomen ME.
Det är också därför en stor andel ME-sjuka som först fått diagnosen, senare visar sig lida av något annat.

Nej, vi vet egentligen inte mycket alls, om hur sjuka barnen var. Över huvud taget är det mycket stort fokus på föräldrarna och deras mående, i diskussionen. Föräldrarna är hårt ansatta och tyngda av barnens sjukdomar, föräldrarna blir deprimerade på grund av barnens sjukdomar, föräldrarna plågas och tappar livslusten. Det är nästan så man kan säga att barnen blir objektifierade; föräldrarna är de tydliga subjekten i händelsen.

Det var barnen, som med sina sjukdomar, gjorde sina föräldrar nedstämda och livströtta. Men barnen då? I själva verket påverkar ju alla i en familj varandra, det är ett ömsesidigt samspel. Föräldrarna, med sin svartsyn, påverkade så klart barnen, så att de blev ännu mer ledsna (förutom att de var ledsna över att vara sjuka). Det blev nog onda cirklar där barn och föräldrar påverkade varandra negativt.

Barn och ungdomar som inte regelbundet träffar andra jämnåriga, och som har en stillasittande tillvaro, blir ofta nedstämda och grubblande. Om man dessutom har fysiska sjukdomssymptom på grund av ME, lär det bli en väldigt svår livssituation. Agens och Moa lär ha varit riktigt ledsna flickor, även om det fanns glädjeämnen som söndagsbesöket av den unga "barnvakten" och kontakt med kompisar via sociala medier. Det blev ändå många timmar för flickorna att tillbringa på tu man hand i hemmet. Var det denna ledsenhet som föräldrarna inte stod ut med att se?

Det har talats om att flickorna inte visste vad som skulle ske (att de skulle bli dödade). Nej, men de märkte säkert att mamma och pappa var väldigt olyckliga. Barn har en välkänd benägenhet att ta på sig skulden för sina föräldrars mående, och kan lätt få dåligt samvete över att de inte kan göra föräldrarna glada. Det verkar troligt att även Agnes och Moa kände av detta.

Nu kan man invända att flickorna visst hade besök av kompisar, många fler än "barnvakten." Och att de hade utbyte av lärarnas hembesök i samband med undervisningen, och att flickornas tillvaro därmed inte var så alltigenom dyster. Men varför skulle de då dö?
Citera
2020-09-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Är du helt väck? Eller full?

Det är fullständigt lagligt att spela in ett samtal när man blir uppringd, såväl med en patient som med vem som helst.

Jag blev uppringd av chefsåklagare Ar•nevski fredagen den 8/2 2019 omkring klockan 16 då jag befann mig vid en affär. Jag spelade in sista 2/3 - 3/4 del av samtalet. Det finns bevarat.

Vilken trädgård? Vilken kudde? Har du fått precis allt om bakfoten nu??
Bemöda dig åtminstone att efter 2,5 år komma ihåg chefsjuristens namn. Och hon var inte åklagare i ärendet, för någon sådan var inte tillsatt. Bedrövligt är bara förnamnet.
Citera
2020-09-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Tror du fortfarande att det bara var pga barnens sjukdomar som föräldrarna förintade sin familj?
Då förstår jag att det hela blir obegripligt för dig. Det går liksom inte ihop.

Jag har ju läst de väldigt långa och utförliga förklaringar och beskrivningar som du med flera i tråden har skrivit - om de psykologiska mekanismer inom, och mellan föräldrarna, som anses ha lett fram till morden. Så jag vet ju vad det är som du menar gör händelsen begriplig. Jag har förstått att du tycker att allting går ihop.
Citera
2020-09-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ja, om man inte går in i det maniska ältande om flickornas sjukdomar som Solglittret gör, öppnar det upp för att se den krassa verkligheten som den är, hur smärtsam och jobbig den än må vara att greppa.

Att båda två är lika skyldiga till morden på barnen vet vi, eftersom polisen lagt fram sin bevisning för oss och avslöjat sina slutsatser om den. Att Hanna var katalysatorn kräver dock mer kunskap om människors psykologiska fungerande för att man ska kunna inse sannolikheten i det. Denna insikt kommer troligtvis även fortsättningsvis bara att vara en viktig pusselbit för de som har denna psykologiska kunskap, eller kan ta till sig den med hjälp utifrån.

Det får man lära sig leva med. En tröst i konkarongen kan vara att de som inte förstår sannolikt inte behöver förstå, eftersom de befinner sig långt ifrån de platser i samhället där denna förståelse är särskilt viktig.

Du har väl ingen aning om vilka platser alla vi som skriver här, brukar befinna oss på? Du vet ingenting om våra utbildningar och yrkeserfarenheter?
Citera
2020-09-08, 10:21
Bannlyst
Citat:
Jag har ju läst de väldigt långa och utförliga förklaringar och beskrivningar som du med flera i tråden har skrivit - om de psykologiska mekanismer inom, och mellan föräldrarna, som anses ha lett fram till morden. Så jag vet ju vad det är som du menar gör händelsen begriplig. Jag har förstått att du tycker att allting går ihop.

Ja? Och jag har förstått att inget går ihop för dig som inte förstår eller kan ta till dig dessa mekanismer.
Citera
2020-09-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ja? Och jag har förstått att inget går ihop för dig som inte förstår eller kan ta till dig dessa mekanismer.

Så bra! Då förstår vi i alla fall varandra på någon punkt!
Citera
2020-09-08, 10:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
NEJ. Är du helt borta?

Inte sen Höglund grävde fram hans namn via att kontakta skolan.

Så vad har du för konspirationer om sektionschefen på barnneurologen?
...
Till skillnad från dig har jag inte en så blind tro på auktoriteter.
Det finns klanstrukturer som inte är släktbaserade också, t.ex. de sektbaserade. De behöver inte ens tillhöra något särskilt samfund, jämför gänget runt Thomas Quick.
Därutöver kan även experter bli förda bakom ljuset.
Citera
2020-09-08, 10:40
Bannlyst
Citat:
Så bra! Då förstår vi i alla fall varandra på någon punkt!

Du har inte funderat på att våga dig på att göra en tankeöppning/-vända och ta till dig av den psykologiska expertisen som du får presenterad för dig här i tråden, istället för att fortsätta att inte begripa någonting och konstatera att det inte går ihop?

Jag menar, du har när man går tillbaks i din posthistorik befunnit dig på ruta ett i snart tre år. Du ställer samma frågor som du gjorde i början av 2018, trots att vi har mycket mer information om ärendet i dag.

När man stagnerar och inte kommer vidare är det ofta pga att man inte förmår att ta in kunskap och information. Varför inte göra ett försök i alla fall? Det är inte farligt. :-)
Citera
2020-09-08, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Till skillnad från dig har jag inte en så blind tro på auktoriteter.
Det finns klanstrukturer som inte är släktbaserade också, t.ex. de sektbaserade. De behöver inte ens tillhöra något särskilt samfund, jämför gänget runt Thomas Quick.
Därutöver kan även experter bli förda bakom ljuset.

Gänget runt Tomas Quick är väl precis det som du tillhör i så fall? En liten grupp som inte klarar av att acceptera myndigheternas slutsats och istället konspirerar om hur det gick till istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in