2020-09-08, 09:12
Medlem
Gravid kvinna i Australien grips i sitt egna hem för att hon på Facebook skrivit att hon vill protestera mot "covid"-lockdown.

https://www.youtube.com/watch?v=ut2bA48ASrw

Är detta ert drömsamhälle? Ser ni inte att det sedan länge inte handlar om något fjantvirus?
Citera
2020-09-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Vet inte om man kan kalla nästan 6000 döda i Covid-19 som någon större succé..
Har du tittat på våra grannländers statistik över antal döda?

Hur många av dessa 6000 dog exklusivt pågrund av "covid"? Kan du ge en källhänvisning är du snäll på specifik dödsorsak?
Citera
2020-09-08, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Mer om det här
Uppsala håller tyst om smitta på skolor
1:51 min

Publicerat söndag 6 september kl 09.58
Uppsala kommun uppmanar i ett mail skolpersonal att inte berätta för elever eller deras föräldrar om någon av barnen smittats.
Detta trots att man på hemsidan skriver att vårdnadshavare informeras.
Skolchefen Christina Stenhammar säger att kommunen först tänkt informera, men ändrat sig på grund av integritetsskäl. "Just nu är det under utredning. Vi kommer ta fram rutiner nästa vecka".
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7547987

Du förstår inte varför va?
Eller tror du det är på uppdrag av FHM?
Citera
2020-09-08, 09:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ok, då vet vi att du inte är intresserad av om det dör färre (eller ungefär lika många) svenskar totalt i år(eller under pandemiperioden) eller inte jämfört med tidigare år. Vi pratar om total folkhälsa i vårt land och att ta hand om sin befolkning.

För övrigt denna siffra av/med covid. Hittills har förmodligen ca 900 svenskar avlidit AV ENBART COVID.(15 % av de totala registrerade antalet avlidna) Eftersom du vill kalla en spade för en spade.

Jag är inte intresserad av att man manipulerar siffrorna och statistiskt sett försöker hålla ned dödsoffren i Corona för att dölja dem i någonting annat. Du är dessutom ganska löjlig som griper siffror direkt ur luften och säger att bara några hundra har dött av Corona när det i själva verket är minst 6 tusen som har gjort det. Då kallar man inte en spade för en spade.
Citera
2020-09-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Du förstår inte varför va?
Eller tror du det är på uppdrag av FHM?
Du får gärna förklara din teori om du känner för de,.jag har min och har varken sagt bu eller bä.
Citera
2020-09-08, 09:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej totalfel. Du kommer att få mindre av andra infektioner, men det kommer man få i alla länder. Vill du mäta effekterna av influensa använder du ett lågt år för influensa som 2019, vilket ger dryga 3000 döda 2018 i influensa ("folkmord enligt många här"). Vill du mäta effekten av Corona mäter du mot samma år. Vill du jämföra mot ett medelår gör du det. Ska du jämföra mot andra länders räkningar måste du använda överdödlighet eftersom alla räknar olika, och skatta att effekterna av andra infektioner kommer att vara ungefär lika. Och de är de, om man jämför effekterna på influensa, lunginflammationer och invasiva infektion av pneumokocker. De uppför sig i princip identiskt mellan länderna med de insatser som gjorts.

Grejen är ju att du måste diagnosticera dödsorsaken. Du kan inte utgå från någon form av medeldödlighet och sedan säga att mellanskillnaden är Corona. Nu för tiden skjuts det exempelvis ihjäl många i gängbrottslighet. Om det ett normalår dör 100 personer i gängskjutningar och det detta år helt plötsligt dör 200. Ska då dessa 100 "extra" ingå i coronadödstalen tycker du? Jag tolkar dig så, men jag tycker det är absurt. Det är därför jag är ganska trött på det här resonemanget om "överdödlighet", det är ett på tok för trubbigt mått för att analysera dödlighet ställt till diagnos. Det tillför inte så mycket om man inte sitter och rensar den statistiken, men då kan man lika gärna gå direkt på källan.
Citera
2020-09-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hur många av dessa 6000 dog exklusivt pågrund av "covid"? Kan du ge en källhänvisning är du snäll på specifik dödsorsak?
Fakta:
Statistik över antal avlidna i covid-19

Statistiken visar avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen.

Antalet avlidna fram till den 31 augusti 2020: 5 692
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Kanske dags att sluta tjata om svar på samma fråga när man lätt kan googla fram svaret?
Citera
2020-09-08, 09:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Mer om det här
Uppsala håller tyst om smitta på skolor
1:51 min

Publicerat söndag 6 september kl 09.58
Uppsala kommun uppmanar i ett mail skolpersonal att inte berätta för elever eller deras föräldrar om någon av barnen smittats.
Detta trots att man på hemsidan skriver att vårdnadshavare informeras.
Skolchefen Christina Stenhammar säger att kommunen först tänkt informera, men ändrat sig på grund av integritetsskäl. "Just nu är det under utredning. Vi kommer ta fram rutiner nästa vecka".
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7547987

Man gömmer sig mycket om "integritetsskäl" och inte uttala sig om "enskilda fall". I praktiken blir det då så att man aldrig uttalar sig om några fall. Att inte informera om den dödlig smitta härjar på en skola tycker i alla fall jag är att mörka. Då är man inte öppen. Man är väl rädd för att folk ska börja hålla sina barn hemma. Inget jag skulle klandra någon för att göra i det läget.
Citera
2020-09-08, 09:28
Medlem
Citat:
Du får gärna förklara din teori om du känner för de,.jag har min och har varken sagt bu eller bä.

Det låter ganska självklart. Skopersonal ska inte sprida vidare till andra föräldrar varför någon elev är hemma.

Jag skulle bli vansinnig om dagis eller skolpersonal spred vidare till andra vårdnadshavare vilka sjukdomar och varför mitt barn är hemma.
Citera
2020-09-08, 09:33
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Vet inte om man kan kalla nästan 6000 döda i Covid-19 som någon större succé..
Har du tittat på våra grannländers statistik över antal döda?
Som jag skrev, misstaget som gjordes var att vi inte var tillräckligt strikta med äldreboendena. Strategin i övrigt verkar vara den rätta vägen
Citera
2020-09-08, 09:34
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du kan väl inte ha blivit överraskad över att den sansade och vetenskapligt baserade metoden var bättre än total hysteri?
Nej.
Citera
2020-09-08, 09:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det låter ganska självklart. Skopersonal ska inte sprida vidare till andra föräldrar varför någon elev är hemma.

Jag skulle bli vansinnig om dagis eller skolpersonal spred vidare till andra vårdnadshavare vilka sjukdomar och varför mitt barn är hemma.
Nu är det ju frågan om en sjukdom som anses samhällsfarlig och potentiellt dödlig för vissa. Det måste ju informeras om den finns på skolor så att människor kan vidta åtgärder för att försöka förhindra att bli smittade eller smitta någon nära anhörig i riskgrupp.

Begriper man inte det så är hoppet ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in