Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Nej totalfel. Du kommer att få mindre av andra infektioner, men det kommer man få i alla länder. Vill du mäta effekterna av influensa använder du ett lågt år för influensa som 2019, vilket ger dryga 3000 döda 2018 i influensa ("folkmord enligt många här"). Vill du mäta effekten av Corona mäter du mot samma år. Vill du jämföra mot ett medelår gör du det. Ska du jämföra mot andra länders räkningar måste du använda överdödlighet eftersom alla räknar olika, och skatta att effekterna av andra infektioner kommer att vara ungefär lika. Och de är de, om man jämför effekterna på influensa, lunginflammationer och invasiva infektion av pneumokocker. De uppför sig i princip identiskt mellan länderna med de insatser som gjorts.
Grejen är ju att du måste diagnosticera dödsorsaken. Du kan inte utgå från någon form av medeldödlighet och sedan säga att mellanskillnaden är Corona. Nu för tiden skjuts det exempelvis ihjäl många i gängbrottslighet. Om det ett normalår dör 100 personer i gängskjutningar och det detta år helt plötsligt dör 200. Ska då dessa 100 "extra" ingå i coronadödstalen tycker du? Jag tolkar dig så, men jag tycker det är absurt. Det är därför jag är ganska trött på det här resonemanget om "överdödlighet", det är ett på tok för trubbigt mått för att analysera dödlighet ställt till diagnos. Det tillför inte så mycket om man inte sitter och rensar den statistiken, men då kan man lika gärna gå direkt på källan.