2020-09-07, 22:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Kan det bero på att smittan redan spridit sig innan det skickats ut larm till världen om det? Ditt riksmongo. Vad är det du egentligen bidrar med när du skriver tiotals inlägg dagligen? 'Man skulle gjort detta innan'... Ja, om man hade haft en spåkula eller tidsmaskin så skulle vi kunna förhindrat det mesta - bränderna i Sverige/Australien, bomber i terrordåd.

Riksmongo?

Jag försöker bara förklara varför man inte kan såga nedstängningar och säga att de inte fungerar för att smittan sprids ändå. Det är liksom inte så enkelt.
Citera
2020-09-07, 22:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Indien
Australien
Argentina
Brasilien

Mig veterligen har inga av de länderna infört lockdowns i förebyggande syfte. Man har infört partiella nedstängningar när smittan blossat upp om ens det i Australien. De sydamerikanska länderna har haft omfattande smitta innan man agerat.
Citera
2020-09-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja hur man testar får man svar, om vi är dåliga att testa så får vi ett bra resultat för vi testar färre än de som är duktiga på att testa, så enkelt är det.

Vart går gränsen för ”bra testning” tycker du? På vilken nivå får man bra resultat?
Citera
2020-09-07, 22:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hela Sydamerika till exempel?

Det stämmer ju inte.
Citera
2020-09-07, 22:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vänta nu, varför är det inte intressant att mäta hur dödstalen ser ut för t ex hela 2020 och jämföra dem med åren innan? De flesta som dött av eller med covid har varit gamla, mulitsjuka och skröpliga, som ändå skulle ha dött inom 6-12 månader. Det verkar som om du och någon till i tråden vill ha så många döda som möjligt här i Sverige registrerade som covid-döda, bisarr läggning måste jag säga. Det är väl bra om vi tar hand om vår folkhälsa och sparar liv i vinterkräksjuka och influensa?

Det är jättebra att spara liv i vinterkräksjuka och influensa. Det jag och många med mig vänder mig emot är att vi inte kan kvitta minskat antal döda i influensa och vinterkräksjuka mot döda i Covid19.

Om vi har 6000 döda i Covid19, men samtidigt får 1500 färre döda i influensa och 500 färre döda i vinterkräksjuka (pga restriktioner och social distansering) kan vi inte säga att det bara dött 4000 i Covid19 om överdödligheten skulle stanna vid det. Det om något är bisarrt och en direkt lögn.
Citera
2020-09-07, 22:44
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Riksmongo?

Jag försöker bara förklara varför man inte kan såga nedstängningar och säga att de inte fungerar för att smittan sprids ändå. Det är liksom inte så enkelt.

Hej Riksmongo, skämt åsido men nedstängningar innebar olika saker på olika ställen och länder. I Indien blir du piskad om du ska ut och fixa mat, I USA kan du gå ut som vanligt med munskydd, I Sverige är det lite som vanligt bara man håller avstånd.

Även om jag ogillar Tegnell så gillar jag hans resultat med öppenhet och ett fungerande samhälle där även barnen kan gå till skolan istället för att vara instängda som i många andra länder.

IMBILDEN, vi har haft våra diskussioner förr, men en sak håller jag med om, att hålla avstånd är bättre än att stänga ned.
Citera
2020-09-07, 22:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Om man inte klarar av att följa rådet att höra av sig om man blir sjuk varför I helvete skulle man klara av att hålla sig i karantän i 2 veckor?

För sådana resenärer, så är hemkarantän inte lämpligt. Med övervakad karantän på klinik, så spelar det ingen roll vad individen själv anser sig klara av.

Citat:
Jag fattar inte vad som är så magiskt att folk inte klarar av "får du symtom och har varit i en smittzon så skall du isolera dig och kontakta sjukvården" men helt perfekt kan tänkas hålla sig till "du är kärnfrisk men sitt och uggla i din lägenhet utan att träffa någon eller gå ut i två veckor".

Problemet är att när man får symtom på sjukdom, så har man redan hunnit sprida smittan vidare till andra. När symtom uppstår, så är det för sent att stoppa smittspridningen. Dom "kärnfriska" personer som du nämner, står för en stor del av smittspridningen i denna epidemi.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Citat:
Du fattar att icke-skithålsländer inte bara kan hindra sina medborgare från att återvända till sitt land? Klart att Svenskar har rätt att återvända till Sverige, pandemi eller inte.

I bästa fall hade man ju önskat att det stod en färdig karantänsorganisation redo att hantera 200k återvändande svenskar, men nu gjorde det ju inte det.

Det var jävligt dåligt gjort av Tegnell att inte idas fixa detta. Det skulle Olsen ha fixat på en kvart!

Ingen hade kunnat bygga upp 200 000 karantänplatser på en kvart. Innebär det att man ska låta smittbärare flöda in över gränsen obehindrat? Eller kan man fundera på hur inflödet kan bromsas, så att man klarar att ta emot alla resenärer på ett säkert sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Jag är ljuset och sanningen. Du kan kalla mig Jesus om du vill. Följ mig och du finner sanningen.

Du bekräftade mina misstankar om dig. Sjuksköterskorna du ser omkring dig, har inte samlats runt dig för att dom är intresserade av att höra dina sanningar om Covid-19. Titta på bilden som en av sjuksköterskorna håller upp. Vad föreställer bläckplumpen?
Citera
2020-09-07, 22:51
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vart går gränsen för ”bra testning” tycker du? På vilken nivå får man bra resultat?

Bra fråga, det som gäller numera är givetvis att stoppa smittspridning.
Jag vet inte vart man får ett bra resultat på Covid-19 tester eller vad menar du?

Hur man testar visar resultatet, testar man lite så , ja som du förstår då får man dåligt resultat när man jämför med de som testat mer.
Det beror på hur man jämför, förstår du?
Citera
2020-09-07, 22:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Hej Riksmongo, skämt åsido men nedstängningar innebar olika saker på olika ställen och länder. I Indien blir du piskad om du ska ut och fixa mat, I USA kan du gå ut som vanligt med munskydd, I Sverige är det lite som vanligt bara man håller avstånd.

Även om jag ogillar Tegnell så gillar jag hans resultat med öppenhet och ett fungerande samhälle där även barnen kan gå till skolan istället för att vara instängda som i många andra länder.

IMBILDEN, vi har haft våra diskussioner förr, men en sak håller jag med om, att hålla avstånd är bättre än att stänga ned.

Det kommer till ett pris. Priset är många döda och många sårade med stora rehabbehov.
Personligen har jag inga problem med nedstängningar. Jag har inget behov av att gå ut och äta på krogar. Jag kan fixa mat hemma. Barnen skulle lätt kunna få minst lika bra distansundervisning som den undervisning som sker i skolan. Många gånger råder bättre studiero hemma. De länder som infört nedstängningar eller lockdowns har aldrig gjort det totalt. Möjligen Kina med de igensvetsade dörrarna (eller om det bara var en myt). I övriga länder har folk tillåtits gå ut för att handla mat, eller ta en timmes promenad. Vad är problemet? Munskydden i butikerna? Alla vet ju att det sker i ett gott syfte. Folk har el, vatten i kranarna och mat i kylskåpet. TV och internet som förströelse. Vill man gå ut och sola på balkongen har det knappast heller varit något hinder. Jag fattar ärligt talat inte vad som är problemet. Friheten försvinner säger en del. Vad det nu är för jävla frihet att bli smittad på Ullared, en idrottsarena, en svettig t-banevagn eller en fullproppad teatersalong. Vad exakt är det man försakar i form av frihet i exempelvis Spanien eller Frankrike som är så eftersträvansvärt?
Citera
2020-09-07, 22:54
Medlem
Citat:
Det är jättebra att spara liv i vinterkräksjuka och influensa. Det jag och många med mig vänder mig emot är att vi inte kan kvitta minskat antal döda i influensa och vinterkräksjuka mot döda i Covid19.

Om vi har 6000 döda i Covid19, men samtidigt får 1500 färre döda i influensa och 500 färre döda i vinterkräksjuka (pga restriktioner och social distansering) kan vi inte säga att det bara dött 4000 i Covid19 om överdödligheten skulle stanna vid det. Det om något är bisarrt och en direkt lögn.

Vi försöker ta hand om vår hälsa, gamlingar, riskgrupper o s v i år av kända anledningar. Om det dör lika många i år som förra året är väl bra, trots att vi lever mitt i en pandemi. Då har vi ju fått ut något av vår omtänksamhet och våra uppoffringar.

Du måste ju också erkänna att det stora flertalet av de som registrerats som covidavlidna varit gamla och multisjuka. I år dog dom av/med covid, 2018 var överdödligheten ca 2000 p g a tuff influensa och varm sommar
Citera
2020-09-07, 22:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad är det som är så svårt? Har du bekräftad covid och dör inom 30 dagar av skottskador åker du in i covidstatistiken, också. Blir du ihjälskjuten dag 31 blir det ingen pinne i covidtabellen.

Hur många av de Covid sjuka tror du blir ihjälskjutna samtidigt som de bär på smittan? Kom ihåg att de ska vara BEKRÄFTAT smittade också.
Citera
2020-09-07, 22:59
Avslutad
Citat:
Det stämmer ju inte.
Jodå. Peru som just nu är värst i världen gjorde lockdown den 15 mars med bara ett fåtal konstaterade fall. De andra länderna i Sydamerika också. Det spred sig ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in