2020-09-07, 20:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Personligen tror jag att mycket handlar om vilket grepp viruset hade om landet när det upptäcktes..
Det verkar variera något otroligt mellan länder som kört exakt lika strategi.

Det är precis det jag menar. Är var och varannan redan sjuk i Covid19 lär det ju inte hjälpa att köra lockdown och sedan bli förvånad när inte smittan minskat två veckor senare. Kom ihåg att många blir smittade inom familjen. Räcker med att en person i en familj på 4-5 stycken så åker ju de andra dit närmaste 4-6 veckorna. Därmed kan man inte säga att lockdown inte hjälper, för det gör det långsiktigt, dvs kanske med en tidshorisont på 6 veckor och uppåt vid svår spridning. Sätter man däremot in åtgärderna innan det spårat ur blir ju effekterna tydligare. Bra exempel är Finland som knappt haft någon smittspridning alls.
Citera
2020-09-07, 20:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Sitter vi inte i samma sits som den övriga befolkningen på jorden då 🤔?

Smittan är väldigt ojämnt fördelat mellan olika delar av Världen. Jag vill att Sverige ska sikta på att tillhöra dom länder som har minst smitta. Anders Tegnell har strävat efter att Sverige ska tillhöra länderna med mest smitta. Anders Tegnell har fått som han ville.

Citat:
Jag talar inte om vad som utspelat sig under det senaste halvåret utan om just nu och framtiden.

Jag anser det viktigt att utkräva ansvar för dom tokerier som har begåtts. Annars kommer motsvarande tokerier att begås igen och igen ...

Det är svårt att veta vilken väg framåt som är rätt. Men jag vet att Anders Tegnell icke är rätt person att leda oss framåt. Anders Tegnell har ljugit för folket. Han är förbrukad.

Anders Tegnell behöver ersättas med någon som inte har några lojalitetsband till gruppen kring Anders Tegnell.

Citat:
Viruset är ju mer spritt i många andra länder jämfört med Sverige.
Om inte vi har en omfattande immunitet, vem har det då?

Ingen.

Den bästa sitsen, är att ha så få smittbärare som möjligt i samhället. Ju fler smittbärare som finns i samhället, desto större är risken för nya utbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du och jag har lite olika erfarenheter:

Har själv legat sjuk i covid-19 i två och en halv vecka, lindrigt, men senare bekräftat med a antikroppstest.
...
Jag skriver, för övrigt detta, iförd a ansiktsmask på ett pendeltåg. Jag tror, iof inte på maskens effektivitet, utan bär den i solidaritet med en maskbärande person. Vi trodde det skulle vara mer trängse än det var. Dessutom är det bra att förbereda sig lite om det blir obligatoriskt med ansiktsmask vid trängsel i kollektivtrafiken.
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Ditt problem kräver psykiska åtgärder.

Du ska icke kasta sten när du sitter i glashus.

Citat:
Jag tar det igen. Vi har ett virus som för icke riskgrupper ligger ungefär på samma farlighet som influensa. För riskgrupper något högre men inte mycket. Att då börja yra om spanska sjukan och domedagen säger mer om ditt psykiska tillstånd än viruset.

Spanska sjukan var en influensa.

Citat:
Otrevlig ton? Jag bemöter andra som dom förtjänar att bli bemötta. Jag är en otevlig person.

Där kom du med ett trovärdigt påstående. Du har dessutom redan bevisat sanningshalten i ditt påstående.
Citera
2020-09-07, 20:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Fastställd dödsorsak i studien var Covid i 85% av fallen. I 15% av fallen var dödsorsaken något annat.

Trodde detta var avklarat men tydligen kan du inte släppa det.

Jag börjar också bli trött på den där diskussionen att folk dör med covid19 och inte av covid19. Det är bara sådant totalt crap att man blir trött. Dessutom att det bara skulle vara i Sverige det är på det viset. Det var en saga som växte fram under försommaren då Sveriges dödstal stack ut totalt.

Det är sådan pseudovetenskap att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Det är ungefär som att diskutera om något offer för en gängskjutning dog av blyförgiftning eller med blyförgiftning när hjärtat stannade.
Citera
2020-09-07, 21:04
Medlem
Blir spännande att se vad som händer med PSG denna säsong, halva laget testat positivt för C19. Enligt alarmisterna är det extremt stor risk att Neymar, Mbappe och grabbarna drabbats av permanenta skador på hjärna hjärta lungor etc och förmodligen får lägga skorna på hyllan hmmmmm jag tippar faktiskt att ingen spelare i psg fått långtidscovid men vi får se omg så spännande
Citera
2020-09-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag börjar också bli trött på den där diskussionen att folk dör med covid19 och inte av covid19. Det är bara sådant totalt crap att man blir trött. Dessutom att det bara skulle vara i Sverige det är på det viset.

Menar du att du tror att man räknar på samma sätt i alla länder, utom i Sverige? Det räknas väldigt olika när man kontrollerar mot överdödligheten. Det är visat otaliga gånger i tråden vid det här laget.
Citera
2020-09-07, 21:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Tycker ditt resonemang haltar betänkligt. Smittspridningen är som högst i de länder som hade högst smittspridning även i förra vändan (möjligen då med undantag Sverige).
Frankrike, Spanien och Storbritannien har kraftigt ökande smitta och de hade alla hög smitta även i mars/april. Länder som Norge och kanske framförallt Finland som kört hårdare med lockdowns tycks klara sig även den här gången. Norge hade visserligen ett utbrott lokalt, men de tycks ta kontroll även över det.

Det är mycket vi inte vet om viruset, men en sak vet vi i alla fall. Viruset smittar genom kontakter. Kör man lockdown på riktigt syftar det ju till att minska eller helt utesluta alla kontakter. Då är det omöjligt att viruset kan sprida sig. Kan inte viruset sprida sig så minskar smittan.

I Spanien och Frankrike ökar det kraftigt. I Italien är ökningen inte alls lika kraftfull. Detsamma gäller Storbritannien.

Lockdowns är inte hållbart på sikt. Det har nästan alla länder insett. Man kommer arbeta med mycket mer lokala nerstängningar och mildare restriktioner för att få kontroll.
Citera
2020-09-07, 21:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Menar du att du tror att man räknar på samma sätt i alla länder, utom i Sverige? Det räknas väldigt olika när man kontrollerar mot överdödligheten. Det är visat otaliga gånger i tråden vid det här laget.

Det är totalt ointressant att analysera överdödlighet i ett läge där vi har restriktioner och rekommendationer som vi aldrig tidigare haft. Det är ju ingen vågad gissning att vi får mindre influensa och vinterkräksjuka exempelvis. Överdödlighet är därför ett totalt irrelevant mått om man vill mäta dödligheten i Corona.
Citera
2020-09-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att inte känna folk som drabbats av Covid-19 är nog mer ovanligt är tvärtom. Framförallt om man bor i en storstad.
Det är absolut ingenting ovanligt. Jag känner flertalet. Dock har ingen blivit speciellt sjuk. Det enda är det här med luktsinnet som tar en jävla tid att få tillbaka till full kaliber.
Jag är knappast unik eller ovanlig. Viruset är överdrivet. Knappt någon dör av det längre. Min ena syrra har en bekantskapskrets som är enorm. Det talas om något enstaka fall hon känner till i hennes krets. Så är det nog för väldigt många. Jämför med vanlig influensa då nästan varje person man känner drabbas och kan ligga utslagen i flera dagar. Jag måste säga att jag själv är förvånad över att jag inte känner till fler fall.
Citera
2020-09-07, 21:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
I Spanien och Frankrike ökar det kraftigt. I Italien är ökningen inte alls lika kraftfull. Detsamma gäller Storbritannien.

Lockdowns är inte hållbart på sikt. Det har nästan alla länder insett. Man kommer arbeta med mycket mer lokala nerstängningar och mildare restriktioner för att få kontroll.

Klart det inte är hållbart på sikt. Däremot kan det vara hållbart till dess att vi får vaccin.
Citera
2020-09-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Om man dör av Covid och har cancer i kroppen så dör man fortfarande inte av cancer.
Lyssna. Svälj sanningen. Viruset är mindre farligt än vanlig influensa för dom flesta.
Citera
2020-09-07, 21:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Klart det inte är hållbart på sikt. Däremot kan det vara hållbart till dess att vi får vaccin.

Du tror att vi kommer få se lockdowns såsom i våras i höst igen?

Många ägg i samma korg om man tänkt gå in och ur lockdowns tills ett tillräckligt bra vaccin dyker upp.
Citera
2020-09-07, 21:31
Avslutad
Citat:
Förstår inte hur du kan missa min poäng. Spanien, Frankrike och Storbritannien införde ju sina hårdare restriktioner EFTER det att smittan blossat upp. Norge och Finland har arbetat förebyggande.
När skadan redan är ett faktum och det förekommer mycket samhällsspridning är det svårt att på kort tid se effekterna av lockdowns. Det har vi sett både i Italien, Spanien, Frankrike och Storbritannien. Trots tidigare hög smittspridning är de ånyo hårt drabbade.

Länder som arbetat förebyggande som Norge, Finland, men även Tyskland har klarat sig bättre.
Äsch, du kan ju titta på alla länder i världen där Corona härjar som värst just nu och som gjorde stenhårda lockdowns innan de hade ett enda coronadödsfall. Inte hjälpte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in