2020-09-07, 22:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det kan du räkna ut via omdiskuterat lugnande eller läkemedelspåverkat tillstånd som ältats till leda i tråden.

Nej - hur skulle någon kunna räkna ut att Moa blivit kvävd?
Ingen av dem hade några aktiva substanser i kroppen. Endast spår av sömnmedel - spår betyder att ämnet redan brutits ner och inte längre är aktivt verksamt. Vi vet inte vilken flicka som hade spår av sömnmedel i kroppen och vi vet inte vilken flicka som blivit kvävd - eller om det var samma flicka.

Nog för att du brukar dra till med alla möjliga konstiga påståenden mellan dina hånfulla personangrepp, men nu går du faktiskt över gränsen. Om du inte har specifik insyn i uppgifter som inte offentliggjorts far du med ett möjligen osant och absolut inte verifierat påstående. Som du postar som om det vore fakta.

Ingen utomstående vet om det var Moa eller Agnes som blev strypt.
Citera
2020-09-07, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej du har fel, mina kunskaper om ME-sjuka baseras på alla de som jag behandlat och pratat mycket med, är idag rätt stora. Klinikerna likt Brage och Stora Sköndal möter i allmänhet de svårast sjuka med mest besvär, det gör inte jag eller andra kliniker med andra specialiteter där ME sjuka dyker upp med andra åkommor. Bland dessa med ME finns mycket lindrigt sjuka liksom de som har det väldigt jobbigt, de är dock i minoritet..

Symptomspektrat vid ME är mycket stort och varierande. Vissa har en ME-diagnos, men deras omgivning märker det inte, de lever ett normalt liv och jobbar heltid. De uppger att de bara måste ta hand om sig lite mer än gemene man.
Barnen i Bjärred presterade bra i skolämnena, fick bra betyg, man planerade för Agnes återgång till skolan framåt våren och hennes gymnasiestudier. Moa gick till affären, till synes pigg och normalt frisk.

Hur stora besvär barnen hade i december/januari vet faktiskt ingen av oss. De kan ha mått mycket bättre eller mått sämre. Vi kan därför naturligtvis inte förutsätta att de var svårt sjuka sängliggande heller.
Det är ett tankefel att utgå från att de blivit sämre. Dessutom talar studier resultaten vid barn-ME för att båda framöver sannolikt skulle bli avsevärt bättre eller helt bra. I Agnes fall kanske redan i närtid inom några månader. Hon kan möjligen redan känt av en förbättring stracks innan hon mördades.

De flesta andra postare har inte heller delat din åsikt om ME.
Absolut inte heller de läkare som varje månad träffar ME-sjuka.

Den enda av de som du citerar som har egen erfarenhet av ME är Skarvadhare och jag har inget att invända mot vad hen beskriver om sin sjukdom eller hur hen blivit bättre.

Det som däremot själva haft ME, anhöriga till ME-sjuka eller professionella som arbetar med ME-sjuka konsekvent har reagerat starkt på, är dina mycket grunda kunskaper om ME och hur du applicerar dessa grunda kunskaper på Agnes och Moa och på ME-sjuka generellt.

Jag har tagit intryck av dessa och det kanske även du borde göra?
Senast redigerad av Kranskalle 2020-09-07 kl. 22:42.
Citera
2020-09-07, 22:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej - hur skulle någon kunna räkna ut att Moa blivit kvävd?
Ingen av dem hade några aktiva substanser i kroppen. Endast spår av sömnmedel - spår betyder att ämnet redan brutits ner och inte längre är aktivt verksamt. Vi vet inte vilken flicka som hade spår av sömnmedel i kroppen och vi vet inte vilken flicka som blivit kvävd - eller om det var samma flicka.

Nog för att du brukar dra till med alla möjliga konstiga påståenden mellan dina hånfulla personangrepp, men nu går du faktiskt över gränsen. Om du inte har specifik insyn i uppgifter som inte offentliggjorts far du med ett möjligen osant och absolut inte verifierat påstående. Som du postar som om det vore fakta.

Ingen utomstående vet om det var Moa eller Agnes som blev strypt.
En är strypt. Inga spår av L'm.
En är kvävd. Spår av L'm.
Citera
2020-09-07, 22:36
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag har litet svårt att tro att flickorna i Bjärred var så sjuka att de tillbringade en stor del av dagen sängliggande i ett mörkt rum, eller med ansiktsmask. I så fall hade man nog avslutat - pausat – hemundervisningen. Kanske kunde flickorna vara aktiva under delar av dagen, men var i övrigt tvungna att ligga och vila?

Men att använda den tydligen mycket begränsade aktiva tiden under dagen till skolarbete, vore väl grymt. I varje fall under en längre tidsperiod. Det måste vara svårt att kämpa med sjukdom om man aldrig får möjlighet att göra någonting som lättar upp humöret och som känns åtminstone litet roligt. Det är så klart inga problem med att göra studieuppehåll för den som är väldigt sjuk.

Fast antagligen skulle skolpersonalen ha sagt till om de tyckte att det inte var motiverat att bedriva hemundervisning i den omfattning som man gjorde? Om man ansåg att det var annat som flickorna behövde och att det kunde vara befogat med studieuppehåll? Det är därför jag drar slutsatsen att barnen kanske ändå inte hade den allra svåraste formen av ME. Sedan har jag ju förstått att sjukdomen kan gå väldigt mycket upp och ner, och att hälsoläget kan växla.

Om det nu inte var så att flickorna tyckte att just skolarbete var väldigt roligt. Jag tror faktiskt inte att någon förälder skulle tvinga sina barn att ägna dagens ”piggare stund” till skolundervisning, om det var uppenbart att barnet behövde få göra någonting annat.

Vi vet ju inte om föräldrarna hade anställt någon person som kom hem till flickorna när inte lärarna var där. Kanske fanns det en sådan anställd person – det känns så grymt och dystert annars, att två riktigt sjuka barn skulle umgås enbart med varandra. Två sjuka, och antagligen ledsna barn, som skulle försöka klara av att hantera sina sjukdomar…Eller så tyckte föräldrarna kanske att "flickorna har ju i alla fall varann."

Jag har över huvud taget väldigt svårt att skapa en bild av hur barnens tillvaro kan ha sett ut, den där sista terminen som de var i livet.

Att föräldrarna jobbade på som vanligt, kanske ändå berodde på att de faktiskt hade bestämt sig redan tidigt på hösten, för att alla skulle dö. Kanske var det därför som föräldrarna inte gjorde någon större förändring av sina egna yrkessituationer, utan bara lät allting rulla på. Man såg ingen anledning att försöka med något annat upplägg av familjelivet, eller att pröva om den ena eller andra åtgärden skulle kunnat ha någon liten positiv effekt. Föräldrarna såg ingen mening med förändringar – allt var redan bestämt, tidigt under hösten.

Det prioriterades...

Nog fanns det viktiga saker allt. I det, som beskrivs - kompakta mörker - som familjen befann sig i, var det bl.a viktigt att leasa nya bilar.
Citera
2020-09-07, 23:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det prioriterades...

Nog fanns det viktiga saker allt. I det, som beskrivs - kompakta mörker - som familjen befann sig i, var det bl.a viktigt att leasa nya bilar.

Ja, och prestera på Oskars respektive Hannas jobb. Liksom att barnen presterade goda studieresultat och fick bra betyg i teoretiska ämnen. Hur de mådde under tiden, ja det vet vi inte. Inte heller om föräldrarna gjorde något för att barnen och familjen skulle må bättre - de tog i vart fall inte ledigt från sina jobb och tränade barnens sociala färdigheter.

Kanske som Kryptogram beskrev det - de tyckte kanske inte det var lönt att förbättra tillvaron för barnen som ändå skulle mördas. Själva fortsatte föräldrarna med sina sociala kontakter på arbetet, hade planeringsmötet om framtiden och enligt Oskars chef betedde sig Oskar som vanligt.
Kusligt, kallt och kalkylerande utan att barnens mående hemma i villan verkar ha funnits med i föräldrarnas intresse som en förbättringspotential under flera månader.
Citera
2020-09-07, 23:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag har litet svårt att tro att flickorna i Bjärred var så sjuka att de tillbringade en stor del av dagen sängliggande i ett mörkt rum, eller med ansiktsmask. I så fall hade man nog avslutat - pausat – hemundervisningen. Kanske kunde flickorna vara aktiva under delar av dagen, men var i övrigt tvungna att ligga och vila?

Men att använda den tydligen mycket begränsade aktiva tiden under dagen till skolarbete, vore väl grymt. I varje fall under en längre tidsperiod. Det måste vara svårt att kämpa med sjukdom om man aldrig får möjlighet att göra någonting som lättar upp humöret och som känns åtminstone litet roligt. Det är så klart inga problem med att göra studieuppehåll för den som är väldigt sjuk.

Fast antagligen skulle skolpersonalen ha sagt till om de tyckte att det inte var motiverat att bedriva hemundervisning i den omfattning som man gjorde? Om man ansåg att det var annat som flickorna behövde och att det kunde vara befogat med studieuppehåll? Det är därför jag drar slutsatsen att barnen kanske ändå inte hade den allra svåraste formen av ME. Sedan har jag ju förstått att sjukdomen kan gå väldigt mycket upp och ner, och att hälsoläget kan växla.

Om det nu inte var så att flickorna tyckte att just skolarbete var väldigt roligt. Jag tror faktiskt inte att någon förälder skulle tvinga sina barn att ägna dagens ”piggare stund” till skolundervisning, om det var uppenbart att barnet behövde få göra någonting annat.

Vi vet ju inte om föräldrarna hade anställt någon person som kom hem till flickorna när inte lärarna var där. Kanske fanns det en sådan anställd person – det känns så grymt och dystert annars, att två riktigt sjuka barn skulle umgås enbart med varandra. Två sjuka, och antagligen ledsna barn, som skulle försöka klara av att hantera sina sjukdomar…Eller så tyckte föräldrarna kanske att "flickorna har ju i alla fall varann."

Jag har över huvud taget väldigt svårt att skapa en bild av hur barnens tillvaro kan ha sett ut, den där sista terminen som de var i livet.

Att föräldrarna jobbade på som vanligt, kanske ändå berodde på att de faktiskt hade bestämt sig redan tidigt på hösten, för att alla skulle dö. Kanske var det därför som föräldrarna inte gjorde någon större förändring av sina egna yrkessituationer, utan bara lät allting rulla på. Man såg ingen anledning att försöka med något annat upplägg av familjelivet, eller att pröva om den ena eller andra åtgärden skulle kunnat ha någon liten positiv effekt. Föräldrarna såg ingen mening med förändringar – allt var redan bestämt, tidigt under hösten.
Herre gud...
Citat:
det känns så grymt och dystert annars, att två riktigt sjuka barn skulle umgås enbart med varandra.
De hade vänner på insta och As väninna är där varje söndag.
Det är vad vi vet.
Fattar du öht inte vad hon skriver och hur hon framställer A?

Men de råkar ha ME och orken blir därefter.
Det är lärare därvarje dag.
I mån av ork kan det väl varit andra där. Likaväl som släkten.

Vad är skolgång för problem i din värld när du antingen pratar om tråkiga ämnen el studieuppehåll i grundskolan?
Tvinga sina barn..
Det är viktigt med betyg inför gymnasium.

Du VET att båda var intresserade av att gå i skolan, att de var duktiga.
Även om orken inte fanns där.

Risk för isolering och ingen insyn. Å ena sidan.
Det ska rapporteras frånvaro.

Sen ska de ha helt ledigt?

Det är väl ingenting öht som pekar på nån ansiktsmask.
Men de är uppenbart inte tillräckligt friska att klara av ordinär skolgång.
Senast redigerad av develi 2020-09-07 kl. 23:42.
Citera
2020-09-07, 23:46
Bannlyst
Det är en fröjd att de att de som tidigare stack huvudet i sanden för Hannas brott numera nästan undantagslöst lyser med sin frånvaro. En del har vackert ändrat sig och är fortfarande kvar i tråden, andra försvann när föräldrarnas lika ansvar för morden avslöjades av polis.
Det har gett möjligheter att diskutera även Hannas roll i morden, i allt från beslut, planering, förberedelser direkt innan brottet , genomförande av morden, hennes personlighet och svårigheter i ljuset av att vi alla fått veta och accepterat hennes skuld.
En nog så viktig pusselbit när man ska förstå detta fall och för att identifiera fall i framtiden. Att förneka halva orsaken till att barnen mördades ger ingen möjlighet till att skydda framtida barn.
Senast redigerad av Kranskalle 2020-09-07 kl. 23:52.
Citera
2020-09-07, 23:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Den enda av de som du citerar som har egen erfarenhet av ME är Skarvadhare och jag har inget att invända mot vad hen beskriver om sin sjukdom eller hur hen blivit bättre.

Det som däremot själva haft ME, anhöriga till ME-sjuka eller professionella som arbetar med ME-sjuka konsekvent har reagerat starkt på, är dina mycket grunda kunskaper om ME och hur du applicerar dessa grunda kunskaper på Agnes och Moa och på ME-sjuka generellt.

Jag har tagit intryck av dessa och det kanske även du borde göra?

Det var väldigt länge ett osant påstående i tråden att barn-ME hade dålig prognos. Idag vet vi att det inte är sant - barn-ME klassas som en sjukdom med god prognos. Majoriteten av barnen tillfrisknar avsevärt eller helt, i snitt efter ca tre år. De allra flesta kan leva ett normalt liv som unga vuxna med studier, jobb och egna barn.

En av orsakerna till trådens felaktiga vinkling av sjukdomen barn-ME har just varit postare som ägnade massvis med inlägg åt att beskriva sin egen närståendes sjukdom. Det var en handfull postares erfarenheter som då skulle ställas mot en av de stora senare studierna som följde 830 barn med ME. Det blir väldigt lätt fel när någon bara har - och hela tiden framhåller - sin egen ”en-persons-studie” som referens.

Det gick därför inte heller att på ett vettigt plan i tråden diskutera hur föräldrarna i Bjärred, som rimligen torde ha varit väldigt pålästa om sjukdoms förloppet för barn-ME, kunde efterlämna en textrad där de konstaterade att barnen inte skulle kunna få ett framtida liv i egentlig mening.
Det är ju faktiskt en helt felaktig slutsats om den, som polisen uppgett, baserades på barnens ME-sjukdom.

Men på grund av ständiga inhop från postare som ville berätta om just sina, eller sin anhöriges besvär, både för vuxen-ME och barn-ME kunde tråden aldrig diskutera det inkonsekventa resonemanget i avskedsbrevet. Till och med postaren ”Armstark” som deltagit länge i tråden ifrågasatte bara för några veckor sedan om prognosen för barn-ME verkligen skiljer sig från den vid vuxen-ME - vilket den ju gör avsevärt.

Jag har studerat väldigt mycket litteratur om ME sista åren, dessutom pratat mycket med ett stort antal ME-sjuka. Så nej - en handfull postare på ett anonymt forum har för min del inte mer att tillföra än den mycket större grupp ME-sjuka jag kunnat diskutera betydligt mer ingående med.
Om du inte har andra referensramar än denna tråd förstår jag varför du bara hänvisar till postare på FB, men för min del är det inte så.

Just därför har jag manat till försiktighet kring tvärsäkra påstående om hur sjuka Moa och Agnes egentligen var. Vi vet faktiskt inte - då kan vi inte heller utgå från att de hade jättestora besvär. De allra flesta ME-sjuka har faktiskt inte jättestora besvär hela tiden. Att Agnes sedan 2 1/2 år hade haft hemundervisning säger faktiskt inte så mycket om hur hon mådde sista tiden. En tidsperiod där hon dessutom redan kan ha börjat tillfriskna.

ME är fortfarande en ren uteslutningsdiagnos som används när ingen annan förklaring hittas till varför patienten uppger sig varat trött och må dåligt av att anstränga sig.
Det finns fortfarande inga patognoma/sjukdomsvisande tester som kan hitta sjukdomen ME.
Det är också därför en stor andel ME-sjuka som först fått diagnosen, senare visar sig lida av något annat.
Citera
2020-09-08, 00:15
Bannlyst
Citat:
Det var väldigt länge ett osant påstående i tråden att barn-ME hade dålig prognos. Idag vet vi att det inte är sant - barn-ME klassas som en sjukdom med god prognos. Majoriteten av barnen tillfrisknar avsevärt eller helt, i snitt efter ca tre år. De allra flesta kan leva ett normalt liv som unga vuxna med studier, jobb och egna barn.

En av orsakerna till trådens felaktiga vinkling av sjukdomen barn-ME har just varit postare som ägnade massvis med inlägg åt att beskriva sin egen närståendes sjukdom. Det var en handfull postares erfarenheter som då skulle ställas mot en av de stora senare studierna som följde 830 barn med ME. Det blir väldigt lätt fel när någon bara har - och hela tiden framhåller - sin egen ”en-persons-studie” som referens.

Det gick därför inte heller att på ett vettigt plan i tråden diskutera hur föräldrarna i Bjärred, som rimligen torde ha varit väldigt pålästa om sjukdoms förloppet för barn-ME, kunde efterlämna en textrad där de konstaterade att barnen inte skulle kunna få ett framtida liv i egentlig mening.
Det är ju faktiskt en helt felaktig slutsats om den, som polisen uppgett, baserades på barnens ME-sjukdom.

Men på grund av ständiga inhop från postare som ville berätta om just sina, eller sin anhöriges besvär, både för vuxen-ME och barn-ME kunde tråden aldrig diskutera det inkonsekventa resonemanget i avskedsbrevet. Till och med postaren ”Armstark” som deltagit länge i tråden ifrågasatte bara för några veckor sedan om prognosen för barn-ME verkligen skiljer sig från den vid vuxen-ME - vilket den ju gör avsevärt.

Jag har studerat väldigt mycket litteratur om ME sista åren, dessutom pratat mycket med ett stort antal ME-sjuka. Så nej - en handfull postare på ett anonymt forum har för min del inte mer att tillföra än den mycket större grupp ME-sjuka jag kunnat diskutera betydligt mer ingående med.
Om du inte har andra referensramar än denna tråd förstår jag varför du bara hänvisar till postare på FB, men för min del är det inte så.

Just därför har jag manat till försiktighet kring tvärsäkra påstående om hur sjuka Moa och Agnes egentligen var. Vi vet faktiskt inte - då kan vi inte heller utgå från att de hade jättestora besvär. De allra flesta ME-sjuka har faktiskt inte jättestora besvär hela tiden. Att Agnes sedan 2 1/2 år hade haft hemundervisning säger faktiskt inte så mycket om hur hon mådde sista tiden. En tidsperiod där hon dessutom redan kan ha börjat tillfriskna.

ME är fortfarande en ren uteslutningsdiagnos som används när ingen annan förklaring hittas till varför patienten uppger sig varat trött och må dåligt av att anstränga sig.
Det finns fortfarande inga patognoma/sjukdomsvisande tester som kan hitta sjukdomen ME.
Det är också därför en stor andel ME-sjuka som först fått diagnosen, senare visar sig lida av något annat.

Jag förstår, du vill inte ta intryck av anhöriga, ME-sjuka eller professionella på Flashback, utan köra din egna begränsade kunskap in i kaklet. Det kan ingen hindra dig ifrån. Det blir dock inte särskilt intressant för oss andra, särskilt inte när du applicerar det på två flickor som blev mördade av sin mamma och pappa.
Citera
2020-09-08, 00:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Bra talat.
Jag har aldrig trott på föräldrarnas förklaring. Det finns, precis som du säger, ingen rimlighet i deras handlande. Och jag tror ju inte ens på att barnens diagnoser kommit till på ett renhårigt sätt. Men det är förvisso en diskussion som redan ältats tillräckligt och knappast kan återupptas förrän någon tar bladet från munnen. Men jag står fast vid min övertygelse, att "de" mördade sina barn av någon helt annan anledning.
Citera
2020-09-08, 00:47
Medlem
develis avatar
Citat:
.
Så här lite blev det kvar av aktuell kärnfråga.Du tycks tror att nån slags försök till andnöd via massiv text om din förträfflighet gör dig mer trovärdig.
Kanske dags för en artärgas?

I all din grandiositet om hur påläst du är så överträffar faktiskt verkligheten dikten.
Om det så är erfarenhet i vården eller uppgifter från anhöriga och patienter själva.
Det kan man inte googla sig till.

Du behöver inte mana till ett dugg. Du saknar trovärdighet vis allt du levererat i tråden om ME.

Det finns ingen anledning att ifrågasätta flickornas svårighetsgrad av ME.

Uppenbart var inte M så frisk som varken du, pianot och hejaklacken försökt göra gällande.

Allt skit om humbugläkare och falska intyg var likaså fel.

Det var flertal professioner kring M i relation till hennes tillstånd och behov av hemundervisning.

Det är game over, SG.
Du är inte trovärdig för fem öre.
Citera
2020-09-08, 00:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Bra talat.
Jag har aldrig trott på föräldrarnas förklaring. Det finns, precis som du säger, ingen rimlighet i deras handlande. Och jag tror ju inte ens på att barnens diagnoser kommit till på ett renhårigt sätt. Men det är förvisso en diskussion som redan ältats tillräckligt och knappast kan återupptas förrän någon tar bladet från munnen. Men jag står fast vid min övertygelse, att "de" mördade sina barn av någon helt annan anledning.
Nej.
Det har aldrig ältas nån sån paranoia.

Så du anklagar barnneurolog EE.

Vad har du att presentera för konspirationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in