2020-09-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför det? Däremot kan det ju bli så att man behöver en spruta varje år, eller tom två gånger per år.

Kan också bli så att man behöver en spruta varje år de tre första åren och sedan en spruta vartannat år som för TBE-viruset. Framtiden lär utvisa. Jag är ändå hoppfull. Jag skulle bli jätteförvånad om vi inte har vaccin mot detta virus under nästa år. Förhoppningsvis redan i början av året.
Du påstår ju att man måste ha antikroppar för att vara immun?
Senast redigerad av NurseRatched 2020-09-07 kl. 19:10. Anledning: Skrivfel
Citera
2020-09-07, 19:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Nu har de nyheter om MIS-C i Sverige igen, det är ju inte så vanligt att man skriver om detta.

Reagerade på en sak. De säger i klippet i SVT att det är mycket ovanligt och drabbar ca 2 barn av 100 000 som insjuknat av covid-19. Nu handlar det om 70 barn alltså har vi haft ca 3 500 000 barn som har varit smittade i covid-19 i Sverige. Tänk då att vi har mindre en 90 000 positivt testade människor i Sverige. Något stämmer inte här. Antingen är det inte sant det som sägs på SVT eller så är barn ytterst drivande i pandemin.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/70-barn-i-sverige-ar-drabbade-av-allvarlig-inflammation-efter-covid-19

I expressen skriver de
”Och det positiva är att ingen har dött.
– Vi har lyckats bota allihop, för vi har hittat en framgångsrik behandling som fungerar väldigt bra för de här barnen.”

Vilket är ju enormt positivt!

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-barn-drabbade-av-livshotande-covid-reaktion/
Citera
2020-09-07, 19:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
[
Jag tror att du blandar ihop saker och ting.
Jag skrev om fas 3-studier. De sker innan ett vaccin kan godkännas.
Svininfluensavaccinet som användes i Sverige var redan godkänt och klart.

Just därför måste de testas i sk outbreaksetting innan det kan godkännas.

Jo, men med Svininfluensavaccinet så godkändes det ju innan vi hade något utbrott av sjukdomen H1N1 någonstans i världen. Dvs, det fanns aldrig något större utbrott som vaccinet kunde testas mot. Det som anses utgöra ett hinder idag (av vissa) var uppenbarligen inget hinder år 2009.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H1N1-pandemin_2009
Citera
2020-09-07, 19:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det är ruggigt. Det är bland annat därför jag med närmast en dåres envishet hävdar att det vore ansvarsfullt att stänga skolorna i största möjliga mån och övergå till distansundervisning. Vaccinet är förhoppningsvis och troligen inte speciellt långt bort. Den här sjukdomen är inget att leka med.
I början av August hade vi 50 barn som drabbats av MIS-C och bara fyra av dessa hade insjuknat innan mitten av maj. Så från mitten av maj till ca början av augusti 46 barn. Och nu 70. Så ca 20 senaste månaden eller så har de hittat gamla fall. Ruggigt var namnet!

(Den gamla artikeln om 50 barn.)
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/hyperinflammation-hos-50-barn-i-sverige-kan-ha-coronakoppling/
Citera
2020-09-07, 19:19
Medlem
The shit hits the fan.

Covid-19 patients have active and prolonged gut viral infection, even in the absence of gastrointestinal symptoms, scientists in Hong Kong showed.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-07/covid-19-patients-may-have-prolonged-gut-infection-study-finds
Citera
2020-09-07, 19:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

? Jag förstår inte din fråga. Jag hävdar att har man antikroppar för Covid19 är man troligen immun. Om man är immun utan att bära på antikroppar för Covid19 finns det teorier om, men det är ju inget som går att bekräfta. T-cells immunitet eller antikroppar för närbesläktade corona-virus har ju diskuterats som en möjlighet, men ingen känner till om det är på det viset och ännu mindre vilken utbredning vi då skulle prata om. Eller om den ens existerar.
Citera
2020-09-07, 19:20
Medlem
Citat:
Enligt en överläkare jag pratade med är ELISA inte helt vattentätt. Detta eftersom det är kalibrerat för att man inte ska få falska positiva svar.

ELISA är en sedan länge väl beprövad metod som är väldigt säker. Att den skulle ge upphov till falskt negativa svar av signifikant betydelse har jag aldrig hört talas om.
Citera
2020-09-07, 19:21
Medlem
Citat:
? Jag förstår inte din fråga. Jag hävdar att har man antikroppar för Covid19 är man troligen immun. Om man är immun utan att bära på antikroppar för Covid19 finns det teorier om, men det är ju inget som går att bekräfta. T-cells immunitet eller antikroppar för närbesläktade corona-virus har ju diskuterats som en möjlighet, men ingen känner till om det är på det viset och ännu mindre vilken utbredning vi då skulle prata om. Eller om den ens existerar.
Om det nu bara är antikroppar som ger immunitet skulle man ju få vaccinera sig varje månad eftersom antikroppar är väldigt kortlivade.
Citera
2020-09-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
ELISA är en sedan länge väl beprövad metod som är väldigt säker. Att den skulle ge upphov till falskt negativa svar av signifikant betydelse har jag aldrig hört talas om.
Nej men det har jag.

EDIT: Exempelvis har man ju hittat antikroppar i svalget hos patienter som tidigare testat negativ för antikroppar.
Citera
2020-09-07, 19:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
I början av August hade vi 50 barn som drabbats av MIS-C och bara fyra av dessa hade insjuknat innan mitten av maj. Så från mitten av maj till ca början av augusti 46 barn. Och nu 70. Så ca 20 senaste månaden eller så har de hittat gamla fall. Ruggigt var namnet!

(Den gamla artikeln om 50 barn.)
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/hyperinflammation-hos-50-barn-i-sverige-kan-ha-coronakoppling/

Ja, är det något som denna sjukdom har kommit att förknippas med förutom död och elände så är det just eftersläpning. Både vad gäller inkubation, sjukdomsförlopp och inte minst långtidseffekter efter genomgången infektion. Många beskriver det som att de aldrig blir friska.
Citera
2020-09-07, 19:24
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jo, men med Svininfluensavaccinet så godkändes det ju innan vi hade något utbrott av sjukdomen H1N1 någonstans i världen. Dvs, det fanns aldrig något större utbrott som vaccinet kunde testas mot. Det som anses utgöra ett hinder idag (av vissa) var uppenbarligen inget hinder år 2009.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H1N1-pandemin_2009
Skillnaden är att den gången handlade det om en ny variant av ett redan känt influensavirus.
Influensavaccin har funnits länge.
Citera
2020-09-07, 19:25
Medlem
Citat:
Om du inte har antikroppar blir du aldrig immun (dvs ej mottaglig för virus). Antikroppar gör att kroppen aldrig infekteras av viruset. T-cellers funktion är att bekämpa viruset när det infekterat kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in