2020-09-07, 14:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Osnyggt försök till räddning!

Det var inget försök och huruvida det var snyggt eller inte är ju tämligen ointressant.

Din invändning ligger på samma nivå som att folk inte skulle kunna använda exempelvis ruskigt eller dödligt som förstärkningsord i meningar som: ruskigt bra eller dödligt snygg.

Det är naturligtvis du som bestämmer vad du tycker om det och du får självklart gnälla på det. Jag kommer emellertid inte att sluta använda exempelvis makabert, ruskigt och dödligt som förstärkningsord i såväl positiv som negativ mening.

Citat:
Kom på ett annat ord som folk har felanvänt länge nu: "mörkrädd". "Mörkrädsla" betyder ju traditionellt rädsla för just mörker och det som kan finnas i mörkret - i synnerhet spöken - och drabbar mest barn. Men det har länge nu använts i andra sammanhang, t.ex. "jag blir mörkrädd när jag ser hur dåliga resurser vården har".

Vad säger ni andra? Har det skett en acceptabel betydelseutvidgning redan, eller ska vi försöka hålla på att "mörkrädd" betyder "spökrädd"?

Lite lätt autismvarning om du anser att språket i varje läge ska vara exakt beskrivande. Känns som en makaber inställning som gör mig lite mörkrädd.
Citera
2020-09-07, 14:27
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shlock
Det är outhärdligt att lyssna på svenskar som har adopterat en förortsjargong. "Asså, jag svär jag ska f-UCKING (de tar alltid i och höjer rösten när de säger FUCKING, vilket gör det ännu värre att behöva lyssna på om man råkar befinna sig i närheten) etc...

Jag har av några engelsktalande personer fått veta att ”fucking” är mycket vulgärt och nästan uteslutande används av de lägre samhällsskikten i UK och USA.

En svensk au pair som använt detta ord i något av dessa länder hade med säkerhet fått en skarp tillrättavisning.
Citera
2020-09-07, 15:11
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Lite lätt autismvarning om du anser att språket i varje läge ska vara exakt beskrivande. Känns som en makaber inställning som gör mig lite mörkrädd.
Fast nu blir jag "mörkrädd" av att läsa att du använder dig av hittepå-ordet "autismvarning".
Det tyder ju bara på omognad och okunskap om vad autism är.
Citera
2020-09-07, 15:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast nu blir jag "mörkrädd" av att läsa att du använder dig av hittepå-ordet "autismvarning".
Det tyder ju bara på omognad och okunskap om vad autism är.

Jaså?

Autism:

Om man inte själv är medveten om detta och söker hjälp så kan det bli värre än det borde vara. Om du tror att du kan förbjuda mig att använda autismvarningbiter du dig i tummen. Det senare ska du inte ta bokstavligt. Det betyder att missta sig.

Jag använde autismvarning i denna tråd huvudsakligen kopplat till strecksats ett i förklaringen ovan (om man upplever att ord bara kan ha en enda strikt betydelse).
Citera
2020-09-07, 16:57
Medlem
Dorniers avatar
Känns som en makaber inställning som gör mig lite mörkrädd, klingar inte rätt.

Makaber har med döden att göra, men behöver inte bara ha med skräck att göra utan kan vara kul också. Som i denna musikvideo med skelett, särskilt sista scenen med taxichauffören är makaber på ett roligt sätt.

The Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl (Official Music Video)

"Mörkrädd" är för mer allvarliga grejer, inte bara att nån använder ett ord felaktigt. Att det finns 40 kriminella klaner i Sverige eller att Sverige hade nedmonterat sina beredskapslager som framkom under coronan, är sånt som kan göra en mörkrädd.

"Ruskigt" är annars ett bra förstärkningsord, kan användas både för bra och dåligt. "Dödligt snyggt" låter helt tokigt dock.

"Osnyggt" som Merwinna skrev var inte rätt heller. Hon menade nog mer klumpigt/oskickligt, eller hur Merwinna?

Osnyggt betyder tarvligt, osmakligt och liknande ord.
Citera
2020-09-07, 17:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier

Jo det klingar precis på det sätt som det ska, nämligen att rätt återge det ostämda.
Citera
2020-09-07, 18:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier

Makaber har med döden att göra, men behöver inte bara ha med skräck att göra utan kan vara kul också. Som i denna musikvideo med skelett, särskilt sista scenen med taxichauffören är makaber på ett roligt sätt.

The Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl (Official Music Video)

"Mörkrädd" är för mer allvarliga grejer, inte bara att nån använder ett ord felaktigt. Att det finns 40 kriminella klaner i Sverige eller att Sverige hade nedmonterat sina beredskapslager som framkom under coronan, är sånt som kan göra en mörkrädd.

"Ruskigt" är annars ett bra förstärkningsord, kan användas både för bra och dåligt. "Dödligt snyggt" låter helt tokigt dock.

"Osnyggt" som Merwinna skrev var inte rätt heller. Hon menade nog mer klumpigt/oskickligt, eller hur Merwinna?

Osnyggt betyder tarvligt, osmakligt och liknande ord.

"osnyggt" syftade på utropet "Snygg räddning!". När någon har gjort bort sig, och snabbt försöker hitta en ursäkt. Men i det här fallet blev det en dålig ursäkt!
Citera
2020-09-07, 19:13
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
"osnyggt" syftade på utropet "Snygg räddning!". När någon har gjort bort sig, och snabbt försöker hitta en ursäkt. Men i det här fallet blev det en dålig ursäkt!

Ah, ok.

Kände inte till uttrycket. Det är visst en fotbollsterm också, när målvakten fångar bollen.
Citera
2020-09-08, 08:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det var inget försök och huruvida det var snyggt eller inte är ju tämligen ointressant.

Din invändning ligger på samma nivå som att folk inte skulle kunna använda exempelvis ruskigt eller dödligt som förstärkningsord i meningar som: ruskigt bra eller dödligt snygg.

Det är naturligtvis du som bestämmer vad du tycker om det och du får självklart gnälla på det. Jag kommer emellertid inte att sluta använda exempelvis makabert, ruskigt och dödligt som förstärkningsord i såväl positiv som negativ mening.

Jag tror i och för sig inte att "ruskigt bra" och "dödligt snygg", är några uttryck som mer bildade människor använder, heller...

Grejen är, att om man generaliserar ords betydelse, så blir det svårare att säga vad man menar utan långa förklaringar. "mörkrädd" betydde länge just det - rädd för att vara i mörker, och i synnerhet då för att man var rädd för att övernaturliga varelser skulle kunna dölja sig i mörkret. Alla visste vad det betydde - lärare, barnpsykologer, föräldrar och barn - och det behövde inte förklaras ytterligare, om man t.ex. ville förmedla varför man tyckte att en skolresa med övernattning var en dålig idé.
Citera
2020-09-08, 09:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tror i och för sig inte att "ruskigt bra" och "dödligt snygg", är några uttryck som mer bildade människor använder, heller...

Uselt försök till härskarteknik och dålig insikt i hur människor pratar och kommunicerar.

Jag umgås med många både »bildade« och välutbildade personer. Gemensamt för dem är ett mustigt språk där svordomar, absurda spetsfundigheter, omvända förstärkningar och inte minst sammanbundna motsättningar ingår.

Det du skriver handlar uteslutande om din egen språkliga begränsning och även oförmåga att förstå att människor har större variationsbredd än en etikett.

Citat:
Grejen är, att om man generaliserar ords betydelse, så blir det svårare att säga vad man menar utan långa förklaringar. "mörkrädd" betydde länge just det - rädd för att vara i mörker, och i synnerhet då för att man var rädd för att övernaturliga varelser skulle kunna dölja sig i mörkret. Alla visste vad det betydde - lärare, barnpsykologer, föräldrar och barn - och det behövde inte förklaras ytterligare, om man t.ex. ville förmedla varför man tyckte att en skolresa med övernattning var en dålig idé.

Nej det är inte svårt om man har en vardaglig förmåga att snappa upp det som är grunden till språkförståelse. Det är det som gör att slang mycket snabbt införlivas i ett språk. De allra flesta förstår utan problem och bär det vidare.

För övrigt är nog det fetmarkerade ordet [grejen] inget som »bildade« människor använder.
Citera
2020-09-08, 09:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Uselt försök till härskarteknik och dålig insikt i hur människor pratar och kommunicerar.

Jag umgås med många både »bildade« och välutbildade personer. Gemensamt för dem är ett mustigt språk där svordomar, absurda spetsfundigheter, omvända förstärkningar och inte minst sammanbundna motsättningar ingår.

Det du skriver handlar uteslutande om din egen språkliga begränsning och även oförmåga att förstå att människor har större variationsbredd än en etikett.

Nej det är inte svårt om man har en vardaglig förmåga att snappa upp det som är grunden till språkförståelse. Det är det som gör att slang mycket snabbt införlivas i ett språk. De allra flesta förstår utan problem och bär det vidare.

För övrigt är nog det fetmarkerade ordet [grejen] inget som »bildade« människor använder.

...och allt detta för att du vägrar att erkänna, att du inte visste vad ordet "makaber" betyder och hur det används..?
Citera
2020-09-08, 10:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
...och allt detta för att du vägrar att erkänna, att du inte visste vad ordet "makaber" betyder och hur det används..?

Det du visar här är enbart att du inte förstår hur språk kan användas. Jag vet mycket väl både vad makaber, dödlig och ruskig betyder: men använder dem ändå som vilka förstärkningsord som helst.

Ditt resonemang är på nivån att den som använder jätteliten därmed inte förstår vad jätte betyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in