2020-09-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ja, den är jättespetsig!

Så, det du menar är att det är hyfsat lugnt för alla nu? Med din modell är ju 1/3 smittade i UK.
Ungefär 1/3 av UK har sannolikt exponerats för viruset, ja (räknat på 63,500 döda = överdödligheten, och IFR på 0.3%).

Det betyder inte att man kan släppa på allt. Två tredjedelar av landet saknar fortfarande immunitet. Men i jämfört med i våras är det "lugnt", ja. Man står inte inför en katastrof, utan har det mesta bakom sig.

Man kan dock förvänta sig en mindre gynnsam distribution av immunitet, än vi haft i Sverige, eftersom de inte delat upp restriktionerna efter åldersgrupper. Det är därför logiskt att U.K. får fler dödsfall än Sverige, för samma nivå av flockimmunitet.
Senast redigerad av aw 2020-09-07 kl. 11:52.
Citera
2020-09-07, 11:49
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Danmark har 0,68 procent positiva svar
Sverige har 7,1 procent
Alltså har Sverige över tio gånger fler smittade (per miljon invånare)

Om man extrapolerar räkningen blir det 720.000 smittade i Sverige (nu).
Och 40.000 i Danmark.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du har inte "många" rätt där.

Det beror på urvalskriteriet för testning. Förra veckan gjordes 2 500 slumpvisa PCR-test här i Sverige. Inte ett enda var possessivt, så smittspridningen är i nuläge mycket låg.

Det är ju inte mina siffror. Det är Worldometers.
Citera
2020-09-07, 11:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det verkar fortfarande finnas folk som tror att barn inte smittar med covid och att det därför skulle vara meningslöst ur smittspridningshänseende att stänga några skolor. Jag kan tycka att det är en udda inställning, men eftersom jag känner att jag har dålig koll på ämnet beslöt jag mig för att göra en liten litteraturstudie.

Nedan är några av de första träffarna från Google Scholar vid sökningar på Sars-Cov-2 school transmission och snarlika sökord.

Det är inte ett helt enkelt ämne att forska på eftersom det är svårt att uppnå några statistiskt säkerställda sannolikheter, utan det mesta får anses vara indirekt bevisföring. Slutsatsen som jag drar är i alla fall att barn definitivt är smittsamma. Däremot finns det starka indicier på att de är mindre smittsamma än vuxna. Om det är så enkelt så att det beror på att de blir mindre sjuka än vuxna och därmed är smittsamma under kortare tid eller om det finns andra mekanismer som också spelar in låter jag vara osagt tills vidare.

Några forskningsrapporter i frågan:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352464220302510
Australiensisk studie av skol- och förskolebarn som hittar en bunt fall av bevisad smittspridning i skolmiljö. Konstaterar förvisso också att smittspridning i skolmiljö verkar vara rätt låg och att en stor majoritet av de smittade barnen inte verkar ha smittats i skolan utan någon annanstans (mest troligt hemma).

https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa794/5862649
Singaporeansk studie som smittspårar frenetiskt i en högstadieskola och två förskolor. I alla tre skolorna handlar det om en individ som smittats någon annanstans och sedan gått till skolan och utsatt andra för risk att smittas. Trots intensivt testande lyckas de inte hitta någon covid-smittad i någon av de tre skolorna. Möjligtvis beror detta på att Singapore har maskkrav i alla offentliga miljöer (som visserligen inte verkar gälla för små barn) samt har diverse andra smittbegränsande åtgärder på plats. Värt att nämna är också att i två av fallen handlade det om smittade barn som utsatte andra för smittorisk medan det i det tredje fallet var en vuxen personal som smittades. Ingen lyckades sprida smitta vilket alltså inte säger något om barn kontra vuxnas smittspridning. Studiens slutsats är i alla fall att smittorisken tycks vara låg i skolmiljöer (åtminstone i Singapore).

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3564428
Studie som undersöker indexfall (första fall i en grupp) i familjer och konstaterar att 10% av de undersökta covid-smittade familjerna hade ett barn som indexfall, vilket underförstått betyder att barnet smittat resten av familjen. Detta jämför de med motsvarande studier för H5N1-influensa som visade att 54% av indexfallen var barn. Slutsatsen är alltså att barn smittar mycket mindre med covid än med influensa. Fallen kommer från olika länder men man bör kanske ta viss höjd för att flera länder har stängda skolor och allmänt svårare för barn att bli smittade utanför hemmet, oklart hur mycket det spelar in.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.25.20140178v1?versioned=true
Fransk studie av skolbarn och deras föräldrar som konstaterar att familjer till barn som konstaterades smittade med covid innan skolorna stängde i mars var väldigt mycket mer smittade än befolkningen generellt, 61,0% med antikroppar mot 8,8% för övriga i studien. Bevisar egentligen inte så mycket eftersom familjerna lika gärna kan ha smittat barnen som att barnen har smittat familjerna.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6931e1.htm?utm_campaign=MHA%20Revue&utm_medium=e mail&utm_source=Revue%20newsletter
Amerikansk studie av ett sommarläger i Georgia med deltagande barn, medianålder 12 år, och ledare som var ungdomar, medianålder 17 år. Totalt medverkade 597 personer på detta sommarläger och trots nominella säkerhetsåtgärder (av vilka det mest intressanta är krav på negativt covid-test högst 12 dagar innan lägret började) var man ändå tvungen att stänga ned lägret i förtid på grund av explosiv sjukdomsutveckling. Efter lägret blev alla deltagare uppmanade att covid-testa sig och man kunde konstatera att 260 deltagare, 44% av totala deltagarantalet, var covid-positiva. Detta är intressant eftersom alla deltagare var nominellt covid-fria när de kom till lägret och därför bör det vara en mycket stor andel av dessa som blev smittade på lägret. Deltagarna på lägret var också till absolut största delen barn, även större delen av ledarna var barn i bemärkelsen att de var under arton år. Någon hundraprocentig säkerhet kan man givetvis inte få ens från detta fall. Det finns en teoretisk möjlighet att alla de hundratals smittade blivit smittade av de vuxna ledarna. Men det måste betraktas som extremt osannolikt. Att barn faktiskt är smittsamma bör alltså med denna studies hjälp vara säkerställt.

Allra sist bör man också nämna denna metastudie som gör samma sak som jag gjort ovan fast mycket bättre. Deras slutsats är följande:
"Despite limited evidence, the general pattern emerges that transmission from children occurs, but contributes much less to evolution of the epidemic than do contacts between adults"

Min första fetning. Det är bara i denna tråd och bland andra "alarmister", dvs sådana som är ute efter att smutskasta den svenska strategin, som man anser att någon sagt att barn inte smittar.

Min andra fetning. För det enda någon (FHM) sagt är just den slutsats som du kommer fram till. Att barn smittar, men inte i samma omfattning som vuxna.
Citera
2020-09-07, 11:58
Medlem
Citat:
Sverige har 7,1 procent

Och 40.000 i Danmark.

Det är ju inte mina siffror. Det är Worldometers.

Sluta räkna på sånt du inte förstår du kan inte extrapolera dom siffrorna.

Sverige hade 1.57% positiva svar förra veckan btw
Citera
2020-09-07, 12:03
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ja men då får man väl ändå ta med tidslinjen också eller skiter du i sådant?

Att sen gissa 300k när de kan variera riktigt kraftigt är ju en killgissning om något. En indikation, som allra mest. Ta det som fakta du.
Varför skulle jag göra det? Jag korrigerade bara din extremt tokiga beräkning om 220 dagar med 300k smittade per dag....
Citera
2020-09-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Besynderligt svar, med tanke på at dit oprindelige indlæg indeholdt en hel del spekulationer.

Du henviste til at jeres diabetesforbund ikke anser diabetes som en forhøjet risiko. Jeg henviste til at jeres og vores sundhedsmyndigheder har en anden holdning.
Det samme kan siges om mange af folkesygdommene. Vi er, til dels, stadig i spekulationsfasen, som du også selv er inde på.

Jeg ved jo ikke hvilken information og statistik du har læst, så det svarer jeg ikke på.

Det er lidt uklart om det primært er risiko for død du argumenterer med, eller om du er enig i at de grupper, selv de lidt yngre, har en højere risiko for et langt ophold på hospitalet.
Du avgör såklart själv vad du anser är besynnerligt. Jag spekulerade liksom du, vilket som sagt också har ett värde, men hänvisade även till vissa mer objektiva uppgifter, medan du gav en mer svepande hänvisning till ett annat lands myndigheter utan närmare precision.

Jag har egentligen inga åsikter om hur andra länder gör sina överväganden. Med tiden blir det nog klarare vilka åtgärder som är effektiva och vilka som inte är det. Det är bara Sveriges strategier som jag kan ha mer bestämd uppfattning om. Sedan kan jag såklart tycka till om det andra länder gör.
Citera
2020-09-07, 12:04
Medlem
Sverige har 7,1 procent

Och 40.000 i Danmark.
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Sluta räkna på sånt du inte förstår du kan inte extrapolera dom siffrorna.

Sverige hade 1.57% positiva svar förra veckan btw

Detta är siffrorna som Worldometers har. Jag skrev OM, man extrapolerar. (det betyder att du inte behöver bry dig om det ifall du inte vill)
Citera
2020-09-07, 12:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Min första fetning. Det är bara i denna tråd och bland andra "alarmister", dvs sådana som är ute efter att smutskasta den svenska strategin, som man anser att någon sagt att barn inte smittar.

Min andra fetning. För det enda någon (FHM) sagt är just den slutsats som du kommer fram till. Att barn smittar, men inte i samma omfattning som vuxna.
Hursomhelst så blir kontentan av uttalandena och förhållningssättet att barn varken blir sjuka eller smittat. Det är så det uppfattas.
Tegnell borde ha skickats på en kurs i kommunikation. I det hänseendet är han en katastrof, håller du inte med om det?
Citera
2020-09-07, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
En rad länder i Asien och Oceanien har lyckats att kraftigt bromsa spridningen och i vissa fall tillfälligt stoppa den nästan helt.
Varför misslyckades alla andra länder då?
Citera
2020-09-07, 12:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hursomhelst så blir kontentan av uttalandena och förhållningssättet att barn varken blir sjuka eller smittat. Det är så det uppfattas.
Tegnell borde ha skickats på en kurs i kommunikation. I det hänseendet är han en katastrof, håller du inte med om det?

Fast varken Tegnell eller någon annan har ens sagt nåt som kan tolkas som att barn inte smittar. Orsaken till denna (medvetna?) missuppfattning är en rubriksättare på Aftonbladet som tyckte det var en bra idé att sätta rubriken "FHM - barn smittar inte".

I andra sammanhang håller jag med om att Tegnell inte är världens bästa retoriker och kommunikatör.
Citera
2020-09-07, 12:25
Medlem
Citat:
Sverige har 7,1 procent

Och 40.000 i Danmark.

Detta är siffrorna som Worldometers har. Jag skrev OM, man extrapolerar. (det betyder att du inte behöver bry dig om det ifall du inte vill)

Varför extrapolerar du dom siffrorna, du har postat det hur många gånger som helst nu i tråden och fattar fortfarande inte att det inte går att extrapolera som du gör eller jo det går ju men siffrorna säger ingenting.
Citera
2020-09-07, 12:27
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför misslyckades alla andra länder då?

För att de inte var lika kompetenta, uppenbarligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in