2020-09-07, 10:03
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Det existerar inga 6000 döda av corona. Större delen av dessa var döende i andra sjukdomar. Detta är ett faktum nu. Dödssiffrorna är en lögn.
Vad är det ni coronarunkare inte fattar? Viruset är ofarligt för dom allra flesta. Är man dock gammal med kol eller döende i cancer så är det givetvis en risk.

Ja, där ser man. Du är en sådan som sväljer allt ledarhunden säger. Kritiskt tänkande, är vadå?

Deras s.k studie om att de flesta dog av annat är extremt antagande och ovetenskaplig. Men det skiter väl du i.

F. Ö : det är bra många fler än 6000 som dött av covid, liksom att det är fler än 87k smittade.
Citera
2020-09-07, 10:10
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nu hade du nog lite otur när du tänkte. UK har inte haft 5000 konstaterade fall om dagen i 220 dagar. Ergo så har ingen påstått det du säger.
Om du anpassar dina siffror relativt förändringen i antal konstaterade fall per dag så ger aw:s teori att ca 21 miljoner invånare i UK varit smittade.

Nja, hans tidsperiod är "i våras" och hans siffror, även om man jämför med Tyskland, Spanien och Italien är rätt röriga.

Så hur många dagar var det i snitt 300k som blev smittade? 70? 80? 30?

För att snittet ska gå ihop måste han ju ha en bra mycket mer vetenskaplig tidslinje än "i våras".
Citera
2020-09-07, 10:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja antingen det eller att det togs på så pass lite allvar att det inte sågs som nödvändigt med någon speciell strategi överhuvudtaget... Men båda alternativen är märkliga.

Nästa fascinerande nonchalans... Här jämför han Covid-19 med Svininfluensan runt 5 mars:

[/b]

Fler slutsatser som drogs redan då:

[/b]

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Artikeln från den 5 mars har jag citerat här i tråden ett flertal gånger. Speciellt det avsnitt där Tegnell erkänner att han stänger av och inte är medkännande. Han nämner att han och hans läkarkollegor diskuterade detta då han arbetade som läkare och att han själv var bättre på att hantera de patienter som var ”fyrkantiga” i sitt tänk. De som endast ville få konkreta svar och råd och som inte behövde något könslomässigt stöd. Tegnell lider av empatiskdissonans.

”– Jag tror väl att jag är osårbar, som så många av oss.

Jag läste att du har en teori om att man i ditt yrke antingen stänger av eller så blir man otroligt…

– Nojig, ja. Och jag tillhör dem som stänger av.

Tror du att det gör det svårare för dig att nå fram till folk, din egen inställning och att du ser till makroperspektivet medan andra vill veta om de kan skicka sitt astmasjuka barn till skolan?

– Ja, kanske på individnivå. Samtidigt tror jag att det kan vara till viss fördel för mig när jag pratar med er i media. Hade jag varit väldigt nojig tror jag att det hade varit svårt att prata på ett adekvat sätt. Jag och mina läkarkollegor pratade ibland om att vissa typer av patienter som är väldigt oroliga kanske har lättare att kommunicera med en läkare som är mer inne på att kommunicera på den nivån. Medan jag hade lättare att hantera patienterna som ville få svar fort och ville veta exakt vad det handlade om, fyrkantigt så, säger han och bygger en låda med handflatorna.

– Där fungerar jag jättebra. Men de här andra som behövde någon som var mer medkännande, då fanns det andra kolleger som fungerade bättre. Vi är alla olika och det gäller att vi hittar våra styrkor och våra svagheter.”

Ur artikeln i dn. Det är anmärkningsvärt hur extremt fel Tegnell hade angående att vi redan hade peakat. Dagarna efter att det blev tydligt hur fel han hade försvarade han sitt misstag med att han inte hade räknat med att det tog tid att insjukna och få påvisbara symptom. Hur är det möjligt att en statsepidemiolog inte tar med detta i beräkningen?!?

Till DN:s reporter på plats säger Anders Tegnell att ökningen av antalet svenskar som smittats utomlands och återvänt snart kan komma att klinga av.

– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat, säger han. ”

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-07 kl. 10:15.
Citera
2020-09-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Länssjukhuset Ryhov i Jönköping

Så var det hittade det nu:
Länssjukhuset Ryhov vägrar uppdatera om svenska coronapatientens tillstånd

https://samnytt.se/lanssjukhuset-ryhov-vagrar-uppdatera-om-svenska-coronapatientens-tillstand/

Vad fan vill du säga?
Citera
2020-09-07, 10:13
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det skrev jag inte. Jag skrev att UK hade 300,000 fall per dag när de officiellt hade 5,000 fall per dag (i våras, inte nu). De hade inte 5,000 fall per dag i 220 dagar.

Den verkliga kurvan över antal fall är en spetsig kurva som ser ut exakt som dödskurvan, fast 2-3 veckor tidigarelagd. Och perioden när man hade mer än 300,000 smittade per dag, handlar om högst en månads tid.

Ja, den är jättespetsig!

Så, det du menar är att det är hyfsat lugnt för alla nu? Med din modell är ju 1/3 smittade i UK.
Citera
2020-09-07, 10:20
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Med andra ord så kommer vi se en rejäl underdödlighet i höst och i vinter. Annars har du alltså helt fel.
Vi kanske i förväg kan enas om vad som kan anses vara rejäl underdödlighet.

Om "dog med inte av" hypotesen att "i princip alla de cirka 5 400 personerna som registrerats som döda i covid under mars (2a halvan), april, maj och juni bara hade några månader kvar i livet i vilket fall som helst", så skulle jag argumentera att vi borde se en underdödlighet av samma magnitud under andra halvan av året. Folkhälsomyndigheten har ju enbart rapporterat in några enstaka dödsfall per dag den senaste tiden... mindre än 100 under hela augusti exempelvis . Det vore därför helt ologiskt att vi skulle se något annat än en underdödlighet andra halvan av 2020.

För att göra matematiken enkel så kan vi väl komma överens om att vi borde se en underdödlighet på circa 1 000 personer i månaden varje månad från och med juli fram till slutet av året. 6 000 överdödlighet i våras, följt av 6 000 underdödlighet under andra halvan av året. Ok?

Så hur går det då men underdödligheten? https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Under juli månad så visar den preliminära datan från SCB på en underdödlighet av 147 personer. Långt ifrån de 1 000 som vi hade förväntat oss se under "dog med inte av"-hypotesen.

Och för augusti då? Det är fortfarande tidigt eftersom data fortfarande trillar in, men under de 3 första veckorna av augusti så hade vi en överdödlighet på 6 personer.

Det rimmar ju väldigt dåligt med den här "dog med inte av"-hypotesen.
Citera
2020-09-07, 10:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Länssjukhuset Ryhov i Jönköping

Så var det hittade det nu:
Länssjukhuset Ryhov vägrar uppdatera om svenska coronapatientens tillstånd

https://samnytt.se/lanssjukhuset-ryhov-vagrar-uppdatera-om-svenska-coronapatientens-tillstand/

Ja, och?
Min fråga var varför du har fått för dig att någon med covid skulle läggas in på ortopeden? Vet du vad ortopedi är?

Varför skulle ett sjukhus informera allmänheten om en enskild patients tillstånd?

I din länk har du förresten svaret på var den första coronapatienten var inlagd.
Citera
2020-09-07, 10:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Sverige borde ha klarat sig bättre än grannländerna på grund av av karantänens avsaknad.

Sverige har en stor exportsektor och det är den som i första hand har tagit stryk. Ett resultat av att stora delar av omvärlden stängde ner sina samhällen.

Den svenska strategin har få möjligheter att påverka en internationell kollaps av efterfrågan på varor och tjänster.
Citera
2020-09-07, 10:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Dom insåg på tidigt. Stadium att den va relativt ofarlig för friska yngre
Det är ju fullständigt förryckt eftersom viruset är nytt och ingen visste dess långsiktiga konsekvenser, det vet man fortfarande inte.

De bara gissade.
Citera
2020-09-07, 10:32
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nja, hans tidsperiod är "i våras" och hans siffror, även om man jämför med Tyskland, Spanien och Italien är rätt röriga.

Så hur många dagar var det i snitt 300k som blev smittade? 70? 80? 30?

För att snittet ska gå ihop måste han ju ha en bra mycket mer vetenskaplig tidslinje än "i våras".
Med tanke på att han påstår att 5000 konstaterade fall motsvarar 300K smittade är matematiken rätt enkel. UK har totalt 350k konstaterade fall. Borde inte vara så svårt att förstå.
Citera
2020-09-07, 10:36
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Blir nog svårt eftersom land efter land numera, i smyg, tillämpar the "swedish model"...

https://www.dagbladet.no/nyheter/alle-gjor-som-sverige/72819297
90 läkare och forskare i Israel uppmanar Israel att följa den svenska modellen:
https://www.timesofisrael.com/health-experts-er-heads-join-chorus-against-new-lockdown/
Citera
2020-09-07, 10:41
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju fullständigt förryckt eftersom viruset är nytt och ingen visste dess långsiktiga konsekvenser, det vet man fortfarande inte.

De bara gissade.
Folkhälsomyndighetens motsvarigheter i andra länder uttrycker ödmjukhet "vi lär oss nya saker om viruset varje dag".

FHM har dock sedan dag 1 vetat att viruset är ofarligt för alla utom de allra äldsta.

Fantastiskt - Sverige är främst i världen igen - kunsapsläget är bäst här - vi vet saker som ingen annan vet.

Amerikanska CDC, Kineserna osv , alla borde skicka delegationer hit till Sverige omedelbart för att lära av FHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in