Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Ja antingen det eller att det togs på så pass lite allvar att det inte sågs som nödvändigt med någon speciell strategi överhuvudtaget... Men båda alternativen är märkliga.
Nästa fascinerande nonchalans... Här jämför han Covid-19 med Svininfluensan runt 5 mars:
[/b]
Fler slutsatser som drogs redan då:
[/b]
https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Artikeln från den 5 mars har jag citerat här i tråden ett flertal gånger. Speciellt det avsnitt där Tegnell erkänner att han stänger av och inte är medkännande. Han nämner att han och hans läkarkollegor diskuterade detta då han arbetade som läkare och att han själv var bättre på att hantera de patienter som var ”fyrkantiga” i sitt tänk. De som endast ville få konkreta svar och råd och som inte behövde något könslomässigt stöd. Tegnell lider av empatiskdissonans.
”– Jag tror väl att jag är osårbar, som så många av oss.
Jag läste att du har en teori om att man i ditt yrke antingen stänger av eller så blir man otroligt…
– Nojig, ja. Och jag tillhör dem som stänger av.
Tror du att det gör det svårare för dig att nå fram till folk, din egen inställning och att du ser till makroperspektivet medan andra vill veta om de kan skicka sitt astmasjuka barn till skolan?
– Ja, kanske på individnivå. Samtidigt tror jag att det kan vara till viss fördel för mig när jag pratar med er i media. Hade jag varit väldigt nojig tror jag att det hade varit svårt att prata på ett adekvat sätt. Jag och mina läkarkollegor pratade ibland om att vissa typer av patienter som är väldigt oroliga kanske har lättare att kommunicera med en läkare som är mer inne på att kommunicera på den nivån. Medan jag hade lättare att hantera patienterna som ville få svar fort och ville veta exakt vad det handlade om, fyrkantigt så, säger han och bygger en låda med handflatorna.
– Där fungerar jag jättebra. Men de här andra som behövde någon som var mer medkännande, då fanns det andra kolleger som fungerade bättre. Vi är alla olika och det gäller att vi hittar våra styrkor och våra svagheter.”
Ur artikeln i dn. Det är anmärkningsvärt hur extremt fel Tegnell hade angående att vi redan hade peakat. Dagarna efter att det blev tydligt hur fel han hade försvarade han sitt misstag med att han inte hade räknat med att det tog tid att insjukna och få påvisbara symptom. Hur är det möjligt att en statsepidemiolog inte tar med detta i beräkningen?!?
”
Till DN:s reporter på plats säger Anders Tegnell att ökningen av antalet svenskar som smittats utomlands och återvänt snart kan komma att klinga av.
– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat, säger han. ”
https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/