Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Jag har räknat på detta sätt, och lagt dem i kronologisk ordning.
Rolder och Göran 23.17-23.19
Schaeffers promenad från busshållplatsen på Sveavägen 54 till Tunnelgatan tog 2,5 min.
De startade någon minut efter 23.15, och jag räknar på 23.16.
Start 23.16
Scaeffer passerade Dekorimahörnan 23.18.30
NF gick betydligt snabbare än Scaeffer med sina döttrar, och det blir omvänd räkning. Han var ungefär vid busskuren när han hörde skotten. Jag beräknar hans promenad till 2 minuter.
23.21.30 -2 min
NF Passerade Dekorimahörnan norrut 23.19.30.
Bör ha mött Scaeffer ungefär vid Apelbergsgatan.
Hellgren passerade Dekorimahörnan 23.20.00 enl egen uppgift.
Åhlenius och Landgré hörde en smäll innan de kommit fram till Kungsgatan (med reservation för att det verkligen var skott de hörde).
Platsen beräknar jag till Sveavägen 30 strax söder om Apelbergsgatan. En minuts promenad från dekorimahörnan.
Åhlenius Landgré passerade Dekorimahörnan 23.20.30.
Det sent inkomna vittnet Maria med kompis hör skotten vid Viingresor strax efter att de passerat över från Sveavägens östra till västra sida 30 sekunder innan skotten.
Maria med kompis passerade övergångsstället vid Dekorimahörnan 23.21.00
11 personer inkl Scaeffers döttrar och Maria med kompis har passerat platsen.
Mannen som Inge sett bör ha kommit ganska kort innan mordet.
Ingen har heller noterat AB eller hans sällskap.
De som stannat till i hörnan borde ha sett någon av dem kan man tycka.
En bra början och genomlysning.
Jag själv är förtjust i Schaeffers vittnesmål. En av de mer trovärdiga jag råkat på i MOP. Anger klockslag under sin promenad och har bra koll på paret Palme vid Grand.
Frågan är hur noggrant man ska analysera detta? Och hur djupt? Schaeffer ger följande:
https://drive.google.com/file/d/1ZVfEyfSVCfINiZr_vHTb915AWaA4DhU7/view
Hon går efter paret Palme fram till bokhandeln och passerar dem när de stannar där.
Framme vid busshållplatsen är klockan
23,17. Sekunder anges ej. Stoppet är en halvminut. Då bör klockan vara ungefär
23,17,30-23,18.
Hur långt ifrån Dekorimahörnan ligger busshållplatsen? Hur lång tid tar det att promenera den sträckan? Du anger 2,5 minuter. Det kan inte stämma. I så fall skulle de passera efter Fauzzi.
Och sedan har vi det gamla vanliga. Läste Schaeffer av klockan korrekt? Kan vi lita på 23,17 resp. 23,18 som det leder till? Har jag missuppfattat något?
Detta leder vidare.
Personer som lämnade Grand före OP ställde sig vid bokhandeln ligger före Schaeffer i tidslinjen och passerade Dekorimahörnan före henne. De som lämnade efter ligger efter fram till hållplatsen där hon väntade runt 30 sekunder.
Och som du konstaterar. AB verkar alla ha missat. Om det inte är honom Fauzzi ser bakom paret Palme.
Jag har läst andra beräkningar där man anger att Fauzzi promenerade i 90 sekunder från hörnan tills han hörde skotten. Kan det stämma? Att han passerade samma hörna 23,20 följaktligen. Och att Schaeffer eventuellt mötte honom runt 23,19,30. Alltså 30 sekunder efter hörnan för henne. Vilket skulle ge henne passeringstid 23,19 vid Dekorimahörnan. Då skulle det tagit 1-1,5 minuter från busshållplatsen.
Uppenbart måste det fram mer exakta tider för promenader mellan olika punkter. Där vi aldrig kan komma ner till sekunder naturligtvis. Vi får vara glada om vi når en minut i noggrannhet. Där jag tidigare skrivit att just 23,20 verkar vara en intressant tidpunkt. Som förenar ett antal händelser. Som att andras iakttagelser övergår till IMs.