2020-09-07, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ursäkta att jag lägger mig i men teorin måste ju vara att FHM gick inför flockimmunitet direkt, redan innan vi fått hit smittan officiellt, hade de bestämt sig.

Dom insåg på tidigt. Stadium att den va relativt ofarlig för friska yngre
Citera
2020-09-07, 06:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Dom insåg på tidigt. Stadium att den va relativt ofarlig för friska yngre

Finns ju ingen studie som visar att covid19 inte kan ge lång påverkan hos yngre.

https://www.citynews1130.com/2020/08/14/young-people-long-term-covid/
Citera
2020-09-07, 07:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Smittan ökar nu kraftigt i många länder ute i Europa. Även eller kanske tom framförallt i länder som tidigare hade en hög smittspridning tidigare i våras. Alltså länder som borde ha minst samma immunitetsgrad som Sverige.

Sverige har fortfarande låga smittotal i alla fall vad som framkommit av officiell statistik. Jag får ju känslan av att det bara är en tidsfråga innan det på allvar vänder uppåt även i Sverige.
Citera
2020-09-07, 07:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ursäkta att jag lägger mig i men teorin måste ju vara att FHM gick inför flockimmunitet direkt, redan innan vi fått hit smittan officiellt, hade de bestämt sig.

Ja, de var ju av uppfattningen att i princip alla skulle bli smittade inom 5-8 veckor oberoende av åtgärder och att inget västland skulle kunna stoppa spridningen.
Så då tyckte de det var logiskt att låta viruset spridas fortare för att minska tiden till flockimmunitet.
Men Tengeles prognos att Sverige skulle uppnå immunitet via smitta slog ju som tur är inte in. Därför har vi ju färre döda än befarat tex.

Om Tengele förstått att Covid19 spridningen gick att stoppa med enkla åtgärder så hade ju de införts tidigare o vi hade fått en utveckling som Norge.

Bristen på transparens hos FHM gjorde ju att det inte blev en sund debatt kring målen med Svenska "strategin"
Citera
2020-09-07, 07:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sverige hade kunnat sätta upp tält vid gränserna i februari utan problem. Mycket av problemen hade kunnat mitigeras genom lite bättre kommunikation ("undvik att resa just nu även om ni köpt biljetter, i synnerhet om ni har barn eller har utsatta personer i familjen hemma i Sverige som ni behöver träffa"). Så jävla svårt hade det inte behövt vara, bara kolla på länder som lyckades (Taiwan, Japan etc).

Sverige hade inte ens testpinnar i mars-april. Det är som om alla låg och sov hela första kvartalet. Nej det är klart att det inte går om man inte har testpinnar men då ska man väl för fan inte släppa iväg folk att resa öht. Man kan ju inte tänka att det är svårare att införa en karantän på folk som misstänks vara smittade än att ta in alla på intensivvården ett par veckor senare. Det är inte raketvetenskap att fatta det och man behöver inte heller plugga virologi för att fatta det.

Helt klart så borde man skaffat testpinnar så fort sådana fanns tillgängliga och testade, om inte för säkerhet skull.

Men det är väl ingen tillfällighet att det är just ö-nationer som, framgångsrikt lyckades införa karantän för inresande tidigt, (Kina undantaget, som ju är en diktatur och stenhårt kontrollsamhälle).

Det som står i kurslitteraturen måste också gå och omvandla till praktisk verklighet också.

Stark av dig, att från början förutspå att det hela skulle utvecklas till en pandemi. Men vad förutspådde du om SARS 1 och MERS?
Citera
2020-09-07, 07:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittan ökar nu kraftigt i många länder ute i Europa. Även eller kanske tom framförallt i länder som tidigare hade en hög smittspridning tidigare i våras. Alltså länder som borde ha minst samma immunitetsgrad som Sverige.

Sverige har fortfarande låga smittotal i alla fall vad som framkommit av officiell statistik. Jag får ju känslan av att det bara är en tidsfråga innan det på allvar vänder uppåt även i Sverige.

Går ju inte jämföra Spanien med Sverige. Kulturella o boendeskillnader tex ger olika förutsättningar.

Verkar ju som om relativt milda restriktioner minskar R talet under 1 i Sverige så vi behöver ju inte få nåt större utbrott om vi fortsätter med nuvarande regler. Mindre kluster här o där kommer vi antagligen få.

Som bonus så kanske vi får väldigt mild influensa säsong precis som i Australien. Restriktionerna hjälper även mot vanliga förkylningar o influensa. Så influensa överdödligheten i vinter uteblir kanske den med.
Citera
2020-09-07, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det er jeg godt klar over, demonstrationer er vel også undtaget.
Er der andre undtagelser så som sport, begravelser og bryllupper? Hvad med store religiøse forsamlinger?
Bara för barn- och ungdomsidrott. Man har varit tydlig med att barn ska fortsätta träna sin idrott som vanligt. Det är viktigt att barn rör på sig, och varje uppehåll är en risk för att de slutar.
Citera
2020-09-07, 07:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Går ju inte jämföra Spanien med Sverige. Kulturella o boendeskillnader tex ger olika förutsättningar.

Verkar ju som om relativt milda restriktioner minskar R talet under 1 i Sverige så vi behöver ju inte få nåt större utbrott om vi fortsätter med nuvarande regler. Mindre kluster här o där kommer vi antagligen få.

Som bonus så kanske vi får väldigt mild influensa säsong precis som i Australien. Restriktionerna hjälper även mot vanliga förkylningar o influensa. Så influensa överdödligheten i vinter uteblir kanske den med.

Där jag bor i Sverige ökar nu kraftigt antal personer med förkylningssymtom. Skolor och förskolor har tvingats stänga då det inte finns personal. 50% av eleverna är sjuka. Även om det inte är Corona visar det ändå rätt tydligt att det inte har fungerat med avstånd osv. Inte för att jag är direkt förvånad...
Citera
2020-09-07, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Så, 300 k fall./dag.

Smittan kom 24 januari till UK, förmodligen tidigare än så.

300k fall per dag i 220 dagar motsvarar 66 miljoner smittade (dvs hela populationen i UK).

Jag räknade snällt så vi säger att smittan funnits i UK 210 dagar.

Så om 10 dagar har hela landet varit smittat?

Nä, funkar inte riktigt så, jag vet. Men eftersom flockimmunitet först skulle nås vid 40, sen 60%, så är det rätt skrämmande med 1500-2000 per dag med ditt scenario inräknat. Enligt mobben här borde ju UK vara helt fria från smitta för ett bra tag sen.

Det går inte ihop, som så mycket annat med det här viruset.

För övrigt har varken du eller jag någon säker fakta om:

* Skador, följdsjukdomar och andra men på sikt orsakade av covid.

* Vi vet nu att det smittar flera gånger. En del rapporter pekar på att andra gången blir värre, andra mildare.

Jag håller med om att media förstorar för det säljer, men jag är fullt övertygad om att Kina skapade och släppte lös skiten på världen. Därav tror jag på mer effekter än vad som ännu är officiellt. Det kan handla om följdsjukdomar som sagt, eller tidig död, sterilitet, hjärnskador.

Forskare har hittat skador på hjärtats vävnad hos många tillfrisknande covid19 patienter, vilket är problematiskt då hjärtat inte genererar ny vävnad.
Det skrev jag inte. Jag skrev att UK hade 300,000 fall per dag när de officiellt hade 5,000 fall per dag (i våras, inte nu). De hade inte 5,000 fall per dag i 220 dagar.

Den verkliga kurvan över antal fall är en spetsig kurva som ser ut exakt som dödskurvan, fast 2-3 veckor tidigarelagd. Och perioden när man hade mer än 300,000 smittade per dag, handlar om högst en månads tid.
Senast redigerad av aw 2020-09-07 kl. 07:50.
Citera
2020-09-07, 07:50
Medlem
Massmördare!

Samtidigt väger Storbritannien in den ekonomiska smällen som nedstängning och restriktioner inneburit, och regeringen har uppmanat befolkningen att återvända till sina arbetsplatser.
– Det är viktigt att skicka ett budskap om att vi måste få tillbaka Storbritannien på fötterna, att ekonomin behöver gå på alla cylindrar, säger utrikesminister Dominic Raab till BBC. (TT-AFP)
Citera
2020-09-07, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns ju ingen studie som visar att covid19 inte kan ge lång påverkan hos yngre.

https://www.citynews1130.com/2020/08/14/young-people-long-term-covid/
Hur är det med studier på att ex. En vanlig förkylning eller skavsår inte kan ge "lång påverkan hos yngre"?

Hursomhelst, om miljarder människor ska smittas av ett visst virus vore det inte konstigt om inte några få yngre ( promilledecimaler vid covid) drabbas av väldigt ovanliga komplikationer som i vissa fall kan ge långvariga effekter.
Senast redigerad av jerka11 2020-09-07 kl. 07:54.
Citera
2020-09-07, 07:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Samma här. Stora regioner som t ex Skåne har knappt haft det dessutom så där är nära noll immunitet, ändå tror alla att det är över och lever som vanligt. Tror det är bara en tidsfråga innan det är tillbaka i liknande omfattning som i mars med tanke på vår naivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in