2020-09-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Vi vet ikke om TH hadde lov av politiet til å hente posten i postkassen i S4.
Vi vet ikke om TH og/eller politiet vurderte det slik at det ville vært negativt om TH hentet posten sin eventuelt p.g.a. at GM kunne ha overvåket området og blitt mistenksom hvis GM så at TH kjørte til og fra S4 for å hente post men ikke gikk inn i huset sitt. Naboer og andre ville nok også reagere og ville nok ha tenkt at det var merkelig hvis TH kjørte til og fra for å hente post uten å gå inn i huset sitt og bo i huset sitt. Både GM og naboer og andre vitner ville jo da lett kunne forstå at noe spesielt var på gang og ville da kanskje forstå at det var politiet som var i huset i perioder.

Hvorfor lot politiet lyset stå på døgnet rundt i S4? Jobbet de på nettene i S4? Kunne de ikke ha hengt opp blendingsgardiner på kveld og natt?

Politiet har da ingen lovhjemmel for å nekte TH å hente posten sin. På dette tidspunktet hadde TH status som fornærmet.

Hvorfor lyset sto på vet jeg ikke.
Citera
2020-09-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiet har da ingen lovhjemmel for å nekte TH å hente posten sin. På dette tidspunktet hadde TH status som fornærmet.

Hvorfor lyset sto på vet jeg ikke.
Fetad: Jeg vet ikke. Men leste du dette fra mitt innlegg? :

Vi vet ikke om TH og/eller politiet vurderte det slik at det ville vært negativt om TH hentet posten sin eventuelt p.g.a. at GM kunne ha overvåket området og blitt mistenksom hvis GM så at TH kjørte til og fra S4 for å hente post men ikke gikk inn i huset sitt. Naboer og andre ville nok også reagere og ville nok ha tenkt at det var merkelig hvis TH kjørte til og fra for å hente post uten å gå inn i huset sitt og bo i huset sitt. Både GM og naboer og andre vitner ville jo da lett kunne forstå at noe spesielt var på gang og ville da kanskje forstå at det var politiet som var i huset i perioder.

Hvorfor lyset sto på dag og natt i flere døgn:
Kan skyldes Kling og Klangs manglende rutiner.
Kan skyldes at Kling og Klang allerede hadde bestemt seg for at TH var GM og at Kling og Klang derfor ga faen i at lyset sto på.
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-06 kl. 22:17.
Citera
2020-09-06, 22:15
Medlem
Citat:
Fetad: Jeg vet ikke. Men leste du dette fra mitt innlegg? :

Det er ikke noe å diskutere engang. En fornærmet i en straffesak kan ikke nektes å hente posten sin.

Om politiet sjekket post til TH og AEH før ombringing, ville ikke noe post som kunne være følsom havne i postkassen til Hagen. Det som ble levert via posten var ordinær post som TH selvfølgelig burde ha sørget for å hente selv.
Citera
2020-09-06, 22:20
Medlem
Citat:
Det er ikke noe å diskutere engang. En fornærmet i en straffesak kan ikke nektes å hente posten sin.

Om politiet sjekket post til TH og AEH før ombringing, ville ikke noe post som kunne være følsom havne i postkassen til Hagen. Det som ble levert via posten var ordinær post som TH selvfølgelig burde ha sørget for å hente selv.
Jeg skrev at det kan hende at politiet og/eller TH vurderte det slik. Jeg skrev ikke noe om å nekte i det avsnittet. TH og politiet kan feks ha diskutert og blitt enige om at det var tryggest (med tanke på GM som kunne observere og legge sammen 2 og 2 og få 4 og forstå at politiet var kontaktet) at han ikke hentet post i postkassen.

Om lyset: Se tillegg i forrige innlegg.
Citera
2020-09-06, 22:21
Medlem
Nå skal påtalemyndigheten bruke helseappen i Laila A Bertheussen saken. Lurer på om det inkluderer gåing i trapp.
Det blir spennende å se.

https://www.nettavisen.no/nyheter/samboeren-til-tidligere-justisminister-risikerer-fengselsstraff-dette-er-bevisene-mot-laila-anita-be rtheussen/3424014504.html

Ellers når vi kun vet en brøkdel av bevis/ info i saken er det merkelig å kritisere politiet. De har hatt en enorm arbeidsmengde.

Og husk at fravær av bevis, er også bevis.
Feks er det fravær av DNA/ spor etter ukjent gjerningsmann, ja da kan det være så enkelt fordi det ikke er noen ukjent gjerningsmann.
I saken over refereres det også til fravær av fingeravtrykk som er mistenkelig. Det er jo det samme i denne saken, fravær av fingeravtrykk på steder som det burde vært det.
Citera
2020-09-06, 22:29
Medlem
Citat:
Jeg skrev at det kan hende at politiet og/eller TH vurderte det slik. Jeg skrev ikke noe om å nekte i det avsnittet. TH og politiet kan feks ha diskutert og blitt enige om at det var tryggest (med tanke på GM som kunne observere og legge sammen 2 og 2 og få 4 og forstå at politiet var kontaktet) at han ikke hentet post i postkassen.

Om lyset: Se tillegg i forrige innlegg.

Jeg vet ikke noe annet om lys enn at det forebygger kriminalitet. Områder som er kraftig opplyst om natten, er mindre interessante for kriminelle. Om dette har noe med at lysene sto på i S4 gjennom natten i en periode, tviler jeg på.

Men, ser du ikke hva du selv skriver. Nå foreslår du at politiet og TH skulle ha hatt en avtale om at politiet skulle ta seg av posten til TH.

Men, politiet har ikke tømt postkassen hans. Ergo, det fantes ingen slik avtale. Makan. Politiet hadde vel mer enn nok å gjøre om de ikke skulle ta ansvaret for tømming av postkassen hans, og bringing av posten til Futurum eller hotellet eller hvor han måtte ha ønsket å få den levert.

Om TH selv ikke orket å dra innom og tømme postkassen, så har han familie som kunne ha gjort det. Men, det var helt klart hans eget ansvar.

Og ikke politiets.
Citera
2020-09-06, 22:35
Medlem
Citat:
Jeg vet ikke noe annet om lys enn at det forebygger kriminalitet. Områder som er kraftig opplyst om natten, er mindre interessante for kriminelle. Om dette har noe med at lysene sto på i S4 gjennom natten i en periode, tviler jeg på.

Men, ser du ikke hva du selv skriver. Nå foreslår du at politiet og TH skulle ha hatt en avtale om at politiet skulle ta seg av posten til TH.

Men, politiet har ikke tømt postkassen hans. Ergo, det fantes ingen slik avtale. Makan. Politiet hadde vel mer enn nok å gjøre om de ikke skulle ta ansvaret for tømming av postkassen hans, og bringing av posten til Futurum eller hotellet eller hvor han måtte ha ønsket å få den levert.

Om TH selv ikke orket å dra innom og tømme postkassen, så har han familie som kunne ha gjort det. Men, det var helt klart hans eget ansvar.

Og ikke politiets.
Fetad: Nei jeg skrev ikke det.
Citera
2020-09-06, 22:44
Medlem
Jeg trodde at det var viktig for politiet at GM ikke skulle observere at politiet var kontaktet, og at politiet derfor ikke gjorde bl.a. undersøkelser utendørs i S4 de første ukene.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro (bl.a. p.g.a. lys som sto på i huset i S4 døgnet rundt).

Jeg synes at det er lite profesjonelt at en av politiets etterforskere svært tidlig i saken sa noe slikt som "Jeg er sikker på at det er ektemannen som er GM!" Slike utsagn kan jo dessverre også påvirke flere av de andre som er i etterforskningsgruppen. Og en slik påvirkning kan føre til svært dårlige valg og katastrofale følger for BO.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Det er skrevet i VG at mange i politiet tidlig mente det var TH.

(sitat VG)

"En oppgitt etterforsker sier det rett ut:

– Jeg er sikker på at det er ektemannen, utbryter han.

Allerede høsten 2018 er det blant noen politifolk et tema om de bør rette skytset mot Tom Hagen, får VG opplyst.
"
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-06 kl. 22:54.
Citera
2020-09-06, 22:47
Avslutad
Citat:
Jeg har forstått det slik at politiet i seks uker, fra ca 2. november og til medio desember 2018 foretok ordinære og frivillige åstedsundersøkelser i S4. Det var ikke snakk om hverken ransakninger eller beslag. Deretter var det flere kortere og frivillige åstedsundersøkelser i S4 frem til slutten av april 2020.

Politiet startet ransakninger da TH ble pågrepet i slutten av april 2020. Og nyheten om at politiet tok beslag i S4 kom først 5. august 2020, og lagmannsretten opprettholdt beslaget 21. august, i første omgang for fire uker, frem til 21. september.

Så, fordi kona han angivelig ble kidnappet, er det ikke slik at politiet har ansvaret for posten i postkassen hans.

Han må ta ansvar for posten sin selv.
Om det er en frivillig åstedsundersøkelse eller ikke, har ikke noe med saken å gjøre. Det er politiet som uansett har ansvaret for etterforskningsskrittene som blir gjort i en pågående etterforskning. Sikring av åstedet må være første prioritet, og det burde det ikke være usikkerhet om hva innebærer.

Ved åstedundersøkelser så ønsker man å sikre spor, slik at disse kan brukes senere ved en eventuell rettsak.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lAJR0G/loerenskog-forsvinningen-politiet-jakter-paa-sko

"– Sikret åstedet

– Politiet betraktet Sloraveien 4 som et åsted fra det tidspunktet vi ble varslet om saken. Det var derfor stort fokus på at eventuelle spor ikke skulle bli ødelagt, og det ble gjort ulike tiltak for å forhindre dette, sier Brøske."
Citera
2020-09-06, 22:48
Medlem
*Spekulasjon*

Det kan godt være at ingen post ifra Posten (postvesenet) ble levert etter 31.10.18 men all post ble levert til Politiet etc.

Avisbud som jobber for Aftenposten/VG/DN osv går utenfor denne posttjenesten og fyller opp postkassa med reklame/aviser.

Sensoren på postkassa trigget nok en bevegelse utenom forventet leveransetid som forklarer utrykningen da det i teorien kunne være angivelige kidnappere som personlig leverte noe i kassa på natta.
Citera
2020-09-06, 22:53
Medlem
Citat:
Jeg trodde at det var viktig for politiet at GM ikke skulle observere at politiet var kontaktet, og at politiet derfor ikke gjorde bl.a. undersøkelser utendørs i S4 de første ukene.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro (bl.a. p.g.a. lys som sto på i huset i S4 døgnet rundt).

Jeg synes at det er lite profesjonelt at en av politiets etterforskere svært tidlig i saken sa noe slikt som "Jeg er sikker på at det er ektemannen som er GM!" Slike utsagn kan jo dessverre også påvirke flere av de andre som er i etterforskningsgruppen. Og en slik påvirkning kan føre til svært dårlige valg og katastrofale følger for BO.

De første døgnene AEH var borte jobbet Rettsmedisinsk Institutt dag og natt med å analysere prøver. Det kan hende at åstedsgranskerne også jobbet natt og dag i den perioden.

De forsøkte å se om prøvene kunne gi svar på om AEH kunne være i live, eller om hun mest sannsynlig var død.

Det er nok i denne perioden lysene i S4 sto på natt og dag.

Nå ser du at politiet hadde en eller annen form for overvåkning eller varsling på postkassestativet, ref artikkelen om Aftenpostens avisbud fra 10. januar 2019.

Det kan hende at politiet overvåket området rundt S4 også, men uten å annonsere det.

Det som er rart er jo at TH selv ikke følger med postkassen, både fordi angivelig kidnappere kunne sende eller levere papirpost, og fordi angivelige kidnappere kunne oppdage at postkassen flommet over.

TH viste ikke særlig interesse for sin egen postkasse i denne angivelige kritiske situasjonen.

Men nå er det nok om post og postkasser.
Citera
2020-09-06, 22:54
Medlem
Niffys avatar
Citat:

Mener du at de internt ikke skulle vurdert muligheten for at det var ektemannen? Du som er så opptatt av politiets påståtte tunnelsyn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in