Citat:
Ursprungligen postat av
15minFame
Folk var oroliga att bostadspriser skulle halveras och skapa ännu mer problem. Det verkar inte hända och då avfärdas det som domedagsprofetia.
Du missar att det ifrågasattes och avfärdades redan från start.
Ingen rationalisering kunde levererades. Det var bara känsloflum.
Du kan likna det vid att någon skulle skriva att träden kommer börja producera nervgas och döda alla i Sverige. Det skulle ifrågasättas och man skulle vilja veta kemin bakom detta.
Levereras inget skulle den tråden papperskorgas.
Här är dock dessa tok-trådar kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
15minFame
Men jag ser ändå att det blir sämre, inte över natten, men vansinnet fortsätter.
Visst fortsätter vansinnet. Jag skulle kunna nämna att skattekvoten är 43% och social expenditure är ca 28%.
Men det är inte så att det direkt ökar. Inte signifikant iaf.
Men det är hela tiden så att vissa saker försämras och andra förbättras.
Man behöver vara klar över hur man skall mäta detta.
Detta är nationalekonomi-forum och då är det rimligt att mäta t ex hur BNP/Capita ändras.
Det har ökat mycket i Sverige efter 2006. Dvs mycket jämfört med grannländer med liknande nivå på BNP/Capita. (Folk i forumet fattar inte vilka förbättringar Alliansen med Reinfeldt i spetsen ordnade. Däremot snikar de gärna till sig av förbättringarna).
Alarmisterna i forumet kan inte ta in denna fakta. I deras fantasivärld kan det inte vara så.
Men i verkligheten är det så.
Folk som t ex knarkar inlägg i brottsforum får en något snedvriden och ofullständig verklighetsuppfattning.
Citat:
Ursprungligen postat av
15minFame
Tex att inga svenskar får flyga, varken ut eller in till Sverige. Men vi fortsätter att ha öppna gränser och fakeflyktingar fortsätter att flygas in och utan att ens testas. Vi läser också om det ökade våldet och ökade kostnader pga livslånga uppehälle till dessa fejkflyktingar.
Det är lagstiftat kriterier om vad som är accepterad för asylsökande. Sist jag kollade var det ca 50% som fick avslag. Ungefär samma i Finland och Norge.
Om du menar att migrationsverket gör ett dåligt jobb, så är det så att offentlig sektor är inte bättre än så. Den organisationsformen är inte bättre än så.
Det du får göra är att starta en tråd om att offentlig sektor är oduglig och borde läggas ned och att privat sektor får ta över.
Sedan förstår jag nog inte hur flyktingar flygs in om det inte går några flygningar.
Sedan stämmer det väl inte att svenskar inte får flyga ut ur landet. Det är väl vissa stater/regioner som har karantän eller liknande. Vilket inte är ett hinder.
Citat:
Ursprungligen postat av
15minFame
Visst, ingen kollaps över natten, men som Stockholmare så ser jag hur bostadsmarkande bara blir sämre och sämre för alla och hur många byggen som går oavkortat till fakeflyktingar som aldrig kommer att bli en vinst. De kostar oss 74.000 per år per person i snitt. Och det är fakta.
Vad mer specifikt är sämre för alla med bostadsmarknaden i Stockholm?
Det framgick inte riktigt.
Det är inte fakta med 74k. Det är ett beräknat estimat av Ruist. Det är bra att han gjorde det. Men det är fortfarande bara ett estimat.
Notera också att det är ett netto snitt beräknat för flyktingar.
Mätt som andel av BNP är det kanske 1% vi talar om.
Nu kan du säga att det är 1% för mycket. Och det kan jag hålla med om.
Men social expenditure på 28% är mycket mer. Kan vi vara överens om att det är 28% för mycket.
Bidragen bör dras in. Skatten sänkas. Vi köper själva vår välfärd.
För mig spelar det ju ingen roll om det staten plundrar mig på går till en fake-flykting eller en parasiterande infödd.
Och det inser du väl?
Kan vi vara överens om att all omfördelning tas bort?
Citat:
Ursprungligen postat av
15minFame
Topp inom innovationer. Jättebra. Synd bara att dessa prylar kommer att ge jobb i fabriker i Kina.
Varför är det synd att varor kopplade till de innovationerna tillverkas i Kina???
Jag ser inte logiken här?
Det är tvärtom bra för oss i Sverige om vi kan köpa varor till lägre pris. DÅ har vi högre levnadsstandard.