Citat:
Ursprungligen postat av
Faludjah
Jag har läst den... Jag har inget minne av att Beevor någonstans antyder att det skulle ha varit någon form av inofficiellt vapenstillestånd mellan Tredjeriket och de västallierade. Det enda som framgår är att tyskar och allierade (samt sovjeter) verkar ha varit införstådda med att tyskarna hellre kapitulerar till västallierade än sovjeter samt att tyska civila försökte fly undan röda armén varför resterna av 9:e arméen och 12:e armén tilläts retirerar över Elbe utan att bli bombade på villkoret att Busse och Wenck kapitulerade mer eller mindre ögonblickligen efter att de tagit sig över bron vid Tangermünde*. Det är inte i närheten av vad du hävdat i den här tråden.
*Givet att jag kommer ihåg rätt var det inte heller tal om någon faktiskt överenskommelse utan mer ett ömsesidigt underförstått förhållande.
Du får gärna ge mig sidhänvisningar till ditt påstående så kan jag dubbelkolla.
Fast för att en diskussion ska vara intressant så måste den ju ha någon form av grund i verkligheten, inte endast röra sig om fria fantasier och spekulationer. Att bygga en indiciekedja kan så klart vara av intresse, men då förutsätter det att kritik mot indiciekedjan får framföras och inte minst att kedjan anpassas efter de fakta som faktiskt finns. Ifall du missat det så har Superkuf framför ett antal (tämligen välgrundade) invändningar mot dina påståenden, du har inte kunnat styrka dina egna påståenden, ej heller kunnat bemöta Superkufs påståenden. Så om vi ska vara ärliga verkar det som att det du menar med en "öppen diskussion" är att du får kasta ur dig lite vad som helst och ingen får kritisera det, för då är det inte längre en "öppen diskussion".
Och var någonstans menar du att den där "kritiken mot indiciekedjan" går att hitta ?
För när jag läser inläggen så ser jag bara att det framförs gnäll.
I stil med - "Du har fel," Du är dum," "Åh, du kan ju ingenting."
Jag är ledsen, men det är faktiskt inte samma sak som "kritik mot indiciekedja."
För att något ska kunna klassas som "kritik mot indiciekedja" så krävs det att man kritiserar just de indicier som räknades upp i den där indiciekedjan.
Jag är tämligen säker på att den där superkuf inte ens har läst mina inlägg.
Han har läst trådens rubrik, och det är det enda.
Det är alltså trådens rubrik han hängt upp sig på, och så hittar han på sådant han tror att jag skrivit (men som jag inte alls hade skrivit).
Som jag skrev i mitt svar till honom så hade jag ju redan skrivit om sådant han påstod.
Och det borde han ju ha vetat om han bara hade läst vad jag skrivit.
Du också, om du nu hade läst de inlägg jag skrivit här.
Men dumma mig som förväntade mig att folk skulla ha tillräckligt med kunskaper i ämnet.
Du vet, om de som deltar i en diskussion har ungefär samma grundkunskaper så behöver man inte referera till notapparat vid varje skrivet ord.
Detaljkunskaper i stil med Bernadottes och Himmlers hemliga möte - den 23 april.
Efter vilket västmakternas aktiva deltagande på just västfronten plötsligt avslutades.
Efter vilket tyskarna började skicka kårer och förband västerut, till eldupphöret bakom västfronten, vid gränsen till Danmark. Inga britter och inga amerikaner låg i bakhåll och sköt mot tyskarna när de körde genom linjerna.
Är det inte ... konstigt.
Jag tycker iaf det.
Dessutom ...
Just Andra världskriget har ju, nu som då, blivit föremål för en helsickes massa myter.
Och ju närmare slutet, ju fler och större, starkare, mytbildning.
Detta är en mytbildning som alla segerherrarna var i allra högsta del med om, och de producerade alla sina egna mytpaket, som skulle serveras till framtidens mottagare.
Tex den sovjetiska myten om de så ärorika, självuppoffrande och moraliskt högststående frontovikerna som intog Berlin och satte punkt för fascismen - fortfarande idag lever den myten lika bländande, fläckfritt kritvit som då - trots att alla vi andra mycket väl vet att Röda armén var allt annat än några helgon mot kvinnor.
Så varför måste det då vara så omöjligt att västmakternas mytbildning också den inte talade om allt, som tex att de gått med på eldupphör och lät tyskar springa genom deras linjer västerut ostraffade.
Trots att de hade kunnat nå hela vägen fram till Berlin redan före ryssarna omringade staden.
--
Förresten ...
Det är ju inte riktigt korrekt att påstå att Stalin inte hade tillgång till kvalificerade underrättelseuppgifter. För det hade han ju i allra högsta grad, från flera olika håll och kanter.
Inklusive spioner inne i självaste Manhattan-projektet - vilket var anledningen till varför Stalin pressade på sina marskalkar så hårt för att dels komma först, och dels sen inringa Berling och stänga ute västmakterna - för att han själv ville få tag på det uran som han hoppades skulle finnas vid Berlin, i Kaiser Wilhelm-institutets lagerförråd.
Dvs detta var alltså underrättelseuppgifter som i allra högsta grad var både topphemliga som svåråtkomliga, men som ändå visade sig vara helt tillförlitliga.
Stalin hade alltså Även underrättelseinformation som avslöjade västmakternas förhandlingar om separatfred med tyskarna.
Jag tror nog att man kan se det som tämligen självklart, att västmakterna helt enkelt tog emot erbjudandet om eldupphör på västfronten med lättnad - men samtidigt så var ju tyskarna tvungna att visa god vilja genom att ge mer än bara löften om eldupphör och kapitulation.
Och det gjorde de ju. Dels har vi Himmlers som trodde att han skulle bli tackad när han började släppa ett symboliskt antal koncentrationslägerfångar.
Men, viktigare än så - för västmakterna - var ju sådant som spionchefen Gehlens erbjudanden om att ge västmakterna hela det spionnätverk som tyskarna hade upprättat i nu öst-kontrollerat område, inklusive vänstersympatisörer bland tyska medborgare.
Detta visade sig vara så värdefullt för västmakterna att han, nära på direkt efter krigsslutet fick förtroendet att bygga upp en ny tysk underrättelsetjänst - samtidigt som resten av de tyska nazisterna och höga officerarna fängslades, dömdes och avrättades. Men Gehlen fick ett frikort, och dessutom tilläts han rekrytera fritt bland krigsförbrytare - som då också fick automatiskt frikort.