2020-09-06, 12:00
Medlem
Mitt minne är att varje gång jag skrivit ett inlägg som blivit borttaget så har jag fått ett PM om vilken regel det bryter mot och eventuella påföljder. Nu har flera inlägg jag skrivit försvunnit, i olika delforum och jag har inte fått någon anledning alls. Fungerar det inte så längre?
Citera
2020-09-06, 12:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envispojke
Mitt minne är att varje gång jag skrivit ett inlägg som blivit borttaget så har jag fått ett PM om vilken regel det bryter mot och eventuella påföljder. Nu har flera inlägg jag skrivit försvunnit, i olika delforum och jag har inte fått någon anledning alls. Fungerar det inte så längre?

Nej då, du får inte PM varje gång, det vore alltför mycket jobb för moderatorerna. Det är heller inget som ändrats under de senaste decennierna.

Läs FAQ:

Citat:
Q: En del av mina inlägg försvinner spårlöst. Vad är det som händer?
A: Moderatorerna rensar hela tiden bort inlägg som är utanför trådens ämne. Detta är inte något som användarna alltid informeras om då det handlar om väldigt många inlägg varje dag. Har ditt inlägg försvunnit så är det enklast att kontakta en moderator i berört forum och fråga vad som hänt. Att skicka PM till varje användare som får inlägg bortplockade är inte aktuellt då detta skulle ta ofantligt mycket tid i anspråk. Även trådar kan försvinna helt, alltså inte hamna i Papperskorgen. Det beror oftast på att trådstarten bryter mot en 1.xx-regel. Alla moderatorer har möjlighet att se vilka åtgärder som gjorts av moderatorer i en tråd.
Senast redigerad av tempeZZt 2020-09-06 kl. 12:08.
Citera
2020-09-06, 13:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Det har mig veterligen aldrig fungerat så.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej då, du får inte PM varje gång, det vore alltför mycket jobb för moderatorerna. Det är heller inget som ändrats under de senaste decennierna.

Läs FAQ:

Det vore dock enkelt att automatisera att man får en notis i form av ett PM, att ett inlägg tagits bort och av vem. Just nu är det väldigt svårt att överklaga, för man märker kanske inte ens att det man har skrivit försvinner, och man vet inte vem som tog bort det.
Citera
2020-09-06, 13:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det har mig veterligen aldrig fungerat så.

Det vore dock enkelt att automatisera att man får en notis i form av ett PM, att ett inlägg tagits bort och av vem. Just nu är det väldigt svårt att överklaga, för man märker kanske inte ens att det man har skrivit försvinner, och man vet inte vem som tog bort det.

Det kanske är en promille av de raderade inläggen som det finns skäl att överklaga, så det är ju inget argument.

Märker man inte att ett av ens inlägg försvinner var det ju ändå inget viktigt.

Man kan fråga vilken som helst av forumets moderatorer vem som tog bort ett visst inlägg då alla ser det.
Citera
2020-09-06, 13:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det kanske är en promille av de raderade inläggen som det finns skäl att överklaga,

Belägg för det.

Citat:
så det är ju inget argument.

Jo, det vore fortfarande ett argument. Godtycklig moderering skadar flashback och det är viktigt att det finns en process för att ifrågasätta modereringen.

Citat:
Märker man inte att ett av ens inlägg försvinner var det ju ändå inget viktigt.

Jo, det kan vara viktigt för det. Man kan ha skrivit något viktigt, men alla är ju inte sådana narcissister att dom går tillbaka och läser vad dom själva har skrivit en gång om dagen.

Citat:
Man kan fråga vilken som helst av forumets moderatorer vem som tog bort ett visst inlägg då alla ser det.

Då behöver det inte ens stå vem, men notifieringen att ett inlägg tagits bort ser jag som nödvändig.

Sen finns det en aspekt till. Om man ser vad för inlägg som tas bort, så lär man sig vad som är, och inte är önskvärt. Det ger bättre skribenter på sikt.
Citera
2020-09-06, 13:53
Moderator
Humbugs avatar
Det skickas inte ut PM varje gång. Det skulle som nämnts ovan innebära o rimligt mycket jobb. Däremot skickar jag ibland ett PM om jag anser att skälet till radering kan göra nytta i framtiden.
Men det har aldrig någonsin funnits en rekommendation om obligatorisk meddelandeplikt.
Citera
2020-09-06, 13:54
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Du har inte blivit varnad de gångerna? Blir man varnad för ett inlägg så blir det borttaget och man får ett pm som ett pm i inkorgen.
Citera
2020-09-06, 14:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det skickas inte ut PM varje gång. Det skulle som nämnts ovan innebära o rimligt mycket jobb. Däremot skickar jag ibland ett PM om jag anser att skälet till radering kan göra nytta i framtiden.
Men det har aldrig någonsin funnits en rekommendation om obligatorisk meddelandeplikt.
Funktionen att det skickas ett PM att "Ditt inlägg Blablabla i tråden blablabla har tagits bort av moderatorn Christain stolpe borde dock lätt kunna automatiseras. Då blir det inget extrajobb alls för dig som moderator att skicka ut PMet.
Citera
2020-09-06, 14:21
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Funktionen att det skickas ett PM att "Ditt inlägg Blablabla i tråden blablabla har tagits bort av moderatorn Christain stolpe borde dock lätt kunna automatiseras. Då blir det inget extrajobb alls för dig som moderator att skicka ut PMet.
I så fall ska medlemmen kunna stänga av funktionen.

Och fatta hur mycket trådar det kommer att skapas om fulla inkorgar och att få ha fler än 5 000 000 pm i inkorgen.
Citera
2020-09-06, 14:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
I så fall ska medlemmen kunna stänga av funktionen.

Och fatta hur mycket trådar det kommer att skapas om fulla inkorgar och att få ha fler än 5 000 000 pm i inkorgen.
Vilken användare skulle få så mycket inlägg borttagna att hen får 5 000 000 pm i sin inkorg? Tvivlar på att någon användare skulle hinna skriva så många inlägg om han startade då Flashback forum skapades och hållit på tills idag utan att ha blivit avstängd för KFK sedan länge. Användarna får väl rensa sina egna inkorgar. En full inkorg med borttagna inlägg på kort tid är man väl farligt nära KFK eller ohörsamhet?
Senast redigerad av Jonas1968 2020-09-06 kl. 14:29.
Citera
2020-09-06, 14:28
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilken användare skulle få så mycket inlägg borttagna att hen får 5 000 000 pm i sin inkorg? Tvivlar på att någon användare skulle hinna skriva så många inlägg om han startade då Flashback forum skapades och hållit på tills idag.
Jag var inte medveten om att du har så grav aspergers att du tar en sån siffra bokstavligt. Jag var sarkastisk pga att jag tidigare sett trådar skapas om att man vill ha mer utrymme i inkorge. Jag har tyvärr ingen exakt siffra på antal, eller hur stora de vill att inkorgarna ska vara. Jag har heller inte koll på exakt vilka medlemmar det gäller och även om jag hade det så skulle jag inte sätta mig och lista dom.

Hoppas svaret duger och att inte mer än din dag är förstörd.
Citera
2020-09-06, 14:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jag var inte medveten om att du har så grav aspergers att du tar en sån siffra bokstavligt. Jag var sarkastisk pga att jag tidigare sett trådar skapas om att man vill ha mer utrymme i inkorge. Jag har tyvärr ingen exakt siffra på antal, eller hur stora de vill att inkorgarna ska vara. Jag har heller inte koll på exakt vilka medlemmar det gäller och även om jag hade det så skulle jag inte sätta mig och lista dom.

Hoppas svaret duger och att inte mer än din dag är förstörd.
Jag menade inte heller 5 000 000 inlägg bokstavligt men redan en full inkorg med borttagna inlägg på kort tid så har man nog stängts av för ohörsamhet eller KFK eller är iallafall oerhört nära.
Har inte heller sett speciellt mycket klagamål på för små inkorgar från användare utan mest sett klagomål på när moderatorer fått fulla inkorgar och det därför inte gått att klaga på moderatorsbeslut enligt reglerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in