2020-09-06, 09:40
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snallakillen
I Litauen verkar allt va som vanligt iallafall 🤔
Det är/har varit nån sorts musikfestival där i Vilnius.
"Sostinės Dienos 2020" .
Såg ett klipp från nån konsert från i fredags.
Var nog ett par tusen besökare...
Tät ihop framför scenen som vanligt som det brukar vara på konserter
Det är väl inte lika utbrett i det landet. Eller så vart många smittade då.
Citera
2020-09-06, 09:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Tuff väg framåt på covid19 rehab. Medelåldern 55 på de som får rehab så bara "yngre" får chansen att hjälpas tillbaka till ett normalt liv.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/viruset-stjal-ar-pa-bara-nagra-veckor/
Citera
2020-09-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Rocklöf från "de 22:s gäng" pudlar.

"Jag stod inte för det vi skrev":

https://www.expressen.se/nyheter/rocklov-jag-stod-inte-for-det-vi-skrev/
"– Det var en väldigt upptrissad situation. Många var nog känslomässigt påverkade i alla läger. Allting gick väldigt snabbt i den fasen, säger han."

Kanske därför som dom 22 inte platsar hos FHM.
Citera
2020-09-06, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tuff väg framåt på covid19 rehab. Medelåldern 55 på de som får rehab så bara "yngre" får chansen att hjälpas tillbaka till ett normalt liv.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/viruset-stjal-ar-pa-bara-nagra-veckor/
Dom äldre har ju dött för att dom inte fick ligga i respirator.
Citera
2020-09-06, 09:47
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Är det inte egoistiskt att en minoritet personer ska ställa så höga krav som mindre frihet för en majoritet människor även om det inte är speciellt farligt för de?

Det föreligger stor risk för långvariga skador för alla som blir utsatta för viruset oavsett om du befinner dig i riskgrupp eller inte.
Citera
2020-09-06, 09:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Alltså, jag är ju värsta alarmisten enligt folk här. Ska du bara kasta in mig i förnekargänget nu?

Ok, jag gick bara efter vad du skrev i de citerade inläggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Svarar dig eftersom du citerade mig. Förnekare? Knappast, jag jobbar inom sjukvården. Det hindrar dock inte att jag vill leva mitt liv så normalt det går. Det hindrar inte heller att jag håller avstånd eller att jag undviker att träffa mina föräldrar i onödan. De har inte träffat sina barnbarn sedan i julas (eller om de hann träffa de i januari kanske). Mitt ”val” drabbar således ingen.

Du är inne på ditt eget spår och anser att just dina avvägningar är se optimala. Jag tycker att en det åtgärder är onödiga, som totalt besöksförbud inom sjukvården tex. Det är onödigt då möten går att arrangera på ett säkert sätt (tex ute eller inne med plexiglas och avstånd).

Ok "Jobbar inom sjukvården", och din mamma är alltså tvungen att tjata på dig för att du skall tvätta händerna ordentligt. I övrigt så har jag bara gått på vad du skrev i de citerade inläggen.

Däremot instämmer jag i att besök av anhöriga inom inte minst äldreomsorgen kan, med lite god vilja, ordnas på ett säkert sätt. Det är även Folkhälsomyndigheten öppen för.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-06 kl. 09:52.
Citera
2020-09-06, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Dom äldre har ju dött för att dom inte fick ligga i respirator.

Nej.
Citera
2020-09-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det föreligger stor risk för långvariga skador för alla som blir utsatta för viruset oavsett om du befinner dig i riskgrupp eller inte.

Vad är ”stor risk” enligt dig?
Citera
2020-09-06, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Från DN.

"Styrdokumenten visar: Syrgas ges inte på svenska äldreboenden
UPPDATERAD 2020-05-21 PUBLICERAD 2020-05-20
I Sverige ska äldre i första hand ges morfin vid andnöd, enligt flera regioners riktlinjer som DN gått igenom.

I Norge ser det annorlunda ut – där har äldreboenden utrustats med syrgas under pandemin. "

Läkare ordinerar äldre palliativ "vård/dödshjälp" via telefon.

Ingen dropp eller syrgas.

https://www.svt.se/nyheter/professorns-ilska-mot-coronavarden-av-aldre-ar-diskriminering

Finns ingen studie som visar hur mycket dödligheten ökar med palliativ vård/dödshjälp men känns som det borde vara signifikant.

Bra om någon utreder och försöker beräkna hur många som dog i onödan i Sverige. Dock får vi antagligen vänta länge på ett trovärdigt estimat.
Håller med, det lär dröja... Sedan även en fråga vad man definierar som onödigt. Är förlängd "palliativ" genom att rädda äldre på äldreboende med sygas ett räddat onödigt dödsfall? Blir en filosofisk diskussion. Men hursomhelst, om det är en väsentligt skillnad mellan Norge och Sverige avseende detta borde det gett avtryck i statistiken (ex medelålder på coviddöda). Norges IFR på 0.3% är mkt lägre än de förslag FHM givit. Har FHM gjort en ordentlig konservativt överskattning? Dvs mörkertalet smittade är mkt högre än vad som redovisats? Eller har Norge dribblat bort sig?
Citera
2020-09-06, 10:08
Medlem
Svea rike är väl de enda land som inte rapporterar tillfrisknande..och man kan ju undra "varför"?
Citera
2020-09-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

I förlängningen kan tant agda, 85 år, som vill leva några år till och få krama sina barn barn, utan att vara rädd för att det är det sista hon gör, att dö. Bert, 45 år, som har diabetes och högt blodtryck kan dö en plågsam död med hallucinationer och ångest när han tillbringar sin sista tid i respirator. Anna, 25 år, som är tvungen att äta immunologhämmande medicin, för att hon fått en ny njure, kan få sitt liv förkortat med minst 40 år.
Och inte bara det. Sprids smittan okontrollerat så riskerar hela sjukvården att braka samman. Då talar vi inte "bara" om nära 70 000 döda gamla och tusentals döda yngre. Då talar vi om hundratusentals döda i alla åldersgrupper för att tidigare fullt behandlingsbara sjukdomar och tillstånd, nu, plötsligt, blivit dödliga. Och konsekvenserna av detta blir ett snabbt sönderfallande samhälle där död och lidande regerar.
Mycket korkad smörja har jag läst men ditt förvirrade inlägg tar nog priset.
Precis som jag sagt XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX antal gånger tidigare.
Vi har ett relativt ofarligt virus men du svamlar som om det vore domedagen.
Om tant Agda är rädd bör hon hålla sig isolerad. Hennes välbefinnande har ingen som helst rätt att gå ut över andra människors liv i form av nedstängning av samhället eller andra åtgärder som drabbar samhället negativt. Detsamma gäller för övriga riskgrupper. Dom som är rädda bör inte heller vara nära andra människor.

Citat:
Sprids smittan okontrollerat så riskerar hela sjukvården att braka samman.
Du sparkar in öppna dörrar. Smittan sprids redan kontrollerat !!! Var är kontrollen menar du?

Citat:
så riskerar hela sjukvården att braka samman
Sluta ljug och hitta på en massa dumheter. Dom där fantasierna har ingenting med verkligheten att göra.
100 000-tals döda? Du har så galna vanföreställningar att du skulle må bra av tvångsinlåsning, bältning och medicinering.
1000-tals döda yngre också? Trots att smittan är ofarlig för yngre? Är du galen eller går du på droger?
Du skriver ett inlägg som slår rekord i lögner och överdrifter.

Än en gång. Covid-19 är inte det domedagsvirus du och andra coronadårar trodde och som ni tydligen tror än. Viruset är för dom flesta mindre farligt än vanligt influensavirus.
Att jag säger det beror på att väldigt få tycks bli sjuka. Jämför det med vanlig influensa då nästan alla man känner blir sjuk och kan ligga däckad i upp till en vecka ibland mer.
För riskgrupper är covid-19 lite farligare än vanlig influensa men inte mycket.
De flesta som har drabbats av covid-19 har fått lindriga symptom i form av framför allt feber, hosta, andningsbesvär, snuva, nästäppa, halsont, huvudvärk, illamående, muskel- och ledvärk.
DE FLESTA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2020-09-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Svea rike är väl de enda land som inte rapporterar tillfrisknande..och man kan ju undra "varför"?

Du förstår inte det menar du? På riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in