2020-09-03, 19:21
Medlem
Öka sin spell DC i Dungeons & dragons

Jag har börjat med DnD i år & vårt gäng körde igång mest på kul, dvs gjorde karaktärer på känsla & satte igång utan att varje person gick igenom reglerna särskilt noga.

Nu när vi kommit en bit har jag fått mer känsla för det & insett att jag fördelat mina stats lite halvsnurrigt till min karaktär (en halvling cleric). Exempelvis är jag högst medelmåttig i wisdom, som används till att kasta trollformler, vilket blev kännbart när vi börjat träffa på lite svårare monster.

Jag håller på och sätter mig in i alla regler för att få någon slags överblick i ett första skede och antar att det bara är att gilla läget & anpassa sitt spel efter vad karaktären har för förutsättningar - men finns det någon käckt sätt att få upp sin wisdom? Att man skulle kunna studera eller träna hos en helare i ett tempel, någon magisk pryl att försöka skaffa eller annat?
Citera
2020-09-03, 20:15
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinguiden
... finns det någon käckt sätt att få upp sin wisdom? Att man skulle kunna studera eller träna hos en helare i ett tempel, någon magisk pryl att försöka skaffa eller annat?
Finns ju lite olika saker som går att ordna, t ex ASI (+2 till en ability, brukar vara vid level 4, 8 osv) eller som du nämnde, någon magisk pryl. Ioun Stone of Wisdom är en av dem. Men det är helt upp till spelledaren om denne vill ge en sån pryl. Är inte säker om det finns en Feat man kan ta som ökar Wisdom, men det är också upp till spelledaren då Feats inte är standardregel.
Citera
2020-09-03, 20:25
Moderator
^Eazs avatar
Infogade en tråd in DnD tråden
/Mod
Citera
2020-09-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Finns ju lite olika saker som går att ordna, t ex ASI (+2 till en ability, brukar vara vid level 4, 8 osv) eller som du nämnde, någon magisk pryl. Ioun Stone of Wisdom är en av dem. Men det är helt upp till spelledaren om denne vill ge en sån pryl. Är inte säker om det finns en Feat man kan ta som ökar Wisdom, men det är också upp till spelledaren då Feats inte är standardregel.

Najs! Vi borde snart vara uppe på level 4 så en ASI i första skedet då. Kul!
Citera
2020-09-05, 23:52
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinguiden
Najs! Vi borde snart vara uppe på level 4 så en ASI i första skedet då. Kul!
Kan tänka mig det! Kom även på en sak till gällande spell save DC. Med jämna mellanrum går din karaktärs proficiency bonus upp med +1, så din spell save DC kommer bli högre utan att du lägger något mer på Wisdom. Men det kommer ta mycket längre tid att höja den mycket!
Citera
2020-09-06, 10:34
Avslutad
Testade nyligen på med en kompis, hade riktigt kul faktiskt , finns det så att man kan köra online på något sätt?
Citera
2020-09-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Kan tänka mig det! Kom även på en sak till gällande spell save DC. Med jämna mellanrum går din karaktärs proficiency bonus upp med +1, så din spell save DC kommer bli högre utan att du lägger något mer på Wisdom. Men det kommer ta mycket längre tid att höja den mycket!

Men skönt att höra att man inte är heeeelt rökt i sina spells då. Tack för tipsen
Citera
2020-09-06, 15:36
Avslutad
Är sugen på att spela med några online: har bara kört en gång men skulle gärna testa igen på något sätt. Bäst online nu under dessa Coronatider.
Citera
2020-09-06, 20:23
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Är sugen på att spela med några online: har bara kört en gång men skulle gärna testa igen på något sätt. Bäst online nu under dessa Coronatider.

Dndbeyond & Roll20 Är två sidor du kan kolla in, om du är sugen på en online variant.
Sen finns det en drös med Discord kanaler, som håller på med Dnd
Citera
2020-09-06, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Dndbeyond & Roll20 Är två sidor du kan kolla in, om du är sugen på en online variant.
Sen finns det en drös med Discord kanaler, som håller på med Dnd

Absolut ska kolla in dem tack för tipsen .

(FB) Vill testa D&D alt flashbacks egna D&D

(FB) Dungeons and dragons (sthlm?) speltråd ( intresse ?)

Även skapat dessa trådar om någon är intresserad.
Citera
2020-09-07, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Absolut ska kolla in dem tack för tipsen .

(FB) Vill testa D&D alt flashbacks egna D&D

(FB) Dungeons and dragons (sthlm?) speltråd ( intresse ?)

Även skapat dessa trådar om någon är intresserad.

Sökes både DM och spelare
Citera
2020-09-09, 10:47
Moderator
Amirons avatar
Ni som använder figurer osv, var hittar ni dessa?

Funderar på att göra spelsessionerna lite mer visuella och har tittat runt lite efter figurer osv här i Sverige, men inte hittat mycket.
Är det direkt från tillverkarens hemsida, Amazon eller liknande som gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in