2020-09-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag idiotförklarar dig inte. Det är förståeligt lätt att se det så kanske, men logik och sannolikhet är inte lätt och man behöver långt ifrån vara dum för att gå vilse och resonera snett. Det är också så att om man argumenterar för en sak man finner plausibel så övervärderar man gärna sina skäl och det rätt mycket. Det kan hända -nästan - oss alla.

Så det är fortfarande så att det faktum att SE befinner sig på mordplatsen inte talar för hans skuld ens i kombination med andra omständigheter.

Det beror på att om vi skall sluta oss till att hans närvaro är skum och ökar sannolikheten för att han är skyldig är det helt avhängigt att dessa andra omständigheter visar skuld. Annars är han oskyldig och ett vittne som han uppger.

Det går inte att använda faktorn att SE är på brottsplatsen till att öka sannolikheten för de omständigheter som utgör förutsättningen att det skulle vara något skumt med hans närvaro där.

Alltså är det logiskt inte meningsfullt att dra in argumentet att han befann sig på brottsplatsen i en objektiv bedömning om huruvida det är sannolikt att han är mördaren.

Det beror lika fullt helt på om det kan göras troligt att det är uteslutet att han uppträder där som vittne. Och det går inte att avgöra. Vilket då innebär att man som bäst kan påstå att SE inte kan uteslutas som mördare. Men långtifrån att han är mer sannolik än andra som inte heller kan uteslutas.

Jag konstaterar att våra åsikter går isär. För mig är kombinationen att vara på mordplatsen/delvis klädd som mördaren/ konstigt vittnesmål starkare än t ex indicierna mot CA eller andra som inte kan uteslutas. Enligt dig är detta fel och eftersom att du påpekar att jag gått vilse och resonerar snett så är det ju tydligt att du sitter inne på större kunskaper. Det är bra och synd att du och andra här på Flashback inte kunnat vara aktiva med utredningen och styra den åt rätt håll.
Citera
2020-09-05, 15:13
Medlem
Jag funderar lite på sannolikhet kring olika omnämnda gärningsmän. CP pekades ut av det närmaste vittnet LP men där är det 0% sannolikhet. CA har gjort dåliga affärer, hoppat av en skytteklubb och skjutit på en tv. Där är sannolikheten väldigt hög. När det gäller SE befann han sig på mordplatsen, stämmer delvis in på signalementet och har en historia som inte går ihop. Precis som hos CP är sannolikheten i princip 0%. Det har synts personer med walkie-talkies i närheten av mordplatsen så sannolikheten för att det är poliser som ligger bakom är mer än 50%. Har jag uppfattat detta korrekt?
Citera
2020-09-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är nog första gången nån kallar mig SE skeptisk.
Som nog framgått så lutar jag starkt år att SE är GM ELLER möjligen iaf på nåt sätt inblandad i mordet.
Sannolikare dock att det var han själv som mördade Palme.

Jag är dock som sagt ganska skeptisk till din teori av skäl som jag angett i mina senaste inlägg.
Jag har inte heller påstått att SE var alkoholist redan vid tiden för mordet.
Hans drickande eskalerade snarare efter mordet.
Dock finns ju en del uppgifter om att han brukade lukta sprit på jobbet ibland osv.
Det förefaller ha varit allmänt känt att han var glad i flaskan.
Jag skulle knappast utse en sådan person till "hitman" i en konspiration.
Nån stor vapenvana hade han väl egentligen inte heller på det viset?
Även om han såklart kunde hantera ett vapen.

Reumatismen är nog inte påstådd utan fastslagen att han led av.
Det var väl vapensamlarens dotter som påstod att Stig ibland hade så ont att han knappt kunde hålla i korten när SE och hans fru besökte vapensamlarens hem för att umgås och tex spela kort.
Likaså att Stig ibland knappt kunde hålla i sin penna pga värken.

Då kan man tänka sig att det kan vara en smula chansartat att utse honom till "hitman".
Vapnet var dessutom relativt tungt och borde vara svårt för honom att hålla i om han har en dålig dag så att säga.

Om sedan de som ev utsåg honom till "hitman" kände till detta vet vi såklart inte.
Vi vet iofs inte heller HUR illa hans reumatism var 1986.

Där får jag reservera mig lite.

Men det var så mina tankar gick kring detta.

OM SE som GM ingick i en konspiration kan jag tänka mig att han tog chansen spontant på impuls när OP plötsligt kom gående mitt framför honom.

Även om jag tror att SE agerade ensam just på en ren impuls.
OM han ingick i en konspiration så tror jag mer att han var medhjälpare av något slag men för mig är det mest sannolika att han var GM.

Troligen ensamagerande.

Syns inget av reumatismen i det här Rapportinslaget från april 1986 dvs efter mordet.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/h%C3%A4r-kritiserar-stig-engstr%C3%B6m-polisens-utredning-i-svt-1.29237137
Citera
2020-09-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag konstaterar att våra åsikter går isär. För mig är kombinationen att vara på mordplatsen/delvis klädd som mördaren/ konstigt vittnesmål starkare än t ex indicierna mot CA eller andra som inte kan uteslutas. Enligt dig är detta fel och eftersom att du påpekar att jag gått vilse och resonerar snett så är det ju tydligt att du sitter inne på större kunskaper. Det är bra och synd att du och andra här på Flashback inte kunnat vara aktiva med utredningen och styra den åt rätt håll.

Ingen vet något vem som mördade Palme men en förutsättning för att ha kunnat mörda Palme är att man är på mordplatsen när mordet skedde. Ingen har lyckats bevisa att CP, CA eller andra teorier/spår varit där när mordet skedde. SE var där men om han var ett oskyldigt vittne eller mördaren lär vi aldrig få veta tyvärr. Om han var ett oskyldigt vittne som var där i ca 20 minuter (exklusive språngmarschen in i gränden som ingen såg i.o.f.s.) så är det konstigt att ingen med säkerhet såg honom där under hela den tiden. Signalementet stämmer också bra m.m.
Senast redigerad av Niklasgl87 2020-09-05 kl. 16:47.
Citera
2020-09-05, 17:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är nog första gången nån kallar mig SE skeptisk.
Som nog framgått så lutar jag starkt år att SE är GM ELLER möjligen iaf på nåt sätt inblandad i mordet.
Sannolikare dock att det var han själv som mördade Palme.

Jag är dock som sagt ganska skeptisk till din teori av skäl som jag angett i mina senaste inlägg.
Jag har inte heller påstått att SE var alkoholist redan vid tiden för mordet.
Hans drickande eskalerade snarare efter mordet.
Dock finns ju en del uppgifter om att han brukade lukta sprit på jobbet ibland osv.
Det förefaller ha varit allmänt känt att han var glad i flaskan.
Jag skulle knappast utse en sådan person till "hitman" i en konspiration.
Nån stor vapenvana hade han väl egentligen inte heller på det viset?
Även om han såklart kunde hantera ett vapen.

Reumatismen är nog inte påstådd utan fastslagen att han led av.
Det var väl vapensamlarens dotter som påstod att Stig ibland hade så ont att han knappt kunde hålla i korten när SE och hans fru besökte vapensamlarens hem för att umgås och tex spela kort.
Likaså att Stig ibland knappt kunde hålla i sin penna pga värken.

Då kan man tänka sig att det kan vara en smula chansartat att utse honom till "hitman".
Vapnet var dessutom relativt tungt och borde vara svårt för honom att hålla i om han har en dålig dag så att säga.

Om sedan de som ev utsåg honom till "hitman" kände till detta vet vi såklart inte.
Vi vet iofs inte heller HUR illa hans reumatism var 1986.

Där får jag reservera mig lite.

Men det var så mina tankar gick kring detta.

OM SE som GM ingick i en konspiration kan jag tänka mig att han tog chansen spontant på impuls när OP plötsligt kom gående mitt framför honom.

Även om jag tror att SE agerade ensam just på en ren impuls.
OM han ingick i en konspiration så tror jag mer att han var medhjälpare av något slag men för mig är det mest sannolika att han var GM.

Troligen ensamagerande.

Det faktum att SE var en tecknare och illustratör till sin profession påverkar inte synen på SE förmåga att hålla stabilt i en penna eller revolver?

Finns det någon som vittnar om att SE luktade sprit och upplevdes som berusad aktuell kväll?

Man kan lukta alkohol eftet att ha druckit ett glas öl till maten.

Man kan dricka mängder med alkohol dagligdags men hålla sig nykter när det krävs eller är lämpligt, är det inte så?
Citera
2020-09-05, 19:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag funderar lite på sannolikhet kring olika omnämnda gärningsmän. CP pekades ut av det närmaste vittnet LP men där är det 0% sannolikhet. CA har gjort dåliga affärer, hoppat av en skytteklubb och skjutit på en tv. Där är sannolikheten väldigt hög. När det gäller SE befann han sig på mordplatsen, stämmer delvis in på signalementet och har en historia som inte går ihop. Precis som hos CP är sannolikheten i princip 0%. Det har synts personer med walkie-talkies i närheten av mordplatsen så sannolikheten för att det är poliser som ligger bakom är mer än 50%. Har jag uppfattat detta korrekt?

CA: ägde ett sånt vapen som sedan är försvunnet. Han påstår sig legat sjuk i influensa mordkvällen och flera dagar efter - men hans bror säger han hjälpte till att flytta den veckan, bland annat 1 mars. CA var med på SAMTLIGA styrelsemöten i skytteklubben 1982-1992, bortsett från alla möten 1986 efter 27 januari (då han var med, sista styrelsemötet som var innan mordet alltså) . Han sågs nära mordplatsen två årsdagar i rad i mitten på 90-talet när polisen börjat titta på honom.

Indicie efter indicie
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-09-05 kl. 20:05.
Citera
2020-09-05, 19:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det faktum att SE var en tecknare och illustratör till sin profession påverkar inte synen på SE förmåga att hålla stabilt i en penna eller revolver?

Finns det någon som vittnar om att SE luktade sprit och upplevdes som berusad aktuell kväll?

Man kan lukta alkohol eftet att ha druckit ett glas öl till maten.

Man kan dricka mängder med alkohol dagligdags men hålla sig nykter när det krävs eller är lämpligt, är det inte så?

Nej mig veterligen finns inga sådana uppgifter.
Citera
2020-09-05, 19:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej mig veterligen finns inga sådana uppgifter.

I så fall har man gjort en höna av en fjäder och använder det som argument, otroligt att det har fått vara oemotsagt i ett antal år.

SE drack friskt efter mordet, SE gick ut och åt på kvällarna och kan ha druckit något till maten, således kunde han inte utföra ett mord aktuell kväll, ungefär så har det låtit, otroligt.
Citera
2020-09-05, 19:55
Moderator
OYs avatar
Apropå hur SE var klädd.

Det finns en officiell bild på hur SE var klädd, mörk rock.

I förhör anger ALG någonstans beigeaktig duffel om jag inte minns fel.

Och hör jag inte fel säger LL brunbeige i intervjun med Swebbtv.

Bara noterar.
Citera
2020-09-05, 20:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Apropå hur SE var klädd.

Det finns en officiell bild på hur SE var klädd, mörk rock.

I förhör anger ALG någonstans beigeaktig duffel om jag inte minns fel.

Och hör jag inte fel säger LL brunbeige i intervjun med Swebbtv.

Bara noterar.

Sa inte Henry gammeldags jacka dessutom?
Citera
2020-09-05, 21:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
CA är ett luftslott som vissa så gärna vill få till en Palmemördare. Men kan ni bevisa att han var på mordplatsen när mordet skedde kl 23:21 28/2 1986?

Kan du bevisa att SE var det?
Citera
2020-09-05, 21:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
I så fall har man gjort en höna av en fjäder och använder det som argument, otroligt att det har fått vara oemotsagt i ett antal år.

SE drack friskt efter mordet, SE gick ut och åt på kvällarna och kan ha druckit något till maten, således kunde han inte utföra ett mord aktuell kväll, ungefär så har det låtit, otroligt.

Ja, det är dessvärre mycket som blivit "sanning" avseende SE.
Att signalementet stämmer till 100% är en annan sanning..

Alla beskyllningar av lögner....o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in