2020-09-05, 18:53
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Hej!

Jag följt den här tråden sedan starten. Inte slaviskt, men tillräckligt regelbundet för att bilda mig en uppfattning om vilka olika teorier som florerar. Precis som i andra ”mordtrådar” här på Flashback är åsikterna starkt polariserade, vilket i sig är bra för att föra diskussionen framåt. Det som skiljer den här tråden från andra är dock väldigt tydligt. Här uppehåller sig nämligen personer som utvecklat påhittade personliga band till de inblandade. Personer som verkar intala sig själva att de kände/känner de inblandade och som anser sig ha tolkningsföreträde vad det gäller de inblandades känslor och levnadsvillkor. Dessa personer finns på båda sidor och ger uttryck för ett mycket märkligt beteende. Inte konstigt i sig, eftersom det finns personer som levt i tråden under flera år, men märkligt ur ett beteendevetarperspektiv. Att Flashback överbefolkas av hobbyjurister och diverse ”hittepåare” är inget nytt, men i den här tråden har jag reflekterat över hur det emotionella tänkandet helt och hållet skjuter det rationella tänkandet åt sidan. Samma teorier ältas om och om igen. MGM:s försvarare i tråden gör allt för att förringa och bagatellisera MGM:s roll i händelsen genom att flytta fokus till brottsoffrets tillkortakommanden och de som redan är övertygade om att MGM är den skyldige lägger då sin energi på att postum försvara brottsoffrets liv och leverne istället för att leta efter detaljer som kan fylla de luckor som faktiskt finns i denna utredning.

Själv är jag säkerligen övertygad om hur det hela har gått till. Inte för att jag är emotionellt påverkad utan för att det finns forskning som kan berätta för oss hur det vanligtvis går till när något sådant här händer. I nästan 80% av fallen vid kvinnomord är de nämligen utförda av en närstående man med en känslomässig relation till kvinnan. Forskning visar även att det vanligaste är att dessa mord är oförberedda och att mannen handlar i affekt och upphetsning. Därför tror jag att MGM och brottsoffer av någon anledning har befunnit sig bakom bullerplanket den aktuella kvällen för att diskutera något som inte var lämpligt att diskutera när det finns barn som sover en våning upp. Intensiteten i diskussionen har eskalerat och MGM har känt sig pressad och rådlös av någon anledning (kanske hot om avslöjanden eller liknande) och i desperation och som ”ända utväg” tagit strypgrepp om brottsoffrets hals. Brottsoffret har då börjat skrika. MGM drabbas av panik och slår brottsoffret i ansiktet för att få henne att sluta skrika. Brottsoffret ramlar omkull och skriker nu snarare i panik för sitt än av ilska. MGM inser att han måste få tyst på brottsoffret snabbt och beväpnar sig med en sten eller något annat hårt och trubbigt föremål och fortsätter att slå tills det blir tyst. Tar med sig föremålet från brottsplatsen och beger sig, utan att väcka uppmärksamhet, till sin bostad via en rejäl omväg som inte kan avslöja att han varit på platsen om någon ser honom.

Problemet i det här fallet är att det inte finns några som helst spår efter någon annan än brottsoffret på brottsplatsen. Ingen GM kan bindas till platsen förutom den DNA som hittats på brottsoffret och som i praktiken skulle kunnat ha hamnat där vid ett annat tillfälle. I grunden tycker jag dock att det är bra att vi har lagar i Sverige som hindrar oskyldiga GM att straffas med långa fängelsestraff bara för att forskningen och erfarenheten säger att de passar in i statistiken. Det hindrar dock inte gemene man från att ha en uppfattning och min uppfattning är att MGM är skyldig till mordet och att det har gått till precis så som det gör i 80% av liknande fall.

Mina två cent! Tack!

Dina två cent uppskattas. Har du nån tanke om misstänkt GM?
Citera
2020-09-05, 19:10
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Hej!

Jag följt den här tråden sedan starten. Inte slaviskt, men tillräckligt regelbundet för att bilda mig en uppfattning om vilka olika teorier som florerar. Precis som i andra ”mordtrådar” här på Flashback är åsikterna starkt polariserade, vilket i sig är bra för att föra diskussionen framåt. Det som skiljer den här tråden från andra är dock väldigt tydligt. Här uppehåller sig nämligen personer som utvecklat påhittade personliga band till de inblandade. Personer som verkar intala sig själva att de kände/känner de inblandade och som anser sig ha tolkningsföreträde vad det gäller de inblandades känslor och levnadsvillkor. Dessa personer finns på båda sidor och ger uttryck för ett mycket märkligt beteende. Inte konstigt i sig, eftersom det finns personer som levt i tråden under flera år, men märkligt ur ett beteendevetarperspektiv. Att Flashback överbefolkas av hobbyjurister och diverse ”hittepåare” är inget nytt, men i den här tråden har jag reflekterat över hur det emotionella tänkandet helt och hållet skjuter det rationella tänkandet åt sidan. Samma teorier ältas om och om igen. MGM:s försvarare i tråden gör allt för att förringa och bagatellisera MGM:s roll i händelsen genom att flytta fokus till brottsoffrets tillkortakommanden och de som redan är övertygade om att MGM är den skyldige lägger då sin energi på att postum försvara brottsoffrets liv och leverne istället för att leta efter detaljer som kan fylla de luckor som faktiskt finns i denna utredning.

Själv är jag säkerligen övertygad om hur det hela har gått till. Inte för att jag är emotionellt påverkad utan för att det finns forskning som kan berätta för oss hur det vanligtvis går till när något sådant här händer. I nästan 80% av fallen vid kvinnomord är de nämligen utförda av en närstående man med en känslomässig relation till kvinnan. Forskning visar även att det vanligaste är att dessa mord är oförberedda och att mannen handlar i affekt och upphetsning. Därför tror jag att MGM och brottsoffer av någon anledning har befunnit sig bakom bullerplanket den aktuella kvällen för att diskutera något som inte var lämpligt att diskutera när det finns barn som sover en våning upp. Intensiteten i diskussionen har eskalerat och MGM har känt sig pressad och rådlös av någon anledning (kanske hot om avslöjanden eller liknande) och i desperation och som ”ända utväg” tagit strypgrepp om brottsoffrets hals. Brottsoffret har då börjat skrika. MGM drabbas av panik och slår brottsoffret i ansiktet för att få henne att sluta skrika. Brottsoffret ramlar omkull och skriker nu snarare i panik för sitt än av ilska. MGM inser att han måste få tyst på brottsoffret snabbt och beväpnar sig med en sten eller något annat hårt och trubbigt föremål och fortsätter att slå tills det blir tyst. Tar med sig föremålet från brottsplatsen och beger sig, utan att väcka uppmärksamhet, till sin bostad via en rejäl omväg som inte kan avslöja att han varit på platsen om någon ser honom.

Problemet i det här fallet är att det inte finns några som helst spår efter någon annan än brottsoffret på brottsplatsen. Ingen GM kan bindas till platsen förutom den DNA som hittats på brottsoffret och som i praktiken skulle kunnat ha hamnat där vid ett annat tillfälle. I grunden tycker jag dock att det är bra att vi har lagar i Sverige som hindrar oskyldiga GM att straffas med långa fängelsestraff bara för att forskningen och erfarenheten säger att de passar in i statistiken. Det hindrar dock inte gemene man från att ha en uppfattning och min uppfattning är att MGM är skyldig till mordet och att det har gått till precis så som det gör i 80% av liknande fall.

Mina två cent! Tack!

Hej på dej .
Ville bara förklara min IRL berättelse :
Jag har känt L* ena ett antal år genom att jag blev vän med henne då jag började med geocaching .

Har aldrig haft något intresse utav skvaller , ej heller vad folk gör inom sovrumsfronten ; så när jag läste i tidningen om en kvinna som försvunnit och såg hennes namn blev jag chockad och tänkte ; nee inte L* ena !!? Hon var ju så go och glad ! Vem kan vilja henne illa ...osv.

Jag och min familj blev väldigt förvånade ledsna och fundersamma ??

Varför ? Vem ? ville denna kvinna något illa ?

Men som sagt , jag har ju bara träffat henne i positiva sammanhang och har ju aldrig hamnat i läge där man ställer på henne så att hon kan bli besviken , bitter eller förbannad ....

Så hur situationen blev där bakom planket med den gärningsman som gjort henne så illa , är för oss helt undrandes ?

För mig var L* ena en mycket trevlig människa och vi saknar henne .

Hon hade förmågan att få oss att tro på våran egen förmåga , att inte ge upp utan att försöka igen och att man inte är dålig för att man kanske misslyckas en del
Senast redigerad av landbandy 2020-09-05 kl. 19:25.
Citera
2020-09-05, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
NEJ det ändrar ingenting att byta åklagare efter anledningen till att hon kör tänderna i kaklet beror på att ingenting talar för att hon har rätt GM. Läs: Överåklagaren Christer van der kwast och FL Seppo Penttinen. Läs den så får du liten hint vartåt det lutar.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Van der Kwast har anklagats för att under förundersökningarna i fallet Quick undanhålla information som talade för att Quick skulle vara oskyldig. Skarp kritik har också i allmänhet riktats mot hur van der Kwast hanterat utredningarna gällande Quick. En polisanmälan lämnades 2009 in mot van der Kwast och den ansvarige polisen Seppo Penttinen för grovt tjänstefel, där riksåklagaren dock kom fram till att de eventuella brotten antingen var preskriberade eller tidigare avgjorda av justitiekanslern.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Christer_van_der_Kwast

Men är du korkad på riktigt
Det finns väl inga som helst likheter mellan dessa fall. Quick var en sönderdrogad tokstolle som tog på sig allt som lades honom till last.
Åklagaren och FL var ju lika drogade båda två
Citera
2020-09-05, 19:33
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ok.
De sista bilderna jag sett på AW så ser han ut att brås mer på UW än på SD iaf, men jag kan så klart ha fel.

Jag har inte sett några foton på honom på
länge så jag kan också ha fel.
Jag hoppas att jag har fel men till skillnad mot
många andra här i tråden så skriver jag inte om
vad jag vill eller hoppas ska ha hänt .
Jag skriver utifrån att jag tror att alla är
presumtiva mördare under rätt/fel
omständigheter.
UW verkar vara väldigt lugn men jag vet att när
en sådan person väl exploderar då är det på
riktigt och då är det bäst att backa.
Citera
2020-09-05, 19:42
Medlem
Citat:
Hej!

Mina två cent! Tack!
Ditt inlägg är uppskattat! Min peng på det också. Går det för HR att bevisa utom rimligt tvivel?
Senast redigerad av Sambucusnigra 2020-09-05 kl. 19:55.
Citera
2020-09-05, 19:51
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller i augusti 2005?

Fanns det någon särskild anledning att det var
just A han mordhotade och inte något av de
andra barnen?

A tyckte att SD var snäll. N hatade SD.

Hotade LW att ta DNA-prov på A och visa för
HD? Eller hade hon redan tagit prov på
honom och hade det redo att skicka till HD om
SD inte skulle lyda henne? Var det det hon
menade när hon sa att det var hon som hade
makten över SD?

Visst hittades det ansökan om hindersprövning
hos LW? Hoppades hon kunna tvinga SD att
skriva på det innan resan till USA?
Då hade hon haft ytterligare något att visa för
HD ifall de kommit hem återförenade från USA.

Citat:
Nio månader senare föddes A.

Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Ny infallsvinkel
UW får reda på att A e SD's barn och UW får psykbryt och har ihjäl LW.
Mystiken tätnar

edit: Snacka om motiv isf

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Inlägg av GilGrissom82 från den 5/11 -19:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Y*oda, SD:s nick på dykarbloggen har skrivit en hälsning till Lena på hennes blogg
den 21 december 2007, så då verkar de ha känt varandra i alla fall.

Men är väl förmodligen något tidigare datum än detta som SD och LW träffades första gången.

Citat:
Ja, varför inte? Det kanske skulle avslöjas på
hans 12-årsdag? Hon kanske tyckte att han
var gammal nog att få veta då?
Om hon fått svar på DNA-prov via mailen,
som någon raderade ur, så kanske det var det
som måste raderas? Kanske UW hade koll på
LW genom att logga in på hennes olika konton.
För att kunna skydda barnen mot hennes
impulsiva och maniska beteende.

FL, Peter Springare är PS. Biträdande FL, Jonas Ryden är JR. Stefan Davidsson är MT (misstänkt) förhöret hölls 2018-05-2911:28.
--------------------
Aktbilaga 147 förhör SD s 15 (pdf)

MT: Liv, till en början var det som, som granne och äh, ja hon bodde väl två hus bort och barn i samma ålder och, dagisgrupper och, skola, ja inte skola men, nej bara dagis, äh så så kom hon in.

PS: Mm, och då när hon kommer in i, i ditt eller e1i liv säger du, hur, hur tog det sig i uttryck då, hur?

MT: Ja det var precis som vilken grannkärring som helst så att säga (ohörbmi) ibland så träffades man och fikade och medan man satt och ammade barn, ja jag amma inte men, jag gav flaska då, äh lekparken äh, sådär som småbarnsföräldrar gör ...

PS: Ja okey.

MT: I kvarteret .

PS: Men det är ju inget konstigt.

MT:Nej.

PS: Nej.

JR: När är du i tid då?

MT: Ja amningsstatus på barnen som är födda -96, -06 är dom födda ...

JR: Ja.

MT: Så äh -07 isch.

MT: Ja vi blev ju grannar då -05 egentligen, men i bötjan så hade vi väl kanske inte, jo vi hade nog kontakt redan då, vi hade ju barn redan som var jämnåriga. Så det var väl -05 då egentligen, mm.

PS: Okey, men som jag sa, det, det är ju inget konstigt.

PS: Jag menar det är ju som vilken average familj som helst...

MT: Ja ja.

PS: Då om man uttrycker sig ...

MT: Ja ja ja ja.

Senare i förhöret betonar SD att kladdandet med vätskor SD vs LW började (precis) vid Lenas skiljmässa 2011. Som om dom gränslösaste av dom gränslösa hade gränser?

Det finns välj inte någon med kunskap om de tu som tror att det översexuella paret skulle hållt sig i sex år innan moralen rämnade för åtrån. No way!

Frågan om SD är far till A*ron är öppen.

F.ö. är min tes är att knullandet med SD var anledningen till att UW var tvungen att ta ut skiljmässa. UW har räddat LW ur hur många knipor som helst men att frun var ute och råknullade grannen kunde han nog inte tolerera? Att LWs sexmissbruk (läs bipolaritet) kom som en blix från klar himmel vid skiljmässan kan ingen med trovärdighet hävda.

Edit: lägger med detta igen som styrkande att relationen var etablerad julen 2017 Yoda är SD. Postat av GilGrissom82.
-------------
Skapad av Yoda fre, december 21, 2007 22:55:43
Tja Lena!

Tack för julkortet. Sa till sambon att det kändes extra härligt att få just ett sådant kort. Vilken tid du måste lagt ner! Vi orkade nätt och jämt med att köpa och skicka "vanliga" kort. Men du/ni fick iaf en julhälsning så från oss.

Omigen; GOD JUL

// En okänd välgörare
http://lena.wesstrom.se/#comments16
------------------
Blockerat efter publiceringen i tråden, hemligt hemligt...
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-09-05 kl. 20:13.
Citera
2020-09-05, 20:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Men är du korkad på riktigt
Det finns väl inga som helst likheter mellan dessa fall. Quick var en sönderdrogad tokstolle som tog på sig allt som lades honom till last.
Åklagaren och FL var ju lika drogade båda två
Det skiljer flera saker japp. Van der kwast var överåklagare emedan Hiding är kammaråklagare. Tunnlarna däremot är lika trånga. Dom slutna suggestiva grupperna som bestämde sig innan dom skulle bestämt sig är frapperande lika.

Gruppmentaliteten i utredningarna mot Thomas Quick bidrog till att han kunde fällas för åtta mord, enligt Bergwallkommissionen. Psykiatrin och rättsväsendet bör ses över, skriver kommissionen på DN-debatt.
Kommissionen anser att det uppstod ett grupptänkande i kretsen kring Quick-utredningarna, som bestod av samma personer i nio år.

"Allt detta kan ha bidragit till att kritiska tankar inte kom fram i tillräcklig omfattning."

https://www.svd.se/grupptankande-bakom-quickdomarna
----------------
Känns det igen?
F.ö. kan vi utgå ifrån att överåklagare Kwast och & tunnelseende varit till lärdom för vårt rättsväsende vilket gör det utsiktslöst att lagföra MGM på Åkl och &,s önskningar utan indiciekedja och i avsaknad av teknisk bevisning. ( som i fallet Quick)
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-09-05 kl. 20:35.
Citera
2020-09-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Dina två cent uppskattas. Har du nån tanke om misstänkt GM?

Jag sätter som sagt mina två cent på MGM, dvs. SD, enbart med grund i att statistiken säger att gärningsmännen i nära 80% av liknande fall inte ser någon annan utväg och agerar i affekt. SD är således den enda person som har presenterats i detta fall och som, enligt min bedömning, har haft något att förlora på sitt umgänge med brottsoffret. De andra männen med nära relationer till brottsoffret, som det diskuteras om i tråden, har inte haft samma press på sig från brottsoffret vad vi vet... och vi kan ju bara gå på det vi vet. Den enda person som brottsoffret kan ha pressat till gränser där det inte finns någon annan utväg än att tysta brottsoffret är, enligt mig, SD. Jag tänker dock inte spekulera i vilken roll HD har i detta eftersom det korrelerar dåligt med statistiken. Det vanliga är som sagt att det handlar om oplanerade vredesutbrott i situationer där gärningsman och brottsoffer är ensamma på platsen. Forskning visar att kvinnomisshandel med dödlig utgång är ganska ovanlig om det finns fler än gärningsman och brottsoffer på platsen.

Jag vill även påpeka att området i sig inte talar för att det handlar om ett oprovocerat mord som utförts av någon förbipasserande. Detta stillsamma villaområde har, trots sin närhet till mer brottstyngda områden, inte drabbats av något liknade i det förflutna. De 20% av gärningsmän som, enligt statistiken, inte har någon koppling till brottsoffret rör sig sällan i dessa typer av områden om det inte handlar om lagbrytare som är ute efter att göra inbrott.

Jag vidhåller dock att MGM har rätt till sin frihet tills motsatsen bevisas med säkerhet. Vi kan som sagt inte låsa in misstänkta gärningsmän mot grund av vetenskap eller statistik. Hur övertygad jag än är om att MGM är den skyldige, så tror jag ändå inte att domen kommer att förändras i HR. Jag tror dock inte att vi behöver vara oroliga för att han faller in i något återfall. Han är redan moraliskt dömd av många och kommer ha ögonen på sig i all framtid. Om han är oskyldig så kommer han få leva ett ovärdigt liv som inte står i proportion till de hot och svek mot sin omgivning som han faktiskt begått.
Citera
2020-09-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Ditt inlägg är uppskattat! Min peng på det också. Går det för HR att bevisa utom rimligt tvivel?

Min bedömning är att den nya bevisningen inte kommer att räcka för att övertyga HR. Speciellt eftersom TR:s dom är så pass välformulerad och väl utarbetad. Advokaterna kommer säkert skapa rimliga tvivel genom att hävda att vi inte med säkerhet kan veta om brottsoffret hade ringen på sig när hon diskade osv. Åklagaren måste hitta bevis som inte advokaterna kan skapa tvivel kring. Om DNA från MGM inte räckte i TR kommer det nog inte räcka i HR. Kan åklagaren däremot bevisa att ringen satt på fingret när brottsoffret diskade så är det en annan sak, men som jag förstår så är det bara antaganden.
Citera
2020-09-05, 20:54
Medlem
Citat:
Min bedömning är att den nya bevisningen inte kommer att räcka för att övertyga HR. Speciellt eftersom TR:s dom är så pass välformulerad och väl utarbetad. Advokaterna kommer säkert skapa rimliga tvivel genom att hävda att vi inte med säkerhet kan veta om brottsoffret hade ringen på sig när hon diskade osv. Åklagaren måste hitta bevis som inte advokaterna kan skapa tvivel kring. Om DNA från MGM inte räckte i TR kommer det nog inte räcka i HR. Kan åklagaren däremot bevisa att ringen satt på fingret när brottsoffret diskade så är det en annan sak, men som jag förstår så är det bara antaganden.
Ja, DÅ hänger jag med.Diskade hon med ringarna på så sköljs ju DNA bort från andra.
Senast redigerad av Sambucusnigra 2020-09-05 kl. 21:00.
Citera
2020-09-05, 21:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
FL, Peter Springare är PS. Biträdande FL, Jonas Ryden är JR. Stefan Davidsson är MT (misstänkt) förhöret hölls 2018-05-2911:28.
--------------------
Aktbilaga 147 förhör SD s 15 (pdf)

MT: Liv, till en början var det som, som granne och äh, ja hon bodde väl två hus bort och barn i samma ålder och, dagisgrupper och, skola, ja inte skola men, nej bara dagis, äh så så kom hon in.

PS: Mm, och då när hon kommer in i, i ditt eller e1i liv säger du, hur, hur tog det sig i uttryck då, hur?

MT: Ja det var precis som vilken grannkärring som helst så att säga (ohörbmi) ibland så träffades man och fikade och medan man satt och ammade barn, ja jag amma inte men, jag gav flaska då, äh lekparken äh, sådär som småbarnsföräldrar gör ...

PS: Ja okey.

MT: I kvarteret .

PS: Men det är ju inget konstigt.

PS: Nej.

JR: När är du i tid då?

MT: Ja amningsstatus på barnen som är födda -96, -06 är dom födda ...

MT: Så äh -07 isch.

MT: Ja vi blev ju grannar då -05 egentligen, men i bötjan så hade vi väl kanske inte, jo vi hade nog kontakt redan då, vi hade ju barn redan som var jämnåriga. Så det var väl -05 då egentligen, mm.

PS: Okey, men som jag sa, det, det är ju inget konstigt.

PS: Jag menar det är ju som vilken average familj som helst...

MT: Ja ja.

PS: Då om man uttrycker sig ...

MT: Ja ja ja ja.

Senare i förhöret betonar SD att kladdandet med vätskor SD vs LW började (precis) vid Lenas skiljmässa 2011. Som om dom gränslösaste av dom gränslösa hade gränser?

Det finns välj inte någon med kunskap om de tu som tror att det översexuella paret skulle hållt sig i sex år innan moralen rämnade för åtrån. No way!

Frågan om SD är far till A*ron är öppen.

F.ö. är min tes är att knullandet med SD var anledningen till att UW var tvungen att ta ut skiljmässa. UW har räddat LW ur hur många knipor som helst men att frun var ute och råknullade grannen kunde han nog inte tolerera? Att LWs sexmissbruk (läs bipolaritet) kom som en blix från klar himmel vid skiljmässan kan ingen med trovärdighet hävda.

Edit: lägger med detta igen som styrkande att relationen var etablerad julen 2017 Yoda är SD. Postat av GilGrissom82.
-------------
Skapad av Yoda fre, december 21, 2007 22:55:43
Tja Lena!

Tack för julkortet. Sa till sambon att det kändes extra härligt att få just ett sådant kort. Vilken tid du måste lagt ner! Vi orkade nätt och jämt med att köpa och skicka "vanliga" kort. Men du/ni fick iaf en julhälsning så från oss.

Omigen; GOD JUL

// En okänd välgörare
http://lena.wesstrom.se/#comments16
------------------
Blockerat efter publiceringen i tråden, hemligt hemligt...

Jag kommer ihåg att SD var orolig när L hade
bekräftat för HD att de hade en affär. Han
frågade om hon hade berättat om x (någon
kod). Det var så hemligt att han inte ens skrev
rent ut vad det var men LW visste direkt vad
han menade. Hon hade inte berättat. De hade
en hemlighet som de inte ens vågade skriva om.
Citera
2020-09-06, 00:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ringen som gick upp i rök och som hon sågs bära senast 8 maj.
13 maj, dagen innan mordet chattar LW med en vän om hur SD förhåller sig till HDs vänskap med S*llen. Inför LW låtsas han och håller fast vid bilden av HD som madonna, fastän han vid det här laget har stenkoll på hennes mejl och måste vara införstådd med att hans jungfruliga hustru har fått känslor för en annan man. Om inte annat lär han se det på henne; energisk med febrigt rosiga kinder och drömmande ögon. - Vem kan dölja nyförälskelsens berusande känslosvall?

Vigselringen hade ett starkt symbolvärde för MGM och den behöll han långt efter att HD tagit av sig sin.

A146, s 103: Ulf informeras om att den ringen han uppgett att han känner igen förekommer på flera bilder som Lena publicerat i sociala medier samt att ringen inte finns bland föremålen som lämnats ut av polisen till familjen. Ulf säger att han förstått att Lena verkade tillskriva föremål symboliskt värde. Det skulle kunna vara så att ringen betyder något. Antingen om Ulf har gett henne ringen men glömt det eller om någon annan gett henne ringen.

- Vilket symbolvärde hade LWs ring för henne och kan MGM tagit av henne den som hämnd för att hon, i hans värld, hade berövat honom det mest värdefulla; ringen - äktenskapet.
Ja, mycket möjligt att ringen symboliserat något GM velat beröva LW, eller som han menat hon nu inte längre var i besittning av. - Så sent som 180905 hade MGM hoppet kvar - trots att skilsmässan om 10 dgr var ett formellt faktum: https://coord.info/GLX3D6TZ
https://coord.info/GLX0FFBF

En ring på vänster ringfinger symboliserar vänskap och makt.
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Angående chatten på kvällen hoppas LW bli klar med sina förberedelser "inom en timme." - För ett i förväg uppgjort möte med MGM? Ser ut att saknas delar av kommunikation dem emellan efter kakinbjudan.
Det behöver inte saknas några delar; kronologin kan vittna om att MGM sett sig tvungen att parera det förtäckta hot som loggremsan utgjorde. - ”Fint”, var det enda han fann för gott att senare svara; utan att säga/skriva för mycket. - Han har också hela tiden velat ge sken av att samvaron med LW in i det sista kännetecknats av frid och fröjd, medan LW i olika alster beskrivit sin svårartade ambivalens.

Loggremsan utlösande faktor för mordet
Mellan 23:22:02 och 23:22:38 bör något ha hänt. Det förefaller osannolikt att LW hux flux bara skulle ha fått ett infall och rest sig från köksbordet, för att endast en knapp minut senare överge sin bostad. Något måste ha varit mycket brådskande. - Vad hade hänt strax dessförinnan?

MGM hade mottagit det ultimata hotet i form av en tydlig loggremsa; LW:s garanti för att MGM ej skulle utebli från ett sent kvällsbesök, hur många ”måsten” han än sagt sig ha:

Den här loggremsan berättade inte bara att MGM under många år svikit alla sina löften och förespeglingar; den påminde honom också om LW:s attacker på HD:s fuskloggar; om hur han under en längre tid tvingats parera både dessa och allehanda events för att om möjligt vara såväl HD som LW till lags.
https://coord.info/GLVFWXB2
https://coord.info/GLKHF2B9

Nu stod HD och MGM i begrepp att genomföra en USA-resa; kanske MGM:s sista chans att vända skutan rätt; att förmå HD att dra tillbaka sina planer på att låta äktenskapsskillnaden löpa ut. - LW:s varg resp. HD:s (temporärt) fromma lamm hade fullt sjå med att få sina olika skepnader att tjäna de intressen han föresatt sig att bevaka.

Redan under loppsöndagens fm söker LW locka till sig MGM med en i FUP sekretessad duschbild (A164, s. 1224). Sedan preparerar hon honom under hela söndagen med bilder på sina förehavanden inkl. sen tandborstning (utan ringar); s. 1221. - Dessförinnan hade hon heller inte vilat på hanen. Dag som natt tycks hon ha haft full bevakning på TD, och hon är därvid också beroende av olika allianser och strategiskt placerade spioner:
När "Ord som förändrar världen" singlar in i MGM:s mobil kl. 23:01:13 tänder han på alla stubiner. - En dryg timme senare har han hunnit vattenkamma sig och svarar: Fint. - Men vad ska man svara på det här: https://coord.info/GL12C2PDR?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in