2020-09-05, 17:07
Medlem
olasvenssons avatar
Varje gång (nästan) som jag ska tvätta kläder i tvättstugan så är det någon galning som har stängt av alla huvudströmbrytare. Jag lägger in tvätt i två tvättmaskiner, fyller på med tvättmedel och ska starta maskinerna.... inget händer. Då är det någon korkboll som nästan alltid har stäng av huvudströmbrytarna. Varför gör man det?
Citera
2020-09-05, 17:16
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Sätt upp lappar.
Det är väl så man kommunicerar missnöje i sosselimpor.
Citera
2020-09-05, 17:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Varje gång (nästan) som jag ska tvätta kläder i tvättstugan så är det någon galning som har stängt av alla huvudströmbrytare. Jag lägger in tvätt i två tvättmaskiner, fyller på med tvättmedel och ska starta maskinerna.... inget händer. Då är det någon korkboll som nästan alltid har stäng av huvudströmbrytarna. Varför gör man det?

Det är en säkerhetsgrej. Maskiner ska stängas av med brytarna.

Lär stå i anvisningarna eller t.o.m. stadgarna.
Citera
2020-09-05, 17:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är en säkerhetsgrej. Maskiner ska stängas av med brytarna.

Lär stå i anvisningarna eller t.o.m. stadgarna.
Fast i normalfall ska man aldrig stänga av med huvudströmbrytaren.
Citera
2020-09-05, 17:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Jag tror inte att du menar huvudströmbrytare, jag tror att du menar strömbrytare.
Det är en extra försiktighetsåtgärd att inte ha ström fram till tvättmaskinen när den inte används, det finns en anledning till att strömbrytarna finns där.
När tycker du att man skall använda strömbrytarna?
Citera
2020-09-05, 17:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
När tycker du att man skall använda strömbrytarna?
Absolut inte för att stänga av maskinen, det är lika korkat som att dra ur sladden till teven istället för off-knappen när man inte tittar.

Huvudströmbrytaren använder man vid exempelvis service av maskinen. Den ska INTE användas för att stänga av maskinen.
Citera
2020-09-05, 17:45
Medlem
Är inte detta för att förhindra att läckage uppstår och hinner orsaka skada när tvättstugan inte används på ett tag?
Citera
2020-09-05, 17:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Är inte detta för att förhindra att läckage uppstår och hinner orsaka skada när tvättstugan inte används på ett tag?
Kan väl snarare tänka mig att risken för läckage ökar om man stänger av strömmen och därmed maskinens skyddssystem.
Citera
2020-09-05, 17:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Absolut inte för att stänga av maskinen, det är lika korkat som att dra ur sladden till teven istället för off-knappen när man inte tittar.

Huvudströmbrytaren använder man vid exempelvis service av maskinen. Den ska INTE användas för att stänga av maskinen.

Jaha?
Har jag sagt något om att stänga av maskinen med strömbrytaren?
Tvättmaskinen stänger av sig själv.

Varför skriver du "Huvudströmbrytaren"?
Citera
2020-09-05, 17:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Varför skriver du "Huvudströmbrytaren"?
För att tråden handlar om att någon stänger av huvudströmbrytaren.
Citera
2020-09-05, 17:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
För att tråden handlar om att någon stänger av huvudströmbrytaren.

Det är vad både du och TS tror.
Citera
2020-09-05, 17:55
Medlem
Citat:

Varför är det mer korkat att dra ut sladden än att bara stänga av TVn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in