2020-09-05, 17:25
Medlem
trailblasers avatar
Varje gång en större rörelse sker i USA så skriks det panik. Men varje jäkla gång återhämtar det sig.
Jag förstår inte hur ni orkar panika över detta. Köp och låt ligga så blir det bra i slutändan.
Citera
2020-09-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Allt är alltid bubbla tills det att så inte är fallet.

Men visst har tech varit något överköpt, men det har vi redan sett i väldigt många veckor nu. Jag tänkte skriva något om det förut och poängen då skulle kortfattat ha varit att många saker kan vara överköpta under ganska lång tid; att detta med överköpt inte bör vara det enda man går på.

Skulle man t ex gå på överköpt Nasdaq skulle jag avyttrat min långa position där redan i maj månad när Nasdaq började gå över sin tidigare ATH osv. Det hade dock varit ett konstigt val då trenderna på dagliga trots allt fortfarande var positiva. Nu i september så är fortfarande trenderna på dagliga positiva så ... hittils är det likadant som vid alla andra pullbacks. Det kan ändras, men det kan också inte ändras. Vilket av det där som det blir är helt onödigt, rentav kontraproduktivt, att sia om (det är sådant man har en tydlig exit för).

Tjurfälla osv blev mindre relevant när t ex S&P passerade 50% återhämtning relativt Corona-dippen. Men visst kan allt ske ändå, det går lite långsamt hela vägen ned till botten bara då börserna (USA) automatiskt stänger vid för mycket minus (och för mycket plus). Först en halvtimme efter -7%, samma vid +7% om jag minns rätt. Halvonödigt att känna till exakt hur det är då det inte händer särskilt ofta att dessa regler löser ut.

Nej, stimulanserna står inte i proportion till Corona-debaklet. Att försöka sia om makroekonomisk data ... Hur kvantifiera du det och hur påverkar det dina val? Du har visserligen saker som NFP och UNRATE (google..) som defakto har påvisad effekt på börsen, men allt det där andra? Det blir lätt lite överkurs.

UNRATE gick annars ned oväntat mycket (enligt vissa...) för tredje eller fjärde månaden i rad, att arbetslösheten (UNRATE) går ned är oftare än sällan ett styrketecken.

Equal weight index påminner mer om EU-börserna där man inte riktigt nått återhämtning i samma grad som S&P och Nasdaq. Ser inga konstigheter med att vissa index laggar, det är ofta som olika index laggar bakom något annat. Att jämnviktat index laggar bakom viktat har vi dock också känt till ett tag nu (tech drar upp index osv). Att en viss sektor drar upp index är ju dock inte heller det något okänt nytt fenomen. Det är rentav så det brukar vara.

För egen del finner jag det annars något enklare att bara titta på de större indexen per vecka och dag för att se hur trenderna ser ut om man undrar över något. Just nu är dessa positiva helt oavsett vad man tycker om allt annat. Det kan som sagt komma att ändras, men just nu har det inte ändrats.

Det fetade: Vad tittar du på där? Vilka trender? Och hur ser du om de är positiva?
Citera
2020-09-05, 20:55
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Varje gång en större rörelse sker i USA så skriks det panik. Men varje jäkla gång återhämtar det sig.
Jag förstår inte hur ni orkar panika över detta. Köp och låt ligga så blir det bra i slutändan.

Panik är en naturlig reaktion hos människor, som fyller en viktig funktion - dock bara om vi agerar.
Är då paniken att sälja, så sälj och vänta inte m.a.o.

Och att inte förstå det... småspararnas (99,9% av oss) handelsmönster styrs till stor del av psykologi om du nu inte tänkt på det.

Ja, jo, köpa och låta det ligga är säkert bra. Beroende på till vilken kurs du köper in dig på...
Men där sätter du fingret på stora felet jag tycker många gör, de köper utan tanke om det är en kort eller lång investering, eller med vilken vinst eller förlust aktien ska avyttras.
”Köp bara och låt ligga”.
Hjärndött om du frågar mig men jag påstår mig inte ha rätt heller annat än ur min subjektiva syn på saken.

De gånger jag bränt mig har jag alltid bara köpt utan tanke.

Sedan har jag också missat stora uppgångar för att jag sålt när jag känt mig ”nöjd” d.v.s. förbestämda vinsten eller förlusten är nådd.

Det är ett diskussionsforum och det är vad som gör Flashback så intressant, de flestas åsikter kommer i ljuset av verkligheten och någonstans där finns sanningen. Eller så gör den inte det, men både dumma och smarta inlägg kommer fram.
Citera
2020-09-05, 21:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Det fetade: Vad tittar du på där? Vilka trender? Och hur ser du om de är positiva?

De glidande medelvärdena... Jag förutsätter lite att de som skriver under värdepapper har vissa grundkunskaper.
Citera
2020-09-06, 15:59
Medlem
September är en rätt störd månad historiskt:

https://www.seeitmarket.com/wp-content/uploads/2019/09/september-stock-market-seasonality-history-performance-by-year-chart-image.jpg

Att folk tänker "det brukar gå dåligt i September" kan ju vara ett case att faktiskt gå ur och istället köpa någonting som stiger på volla (typ guld). När det ändå är låg inflation. Parkera pengarna och slippa tänka på skitmånaden, köpa tillbaka i oktober. Så enkelt att man känner sig som en idiot om man gör det...

edit: Om USA bannlyser Kinas största chiptillverkare kan corona-rallyt komma av sig rejält, tror det är droppen för Kina. Då kommer de i värsta fall gå efter Apple eller något annat bolag där Kina är en viktig marknad, då blir det hus i helvete på börsen.

Spontant kan man tycka att det är dags för en sättning också, jag är bull på sikt men sjukt stora uppgångar bäddar väl för att det kan bli flerr sell-off dagar som i torsdags. Hmm jag brukar ju göra narr av björnarna, vad är det som händer...
Senast redigerad av Pallot 2020-09-06 kl. 16:06.
Citera
2020-09-06, 18:02
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
September är en rätt störd månad historiskt:

https://www.seeitmarket.com/wp-content/uploads/2019/09/september-stock-market-seasonality-history-performance-by-year-chart-image.jpg

Att folk tänker "det brukar gå dåligt i September" kan ju vara ett case att faktiskt gå ur och istället köpa någonting som stiger på volla (typ guld). När det ändå är låg inflation. Parkera pengarna och slippa tänka på skitmånaden, köpa tillbaka i oktober. Så enkelt att man känner sig som en idiot om man gör det...

edit: Om USA bannlyser Kinas största chiptillverkare kan corona-rallyt komma av sig rejält, tror det är droppen för Kina. Då kommer de i värsta fall gå efter Apple eller något annat bolag där Kina är en viktig marknad, då blir det hus i helvete på börsen.

Spontant kan man tycka att det är dags för en sättning också, jag är bull på sikt men sjukt stora uppgångar bäddar väl för att det kan bli flerr sell-off dagar som i torsdags. Hmm jag brukar ju göra narr av björnarna, vad är det som händer...

Håller med ditt sätt att tänka till fullo och jag är egentligen inte heller björn - bara realist och det som sker nu... bättre att stå vid sidlinjen eller Bert Dohmen säger ”run to the hills” i frågan att ligga fullt investerad..
Citera
2020-09-06, 18:31
Medlem
Jag tror tech sektorn kommer dra ner OMX och andra index.

Men tror inte att fallet blir extremt på Eu börserna.
i bästa fall öppnas någon form av köpläge.
Sidlinjen?
nah inte än.
Citera
2020-09-07, 13:37
Medlem
Nasdaq terminer ca -1.34% at the moment. Tror det blir rövknull idag igen. Även om det känns fegt att stå vid sidlinjen vill man ju se någon sorts sättning efter dessa amfetamin-uppgångar (det jag egentligen försöker säga är att jag är rädd för att förlora det jag vunnit från att köpa på botten av corona)

edit: -1.3% på tradingeconomics och -0.7% på marketwatch. Laggar tradingeconomics futures, eller tvärtom?
Senast redigerad av Pallot 2020-09-07 kl. 13:43.
Citera
2020-09-07, 13:55
Medlem
worowynzkis avatar
Citat:
Nasdaq terminer ca -1.34% at the moment. Tror det blir rövknull idag igen. Även om det känns fegt att stå vid sidlinjen vill man ju se någon sorts sättning efter dessa amfetamin-uppgångar (det jag egentligen försöker säga är att jag är rädd för att förlora det jag vunnit från att köpa på botten av corona)

edit: -1.3% på tradingeconomics och -0.7% på marketwatch. Laggar tradingeconomics futures, eller tvärtom?

Indextermin för nasdaqci -0.53 i skrivande stund.
Sedan har du sp500 på +.
USA öppnar heller inte idag.
Citera
2020-09-07, 14:00
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Som användaren woro säger har USA inte öppet idag.
EU-börserna, som starkt korrelerar med USA, ser ut att få en väldigt positiv dag.

Under fredagen kom siffrorna för den amerikanska arbetslösheten. Konsensus, vad de flesta trodde, för UNRATE låg på 9.8% men den verkliga siffran gick istället ned till 8.4%. Detta är fjärde månaden i rad UNRATE går ned.

UNRATE (arbetslöshet) och NFP (Non-Farm payrolls) är två av de viktigaste makroekonomiska faktorerna. Positiva siffror där leder oftare än sällan till en 'gladare' börs.

Index-terminerna på investing.com är annars ok:
https://se.investing.com/indices/indices-futures
Senast redigerad av sinewave 2020-09-07 kl. 14:04.
Citera
2020-09-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är oerhört att de fördubblats från sitt redan för höga värde. Marknaden är helt sjuk. Det finns ingen som kan planera för sådan sjukdom, och det är inte heller vettigt att tro att den varar.

Notera att bara de som köpt OCH sålt har gjort vinsten. Buffet har aldrig sålt t.ex. Till slut har jag rätt, den som sitter på aktien när apple är ute förlorar allt eftersom fallhöjden är magnifik, 10 gånger högre än Nokias t.ex. Kunskap värd att beakta tycker du?

Vilka apple-produkter som finns nu tror du själv kommer att dra in lika mycket som en iphone? Eller kommer iphone att vara den första produkt i världshistorien som aldrig blir gammal? Det kommer den inte.

När Steve Jobs dog försvann apple för mig. Jag har inte sett något motbevis än.
Apple är betydligt mer än bara iphone. De har produkter som används på i stort sett alla arbetsplatser i vissa branscher. De har även alla möjligheter att satsa på andra produkter och teknik i framtiden. Dessutom har de ju alla möjligheter att köpa upp mindre lovande bolag.
Citera
2020-09-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Apple är betydligt mer än bara iphone. De har produkter som används på i stort sett alla arbetsplatser i vissa branscher. De har även alla möjligheter att satsa på andra produkter och teknik i framtiden. Dessutom har de ju alla möjligheter att köpa upp mindre lovande bolag.

Lunda-mytot är bara en i raden av alla förståsigpåare som har dissat Apple genom åren. Man återvänder alltid till extremt övervärderade one trick ponyn Nokia av någon outgrundlig anledning.

När andra teknikbolag pratar om resor till Mars, att utvinna energi från salt, gör stapplande försök att kopiera Apples design och funktionalitet så talar Apple själva om användarens integritet, att skapa produkter som användarna älskar, visar ekosystemets möjligheter och skydd.. detta oavsett om aktiekursen faller och återköpen blir mer effektiva.

Nu är Apple inte väldigt billiga längre, men bolagets ledning och varumärket är en kvalitetsstämpel som de flesta bolag aldrig ens kommer i närheten av. Det förtjänar en hög multipel, svårare att avgöra.. hur hög?

För lunda-tramsaren... har du inte sett någon som helst utveckling i Apple sedan Steve Jobs dog 2011 så får vi nog anta att du har levt i din bubbla åtminstone sedan dess.
Apples mcap var runt 300b USD då och Tim Cook var en av dom viktigaste pusselbitarna bakom Apples turnaround.
Senast redigerad av Som-nam-na 2020-09-07 kl. 18:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in