Citat:
Ursprungligen postat av
Snopphanen
Vet inte om jag inbillar mig men tycker fetman verkar ha ökat under pandemin. Ser tjockisar hela tiden.
Trots att Sverige inte stängt ner utan folk kunnat fortsatt att röra på sig.
Tröstäter mer, lådvin, vågar inte gå på gymmet längre? Eller ser jag fel, det kanske inte har ökat.
Även om man har tillåtits att röra sig, så kan många, på eget initiativ, ha valt att isolera sig. Jag tror att Anders Tegnells strategi, kommer att visa sig vara mycket sämre för Folkhälsan än grannländernas strategi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snopphanen
Hur som, klart det är viktigt att se "hela bilden" när man beslutar om total nersläckning av samhället eller inte. FHM borde ha varit bättre på smittspårning i början men annars stöder jag Tegnell o co.
Smittspårningen användes helt fel i epidemins inledning. Titta på
Folkhälsomyndighetens första presskonferens 6:e mars 2020. Dårskapen är chockerande.
Anders Tegnell förklarar hur man ska hantera smittbärare bland anländande resenärer. Planen var att anländande resenärer skulle vara uppmärksamma på symton, och ifall dom inte snabbt blir bättre, höra av sig till sjukvården. Planen var alltså redan från början, att anländande resenärer skulle gå rakt ut i samhället och sprida smitta, och höra av sig till sjukvården först vid symtom på sjukdom. När en smittbärare blir sjuk, så var planen att smittspårning skulle inledas. Givetvis innebar detta att sjukvården snabbt fick slut på kapacitet att smittspåra.
En vettigare plan hade varit att fånga in anländande resenärer redan vid ankomst. Därefter borde dessa ha hållits isolerade. Ifall detta hade gjorts, så hade smittspårarna inte behövt ägna sin uppmärksamhet åt resenärer från kända infektionshärdar. Smittspårarna hade istället kunnat ägna sin uppmärksamhet åt att upptäcka smitta i andra grupper.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snopphanen
Även det att det är äldre som ska hålla sig undan och yngre kan röra sig. Kan låta grymt med de unga är framtiden....
Citat:
Ursprungligen postat av
Lyckligagatanden
Det som gick under radarn var att Svenska myndigheter inte stoppade flyg från smittade länder i rätt tid. När vi hade det första fallet av Covid-19 i Sverige så kom det till Arlanda flyg från bland annat Kina utan någon kontroll och Sverige var som ett öppet sår för att bli smittade.
FHM gjorde inte ett jävla skit för att stoppa inkommande smitta i början.
Jag instämmer i din beskrivning. Titta på presskonferensen. Den plan som Anders Tegnell presenterar, är i princip att rulla ut röda mattan för att välkomna viruset. Planen var, redan från början, dömd att misslyckas.