2020-09-04, 23:10
Moderator
Chantres avatar
Nu har det gått mer än två veckor sedan skolor och arbetsplatser öppnade efter semestrar. Folk har kommit hem från utlandsresor.

Citat:
Antalet coronasmittade minskar, trots att allt fler har testats. Under vecka 35 var 12 fall per 100 000 invånare smittade – jämfört med 16 fall per 100 000 under veckan dessförinnan.
https://www.expressen.se/nyheter/allt-farre-nya-coronafall-i-sverige/

Varför ökade inte fallen som de skulle ha gjort enligt trådens experter?
Citera
2020-09-04, 23:11
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nopp, måste 7,8 miljarder covid-19 fall vara inrapporterade, utan att man med vetenskapliga metoder lyckats, säkert, fastställa att barn, (0-15 år), verkligen, smittar vuxna, för att du skall nöja dig med min hänvisning?

Med samma resonemang så måste du då kräva att et inte räcker med minst 26 miljoner människor, utan att helst hela jordens befolkning måste vara testade i fas 3 för att ett vaccin skall godkännas.

Vansinnigt, eller hur?

Så med din logik så smittar inte barn vuxna för att? Jag förstår inte för antingen är du oerhört kunnig inom området eller så pratar du goja!
Citera
2020-09-04, 23:12
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tjugotvå ledande forskare, noll kommatecken.

25st, dom startade som 22.
Citat:
Välkommen
Vetenskapsforum covid-19 är den grupp av forskare och läkare som media valde att kalla för ”de 22” när vi april reagerade på Sveriges strategi i kampen mot covid-19. Numera är vi många fler och tillsammans sprider vi vetenskapligt baserad kunskap om de stora frågor och utmaningar som den pågående pandemin har ställt världen och vårt land inför.
https://vetcov19.se/om-oss-ny-version/styrgrupp/
Eftersom du inte ens kollade upp visar det att du går på 6 mån gammal kritik, då vet vi nu att du är lika illa uppdaterad i utvecklingen av panepedemin. Komiskt att du t.om länkade texten.
Senast redigerad av vinland 2020-09-04 kl. 23:21.
Citera
2020-09-04, 23:16
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så med din logik så smittar inte barn vuxna för att? Jag förstår inte för antingen är du oerhört kunnig inom området eller så pratar du goja!

Något som förbryllat är varför presymptomatiska smittar så mycket. Hypotesen just nu är att covid inte behöver de vanliga hostningarna eller nysningarna, det går bra att smitta genom att bara prata, sjunga eller skrika.

Barn är ofta utan symptom. Det är inte en dålig hypotes att anta att de kan smitta på samma sätt, utan att uppvisa symptom.

Om nu barn smittar mycket eller lite, får framtiden utvisa.
Citera
2020-09-04, 23:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Nu har det gått mer än två veckor sedan skolor och arbetsplatser öppnade efter semestrar. Folk har kommit hem från utlandsresor.

https://www.expressen.se/nyheter/allt-farre-nya-coronafall-i-sverige/

Varför ökade inte fallen som de skulle ha gjort enligt trådens experter?

Det tar lite tid. Viruset måste gotta in sig och spridas först. Sedan ska folk hålla bli sjuka, vilket tar upp till 10 dagar. Därefter ska folk hinna bli så sjuka att de hamnar på sjukan också. Det tar ytterligare 10 dagar. Jag tror dock att vi får en uppgång mycket snart.
Citera
2020-09-04, 23:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Något som förbryllat är varför presymptomatiska smittar så mycket. Hypotesen just nu är att covid inte behöver de vanliga hostningarna eller nysningarna, det går bra att smitta genom att bara prata, sjunga eller skrika.

Barn är ofta utan symptom. Det är inte en dålig hypotes att anta att de kan smitta på samma sätt, utan att uppvisa symptom.

Om nu barn smittar mycket eller lite, får framtiden utvisa.

Tack för ditt svar, det ligger något i det du säger, de som är stora smittbärare är vuxna utan symtom och barn som blir smittade har inte samma spridningsfaktor på grund av ett gott immunförsvar och att de inte blir så sjuka att de hostar och sprider på samma sätt. Det köper jag men de kan smitta ändå så vitt jag har förstått men det är väldigt ovanligt.
Citera
2020-09-04, 23:26
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det tar lite tid. Viruset måste gotta in sig och spridas först. Sedan ska folk hålla bli sjuka, vilket tar upp till 10 dagar. Därefter ska folk hinna bli så sjuka att de hamnar på sjukan också. Det tar ytterligare 10 dagar. Jag tror dock att vi får en uppgång mycket snart.

Hoppas verkligen du har fel. Visst har vi mycket mer tillfällen för spridning nu. Men kan kanske hoppas på att smittan är mer spridd än vi tror och att folk är immuna. Även om det är en tillfällig immunitet kan den hejda smittan.

De som öppnat verkar ha fått en omedelbar ökning. Det tyder på att vi kommer drabbas av något liknande. Å andra sidan, med vårt dödstal kanske de immuna kan stoppa smittan.

Har ingen lust med detta virus något mer. Dessutom vill nu mina föräldrar att jag ska hälsa på dem. De var strikta innan. De är som de tror att det är över nu, att jag kunde vara smittsam innan men nu kan jag inte det.

Är riskgrupp men inte orolig för egen del. Däremot har jag orsakat en annan människas död indirekt för länge sedan, så jag vet inte om jag pallar fler.
Citera
2020-09-04, 23:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
FHM drog in resetillståndet för IranAir i början av mars. Om jag inte tar fel var det 8de mars. Pressmeddelandet finns på transportstyrelsens hemsida.
Motiveringen var att Iran är ett högrisk land därför vill vi förhindra smittspridningen till Sverige.
Det kom två flyg hit från Iran till Sverige.
Medan det kom 3 gånger per dag flyg från Rom och Milano (Italien) till Sverige och FHM gjorde ingenting åt det.
Italien var då lika mycket högrisk land som Iran.

Skandal. Resenärer från både Italien och Iran borde ha stoppats, alternativt satts i karantän.

Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Enligt FHMs egen statistik om smittspårning som finns fortfarande på deras hemsida 80% av alla smittfall (i början av mars) som hade antingen sökt sjukvård eller blivit positiv testade härstammade antingen från Italien eller Österrike. Allihopa var skidåkare från Italien och Österrike.
Att smittan kom hit från USA och England i februari är efterhandskonstruktion .
Jag har inte sett nån dokument om smittspårning som bekräftar det.
Citat:
Man begränsade smittspårningen till just Italien och Österrike resenärer pga brist på testkitt och annat. Så du lär inte hitta något om smittspårning av ankommande ifrån andra länder. Men det är just därför de gick under radarn.

Ifall det rådde brist på testkit, så var det ju en helt vansinnig prioritering att använda testkiten till resenärer från Italien och Österrike.

Man visste redan att smitta förekom i Alperna. Resenärer från Alperna borde ha stoppats, alternativt isolerats. Testkiten borde istället ha använts för att upptäcka smitta bland resenärer från andra länder.

Citat:
Sant är att man stoppade flyg från Teheran, dock tog man två veckor på sig ifrån att man uppmärksammat problemet, (dvs stor smittspridning i Iran)

Det är skandal att det tog så lång tid att stoppa flygplan från en känd infektionshärd. Ifall det tar 2 veckor, så kan man lika gärna låta bli att göra någonting alls.

Folkhälsomyndigheten borde ha haft en larmknapp, som omedelbart stänger gränsen mot ett land där man misstänker att en smittsam sjukdom sprids.

I framtiden bör en sådan larmknapp installeras hos Smittskyddsinstitutet; efter att Folkhälsomyndigheten har lagts ner, och Smittskyddsinstitutet har återuppstått.
Citera
2020-09-04, 23:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hoppas verkligen du har fel. Visst har vi mycket mer tillfällen för spridning nu. Men kan kanske hoppas på att smittan är mer spridd än vi tror och att folk är immuna. Även om det är en tillfällig immunitet kan den hejda smittan.

De som öppnat verkar ha fått en omedelbar ökning. Det tyder på att vi kommer drabbas av något liknande. Å andra sidan, med vårt dödstal kanske de immuna kan stoppa smittan.

Har ingen lust med detta virus något mer. Dessutom vill nu mina föräldrar att jag ska hälsa på dem. De var strikta innan. De är som de tror att det är över nu, att jag kunde vara smittsam innan men nu kan jag inte det.

Är riskgrupp men inte orolig för egen del. Däremot har jag orsakat en annan människas död indirekt för länge sedan, så jag vet inte om jag pallar fler.

Det var inget roligt att att höra. Den här smittan kommer inte vara över för oss i västvärlden förens vi är vaccinerade. Jag hoppas det kan ske första kvartalet nästa år. Var rädd om dina föräldrar. Ska du träffa dem, bör du sätta dig själv i karantän minst 14 dagar innan, men gärna bortåt 20 dagar. Då bör du vara relativt safe. Många länder som tidigare varit hårt drabbade har nu fått sin andra våg. Kan verkligen inte se varför Sverige skulle utgöra något undantag. Det är bara en tidsfråga innan siffrorna börjar skena här också. Vi gör ju inte ett skit för att förhindra det.
Citera
2020-09-04, 23:34
Medlem
Citat:
. Dessutom vill nu mina föräldrar att jag ska hälsa på dem. De var strikta innan. De är som de tror att det är över nu, att jag kunde vara smittsam innan men nu kan jag inte det.

.
Mina föräldrar är snart 80 år och lever som vanligt. Dom skiter fullständigt i detta virus. Sluta vara så jävla rädda. Själv har jag ett nedsatt immunförsvar. Är jag rädd? Inte det minsta.
Citera
2020-09-04, 23:35
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Du verkar som en förnuftig person så självklart ska du hälsa på dina föräldrar men gör det utomhus, har de ingen altan eller sommarstuga ni kan grilla lite god mat och träffas och prata med avstånd. Jag hade en släktträff för 2 veckor sedan utomhus och det var trevligt och ingen blev sjuk.
Citera
2020-09-04, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det som gick under radarn var att Svenska myndigheter inte stoppade flyg från smittade länder i rätt tid. När vi hade det första fallet av Covid-19 i Sverige så kom det till Arlanda flyg från bland annat Kina utan någon kontroll och Sverige var som ett öppet sår för att bli smittade.
FHM gjorde inte ett jävla skit för att stoppa inkommande smitta i början.

Man smittspårade ju runt alla som fick symtom från länder som man visste att smittan fanns i.

När man analyserat saker i efterhand kom ju smittan inte från Kina eller Iran, dvs. länderna som alarmisterna gapade högst om. Istället var det ju från Österrike, Italien, Storbritannien och Schweiz som en stor del av de smittade kom ifrån.

Det var väl uppemot 200 tusen människor som var ute och reste under sportlovsveckorna, att förbjuda flyget och strandsätta alla dessa människor var givetvis totalt orimligt.

Italien var ju förövrigt först ut i Europa med att stoppa flygen från Kina och införa karantän. Det hjälpte ju inte ett skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in