2020-09-04, 21:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Dina siffror är inte trovärdiga. Covid-19 är på ungefär samma nivå som influensa. Jag förstår att om man tillhör en sekt som du gör så är det inte kul att höra att Gud inte finns.

Nej, Covid har inte alls samma siffror som en sedvanlig influensa. Tror man det är man ganska borta i skallen. Allt pekar på, alla vetenskapliga källor pekar på och all samlad data pekar på att det är exakt som det jag rapar upp. Vilket beror på att jag läst allt och gjort en bedömning som råkar ligga i linje med typ all data som finns.

Influensan vilket valfritt år du än kan tänka dig har inte ens i närheten av samma statistik som Covid. Du kan använda både FHM, SCB och socialstyrelsen för att försöka bevisa mig fel.

Återkom gärna med ett kul inlägg där du på flera plan grusar mig sönder och samman. Kommer det inte så tar jag det som att du gav upp.
Citera
2020-09-04, 21:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Jo, folk har ju velat sitta i lockdown och stänga ned allt som går att stänga ned tills det kommer ett vaccin. Nu när vaccin är på G så ska man inte ta vaccinet för att det kan ha femtioelva biverkningar. Konsten att både ha kakan och äta kakan...

Ryssland har fått ett bakslag i sin coronasmitta. Tur att de har vaccin runt hörnan.

https://tass.com/society/1197291

Ja, som om det inte vore nog verkar även USA gå om Sverige rörande antalet avlidna i Covid19 per capita.
Citera
2020-09-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
När kan de äldre komma ut igen?

https://twitter.com/AVillaggi/status/1301878392493670401

Helt obegripligt. En f.d. statsepidemiolog som inte förstår innehållet av en rekommendation.. :-o

De äldre är välkomna att komma ut när som helst. Särskilt UT är de ju välkomna. Om de vill vistas inomhus med en massa andra då ska de - för sin EGEN säkerhets skull - vidta åtgärder.

Jag måste säga att jag inte förstår hur Tegnell orkar med alla dessa..
Citera
2020-09-04, 21:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.expressen.se/nyheter/epidemiologen-om-coronavirus-de-allra-flesta-kommer-drabbas/

https://www.vk.se/2020-03-08/fler-skolor-stanger-pa-grund-av-viruset

https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/fler-skolor-stanger-pa-grund-av-viruset

https://www.ctvnews.ca/health/coronavirus/massive-outbreaks-in-israeli-schools-a-cautionary-tale-for-canada-1.5062834

Skulle kunna ge dig hundratals länkar som visar på motsatsen.

Jag ids inte ens klicka på dina länkar. För jag förmodar att du syftar på om barn kan smitta vuxna.
Nej, tidningsankor är inga bra källor. Inte heller när vetenskapsmän väljer att uttrycka sig, överdrivet försiktigt, eller att man iof konstaterar att barn kan bära på mycket virus, men aldrig lyckats påvisa, på ett vetenskapligt korrekt sätt, att ett barn, (0-15 år) faktiskt är den som smittat en vuxen, (alltså inte tvärtom).
Citera
Medlem
Citat:
Ja, som om det inte vore nog verkar även USA gå om Sverige rörande antalet avlidna i Covid19 per capita.

Man kan inte jämföra Sverige och USA, vi har helt olika demografi etc.. Jämför med Brasilien istället.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Om och när USa gör/gjorde det så antar jag att många kommer stå frågande till vad som hände?

För klustersmitta hörde vi i princip för första gången förra helgen eller något sådant...
Citera
2020-09-04, 21:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Frågan är bara hur de skulle kunna göra det? Att appen lämnar kvar en slags bakdörr?

Klinikkarantän kan ha den fördelen att den karantäniserade kan övervakas medicinskt. Men det blir en stor apparat att fixa: utrymmen, mat, upprätthållande av ordning etc.

Lokalerna behöver likväl finnas i beredskap. Det kan ju komma en ännu farligare epidemi i framtiden, där hemkarantän inte är ett alternativ.

Men du har rätt i att mat och personal kommer att behövas, och det kommer att kosta pengar. Det är någonting man behöver ta ställning till, när man väljer huruvida karantän ska tillbringas i hemmet eller på klinik. Är det värt att acceptera övervakningen, för att spara in på kostnaderna för karantän-vistelse på klinik?

Citat:
Ja, man har ett eget val. Men människan är ett flockdjur. Frivilligheten blir en chimär som ”lurar av” oss mer uppgifter.

Du har helt rätt. Det fanns all anledning att vara bekymrad redan innan epidemin. Men jag befarar att epidemin kan bli ytterligare ett steg mot ökad övervakning.

Den här diskussionen börjar röra sig bort från dom medicinska aspekterna av epidemin. Jag fortsätter mitt svar i tråden "Mer massövervakning i virusets spår".

Citat:
Det ”sjuka” är att våra ”oberoende och granskande” medier övergick till att överlåta till Facebook att ”sköta om” kommentatorsfunktionen. Varför inte utveckla nåt eget fristående om det är så att man vill att folk ska kunna logga in och kommentera.

Kan det vara så att dom "oberoende och granskande medierna" vill slippa konfronteras med åsikter som går emot journalistkårens politiska program?
Citera
2020-09-04, 21:23
Medlem
Citat:

Men de kan ju bara köpa vaccin från ryssarna. Problemet löst!
Citera
2020-09-04, 21:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag ids inte ens klicka på dina länkar. För jag förmodar att du syftar på om barn kan smitta vuxna.
Nej, tidningsankor är inga bra källor. Inte heller när vetenskapsmän väljer att uttrycka sig, överdrivet försiktigt, eller att man iof konstaterar att barn kan bära på mycket virus, men aldrig lyckats påvisa, på ett vetenskapligt korrekt sätt, att ett barn, (0-15 år) faktiskt är den som smittat en vuxen, (alltså inte tvärtom).

Det är ju ungefär nu man undrar om det är en parodi, fredagsroligt eller en trollfabrik i görningen.

Barn aldrig smittad vuxna? Gäller det enbart Covid eller generellt?

Lika galet vilket som.
Citera
2020-09-04, 21:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Det beror på hur du definierar vetenskapligt korrekt sätt. Det går heller inte att utesluta att de 6000 personer som avlidit i Covid19 i Sverige har blivit smittade av fiskmåsar, köttbullar eller Skatteverkets självdeklaration. Det betyder dock inte att det är särskilt troligt. När en skola får stänga ned för att hälften av eleverna och personalen har blivit smittade ligger det väldigt nära till hands att misstänka att det förekommer smitta på skolan. Det ligger också väldigt nära till hands att misstänka att barn både smittar och är drivande i pandemin.
Citera
2020-09-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Jo, folk har ju velat sitta i lockdown och stänga ned allt som går att stänga ned tills det kommer ett vaccin. Nu när vaccin är på G så ska man inte ta vaccinet för att det kan ha femtioelva biverkningar. Konsten att både ha kakan och äta kakan...

Ryssland har fått ett bakslag i sin coronasmitta. Tur att de har vaccin runt hörnan.

https://tass.com/society/1197291

Alarmisterna vill uppenbarligen höra att Tegnell har trollat bort viruset - ungefär som Gudfader som tar hand om sina små barn. Då och endast då kan alarmisterna bli nöjda.

Just nu är Tegnell dum, eftersom han säger att han inte kan trolla.. Dumma pappa..
Citera
2020-09-04, 21:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men de kan ju bara köpa vaccin från ryssarna. Problemet löst!

Tipsa Tegnell, Röfven och Hallonet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in