Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Frågan är bara hur de skulle kunna göra det? Att appen lämnar kvar en slags bakdörr?
Klinikkarantän kan ha den fördelen att den karantäniserade kan övervakas medicinskt. Men det blir en stor apparat att fixa: utrymmen, mat, upprätthållande av ordning etc.
Lokalerna behöver likväl finnas i beredskap. Det kan ju komma en ännu farligare epidemi i framtiden, där hemkarantän inte är ett alternativ.
Men du har rätt i att mat och personal kommer att behövas, och det kommer att kosta pengar. Det är någonting man behöver ta ställning till, när man väljer huruvida karantän ska tillbringas i hemmet eller på klinik. Är det värt att acceptera övervakningen, för att spara in på kostnaderna för karantän-vistelse på klinik?
Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Ja, man har ett eget val. Men människan är ett flockdjur. Frivilligheten blir en chimär som ”lurar av” oss mer uppgifter.
Du har helt rätt. Det fanns all anledning att vara bekymrad redan innan epidemin. Men jag befarar att epidemin kan bli ytterligare ett steg mot ökad övervakning.
Den här diskussionen börjar röra sig bort från dom medicinska aspekterna av epidemin. Jag fortsätter mitt svar i tråden "
Mer massövervakning i virusets spår".
Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Det ”sjuka” är att våra ”oberoende och granskande” medier övergick till att överlåta till Facebook att ”sköta om” kommentatorsfunktionen. Varför inte utveckla nåt eget fristående om det är så att man vill att folk ska kunna logga in och kommentera.
Kan det vara så att dom "oberoende och granskande medierna" vill slippa konfronteras med åsikter som går emot journalistkårens politiska program?