2020-08-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Om det är fel avdelning får mod gärna flytta. Men det här borde diskuteras innan fler människor kastar bort sina livsbesparingar.

Avanza-forumen och Facebook-grupper som Aktieraketer, Småbolagsjakten och Aktietips drar till naturen åt sig lycksökare, nybörjare. Tillgängligheten i den här typen av plattformer, alltså att alla kan med liten ansträngning göra inlägg/delta gör också att det blir enkelt att styra och manipulera köpare.

I kombination med att många admins i grupperna är mer inriktade på antalet medlemmar än en sund och normal diskussion gör att alla "go to"-platser för de som vill lära sig mer om aktier och fonder blir infekterade. Det här ser inte gemene man, och blir till en enorm risk.

Clemondo och coronan blev starten
För min del såg jag det först när jag upptäckte i Avanzas kommentarer på aktien att någon skapat en Facebook-grupp för Clemondo-aktierna. En snubbe som kallade sig för Ibra Kadabra höll diverse livesändningar och skrev (för mig) helt obegripliga inlägg om "110% garantera PM vid first north".

Visst har man sett knepiga grejer på Facebook förr, så det var väl mindre viktigt. Problemet dock blev när man inser att småsparare och nybörjare följer efter med hejarop och hyllningar, ställer frågor om råd, etc. Kritiska personer blev utsparkade ur gruppen (av Ibra eller någon Jennie). Efter några månader började Ibra öka upp takten rejält och blandade in nån gubbe som heter Örjan. Han äger en skidbacke och är sveriges främsta på... något. Högst oklar karaktär.

Allt blev hetsigare och folk stressades att köpa, köpa, köpa. "Köp innan PM", "Snart listbyte till first north", "VD är börsens räddning" och annat konstigt. Jennie gör inlägg om "är jag en bra admin" och sparkar alla som säger nej. Tills det bara dog ut och Ibra började med Parans. Nu driver den där Jennie själv Clemondogruppen med varierat resultat. Personliga påhopp är vanligt.

dålig fokus
Nu sitter jag här och ser samma sak hända i Parans, än en gång med Ibra och Jennie i farten men med ännu sjukare inlägg. Ibra Kadabra går loss med trådar där han jämför sig själv med gudar, att han är främst i världen på aktier, alla vill vara Ibra. De som inte köper nu är idioter, de som säljer för tidigt är idioter. I varje grupp ser jag att ibra pratar om listbyte och first north och alla som läser hakar på.

Igen. Folk får göra vad de vill. Men det blir så otroligt tragiskt när oskyldiga tanter sitter och frågar "när går den upp igen" medans Ibra står och filmar sig själv på gymmet.

Det kan inte bara vara jag som sett detta?

Exempel:

https://ibb.co/MPsmj1W
"Jag är tränade sedan barn att förvandlade till maskin på börsen"
"Era barn ser batman, superman mfl på tv? Jag finns på riktig och era pengar växer på riktig"

https://ibb.co/6bGVNL2
"vi är jägare och bestraffare!"

https://ibb.co/Hp0yztv
"En drake med 3 huvudet"
"Jag är upptagen med träning och ingen får kontakta mig."

https://ibb.co/T0zjfKT
"Promenad resan över +10kr till listbyte First North"

Vad tjänar dem på detta? Menar du att de får människor att satsa stora mängder cash och sedan säljer bedragarna sina aktier?
Citera
2020-08-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Ibra och svänggänget är väl ett tecken i tiden om något. Kolla bara på Robin Hood där amerikanska Svenssons i det närmaste gamblar på aktier som det vore matcher. Även här på flashback ränner det runt massa "trejders" med några få inlägg som haussar all möjlig skit.

Det är väl så här det brukar se ut innan det smäller, igen.

Vaddå det "smäller"? En börs krasch?
Citera
2020-08-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimammam
Vaddå det "smäller"? En börs krasch?
Smäller borde innebära att marknaden inser det verkliga värdet på aktien som haussats in i de absurda... inte börskrasch, men för den enskilda aktien ett riktigt kursfall, vid de laget har ibra o co redan sålt.
Citera
2020-08-22, 22:04
Medlem
stockcocks avatar
Har noterat detta mer och mer senaste halvåret. Hausse-grupper styr småbolagens kursutveckling likt en maffia.

Man "pump and dumpar" utifrån konstens alla regler. Tyvärr vattnar detta ur förtroende för många, mycket intressanta förhoppningsbolag - där kursen kan öka 25 % från ingenstans. Hausse-maffian hoppar från bolag till bolag likt en hungrig flock gräshoppor. Det finns tamejfan ingen hejd här.

Det går självklart att göra ekonomisk profit på detta, men det gäller att förstå sig på hur spelet fungerar. Att sitta kvar för länge när hausse-ligan kör vinsthemtagning leder ofta till röda siffror. Tyvärr ryggar många nybörjare på dessa bastarder, och får lära sig den hårda vägen i hur det fungerar.

Det är enkel matte, det är planerat, man är inköpt sedan en tid tillbaka till lägre GAV. Sedan synkroniserar man sitt hausse-snack utåt, gärna på Twitter. Ofta i samband med ett bra PM bolaget nyligen kommunicerat ut.

Detta är ren och skär marknadsmanipulation, och jag tycker att det är oerhört trist att detta är realiteten i att handla småbolag på börsen nuförtiden. Potentiella guldägg, som har en intressant pipeline, drabbas tyvärr hårt av detta.

Men det har gått ännu längre, nu senast i ett bolag som tillverkar terränggående rullstolar exempelvis. Ni som har läst senaste nyheter där förstår precis vad jag menar.
Citera
2020-08-30, 19:41
Medlem
bajssprutans avatar
Till listan kan läggas Polyplank. Fast här verkar det vara den kriminelle ägaren Leif Jillkén som än en gång körde med kursen för att få loss pengar till privat konsumtion.

EBM ska enligt uppgift utreda en del händelser, kanske de säger till på skarpen och utdelar böter på 10k!
Låt de missnöjda som blivit blåsta necklacea Leffe med ett av hans sketplank ist.

Har hittat ett antal stackars signaturer som verkar vara skitmagneter av rang som gått på varenda blåsning de senaste tio åren. Dessa ämnar jag nyttja som kontraindikatorer. Ser jag ett av dessa namn på något jag äger är det bara att likvidera.
Senast redigerad av bajssprutan 2020-08-30 kl. 19:45.
Citera
2020-09-02, 23:34
Medlem
Dagens Industri skrev nyligen om att Ekobrottsmyndigheten har utrett och skall vidare utreda haussargrupperna på sociala medier (som gruppen Aktieraketer på Facebook) och då svarar Clemondo-jennie (Ibras sambo) med ett halvkonspiratoriskt och missriktat påhopp på Dagens Industri. Hon kände sig träffad, högst oklart.

Det lät ungefär: DI själva har en agenda, och de skriver på rykten, vad är deras egentliga vilja osv. Jennie tolkade orden i artikeln fel och gjorde invändningar. Tonen var klart upprörd och allt blev en soppa i hur utsatta aktieägare är när stora, onda journalistkåren kommer och förstör med sin ”agenda”.

Det värsta? Följarna hakade på. Att den enda jävla agendan är skapad av Jennie och Ibra det märker ingen. Plötsligt skall istället DI granskas och utredas och gud vet vad. Massor med inlägg med klyschor som ”man gör sin egen bedömning!!1” ”läs på om bolaget!11!1”.

Man blir ju mörkrädd.

En myndighet uppmärksammar osund marknadsmanipulation. En tidning skriver om det. Både myndigheten och tidningen blir till the bad guys.

Vad säger det om Clemondo/parans/whatever-gänget... och de sjuka följarna

(!!!!)

... när kurserna störtdyker kommer alla sitta och maila DI om hjälp. Då är Ibra och Jennie och Marie och Örjan long gone. Precis som sparpengarna.
Senast redigerad av strudelborg 2020-09-02 kl. 23:38.
Citera
2020-09-02, 23:42
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Dagens Industri skrev nyligen om att Ekobrottsmyndigheten har utrett och skall vidare utreda haussargrupperna på sociala medier (som gruppen Aktieraketer på Facebook) och då svarar Clemondo-jennie (Ibras sambo) med ett halvkonspiratoriskt och missriktat påhopp på Dagens Industri. Hon kände sig träffad, högst oklart.

Det lät ungefär: DI själva har en agenda, och de skriver på rykten, vad är deras egentliga vilja osv. Jennie tolkade orden i artikeln fel och gjorde invändningar. Tonen var klart upprörd och allt blev en soppa i hur utsatta aktieägare är när stora, onda journalistkåren kommer och förstör med sin ”agenda”.

Det värsta? Följarna hakade på. Att den enda jävla agendan är skapad av Jennie och Ibra det märker ingen. Plötsligt skall istället DI granskas och utredas och gud vet vad. Massor med inlägg med klyschor som ”man gör sin egen bedömning!!1” ”läs på om bolaget!11!1”.

Man blir ju mörkrädd.

En myndighet uppmärksammar osund marknadsmanipulation. En tidning skriver om det. Både myndigheten och tidningen blir till the bad guys.

(!!!!)

... när kurserna störtdyker kommer alla sitta och maila DI om hjälp. Då är Ibra och Jennie och Marie och Örjan long gone. Precis som sparpengarna.

Hoppas ingen har missat ett visst bolag som börjar på Z, där dessa klivit in som investerare.

Spelar iofs ingen roll, the damage is already done och småspararna som åkt med i dumpen får betala hårt.
Citera
2020-09-02, 23:55
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimammam
Vad tjänar dem på detta? Menar du att de får människor att satsa stora mängder cash och sedan säljer bedragarna sina aktier?

Det är exakt vad som händer. Först tar man placering till lägre kurser en tid innan i ett bolag. Gärna undervärderade, och gärna låg free-float, varför kursrörelser lättare går att påverka. Ofta rätt vettiga mindre bolag som har intressanta "triggers" inom nära framtid.

När gänget sedan har köpt in sig börjar hausset, i facebook-grupper samt diverse forum - gärna på Twitter. Det rör sig ofta om anonyma profiler som har ett stort följe. Ibland är det samma person bakom flera konton. Ofta har kursen stigit lite innan när gänget köpt in sig initialt, men det är inte ovanligt att man manipulerar upp kursen med hjälp av "enpetare" som man säljer till varandra.

När snacket är igång och momentum ses så är pumpen igång och aktiv. Oinsatta investerare hoppar på och allt verkar grymt bra = kursen ökar, gärna ihop med en positiv trigger - exempelvis att bolaget släpper ett fint PM.

Problemet är sedan när gänget kör "vinsthemtagning" och kursen till följd dumpas nedåt. Ofta görs detta strukturerat.
Citera
2020-09-04, 19:31
Medlem
Citat:

Man blir ju mörkrädd.

(!!!!)

Men en sak bara, Örjan har flera miljoner aktier i clemondo han är en av de största delägarna i hela företaget. Nu börjar clemondo göra vinst, och VD säger att det kommer bli utdelningar.

Känns det inte mer sannolikt att Örjan hellre ligger lång och cashar ut typ 400lax i månaden på utdelningar istället för ett dumpa aktien och riskera precis ALLA pengar på att åka fast i ekobrott - torska allt och sitta i fängelse. Känns ju inte helt logiskt?
Citera
2020-09-05, 16:17
Medlem
Fast han trollar väl?

Det fungerar väl ändå på grund av att investerare i microbolag är så omogna och tycker det är kul och harmlöst.
Citera
2020-09-05, 21:49
Medlem
Har också följt hans framfart med stort nöje de senaste veckorna. Verkar som att vansinnet nu har gått in i en ny fas av storhetsvansinne och beskriver sig själv som thailands Tom Cruise!

Han är inte spanjor, grek eller italienare.Han är thailändare och extremt hett just nu överallt! Nu ska han sätta Parans på kartan och hjälpa alla som har trott på från dag1.Han kan ge er möjlighet som många inte klarade av men ni måste själva ha tålamod.Snart är Parans på First North och där är det hans hemmaplan.Ett Pm från Kina och en kyss från Ibra Kadabra får hjärtat att bulta hårt! September är min månad det vet ni redan 8)p

Varför finns det så lite information när man söker på hans riktiga namn? Ingen fb profil eller liknande vad jag kan se...
Citera
2020-09-06, 04:53
Medlem
Jag har också noterat detta. Det tragiska är ju folk faktiskt följer dessa personers råd. När det gäller värdepapper så är det enda man kan göra att bilda sig sin egna uppfattning och utbilda sig om företaget/produkterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in