2020-09-04, 14:04
Medlem
Lägg märke till att vi numera inte har några 0-dagar. Dagens siffror var ganska förutsägbara. Det är säkerligen inte längre äldreboendena som är problemet. Utan det är att äldre bor ihop med yngre i våra utanförskapsområden.

Gapet minskade igår, vi får se ikväll om det är halvöppet. Återkommer.
Citera
2020-09-04, 14:05
Medlem
Otroligs avatar
Lite veckostatistik för nya fall enligt rapport:

v32: 1911
v33: 1983
v34: 1779
v35: 1460
v36: 1184

Tredje veckan i rad med färre rapporter än föregående vecka.
Citera
2020-09-04, 14:06
Medlem
Anmärkningsvärt vad få fall som rapporterats denna vecka.
Citera
2020-09-04, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du får gå tillbaka och läsa min konversation med en annan användare, den handlade om logik.
Vad finner du ologiskt i att barn inte smittar nämnvärt och att det därför inte är farligt att de går i skolan och att riskgrupper över 70 bör avstå nära kontakter med både barn och barnbarn?
Citera
2020-09-04, 14:07
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 3
Nya fall: 258

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste fredagssiffror avlidna: 1, 5, 7, 0, 4.
Fem senaste fredagssiffror nya fall: 209, 258, 444, 356, 327.

Litet trendbrott åt det negativa hållet.
Blir viktigt på måndag om det bekräftar eller om det är mer lite slump.
Citera
2020-09-04, 14:07
Medlem
Citat:
Igår på PK la de fram resultat från sin senaste studie som visade att andelen barn över 11 år som hade antikroppar var den samma som hos vuxna.

Precis! Barn kan smittas i samma utsträckning som vuxna, men inte av varandra. Det tycker jag är ganska uppenbart. På det sättet unga umgås, utan någon som helst distansering och andra förbyggande åtgärder och ändå inte blir mer smittade, är ett bevis på detta enligt mig.
Citera
2020-09-04, 14:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ursäkta men den bästa parametern för smittspridningen är inlagda på sjukhus, dag för dag. Inget annat.

De i låga åldrar och icke tillhörande riskgrupp hamnar inte på sjukhus. Hur ska då smittspridningen inom skolorna fångas upp genom antalet sjukhusinläggningar?
Citera
2020-09-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tegnell: inte mycket talar för att barn sprider smittan

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-skolstangingar-stangda-skolor-drabbar-barn

Du har varken sett klippet eller löst artikeln va?

Ingenstans säger nämligen Tegnell att barn inte smittar. Med allt han säger i klippet är det 1. Självklart att barn inte ska hälsa på gammelmormor och 2. Självklart att skolorna ska vara öppna (jag vet att några i tråden vill hålla skolorna stängda men nu syftar jag på FHMs vinkel)

Det är helt ofattbart att du/ni fortsätter att tolka FHM som att barn inte smittar, genom att titta på ett klipp där Tegnell uttryckligen säger att det är självklart att även barn kan smitta. Ofattbart.
Citera
2020-09-04, 14:09
Medlem
Citat:
Igår på PK la de fram resultat från sin senaste studie som visade att andelen barn över 11 år som hade antikroppar var den samma som hos vuxna.

Jaha?

Är det det du tolkar som "barn smittar inte" eller vad är det från FHMs sida du feltolkar så grovt?
Citera
2020-09-04, 14:10
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Mer döda, iva, fall än förra fredagen

Sverige
+3 döda
+4 iva
+258 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+25 fall

Danmark
+1 döda
+0 iva
+173 fall
Norge rapporterar senare
Danmarks 173 motsvarar 304 om de skulle ha vår befolkning.
Danmark är alltså betydligt sämre än Sverige i smitta nu.

Intressant
Citera
2020-09-04, 14:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Föräldrar får ta hand om barnen som de alltid gör.

Förstod du ledet med att riskgrupper ska isolera sig?
Hur ska lärare och föräldrar i riskgrupp kunna isolera sig?
Citera
2020-09-04, 14:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag uppfattar dig som ganska skarp, tror inte du misstolkat FHM budskap, dvs felaktigt tolkat att FHM anser att barn inte kan bli smittade och sprida smittan överhuvudtaget, 0.0%. Man måste vara bra bränd i huvudet för att göra den tolkningen av det FHM har kommunicerat (och jag är väldigt säker på att du inte är en av de) . Barn kan såklart smittta, däremot inget som tyder på att barn är någon en drivande faktor i smittspridningen i samhället.

Tack. Det märks att FHM slirar på orden. Det har pendlat mellan att barn inte sprider smittan, till att de inte driver smittan. Egentligen bara nyanser av samma sak. Alla som kan sprida smittan är i någon mån drivande. Det kan omöjligen vara på något annat vis. Dvs, antingen smittar barn, eller så gör de det inte. Smittar barn är de också drivande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in