2020-09-04, 16:55
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk!
Hvilket tidspunkt tror du at AE ble fraktet bort fra S4?
Er hettemennene innblandet i saken, etter din teori her? Hva var deres oppgaver i så fall?
Det er vanskelig å være bastant på når liket ble kjørt fra S4 med de opplysningene vi har.

Basert på telefontrafikken har det vært minst én MGM i huset frem til minst 1318.

Om var MGM1/2 eller 3 og om noen av disse var innom for å kjøre av gårde liket i løpet av dagen er uvisst, men ikke utenkelig.

Det er også mulig man ventet med å kjøre liket til rushtrafikken startet for å lettere forsvinne i mengden.

Hettemannen passer med tidspunkt for anropspause 1007 og 1113 så jeg tror han hadde en rolle med å hjelpe til å klargjøre åstedet, løfte lik etc.
Citera
2020-09-04, 17:51
Avslutad
Hva kan årsaken til at GM lot AEHs smykker bli liggende igjen på åstedet?

AEHs klokke lå på bordet (oppå mobilen var det vel), gifteringen inni konvolutten med trusselbrevet (samme med andre smykker/ringer mener jeg å huske).

Hittil har jeg bare hørt at det har blitt foreslått at det kan være pga gjerrighet (hvis TH er GM), men jeg synes ikke det er så sannsynlig at det kan være årsaken.

GM har altså ikke vært redd for å etterlate spor på disse gjenstandene.

Årsaken kan ikke være at GM var redd for at smykkene kunne medføre at kroppen ble identifisert om den ble funnet, fordi gjenstandene kunne blitt dumpet et annet sted enn kroppen. Det ville vært samme risiko som ved åstedet, slik jeg ser det.

Kan det være at årsaken er at det ble gjort fordi det ikke var meningen at AEH skulle dø, og at disse smykkene ble fjernet slik at hun ikke kunne bli gjenkjent ved flykten.
Kidnapperne kunne ha dopet henne eller skjenket henne full, slik at AEH ikke klarte å gjøre rede for seg. De kunne på forhånd ha ordnet med falskt pass (en gammel slektning av en av kidnapperne).
På den måten ville AEH fremstå som en gammel senil tante, eller en gammel dritings/dopet tante, når bilen f.eks. ble stoppet ved grensekontroll eller lignende situasjoner.
Det er tross alt lite realistisk at en 70-åring overlever i bagasjerommet så veldig lenge. Det ville være ganske risikabelt ved en evt grensekontroll o.l.
Velger man å kidnappe en dame på 70 år, så innser man fort at baksetet er eneste løsning, hvis reisen er lang, og planen er at kidnappingsofferet skal overleve.

Noen som ser andre årsaker?
Citera
2020-09-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Kan det være at årsaken er at det ble gjort fordi det ikke var meningen at AEH skulle dø, og at disse smykkene ble fjernet slik at hun ikke kunne bli gjenkjent ved flykten.
Kidnapperne kunne ha dopet henne eller skjenket henne full, slik at AEH ikke klarte å gjøre rede for seg. De kunne på forhånd ha ordnet med falskt pass (en gammel slektning av en av kidnapperne).
På den måten ville AEH fremstå som en gammel senil tante, eller en gammel dritings/dopet tante, når bilen f.eks. ble stoppet ved grensekontroll eller lignende situasjoner.
Det er tross alt lite realistisk at en 70-åring overlever i bagasjerommet så veldig lenge. Det ville være ganske risikabelt ved en evt grensekontroll o.l.
Velger man å kidnappe en dame på 70 år, så innser man fort at baksetet er eneste løsning, hvis reisen er lang, og planen er at kidnappingsofferet skal overleve.

Hvorfor skulle noen gjenkjenne smykkene men ikke personen?
Citera
2020-09-04, 18:22
Medlem
Kan Hettemann1 ha rukket å gå fra andematplassen og til området ved blokkene og ha hentet en bil og kjørt over plenen mot S4? Kan han ha rukket å komme gående til området ved blokkene og satt seg inn i en bil der før kl 10.30 når han kom kl 10.22 fra Lørenskog ishall?

Hvilket klokkeslett ble han observert ved andematplassen?

(Ifølge naboen ble han passert av en bil som kjørte forbi blokka der han bor - i Fjellsvingen - like ved ekteparet Hagens bolig i Sloraveien i Lørenskog en gang mellom 08.30 og 10.30 31. oktober.
vg.no/nyheter/innenriks/i/0ER4p0/vg-har-kartlagt-soelvgraa-biler-i-hagens-nabolag-ingen-sier-at-de-har-tatt-mystisk-snarvei)

(Dette er ruten til det ukjente vitnet
Strekningen Lørenskog Ishall – området Langvannet: Kl. 10.22 kommer mannen sannsynligvis fra parkeringshuset ved Lørenskog Ishall, går opp en trapp som leder over Metrosenteret og kommer ned trappen ved Festplassen mellom Metrosenteret og Lørenskog Hus. Deretter går mannen i nordgående retning og følger formentlig gangbroen over RV 159 mot Mailand skole. Videre passerer han Hjelpemiddellageret på sørsiden av bygget, og går gjennom Rådhusparken i retning andemateplassen/Elveveien.

Dette er siste videobservasjon av mannen på turen mot Langvannet.

Strekningen området Langvannet – Lørenskog Ishall:
Politiet sitter også på videoovervåking som viser mannens retur mot Lørenskog ishall. 28 minutter etter siste observasjon ved Langvannet, blir mannen observert gående i sørgående retning på Festplassen mellom Metrosenteret og Lørenskog Hus. Han går videre langs Metrosenteret og opp mot parkeringshuset ved Lørenskog Ishall, der han ble observert første gang.

rb.no/mannen-som-meldte-seg-for-politiet-er-ikke-hettemannen/s/5-43-1337866)
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-04 kl. 18:25.
Citera
2020-09-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Jeg har ikke tunnelsyn, så jeg kan godt se TH som gjerningsmann.
Du skriver "dere", men jeg kan bare svare for meg selv. Jeg tror kanskje at tidslinjen kommer til å bli forandret, men dette er det politiet som vet mest om. Det er nok en viss mulighet for at et par personer har blitt presset til å gi TH alibi. Men jeg kan jo ta feil.

Ja, det var slik spørsmålet var ment. Å tro på at noen er blitt presset til å lyve er en fair tanke det, det har skjedd før.
Det har også skjedd før at de som er blitt presset til å lyve, snur når presset fra politiet blir sterkere.

Jeg tror ikke det er snakk om noe slikt, da vi ikke er gitt noe andre holdepunkter angående dette, enn at Politiet ser ut til å stole på telefonsamtalene.

Eller var det etter ankomst på jobb du siktet til?
Dette står i VG
«Hevder han har alibi
Politiet har kontroll på Tom Hagens første stund på jobb, men mister på et tidspunkt oversikten, får VG opplyst. Han kan være i arbeidslokalene, men han kan også være et annet sted, mener politiet.»

Jeg mener det dreide seg om dem første timen, husker ikke hvor jeg har det fra.
Citera
2020-09-04, 18:27
Medlem
Dette er også interessant:

(28.04.2020) "– Jeg kan ikke kommentere hvilket tidsintervall vi mener at ugjerningen har skjedd, men vi har ikke låst oss til at det skjedde mellom 09.14 og 09.48, slik det spekuleres i, fortalte Brøske til Dagbladet".
dagbladet.no/nyheter/gatene-i-hagen-saken/72216127
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-04 kl. 18:29.
Citera
2020-09-04, 18:29
Medlem
Citat:
Hvis du ser sitat fra to ulike datoer i sitatet over, så har det kommet sprikende opplysninger fra politiet angående varsling til grenseovergangene. 5. mars 2019 bekreftet de at de hadde sendt varsel på forsvinningsdagen. Begge opplysningene ligger her: vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/siste
Aftenposten har denne informasjonen, med kopi av varselet om "mulig kidnapping i Norge" som ble sendt fra øst politidistrikt til tollstasjoner: https://www.aftenposten.no/norge/i/1klXEe/Forsvinningssaken-Kl-1606-gikk-alarmen-Da-ble-grensene-varslet-om-kidnapping-Fjellhamar
Citera
2020-09-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Aftenposten har denne informasjonen, med kopi av varselet om "mulig kidnapping i Norge" som ble sendt fra øst politidistrikt til tollstasjoner: https://www.aftenposten.no/norge/i/1klXEe/Forsvinningssaken-Kl-1606-gikk-alarmen-Da-ble-grensene-varslet-om-kidnapping-Fjellhamar
Takk! :-) Ja, og det betyr vel at den siste uttalelsen stemmer, og at den publiserte uttalelsen fra Berge (i januar 2019?) om at politiet ikke hadde sendt ut varsel ikke var korrekt informasjon?
Citera
2020-09-04, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frokendektektiv
Enten fikk han noen til å gjøre det for seg, ellers gjorde han det selv.
Hans alibi på morgenen er at bilen ankom Futurum og han logget seg på nettet der med iPaden og sjekket mail. Om noen har sett han fysisk har jeg ikke lest noe om.
Hvis han har gjort det selv tror jeg han byttet plass med førereren i den lyse bilen som rygget inn mot s4. Hvis ikke er GM i den bilen. Det er alt for mye innside kunnskap her. Han har motiv noe ingen andre har.

Så ingen konkrete tanker om hvordan? Enten gjort det selv, eller betalt noen? At alibiet er for tynt?

Jeg er temmelig sikker på at jeg har lest at noen av medarbeiderne ble avhørt like etter forsvinningen, og det ble sagt han hadde alibi. Nå snakker media mest om video, innlogging og mobilaktiviteter.
Citera
2020-09-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Så ingen konkrete tanker om hvordan? Enten gjort det selv, eller betalt noen? At alibiet er for tynt?

Jeg er temmelig sikker på at jeg har lest at noen av medarbeiderne ble avhørt like etter forsvinningen, og det ble sagt han hadde alibi. Nå snakker media mest om video, innlogging og mobilaktiviteter.
THs ankomst til Futurum ble bekreftet av flere vitner (lest i avisartikkel).
Ansatte på Futurum ble avhørt allerede den 1.11.2018 (leste jeg her i tråden).
Citera
2020-09-04, 18:55
Medlem
Citat:
Takk! :-) Ja, og det betyr vel at den siste uttalelsen stemmer, og at den publiserte uttalelsen fra Berge (i januar 2019?) om at politiet ikke hadde sendt ut varsel ikke var korrekt informasjon?
Ser jo sånn ut, ja. Rart at det er så ulike uttalelser om denne saken.
Citera
2020-09-04, 19:04
Medlem
(03.07.2020) I politiavhør har Tom Hagen forklart at han dro hjem ved 13.30-tiden for å se etter kona, hovedsakelig fordi hun ikke hadde besvart noen av hans åtte anrop denne dagen.
– Jeg var allerede forberedt på at det ville komme et eller annet når jeg kom til Sloraveien. Det har aldri skjedd før at hun ikke har tatt telefoner, har Hagen forklart til politiet.

vg.no/nyheter/innenriks/i/na8lXm/nye-detaljer-anne-elisabeths-mobil-viser-bevegelse-paa-aastedet

Det er veldig forståelig at TH ble bekymret, ettersom AE bestandig brukte å besvare anrop.

Kan han ha tatt av seg skoene på vei inn i huset uten å i ettertid ha greid å huske at han tok av seg skoene (slik som noen andre foreslo) og at det kan være årsaken til at skoavtrykk fra TH mangler?

Han kom hjem, oppdaget et bakhon som lå utenfor ytterdøren og oppdaget at ytterdøren var ulåst og at matten var flyttet på og at lys sto på i huset. Bare synet av bakhonet ville vel fått de fleste til å bli veldig urolig for at uvedkommende hadde vært der. Ting kan (som flere har nevnt) falle ut fra minnet ved sjokk og angst o.l..
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-04 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in