2020-09-04, 17:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
.....och ändå har vi inte mer än gissningsvis 6-8% immunitet bland befolkningen som ingen vet om den varar ens till årsskiftet. Troligen inte ens det. Känns ju inte alltför uppmuntrande direkt. Men, det var det enligt förnekarna troligen värt (skolorna är ju öppna).

Förnekarnas logik är svår att förstå sig på. Kosta vad det vill, bara vi inte inför några åtgärder som räddar liv och bekämpar smitta. Vad kostar det egentligen att ha 150000 långtidssjuka? Helt vansinnig logik.
Citera
2020-09-04, 17:03
Medlem
Nu blir det snart intressant!

Norge öppnar troligtvis för Stockholm, men stänger för delar av Finland.
Hur går detta till kära alarmister? Sverige skulle ju vara paria för all överskådlig tid, och Finland är ju ett föredöme på alla sätt..
Citera
2020-09-04, 17:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man hade väl sannolikt inte tillräckligt med fantasi för att förutspå att vi skulle få 150 000 långtidssjuka också. Precis som man inte visste att Pandemrix skulle ge minst 150 svenska barn narkolepsi. Undrar om det finns någon gemensam nämnare i de båda fallen förresten...

Rörande Pandemrix kan jag nästan gå i försvar för FHM. Betänk att 5 miljoner svenskar tog vaccinet. Det bedöms att 150-300 personer drabbades av biverkningen narkolepsi. Det var alltså extremt ovanligt och var inget som hade fångats upp av de kliniska testerna. Det var alltså en sannolikhet på mellan 3 till 6 hundradels promille att råka ut för denna biverkning. I media däremot framställs det som att var och varannan tonåring drabbades av detta. Ställ då detta mot alla tusentals långtidssjuka som vi redan drabbats av vad gäller Covid19. Alldeles oavsett om de bara uppgår till 20-30 tusen, eller som du säger 150 tusen är det en enorm katastrof. Till det ska vi addera 6 tusen döda och det är inte klart än. Biverkningarna av Covid19 vaccinet kan vara 100 gånger värre än Pandemrix, men det skulle ändå vara mindre än risken man tar när man drabbas av Covid19-infektion.
Citera
2020-09-04, 17:11
Medlem
Kommer Sverige någonsin att svälja stoltheten och köpa in Sputnik V - även om det visar sig att det skulle faktiskt fungera på de flesta åldersgrupper utan biverkningar?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGWoPb/studie-ryska-vaccinet-fungerar--ger-skydd-mot-covid-19

Eller står det för mycket politik på spel?
Citera
2020-09-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Förnekarnas logik är svår att förstå sig på. Kosta vad det vill, bara vi inte inför några åtgärder som räddar liv och bekämpar smitta. Vad kostar det egentligen att ha 150000 långtidssjuka? Helt vansinnig logik.

Och jag undrar vad ni alarmisterna får ut av dessa kraftiga överdrifter och rena lögner?
Som om vi inte ha infört NÅGRA åtgärder alls för att bekämpa smittan.. Och som om det handlade om 150.000 långtidssjuka pga C19.

Det som viruset tycks trigga hos vissa är psykiska besvär - kanske även på långtid? Skräcken att bli smittad blir överväldigande och upptar all ens uppmärksamhet och energi.

Istället för att titta på statistiken och inse proportionerna sitter man på sin kammare och ojar över världens undergång.
Senast redigerad av sno 2020-09-04 kl. 17:17.
Citera
2020-09-04, 17:15
Avslutad
Citat:
Om det kostar 1,7 miljarder per dag att stänga skolor som Norge räknat ut så kan nog 150 000 långtidssjuka vara billigare.

Sen kan du nog räkna med att många av de långtidssjuka inte ens hade nåt jobb från början utan bara byter ett bidrag mot ett annat.
Citera
2020-09-04, 17:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Kommer Sverige någonsin att svälja stoltheten och köpa in Sputnik V - även om det visar sig att det skulle faktiskt fungera på de flesta åldersgrupper utan biverkningar?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGWoPb/studie-ryska-vaccinet-fungerar--ger-skydd-mot-covid-19

Jag tror du redan avgivit svaret i din sista mening...
Citera
Medlem
Citat:
Absolut. Det betyder ändå att 2000 personer som var fullt kapabla att sköta sig själva har avlidit.

Nja, jag skulle nog vilja påstå att det finns en hel del personer som varken har hemtjänst eller bor på särskilt boende som inte är kapabla att sköta sig själv. Men det spelar inte så stor roll.

Med tanke på det uppdaterade statistiska underlaget du just fick - ändrar det din uppfattning om risken för en 50-åring? Det är trots allt en ganska stor skillnad på 1% och 20%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear

Hoppas verkligen att vi inte gör det. Det handlar inte om stolthet utan sunt förnuft.
Citera
2020-09-04, 17:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Nja, jag skulle nog vilja påstå att det finns en hel del personer som varken har hemtjänst eller bor på särskilt boende som inte är kapabla att sköta sig själv. Men det spelar inte så stor roll.

Med tanke på det uppdaterade statistiska underlaget du just fick - ändrar det din uppfattning om risken för en 50-åring? Det är trots allt en ganska stor skillnad på 1% och 20%.

Jag är väl medveten om det statistiska underlaget. Det är ändå 6000 personer som har dött. Även de som är under 50 uppvisar dödssiffror som är skrämmande.
Citera
2020-09-04, 17:23
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
De har ju aldrig rapporterat bara en, så väldigt märkligt.

Mycket enkelt om man har basala mattekunskaper

Taget från min länk ovan:

27/8 0
28/8 1
29/8 1
30/8 2
31/8 1
1/9 1
2/9 1

Ovan har du datum för sju dagar och hur många som dog den dagen.

7/7 = 1

Förstod du nu?
Citera
2020-09-04, 17:24
Medlem
Citat:

Jag har ingen aning hur man kommit fram till 150.000 långtidssjuka.
Dock får jag inte riktigt ihop det. Jag känner ungefär 20 st som haft covid-19, ut över dessa så har jag minst lika många till genom bekantas bekanta. Inte en enda av dessa har några som helst problem i efterhand. Hur jävla många har varit smittade egentligen, om 150.000 är kass fortfarande.
Är det någon här i tråden som känner någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in