Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-03, 18:07
Medlem
NeoVains avatar
Jag skulle tycka det vore intressant att se någon statistik på detta, eller åtminstone en uppskattning.

Jag kan tänka mig att fler känner så. Det känns som vissa moderatorer agerar på varje rapporterat inlägg med varning och borttagning, medans andra är mer tillåtande, beskyddande av det fria ordet. Vad jag tycker samtliga moderatorer borde tänka mer på är att bara för att ett inlägg är rapporterat, betyder det inte att det är något fel på det egentligen.

Det är ofta någon stingslig person som känner att den grupp just denna tillhör (t.ex jude, feminist eller lättkränkt primadonna av annat slag) kritiseras och sitter och rapporterar all kritik mot sin egen grupp. Dessa personer borde varnas istället för att personen som gör inlägget får en varning, på så vis slipper moderatorerna också mycket onödigt extrajobb(efterssom "primadonnorna" kommer rapportera mindre) med att läsa igenom inlägg som inte egentligen bryter mot någon regel, men ändå kan anses vara "trams" av fel person medans någon annan tyckte det var ett jättebra inlägg.

"Trams och offtopic" regeln är för lätt att missbruka tycker jag, den verkar kunna tillämpas på vad som helst.

Det är här vi kommer till min rubrik: med en sådan statistik kan vi lätt se skillnaderna mellan moderatorer som skulle förklara varför vissa forum känns betydligt mer farliga att posta i än andra (fel moderatorer och/eller fler primadonnor), vilket även borde vara intressant för Admin såklart.

Om statistik över detta anses vara en intern angelägenhet så är det beklagligt men isåfall skulle jag ändå uppskatta om enskilda moderatorer kunde ge en uppskattning som svar på denna tråd över hur ofta ni agerar på rapporteringar? Både med borttagande av inlägg som ger varning samt de som tas bort utan varning givetvis.
Senast redigerad av NeoVain 2020-09-03 kl. 18:32.
Citera
2020-09-03, 18:12
Bannlyst
De agerar på 100 % av alla inlägg genom att antingen kasta dem i papperskorgen eller vidta åtgärd
Citera
2020-09-03, 18:15
Medlem
Dom få inläggen jag har anmält, även meddelande i inkorgen, så har dom alltid agerat till 100%
Men då har det handlar om inlägg som varit helt off-topic/trams & riktat sig personligt
Citera
2020-09-03, 18:23
Medlem
BigFatCones avatar
Vi tittar givetvis på 100% av alla rapporterade inlägg. I mitt fall skulle jag gissa på att kanske 80% av RP:na leder till åtgärd. Sen beror det lite på. I NarkPol är det högt i tak och toleransen för OT är ganska hög givet att man åtminstone fortfarande kan se att det är relaterat till trådens topic och att det inte blir några längre utsvävningar. Tills den friheten under ansvar missbrukas, då blir det istället nolltolerans. Men inte ens då leder alla RP:s till åtgärd från min sida.
Citera
2020-09-03, 18:38
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vi tittar givetvis på 100% av alla rapporterade inlägg. I mitt fall skulle jag gissa på att kanske 80% av RP:na leder till åtgärd. Sen beror det lite på. I NarkPol är det högt i tak och toleransen för OT är ganska hög givet att man åtminstone fortfarande kan se att det är relaterat till trådens topic och att det inte blir några längre utsvävningar. Tills den friheten under ansvar missbrukas, då blir det istället nolltolerans. Men inte ens då leder alla RP:s till åtgärd från min sida.

Tackar!

80% känns dock väldigt högt.
Hoppas vi får se fler så vi kan jämföra lite. Det är nog stor skillnad på forum och forum.
Citera
2020-09-03, 18:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Tackar!

Hoppas vi får se fler så vi kan jämföra lite. Det är nog stor skillnad på forum och forum.
Det är nog mest jag som har turen att ha användare som förstår regelverk i mina forum.

En "åtgärd" är för övrigt allt från en enkel radering till en omröstning som leder till avstängning. Så det betyder ju inte att 80% av mina RP:s leder till prick i registret.
Citera
2020-09-03, 18:45
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är nog mest jag som har turen att ha användare som förstår regelverk i mina forum.

En "åtgärd" är för övrigt allt från en enkel radering till en omröstning som leder till avstängning. Så det betyder ju inte att 80% av mina RP:s leder till prick i registret.

Jo det har du nog såklart rätt i, alla delar ju samma intresse i det forumet egentligen. Annat kan sägas om de generella politikforumen som exempel.
Citera
2020-09-03, 19:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
De agerar på 100 % av alla inlägg genom att antingen kasta dem i papperskorgen eller vidta åtgärd

Eller att inte vidta någon åtgärd alls.
Citera
2020-09-03, 20:13
Moderator
Tinuviels avatar
Forumförslag --> Flashback
/Moderator
Citera
2020-09-03, 22:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Tackar!

80% är nog en ganska bra gissning, men det går lite i vågor. Ibland kommer långa rader av rp's, inte sällan av en och samma rapportör, som lämnas helt utan åtgärd. Ibland raderar man istället minst tre gånger så många inlägg som de rapporterade när man tittar närmare och upptäcker mängder av citat som dragit en hel tråd off-topic.
Citera
2020-09-04, 03:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Tegnell
Är en RP med beskrivning där man boxar in fejset (inte explicit) på tjommisen prioriterad eller inte?

Hur boxar du in ett fejs i en RP?

I övrigt är ju självklart medföljande beskrivning ett bra hjälpmedel för moderatorn som kontrollerar RP:n. Det kan alltså påverka om moderatorn agerar eller blir tvungen att PM:a kontrollfrågor.
Citera
2020-09-04, 08:43
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Tackar!

Jag kollar förståss på 100% av det som rapporteras. Jag gissar på att det ligger någonstans i storleksordningen 70% av rapporterna som som jag håller med om. (Gäller för forumsdelen Invandring och integration.)

Men det är nog lite färre som jag raderar, kanske 60%. Orsaken till att jag ibland tvingas lämna kvar enstaka smärre trams/off-topic-inlägg beror på att många inlägg ibland citerar och citeras i långa "kedjor", som dessutom ibland grenar ut sig i än fler kedjor av inlägg. Detta gör det ibland svårt att radera ett enskilt inlägg. Man ställs då inför valet att fullständigt modda sönder halva tråden och redera flera bra inlägg eller att låta något eller några smärre off-topic/tramsinlägg vara kvar. Man väljer i nio fall av tio det sistnämnda. Men jag förstår att en del användare ibland kan reagera på att uppenbara trams/off-topic-inlägg lämnas orörda trots att de rapporterats. Men alternativet att radera dem är tyvärr ibland sämre än att låta dem stå kvar.

(För ett 1.xx regelbrott måste man förståss ta bort inlägget oavsett hur det än påverkar en stor kedja av inlägg.)

Jag önskar även passa på att rikta ett stort tack till alla er som rapporterar inlägg! Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in