Citat:
Ursprungligen postat av
feldgrau
Man kan ju fundera över exakt hur transferintressenterna skulle haft en tung roll.
Det är ju viss skillnad på:
- Om de gått in med X miljoner kronor, villkorslöst (villkorslösheten är med i avtalet om jag förstår det rätt) – kräver sen ändå att vara med och styra värvningar.
- Om IFK Göteborg frågar dem om de vill pytsa in X miljoner kronor för att värva spelare Y – men de säger att de inte vill.
/feldgrau
Precis.
Man kan förstås gissa att det skramlas lite extra när hemvändare kommer på tal. Klart Asbaghi, rent krasst, hellre tagit en forward än de två (klass)mittfältarna han fick, exempelvis. Klart han hellre tagit någon mindre skadebenägen mittback än (högklassig när han spelar) Bjärsmyr.
Kanske var det vissa finansiärer som hellre ser med de nostalgiska supporterglasögonen än till de krassa behov laget har. Man kanske är mer villig att finansiera vissa spelartyper. Man kanske har sina egna åsikter kring vad "laget behöver". Man kanske ser mer till sina egna möjligheter att få tillbaka en del av kapitalet.
Missförstå mig rätt, jag är superglad att Wernbloom, Eriksson och Bjärsmyr kan välkomnas tillbaka till Blåvitt där de på alla grunder hör hemma, men det har blivit en konstig situation totalt sett.
I framtiden bör föreningen ha mer egna pengar att röra sig med. Man bör värna sitt självbestämmande. Annars kommer ingen vilja coacha laget, eller vara sportchef.
Sen är det jättefint om en sponsor vill ge en gåva till föreningen/fansen i form av en efterlängtad hemvändare, men det får vara en bonus i så fall.