Citat:
Jag tänker på användandet av mobiltelefoner för att säkerställa att individer håller sig i hemkarantän.
Från The New York Times:
In Singapore, recently returned citizens must share their phones’ location data with the authorities each day to prove they are sticking to government-ordered quarantines.Kan man lita på att myndigheterna tar bort övervaknings-funktionerna när epidemi-faran är över?
...
Citizens who do return to Asia are often put under strict surveillance as they serve out their time in quarantine. In some cases governments are using the tools of criminal justice to enforce them.
...
During a 14-day quarantine at home, they wear tracking bracelets, and their movements are monitored by a smartphone app. Ms. Lam said that more than 200,000 people were currently being quarantined at home.
Technology is a key tool for enforcing quarantines.
...
In Taiwan, the government uses location tracking on mobile phones and adds some old-fashioned police shoe leather; officers visit people at home if they leave or turn off their phones.
Att sätta resenärer i karantän är ett bra skydd mot epidemier. Men jag vill ifrågasätta hemkarantän med övervakning. Är det kanske ett bättre alternativ med karantänvistelse på klinik? Att låsa in någon på klinik är förvisso ett större ingrepp i individens liv. Men fördelen är att övervakningen upphör när man kliver ut genom klinikens dörrar. Övervakningen följer inte med ut i samhället.
Citat:
Det har du helt rätt i. Men jag befarar att epidemin kan bli ytterligare ett steg i den riktningen.
Jag ser gärna att myndigheterna bekämpar epidemin kraftfullt. Men jag ser en fördel i att myndigheterna bekämpar epidemin med hjälp av grova verktyg, såsom avspärrningar och karantän, istället för osynliga verktyg, såsom övervakning.
Citat:
Det har du rätt i. Men beträffande Facebook, så har man åtminstone ett eget val när man loggar in. När övervakningen flyttar in i mobiltelefonen, så finns risk att medborgarna pressas att acceptera övervakningen. Jag befarar att övervakningsprogrammen kan bli lika "frivilliga" att acceptera, som användarvilkoren till datorers operativsystem. Epidemin skulle kunna bli en förevändning för att få medborgarna att "frivilligt" acceptera mer övervakning.