2020-09-03, 22:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
På vilket sätt skulle man kunna behålla övervakningen i smyg?

Jag tänker på användandet av mobiltelefoner för att säkerställa att individer håller sig i hemkarantän.

Från The New York Times:
In Singapore, recently returned citizens must share their phones’ location data with the authorities each day to prove they are sticking to government-ordered quarantines.
...
Citizens who do return to Asia are often put under strict surveillance as they serve out their time in quarantine. In some cases governments are using the tools of criminal justice to enforce them.
...
During a 14-day quarantine at home, they wear tracking bracelets, and their movements are monitored by a smartphone app. Ms. Lam said that more than 200,000 people were currently being quarantined at home.

Technology is a key tool for enforcing quarantines.
...
In Taiwan, the government uses location tracking on mobile phones and adds some old-fashioned police shoe leather; officers visit people at home if they leave or turn off their phones.
Kan man lita på att myndigheterna tar bort övervaknings-funktionerna när epidemi-faran är över?

Att sätta resenärer i karantän är ett bra skydd mot epidemier. Men jag vill ifrågasätta hemkarantän med övervakning. Är det kanske ett bättre alternativ med karantänvistelse på klinik? Att låsa in någon på klinik är förvisso ett större ingrepp i individens liv. Men fördelen är att övervakningen upphör när man kliver ut genom klinikens dörrar. Övervakningen följer inte med ut i samhället.

Citat:
Vi är dessutom redan tämligen övervakade av myndigheterna, det är bara att vi inte tänker på det. Dessutom får vi inte glömma FRA.

Det har du helt rätt i. Men jag befarar att epidemin kan bli ytterligare ett steg i den riktningen.

Jag ser gärna att myndigheterna bekämpar epidemin kraftfullt. Men jag ser en fördel i att myndigheterna bekämpar epidemin med hjälp av grova verktyg, såsom avspärrningar och karantän, istället för osynliga verktyg, såsom övervakning.

Citat:
Att vi däremot godmodigt och frejdfullt delar med oss av vårt liv till bolag som Facebook och Google är nästan än mer skrämmande. Sen att våra politiker kryper för att få hit Facebooks servrar är verkligen sjukt.
Men det är än annan diskussion

Det har du rätt i. Men beträffande Facebook, så har man åtminstone ett eget val när man loggar in. När övervakningen flyttar in i mobiltelefonen, så finns risk att medborgarna pressas att acceptera övervakningen. Jag befarar att övervakningsprogrammen kan bli lika "frivilliga" att acceptera, som användarvilkoren till datorers operativsystem. Epidemin skulle kunna bli en förevändning för att få medborgarna att "frivilligt" acceptera mer övervakning.
Citera
2020-09-03, 22:22
Medlem
Testonios avatar
Så många som 150000 svenskar långtidssjuka i Covid:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-langtidssjuka-i-corona-till-vardcentralerna

Grattis Sverige!

Kommer inte alls kosta gigantiska summor pengar...
Var ju himla tur att vi lät viruset härja fritt för att "rädda ekonomin".

Vem kunde ana?
Senast redigerad av Testonio 2020-09-03 kl. 22:24.
Citera
2020-09-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det är ca 90 danskere som dött enbart av covid. De flesta av dessa mellan 80 -100 år med multisjukdomar

Är det en landskamp?
Citera
2020-09-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-langtidssjuka-i-corona-till-vardcentralerna

Grattis Sverige!

Vem kunde ana?

Att ha haft konstaterad Covid-19 måste vara en en jackpot för alla dessa arbetsskygga kräk vi har i vårt land. Så visst, det är ett jätteproblem för Sverige.
Citera
2020-09-03, 22:29
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag tror inte, utan håller mig till fakta som du såg av mitt tidigare svar, vilket ju tog död på ditt påstående. Så, vi har nog inte så mycket mer att diskutera du och jag. Du får lattja vidare med andra hittepåare och foliehattar som ”vet”.

Då kan du ju med lätthet skrota fram en studie som visar att man inte får hjärtskador av Covid.
Just nu lyckas du bara presentera lite löst allmänt tyckande (vilket verkar var modus operandi för förnekarna i tråden).

Seså, sätt fart.
Citera
2020-09-03, 22:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Grattis Sverige!

Vem kunde ana?
Nä nu citerar du oärligt! Det är långt ifrån säkert. Så går star det ju:

Hur många som är långtidssjuka i covid-19 är det ingen som vet. Enligt Novus senaste enkät i augusti kan det handla om cirka 150 000 personer som själva anser att de varit sjuka länge.

Folk gissar själva, det är inte på något sätt bekräftat. Varför är du en så hysterisk alarmist, en riktig gnällkärring e va du e. Man up, vettja!
Citera
2020-09-03, 22:31
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att ha haft konstaterad Covid-19 måste vara en en jackpot för alla dessa arbetsskygga kräk vi har i vårt land. Så visst, det är ett jätteproblem för Sverige.

Lite väl förenklat nu va?!?

Visst, finns säkert en och annan arbetsskygg som passar på. Men det finns säkert minst lika många som faktiskt fortfarande har problem.

Lite drygt att bara generalisera sådär. Vänta bara till du blir sjuk.
Citera
Medlem
nezzoms avatar
I februari–mars 2018 dog 17*774 personer i Sverige. Under samma period 2020 dog 1 687 färre, men med daglig rapportering av antal döda i covid-19. Rapporteringen har fortsatt, trots att Sverige sedan mitten av juni inte har någon överdödlighet jämfört med 2015–2019! Vissa har slutat säga »till följd av covid-19« och övergått till »med covid-19«. Med en medianålder för de som dött på 84 år, de flesta med andra sjukdomar, kan man utgå ifrån att covid-19 i många fall endast har varit en bidragande dödsorsak.*
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/
Citera
Medlem
Citat:

Grattis Sverige!

Vem kunde ana?

Samma patientgrupp som led av oral galvansim, elallergi, fibromyalgi, kronisk borrelia, energistörningar, currykryss och den långa uppsjö av alla hittepåsjukdomar som florerat igenom tiderna hos uppmärksamhetssökande hysteriker och hypokondriker.
Citera
2020-09-03, 22:32
Bannlyst
Citat:

Grattis Sverige!

Vem kunde ana?

Stämmer ej vad du säger. Under mars-juni så var siffrorna på självvald distansering mellan 80-85 procent på hela befolkningen. I gruppen plus 65 var siffrorna garanterat plus 90.

Så oavsett hur illa det var att vi lät Alp och Iran resenärerna landa utan kontroll vecka 15 så distansera oss vi duktigt bra.

Det är huvudanledningen att smittan är obefintlig nu.

Kollar på Fox just nu och smittan i N.Y och Detroit slår ju all time low. Typ 5 pers på största sjukhuset i Brooklyn, där dog det 150 varje natt 2:a veckan i April.

Global trend.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2020-09-03 kl. 22:38.
Citera
2020-09-03, 22:33
Medlem
Citat:
Lite väl förenklat nu va?!?

Visst, finns säkert en och annan arbetsskygg som passar på. Men det finns säkert minst lika många som faktiskt fortfarande har problem.

Lite drygt att bara generalisera sådär. Vänta bara till du blir sjuk.

Vad säger att jag inte varit sjuk?
Jag tror att merparten av dessa långtidssjuka inte direkt har någonting alls mot att definieras som just långtidssjuka.
Citera
2020-09-03, 22:33
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nä nu citerar du oärligt! Det är långt ifrån säkert. Så går star det ju:

Hur många som är långtidssjuka i covid-19 är det ingen som vet. Enligt Novus senaste enkät i augusti kan det handla om cirka 150 000 personer som själva anser att de varit sjuka länge.

Folk gissar själva, det är inte på något sätt bekräftat. Varför är du en så hysterisk alarmist, en riktig gnällkärring e va du e. Man up, vettja!

Folk själva är väl bäst på att avgöra hur dom mår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in